Gewipte CEO Tata Steel geeft trap na

Tegenvaller van $18 miljard
Tegenvaller van $18 miljard
We hebben er al twee dagen op zitten wachten, maar nu is-ie er dan toch echt: De tegenaanval van Cyrus Mistry, de topman van Tata Group. Maandag moest hij onverwachts zijn bureau ontruimen. Reden: die was er niet echt. Naar verluidt deden de tegenvallende prestaties hem de das om. Nu Ratan Tata – telg uit de oprichtersfamilie en tevens de vorige CEO – weer even op de troon zit, komen de verwijten van Mistry. Volgens hem staat het conglomeraat er veel en veel slechter voor dan de mensen in de boardroom willen doen geloven. Afschrijvingen op verlieslatende bedrijfsonderdelen kunnen oplopen tot zo’n $18 miljard. Vooral de Europese tak van Tata Steel, waaronder ook de oude Hoogovens in IJmuiden vallen, kampt met onverantwoord hoge verliezen en schulden. En bij Tata Motors, daar gaat het ook helemaal niet goed. En dan hebben we het nog niet eens over de andere activiteiten van de Indiase reus. Maar in de gelekte interne mail wast Mistry ook meteen zijn handen in onschuld. Want toen de gewipte CEO in 2012 werd aangesteld, trof hij een gigantische financiële klerezooi aan. En wat Mistry ook probeerde, hij werd constant tegengewerkt door zijn voorganger Ratan Tata. Althans, dat zegt Mistry. Maar de vraag is nu: wat gaat er met IJmuiden gebeuren?

Mistry was begonnen met een grootscheepse hervorming. We weten allemaal van de overcapaciteit op de Europese staalmarkt, en het goedkope Chinese staal waarin Europa verzuipt. Eerder dit jaar had Mistry al een deel van het dramatisch presterende Tata Steel UK verkocht aan investeerder Greybull Capital. Voor £1, dat dan weer wel. Daarnaast had hij grote plannen om de overige Europese activiteiten van Tata Steel samen te voegen met branchegenoot ThyssenKrupp in een nieuw gezamenlijk bedrijf. Volgens analisten is er een grote kans dat daar nu een streep doorheen wordt gezet. Ratan zou het niet zien zitten. Misschien dat de bonden even opgelucht adem kunnen halen, omdat het gevreesde massaontslag op korte termijn niet doorgaat. Maar misschien heeft Ratan een ander plannetje en gaat er nog harder gesneden worden.

Want als de verhalen van Mistry over schulden en hoge verliezen kloppen, dan is IJmuiden nog niet jarig. Ook al draait IJmuiden beter dan de staalfabriek in Engeland, toch zag de Nederlandse tak afgelopen jaar hun winst halveren tot €153 miljoen. Daarnaast dook er vorige week plots een bijzonder bericht in de Telegraph: De overgebleven Engelse staalfabriek van Tata in Port Talbot – waarvan gezegd werd dat die per dag £1 miljoen verlies draaide – blijkt economisch efficiënter te zijn dan IJmuiden. Dat is slecht nieuws voor de toekomst van onze oude Hoogovens. De onrust zal er niet minder om worden. En ook al vertelde de topman van Tata Steel Europe onlangs in het FD dat er geen reden voor paniek is en dat de onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten van het bedrijf sowieso in IJmuiden blijven. En ook al hebben de vakbonden net een werkgelegenheidspact gesloten met Tata: het lot van de 9000 werknemers is nog steeds ongewis.


Reaguursels

Inloggen

Die importtax is er pas sinds een paar maanden, de EU had heel lang een open markt. Waar de VS en China al een aantal jaar een stevige importtax hanteren om de eigen markt te beschermen tegen buitenaf.

de_tyvus | 29-10-16 | 00:20 | + 0 -

@ de tyvus

nou dat is dan makkelijk te regelen een import tax op chinees staal... gelijke monniken gelijken kappen. Zolang de Chinese niet aan dezelfde regels houden dan beschermen wij onze eigen industrie....
Vind het wel goed worden dat steeds de " gewone" werkman afgerekend moet worden op regelgevingen uit andere landen. Dat ze daar het fatsoen niet hebben om een goed ondernemersbeleid te voeren dat hoeft toch niet uitgevochten worden over de rug van werknemers...

Bello de Hond | 28-10-16 | 14:10 | + 0 -

Tata UK draait sinds de Brexit en voor het eerst in decennia winst. Voornamelijk door het toegenomen volume dat ze verkopen omdat de pond in waarde is gedaald. Daarvoor stond het inderdaad op een miljoen pond in de min per dag. Ze fakkelen bijna een kwart van de productiegassen omdat ze geen voldoende grote afnemers hebben, ze hebben bijvoorbeeld geen energiecentrale die daar enkel en alleen staat om elektra te draaien voor hen, van hun gas. Elektra is in Engeland stervensduur dus het mes snijd nog eens aan 2 kanten ook..

IJmuiden draait winst, voldoende winst om de forse investeringen die er de afgelopen jaren en de aankomende jaren gedaan worden te rechtvaardigen.
Het is een paar jaar bal geweest in de crisis. Deels door de crisis, deels door de voorwaarden van het 'koopcontract' van Tata. Maar er is geen jaar rood afgesloten.

De reden dat je blijer mag zijn met een staalbedrijf in IJmuiden dan midden in China is ook de reden dat concureren moeilijk is voor IJmuiden. Afalwaterzuivering, gasreiniging, afvalstoffen verwerking en hergebruik, schoorsteenanalyses, rookgas regelingen en zuivering, primaire en secundaire afzuiging en ontstoffing van de lucht in fabrieken, Arbo-wetgeving, mensenrechten en een loon waarvan je meer kunt dan eten en een dak boven je hoofd betalen zijn wat dingen waar ze in China niet bekend mee zijn of niet zo moeilijk over doen.

de_tyvus | 27-10-16 | 23:21 | + 3 -

Als die onfatsoenlijke rakker met zijn afgetrapte schoenen zelf de winst niet aantoonbaar heeft opgekrikt, mag ie zichzelf ook een schop geven.

Raider Twix | 27-10-16 | 16:29 | + 0 -

Tata Steel in IJmuiden is winstgevend. Behalve TS aan de overkant van de plas, waar ongeveer een paar miljoen per dag de sloot in gaat. Geld wat IJmuiden mag ophoesten. Het beste voor Tata is om de handel in de UK te verpatsen, alleen niemand die zit te wachten op een slecht draaiende fabriek. Dit naast een gigantisch probleem ten aanzien van het pensioenfonds (losgekoppeld overigens van IJmuiden) van TS UK. Beste optie is om IJmuiden zelfstandig te laten verder te laten gaan óf te verkopen aan ThyssenKrupp - wat ironisch zou zijn.

ploert | 27-10-16 | 16:15 | + 2 -

Heren

Werk zelf in een blikfabriek waar wij regelmatig staal/blik binnen krijgen uit China en wat daar voor een baggerzooi tussen zit wil jullie niet weten. Kwaliteit is gewoon K*t ter vergelijking met staal uit IJmuiden. Veel constanter van kwaliteit dan die ouwe fietsen staal uit China.....
Alleen de kostprijs scheelt natuurlijk wel veel.... We kunnen veel meer weggooien van staal uit China dan staal uit IJmuiden.
En ja met een Chinese arbeider kan ik niet concurreren kwa loonkosten (joh raar he).....

Bello de Hond | 27-10-16 | 13:51 | + 4 -

Het word voor multinationals onmogelijk om samen te werken met (en binnen) de Europese Unie op gebied van milieu alsmede de exorbitante loonkosten met de alsmaar toenemende loonbelasting.Concurreren op wereldniveau is onmogelijk door de niet-aflatende EU-regelgeving en het opleggen van boetes/dwangsommen, dit heeft eenzelfde uitwerking als op de middenstand in Nederland, vandaar dat zelfs op A-locaties er groeiende aantallen winkelpanden leegstaan.
Het einde van grote industrieën, maar ook van de welvaart, zal door de draconische maatregelen uit Brussel, de geschiedenis herhalen gelijkende het einde van het Byzantijnse Rijk.

hovawart | 27-10-16 | 13:37 | + 0 -

F. von Zeikhoven | 26-10-16 | 19:11
Ik weet niet eens waar ik moet beginnen hierbij. Bij de reden waarom Chinees staal zo goedkoop is, waarom een kwaliteitsverschil echt wel kan bestaan of waar u in hemelsnaam nostalgie als geldend argument vandaan haalt.

Misschien een domme vraag, maar heeft u ooit gehoord van Chinese na-maak prullaria?

Dirk. | 27-10-16 | 12:18 | + 2 -

@Patatter | 26-10-16 | 19:41
Tata Steel UK draaide al slecht toen het nog British Steel heette, en heeft indertijd Hoogovens gekocht om het tij te keren. Dat hielp geen zier. Toen werd het Corus, dat vervolgens gekocht werd door Tata. Het originele probleem ligt m.i. bij het feit dat Hoogovens verkocht is aan een verlieslijdend concern. Dit blijft een raar, onderbelicht verhaal waar voor een goede onderzoeksjournalist misschien nog wel iets te halen valt.

Prof. Yakko | 27-10-16 | 11:51 | + 8 -

O, o wat een toeval. Een verliesgevende fabriek voor 1 pond verkopen. En dan blijkt die ineens winstgevend te zijn. Dat is echt geen corruptie hoor.

Patatter | 26-10-16 | 19:41 |

Je hebt er biet heel veel verstand van, of wel....
De sites in uk draaien al jaren net verliezen van rond de 750'k tot 1 miljoen gbp per dag. Dat nu opeens lijkt dat ze winst maken heeft voornamelijk te maken met een traject van zeer ingrijpende reorganisaties, die al veel langer geleden zijn ingezet. Tevens zijn Britten erg goed in (binnen de regels) creatief boekhouden. (Als voorbeeld: je koopt in jaar1 iets voor 100 euro, jaar2 zegt de leverancier: "nu kost het 110 euro" jullie onderhandelen en komen op 105 euro uit. Een Brit geeft dit op als een besparing van 5 euro . Een Nederlander geeft dit op als een extra kosten post van 5 euro.

BelicoHacter | 27-10-16 | 09:18 | + 8 -

De onderhandelingen over de verkoop van de Engelse vestiging zijn stilgelegd omdat de potentiële kopers (Moffen) even de kat uit de boom willen kijken met die enge Brexit.

Huisregelneef_III | 27-10-16 | 00:01 |

Dat zal wel meevallen. De keus om de verkoop stil te leggen is gemaakt door het Tata management. Niet door de kopers. Nu brexit gaande is, krijgt uk de kans om terug te gaan naar de middel eeuwen, en actief de binnenmarkten te beschermen. Als Tata had verkocht, zouden de uk fabriek(en) niet alleen een concurrent worden voor de EU markt, tevens zouden de producten uit bv IJmuiden niet meer naar de uk verzonden kunnen worden. Door de fabrieken ( hoe slecht ze oom presteren, hoe groot de over head ook is) aan te houden, houden ze toegang tot de Britse markt.

BelicoHacter | 27-10-16 | 09:12 | + -3 -

@Patatter; de 'overgebleven' fabriek blijkt efficienter dan gedacht. Dat is dus niet de verkochte fabriek.

Febofiel | 27-10-16 | 01:46 | + 1 -

De onderhandelingen over de verkoop van de Engelse vestiging zijn stilgelegd omdat de potentiële kopers (Moffen) even de kat uit de boom willen kijken met die enge Brexit.

Huisregelneef_III | 27-10-16 | 00:01 | + -4 -

Nostalgie is altijd een kansloos motief om een door de tijd ingehaald bedrijf overeind te houden. Chinees staal is niet goedkoop, het Rijke Westen prijst zich simpelweg de markt uit...
F. von Zeikhoven | 26-10-16 | 19:11

Toytota gebruikt speciaal staal dat uit IJmuiden komt voor de auto-industrie.

js58 | 26-10-16 | 20:38 | + 16 -

We weten nog weinig. Efficiëntie wil niet zeggen of de UK niet verliesgevender is. En wat wordt precies bedoeld met "verlieslatende bedrijfsonderdelen kunnen oplopen tot zo’n $18 miljard"? Kan het verlies nu/straks $1 miljard zijn?

Atlantis-95 | 26-10-16 | 19:51 | + 0 -

O, o wat een toeval. Een verliesgevende fabriek voor 1 pond verkopen. En dan blijkt die ineens winstgevend te zijn. Dat is echt geen corruptie hoor.

Patatter | 26-10-16 | 19:41 | + 7 -

@F. von Zeikhoven | 19:11
Percies! Daarom word ik ook zo moe van het gezeur over een bedrijf als KLM.

hatari | 26-10-16 | 19:35 | + -5 -

Dat gehuil over dumping altijd. Krijg er een slappe plasser van. Milton Friedman zei daar altijd het volgende over: "When anyone complains about unfair competition, consumers beware. That is really a cry for special (government issued) privilege, always at the expense of the consumer". En zo is het... steeds weer.

Cowboy Henkie | 26-10-16 | 19:25 | + 4 -

Gezien de kwaliteits verschillen (en vooral consistentie van kwaliteit) tussen staal uit IJmuiden en staal uit China zijn er veel leveranciers die liever toch europees geproduceerd staal hebben. Het is echter lastig als ingenieur uit te leggen aan een beancounter waarom je liever tientallen tot honderden euros per ton staal meer uit geeft. Want staal is staal toch?...

Gregovic | 26-10-16 | 19:16 | + 41 -

Nostalgie is altijd een kansloos motief om een door de tijd ingehaald bedrijf overeind te houden. Chinees staal is niet goedkoop, het Rijke Westen prijst zich simpelweg de markt uit...

F. von Zeikhoven | 26-10-16 | 19:11 | + -13 -

wat er met IJmuiden gaat gebeuren? geen idee, maar het gaat de belastingbetalers vast weer veel geld kosten.

Wutbürger_ | 26-10-16 | 19:03 | + 3 -

De gesubsidieerde dumping van staal in Europa, samen met de weigering van de Unie daartegen op te treden tekent het doodvonnis van zowel IJmuiden als Port Talbot.

Feynman | 26-10-16 | 18:40 | + 35 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken