Wat moet Disney nou met Twitter?

Het wil niet zo lukken met Twitter: het aantal actieve gebruikers blijft hangen rond de 313 miljoen, de tijd die deze gebruikers aan Twitter besteden neemt af en het lukt maar niet om van het medium een advertentiemachine te maken. Oprichter Jack Dorsey keerde terug om orde op zaken te stellen, maar hij is als deeltijd-CEO ook veel tijd kwijt aan zijn andere fintechstartup Square. Daardoor zou bij Twitter een cultuur zijn ontstaan waar managers laat binnenkomen, vroeg weer weggaan en eigenlijk alleen maar komen 'to punch the time card'. Dat lazen we tenminste vorige week in The Economist die een 'former senior executive' sprak. In datzelfde artikel werd overigens ook al gespeculeerd op een mogelijke overname van Twitter door Disney. Dorsey is naast zijn twee CEO-functies namelijk ook director in de board van Disney. Yep, it's a small world after all. Maar wat moet Disney met dit medium? Een Bloomberg-reporter omschreef Twitter als 'a niche product for an intellectual audience'. Zo op het eerste gezicht niet echt een match met Disney die vooral massaproducten voor een breed publiek maakt. Bovendien staat Twitter bekend als open riool met zijn trollen en haters. Toch heel wat anders dan de roze glazuurlaag waarmee Disney de wereld graag overgiet. Natuurlijk, Disney is meer dan alleen maar tekenfilms. Het bedrijf bezit ook ABC en ESPN. Maar dat is kabel-tv en daar gaat het nou weer niet echt top mee. Daarom wil Disney meer investeren in nieuwe media en zou het bedrijf een kanaal zoeken voor streaming videocontent. Maar ook daar is Twitter, ondanks recente aankopen als Vine en Periscope en het verkrijgen van livestreamrechten van NFL, nog niet heel groot in. (Al zit daar nog wel een link naar Disney: die NFL-wedstrijden worden op Twitter gestreamd door BAMTech waar Disney onlangs een belang van 33% in nam.) Dan begrijpen we geruchten over belangstelling van Alphabet/Google en Salesforce beter. Niet zo zeer omdat Twitter zulke geweldige advertentie-inkomsten zou brengen maar omdat het een waardevolle informatiebron is. De analyse van wat mensen op Twitter zeggen mensen over producten en diensten is in potentie veel geld waard. Twitter (market cap van $16 miljard) zou voor Disney (market cap van $150 miljard) de grootste overname worden sinds ABC (destijds voor $19 miljard). Deze overnamegeruchten passen overigens goed in de opkomst van megagrote bedrijven die alles en iedereen opslokken. The Economist (wederom die van vorige week ja) besteedde er aandacht aan in een special report 'The rise of the Superstars'. De top-10 grootste (beursgenoteerde) bedrijven ter wereld zijn nu veel meer waard dan de top-10 van tien jaar geleden. In 2006 stond er nog maar een techbedrijf in (Microsoft), nu zijn het er vijf (Apple, Alphabet, Microsoft, Amazon en Facebook). Nog wat cijfers: in 1994 waren de honderd grootste Amerikaanse bedrijven goed voor 33% van het bbp van de VS. In 2013 was dat al opgelopen naar 46%. Het aantal startups ligt nu lager dan in 1970 en er sluiten meer bedrijven dan er bij komen. 'Founders dream of selling their firms to one of the giants rather than building their own titans', schreef het blad dan ook. Jammer, al is een overname voor Twitter misschien de enige manier om te overleven.

econgiants.png

econstartups2016.png

Reaguursels

Inloggen

Twitter lijkt me ongeschikt voor filmpjes vertonen. Koop dan linked in. Oh, Microsoft heeft het al gekocht.

Raider Twix | 28-09-16 | 16:55 | + 0 -

@Vogelbeest | 27-09-16 | 21:45 | + 7 -
Sprookjesfiguren zoals trollen en prinsesjes heb je al op Twitter, dus dat lijkt me een goede reden voor Disney om het aan te schaffen. Ik weet alleen niet wat ze gaan doen met al die mensen die niet passen in het wereldbeeld van hun "blauwe boekje": stichtingargus.nl/vrijmetselarij/ritua... (Onder het kopje van "Order of DeMolay" vind je de handleiding van hun ideologie) Ik weet immers dat vrijmetselaren net zo progressief zijn als studentencorpora ergo zal er vast gehakt gemaakt worden van die zielige zwaar onderdrukte twitteraars met één of andere vage gender. Dit lijkt me beter dan een CRM-magnaat of Google, die recent een flinke draai naar links heeft gemaakt, misschien omdat ze de Chinese markt op willen www.theatlantic.com/technology/archive... .

Alexander des Burgus | 28-09-16 | 15:11 | + 0 -

'Het wil niet zo lukken met Twitter: het aantal actieve gebruikers blijft hangen rond de 313 miljoen'

Yep. Er zijn namelijk mensen die ook nog gewoon moeten werken..

SansUnique | 28-09-16 | 13:02 | + 2 -

Wat een entertainment-moloch is Disney geworden. Ik kijk uit naar de dag waarop al onze diensten en producten door een handjevol Amerikaanse bedrijven wordt geleverd...

Diotima | 28-09-16 | 09:21 | + -1 -

Ik heb niet zozeer een reactie op dit onderwerp. Maar aanleiding van het gegeven dat er minder bedrijven bijkomen zou ik daar wel eens meer informatie over willen hebben. Europees en/of worldwide. Ik heb het gevoel dat ondernemen 'uit' begint te raken.

duitse herder | 28-09-16 | 06:47 | + 0 -

@ Vogelbeest | 27-09-16 | 21:45
Met die roze gloed kun je niets kopen. Euro's moeten er komen. Mensen hebben gewoon steeds minder te besteden door het domme beleid van dit kabinet. Rutte, pleur op!!!
www.ftm.nl/artikelen/burger-als-stelp...

* Il Principe * | 28-09-16 | 00:14 | + 1 -

Eigenlijk zou de wereld de roze bril van Disney heel erg goed kunnen gebruiken. Sterker nog, het zou de best opsteker in 10 jaar tijd kunnen zijn.
www.welingelichtekringen.nl/samenlevin...
omdenken.nl/we-hebben-het-beter-dan-o...
In de praktijk trekt slecht nieuws meer clicks; dus advertenties; dus inkomsten dan goed nieuws. Dus goed nieuws moet je zoeken met een kaarsje en een vergrootglas. Zag vandaag nog zo'n lekker deprimerend bericht op de de Facebook van [email protected] dat er in Afrika 2 miljoen mensen heel zielig zijn. Afrika heeft 1 miljard inwoners dus dat is 0,2%. Zonder te checken vermoed ik dat je zelfs in Zwitserland 0,2% heel zielig volk kan vinden. En wij hebben ook Po-Asfalt.
Van al dat slechte nieuws wordt je niet vrolijker.
Als een bedrijf als Disney nou eens wat roze gloed over de wereld zou uitstorten bestaat er zomaar een kans dat iedereen wat vrolijker zou worden en we onszelf een weg uit de crisis zouden kopen. Moet de EU natuurlijk wel de grenen sluiten en geen creditcards uit vliegtuigen gaan gooien. maar het kán.

Vogelbeest | 27-09-16 | 21:45 | + 22 -

Disney heeft te veel cash. Dat is het probleem. Dat is het probleem van de hele neo-liberale wereld... De 'haves' hebben te veel cash, en dus willen ze meer. En Disney wil meer... Controle.

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken