Winkelstraat van toekomst: Primark, H&M en verder niets

Even stoppen met online winkelen mensen, het economisch bureau van de ING is ook eens in de Nederlandse retailbranche gedoken-pdf! Hoe staan we er voor na een flinke reeks faillissementen en welke sectoren doen het goed en welke niet? De cijfers: de omzet van de detailhandel als geheel is de eerste helft van 2016 licht gestegen ten opzichte van vorig jaar. De ING verwacht dat die over geheel 2016 uit gaat komen op een minimale groei van 1,5%. Vooral de zogenaamde food-sector doet het aardig met 2,3% groei dankzij supermarkten en food-speciaalzaken. In de non-food gaat het al een stuk minder met +1%. Volgens de bank is mede door de geslagen gaten in winkelgebieden, de groei van webshops met 20% gestegen. U kent het verhaal van de geslagen (V&D)-gaten natuurlijk en de ING herhaalt dit nog eens: 'Internationale retailers zien de ontstane gaten in de Nederlandse winkelstraat als buitenkans. Zij opereren daarbij wel selectief. Kansrijke winkelgebieden met veel traffic zijn populair. In de kleinere steden, onder de 100.000 inwoners, is minder interesse. De grens tussen kansrijke en kansarme winkelgebieden neemt hierdoor toe.' Precies dat verhaal van de doodbloedende winkelstraat in Delfzijl behandelden we al eerder deze week. De bank haalt ook onderzoek van CBRE aan (How global is the business of retail 2016) waaruit blijkt dat het aantal in Nederland aanwezige internationale retailers stijgt. Van de 334 ‘leidende’ internationale ketens is inmiddels 36,2% aanwezig in Nederland. 'Er is nog veel potentie voor verdere internationalisering van de Nederlandse detailhandel', aldus ING dat dit uiteraard als een positief punt ziet. Vooral Amsterdam 'doet het goed' met de 35ste plek van steden met de grootste aanwezigheid van internationale winkelketens. Maar de rest blijft hopeloos achter. Speciaalzaken laten verschillende cijfers zien. Verwacht wordt dat doe-het-zelfzakenwinkels en winkels in woninginrichting en verzorgingsproducten het beter gaan doen en dat schoenen- en elektronicawinkels juist verder weg gaan zakken. De ING denkt dat speciaalzaken over heel 2016 een uiteindelijke omzetgroei van 1,3% weten te behalen. Dat is nog steeds meer dan 10% onder het niveau van tien jaar geleden. Conclusie 1: online is niet te stuiten. Conclusie 2: als u nog echt fysieke winkels wilt bezoeken is het óf achter de tumbleweeds aanhollen in de provincie óf in de rij aansluiten bij uw favoriete internationale retailer in de grote stad.

winkelst1.png

winkelst2.png

winkelst3.png

winkelst4.png

winkelst5.png

winkelst6.png

Reaguursels

Inloggen

@Aetje | 15-09-16 | 16:56 | + 5 -
Het Amerikaanse model is blijkbaar datgene wat de meeste mensen tevreden stelt: Rustige, veilige woonwijken met grote woningen om in te wonen en bedrijven krijgen hun eigen kern, zodat ze daar zonder gezeur van lokale bewoners kunnen ondernemen. Winkels krijgen dan hun eigen plekje op het industrieterrein, omdat niemand zit te wachten op de verkeersdrukte van het winkelend publiek. Weliswaar erg autogericht, maar gezien het wensdenken van gemeentes meestal niet werkt is dit wel de realiteit.

Alexander des Burgus | 16-09-16 | 15:23 | + 0 -

@duitse herder | 15-09-16 | 15:11 | + -6 -
Misschien moet je dan beter kijken. Buiten Købnhavn misschien krimpt alles waar je bij staat. Ik heb het met eigen ogen gezien in Korsør. Enorme leegstand. Van een compleet winkelcentrum is alleen nog de supermarkt overgebleven en een kledingzaak. Voor de rest hele straten compleet uitgestorven. Ook op andere plekken veel leegstand. Alleen het soort zaken die nu in Nederland in het winkelcentrum kunnen overleven zie je daar ook.

Alexander des Burgus | 16-09-16 | 13:48 | + 1 -

Ik mis de Zeeman, dat is ook een internationale retailer met meer dan 1200 winkels.
De zeeman is goedkoper, heeft betere kwaliteit en is klantvriendelijker dan primark.
Ik spreek uit eigen ervaring, ik heb geen aandelen Zeeman.

watergeus | 16-09-16 | 11:35 | + 3 -

Een blik 17-jarigen op je winkelvloer zetten is goedkoop, maar zit je klant daarop te wachten? Zet iemand met ervaring neer die de meerwaarde kan verkopen en zorgt dat je klanten ook weer terug komen
blubberpoesje | 15-09-16 | 15:25

Ik wil deze opmerking graag kracht bijzetten. Onlangs bevond ik me in meerdere speciaalzaken waarvan je dat kundige advies verwacht waarvoor je dan zogenaamd een fysieke winkel boven een webwinkel verkiest. Een luxe schoenenzaak, een luxe drogisterij, een elektronicazaak, dat werk. Ik schrok me te pletter van de jeugd die me te woord kwam staan. Het is niet zozeer hun leeftijd die me deed pijnzen, maar meer de totale desinteresse en het absolute gebrek aan vakkundigheid waarmee ik te woord werd gestaan. (als je het al zo mag noemen) Wat nou, meerwaarde van advies en persoonlijk contact met verkoper en product? Daar gaat je klant.

Jane_Bonds | 16-09-16 | 10:53 | + 1 -

@netniet | 15-09-16 | 15:20 |

Goed voorbeeld. En die moeder doet waarschijnlijk precies hetzelfde met kleding, schoolspullen, enz. Gelijk heeft ze.
Ik ben zo iemand die tijdens de uitverkoop weleens bij de H&M naar binnen loopt (sorry, maar Armani bij de Bijenkorf is toch echt boven mijn budget), en me dan iedere keer weer verbaas over de enorme bende veel te dicht op elkaar staande rekken met kleding (wie had die stapels ooit allemaal aan moeten trekken?), de snotneusjes bij de kassa's, en vooral de enorme rijen voor de kleedhokjes.
Hup wegwezen dus. Ik bestel wel bij de Wehkamp...

EefjeWentelteefje | 16-09-16 | 09:56 | + 0 -

Bij ons in Ten Boer hanteert de lokale middenstand al jaren de slogan "Koop elders niet, wat Ten Boer u biedt.", echter nu is in korte tijd in het "winkelcentrum" een aantal zaken dicht gegaan: www.rtvnoord.nl/nieuws/166329/Steeds-m...
De een is onderdeel van het Blokker-concern (Marskramer) als ik mij niet vergis. De ander is ermee gestopt omdat de huur zo idioot hoog is dat ze ondanks ruim voldoende klandizie geen cent meer overhouden.
De lokale "kluswinkel" (bouwmarkt is een groot woord) heeft steeds meer lege vakken in z'n winkel, dus ik vraag me af hoe lang die nog open zal zijn.

Ga je dan naar Stad (Groningen) toe, dan ben je al snel 8 a 10 euro kwijt aan parkeerkosten.
En bij die winkels waar je gratis kunt parkeren is er ook een hoop waarbij de meerwaarde van kundig personeel er niet is. (Bauhaus/Gamma bijv.)

Gijsie | 16-09-16 | 09:37 | + 2 -

De winkelstraat van de toekomst.. ik kom er nu al nooit dus ik kan me er niet heel druk om maken.
In de bouwmarkt kom ik zo min mogelijk, en over het algemeen sta ik dan te zoeken naar iets wat in de buurt komt van wat ik daadwerkelijk zoek, het is steevast te duur de kwaliteit matig. (ijzerwaren, hout, handgereedschap etc). Ik reken er nooit met plezier af, voel me altijd genomen. Dan betaal ik liever iets meer voor precies de spullen/kwaliteit die ik wil hebben.

noerg | 15-09-16 | 19:30 | + 4 -

D. van den Enden | 15-09-16 | 13:24 | 28 reacties
-
Je bent de Action, Aldi, Lidl het Kruitvat vergeten. En de schoenlapper, sleuteldienst en schoenenwinkel.
De rest gaat stuk. Deels op prijs, deels, inderdaad, op die onbeschofte nozems achter de balie, die niks mogen kosten waarschijnlijk. En dan ook, terecht, niks kunnen.

Raider Twix | 15-09-16 | 17:15 | + 6 -

Sja. Het amerikaans model begint hier voet aan de wal te krijgen en dat verbaast me niet:
- Dure binnensteden worden vermeden omdat de kosten van huisvesting en de bereikbaarheid vaak slecht zijn. Gezellig? Ja. Goed voor retail? Niet echt.
- Concentratie van retail in complete winkel"steden" buiten de woonkernen, aan de rand van steden, liefst bij een van de hoofdverkeersaders zodat de bereikbaarheid gelijk prima is. Dit zie je met grote woonmarkten al tijden gebeuren - niet vreemd om een Praxis, Gamma, Intratuin en vergelijkbare kluscentra bij elkaar te zien staan. Op goedkope grond, met een grote parkeerplaats, aangesloten op een N weg.
- Piepkleine winkels zie je nauwelijks meer, tenzij het speciaalzaken zijn. Kleding, foodstuffs, bouwmarkten, electronica... go big or go home. Die grote zaken hebben ook als voordeel dat een webshop plus bezorgservice rendabel kan worden. Enige uitzondering is de buurtsuper - mensen willen hun dagelijkse boodschappen liever wat dichter bij de woning, die zullen dus ook in de woonkernen blijven.

Aetje | 15-09-16 | 16:56 | + 5 -

stijllozenaam | 15-09-16 | 14:53
Het kan niet goedkoper zijn om iets van 5 euro bij jou thuis af te leveren, als uit het rek te halen. Ik heb ik al een paar keer spullen.uit de webshop later voor minder in de winkel zien liggen. Gangbaar spul met veel omzet zal in de winkel goedkoop zijn.

frank87 | 15-09-16 | 15:46 | + -3 -

stijllozenaam | 15-09-16 | 14:53
Het kan niet goedkoper zijn om iets van 5 euro bij jou thuis af te leveren, als uit het rek te halen. Ik heb ik al een paar keer spullen.uit de webshop later voor minder in de winkel zien liggen. Gangbaar spul met veel omzet zal in de winkel goedkoop zijn.

frank87 | 15-09-16 | 15:46 | + 5 -

@blubberpoesje | 15-09-16 | 15:25
Dat dus.
En ja, als het product nu duurder is dan in een online winkel, maar er kan gepraat worden over korting of een leuk extraatje, wil ik best overstag gaan.

kapotte_stofzuiger | 15-09-16 | 15:44 | + 1 -

@Logisch toch? | 15-09-16 | 15:04
Om te voorkomen dat je in een treurig all-inclusive resort terecht komt, kan je juist op internet prima terecht. Idem dito voor goed advies over een product van interesse.

Vorige week een poging gewaagd een mobiele telefoon (voor mevrouw stofzuiger) in een fysieke winkel aan te schaffen:
a) puistigere puber: "ja, ies goed telefoon", om vervolgens het kaartje voor te lezen
b) absoluut niet leverbaar in andere kleur
c) bleek 70 euro duurder dan in online winkel (die wel gewenste kleur kon leveren).

kapotte_stofzuiger | 15-09-16 | 15:41 | + 12 -

Uitzondering daargelaten natuurlijk, maar dagelijks spreek ik legio winkeliers die de titel 'ondernemer' onwaardig zijn.
Zij zien service en dienstverlening als iets dat vies is en geld kost. Vervolgens proberen ze op prijs te concurreren met een webshop omdat ze denken dat consumenten uitsluitend daar op letten. Het gevolg? Winkel over de kop.

Natuurlijk is er een hele grote groep consumenten die alles alleen maar goedkoop wil hebben, maar er blijven er genoeg over die gewoon een goed product met een prettig gevoel willen kopen. Je kan je niet voorstellen hoeveel winkeliers dit echt niet snappen.
Een blik 17-jarigen op je winkelvloer zetten is goedkoop, maar zit je klant daarop te wachten? Zet iemand met ervaring neer die de meerwaarde kan verkopen en zorgt dat je klanten ook weer terug komen

blubberpoesje | 15-09-16 | 15:25 | + 17 -

In een maatschappij waar de druk op de gezinnen hoog is snap ik het prima dat moeders voor 3 kinderen 24 paar schoenen bij Zalando bestelt en die thuis past. Vervolgens stuur je 18 paar terug. Dat is simpelweg een stuk aantrekkelijker dan met 3 jengelende kinderen de stad door banjeren waar je voor een kudtbedrag je auto ergens neer mag plempen.

netniet | 15-09-16 | 15:20 | + 14 -

Dacht koop het in de winkel ,paar tientjes meer misschien ,maar een verschil met 70 euro ,op een bedrag van 180 euro vind ik toch teveel ,en heb het op internet besteld, Winkeliers moeten het wel redelijk houden natuurlijk .

fleurtje | 15-09-16 | 15:12 | + 6 -

Raar. Ik zie dat in Noorwegen, Zweden, Denemarken en Noord Duitsland niet.

duitse herder | 15-09-16 | 15:11 | + -8 -

Wat een zuur stuk. Ik zie juist een enorme groei van nieuwe winkels in het centrum. Winkels met tweedehands meuk, dat dan weer wel.

atheïstisch stemvee | 15-09-16 | 15:10 | + -3 -

@kapotte_stofzuiger | 15-09-16 | 14:12

Wel interessant dat vele van deze koopjesjagers wel eerst advies inwinnen bij een fysieke winkel om het vervolgens voor een paar euro goedkoper bij een webshop te gaan bestellen.

Logisch toch? | 15-09-16 | 15:05 | + 10 -

@kapotte_stofzuiger | 15-09-16 | 14:12
De vraag is dus waarom het in de fysieke winkels zoveel duurder is, waarom je zoveel voor het parkeren moet betalen. Het antwoord weten we (geldhonger overheid) en ook dat dat geld uiteindelijk ergens vandaan gehaald moet worden.

Toch kun je je als maatschappij of individu afvragen of altijd het goedkoopste na-jagen altijd wel zo goed is. Ik hoef bijvoorbeeld niet zo nodig naar die goedkope all-inclusive resorts in Turkije. Net zo goed als dat ik best wel meer wil/kan betalen voor winkels met goed personeel/service/advies.

Logisch toch? | 15-09-16 | 15:04 | + 12 -

Ik riep voorheen altijd: sponsor de lokale middenstand en koop meer lokaal, en minder online. Maar daar ben ik de afgelopen tijd hard van teruggekomen. Ondergetekende heeft enkele maanden geleden een vrijstaand stulpje, een opknapper van de jaren 30, op de kop getikt en dus veel, heel veel bouwmaterialen nodig.
.
Nu is de Gamma en de Hubo kei handig als je om een uurtje of 8 's avonds nog er achter komt dat je een bepaalde fitting of kabel nodig hebt; maar geen haar op mijn hoofd die er over denkt om de bulk van de bouwmaterialen die ik nodig heb daar te kopen. Het scheelt letterlijk 30 á 40% ten opzichte van online kopen, een wel heel groot verschil. En nog erger, de goedkope schroeven en materialen die ik online bestel zijn tot nu toe allemaal van goede kwaliteit gebleken. In een zakje schroeven van de Gamma zitten altijd wel één of twee kapotte schroefjes. Sowieso is het assortiment in een winkel doorgaans erg beperkt, in vergelijking met een online groothandel.
.
En, ik blijf het roepen. Een beetje ondernemer zou normaliter slim genoeg moeten zijn om dan maar gewoon mee te doen online...

Le Roi | 15-09-16 | 15:02 | + 12 -

Deze 'trend' zet al een hele tijd in. Deze wordt in marketingtermen ook wel shit shoppnig genoemd.

Een paar grote franchise/keten winkels, er omheen valt alles leeg of door die absurde huurprijzen, komen van die tijdelijke hipster coffeebarretjes en Leger des Heils winkels in (winkels met een boodschap...) een soort van retail anti-kraak.

In de buurt winkelstrips is het vaak nog treuriger, is er niet jarenlange leegstand dan zijn het van die wit-was bel- en telefoonreparatie winkels, turkse/marokkaanse supermarkten of kebab hoeken.

litebyte | 15-09-16 | 15:02 | + 14 -

Uiteraard hangt dit wel van de aard van het artikel af. Bij IKEA zal het waarschijnlijk wel goedkoper zijn om als klant naar de winkel te komen ipv het artikel toesturen.

stijllozenaam | 15-09-16 | 14:56 | + 2 -

@logisch toch

Hoezo zouden de bezorgkosten duurder moeten zijn? Ik betwijfel dat. Als een bedrijf veel pakketjes verstuurd kan het schaalvoordeel creeeren en daardoor lagere kosten. Dit kan niet wanneer een klant naar het bedrijf toegaat.

stijllozenaam | 15-09-16 | 14:53 | + 2 -

@hotbabelover
En natuurlijk nog de loonkosten. Toch kun je de bezorgkosten niet uitvlakken. Het zou toch duurder moeten zijn om al je artikelen naar de klant te brengen i.p.v dat de klanten naar jou toe komen.

Neemt niet weg dat de gederfde huurinkomsten uiteindelijk via hogere gemeentelijke heffingen bij de consument opgehaald gaan worden en de toegenomen werkeloosheid via hogere belastingen = weg winst :-)

Logisch toch? | 15-09-16 | 14:33 | + -4 -

@squadra | 15-09-16 | 14:24 | U bedoelt "de dagopvang voor dagloners, wegwerpkrachten en andere landlopers". Die komt er dus niet bij in de winkelstraten, want die hebben wij al. Namelijk het restaurant van de lokale IKEA.

Tel Aziaat | 15-09-16 | 14:27 | + 6 -

En verder een koffielokaal als dagopvang voor loze ZZP´ers en studenten in afwachting van flexwerk.

squadra | 15-09-16 | 14:24 | + 13 -

@Logisch toch? | 15-09-16 | 14:03 |
Mijn partner kan nog steeds naaien in meer dan 1 opzicht. Ik laat haar dus ook gewoon de kleding maken. Kost 20 euro, zij een dag zoet en in een goed humeur en aan het einde van de dag heb ik 4 precies op maat gemaakte nette broeken van een kwaliteit waar de winkels alleen maar van kunnen dromen. En dan ook nog vrij van kinderarbeid of uitbuiting in sweatshops.

Wel zonder merkjes, opdrukken en overige decoraties, dat dan weer wel. Als dat nodig is ga ik naar de plaatselijke kleermaker met een borduurmachine. Kost 20 euro per half uur dat je de machine huurt. Het is dus niet goedkoop, maar het wel precies zoals je het hebben wilt en gaat gewoon 10 jaar mee.

Tel Aziaat | 15-09-16 | 14:20 | + 5 -

Huh stuk over Delfzijl? Ik zie alleen Deventer in dat stuk genoemd... auto-correct foutje?

DickieDick | 15-09-16 | 14:18 | + 1 -

@hotbabelover | 15-09-16 | 14:13
Et voila.
Waarom is een winkelpand zo duur (voor een kleine ondernemer)?

*wacht op duitse herder met lijst aan belastingen en heffingen die je als ondernemer neer moet tellen voor een paar m2 winkelstraat*

kapotte_stofzuiger | 15-09-16 | 14:15 | + 26 -

In de Primark en H&M wil je als reaguurder niet gevonden worden. Zelfs een douchegordijn om jezelf wikkelen is meer modieus dan de Chinese meuk uit dergelijke ketens.

kapotte_stofzuiger | 15-09-16 | 14:14 | + 5 -

@Logisch toch. Het totaal van bezorgkosten zal niet opwegen tegen de huurkosten van een duur winkelpand. Oftwel de webwinkel gaat het wel redden zonder hulp van investeerders

hotbabelover | 15-09-16 | 14:13 | + 9 -

Leuk, al die ketens. Volgens mij juist DE reden waarom fysieke winkels steeds minder interessant worden.
Waarom 50 euro + parkeerkosten voor product X in keten Y (ook verkrijgbaar bij de buren in dezelfde straat) neertellen, terwijl het voor 35 euro thuisbezorgd wordt.

kapotte_stofzuiger | 15-09-16 | 14:12 | + 24 -

Natuurlijk is het helemaal 'hip' om online te shoppen en de fysieke winkels te 'bashen'. Wat voor het gemak vergeten wordt is dat de (internationale)webshops verlies draaien en bezorgkosten niet (helemaal) doorrekenen. Vele webshops waren allang failliet geweest als er geen grote investeerders achter gezeten hadden. De 'gewone' retail wordt zo de nek omgedraaid door middel van oneerlijke concurrentie. Ik ben benieuwd of het online shoppen nog zo aantrekkelijk is wanneer er voor elke bestelling bezorgkosten betaald moeten worden er niet meer onder de kostprijs verkocht wordt omdat er uiteindelijk toch winst gedraaid moet worden.

Noem mij ouderwets maar ik vind het nog steeds prettig om in een fysieke winkel mijn kleren uit te zoeken. Het is, laten we eerlijk zijn, een beetje 'zielig' om eenzaam en alleen achter je PC/Laptop/Tablet/Smartphone je garderobe samen te stellen.

Natuurlijk geniet ik ook van de vele voordelen van het online shoppen maar realiseer mij ook dat er ook een negatieve kant aan zit. Vandaar dat ik mijn wasmachine (nog) bij de lokale dealer heb gekocht (ik weet het: water naar de zee dragen / het tij valt niet te keren / etc.)

Logisch toch? | 15-09-16 | 14:03 | + 29 -

en dan moet je er nog elke week naartoe ook, want na 1x wassen valt het uit elkaar.
Dan bestel ik nog liever online.

Wutbürger_ | 15-09-16 | 13:46 | + 5 -

Vergeet de action niet!

accijnstoerist | 15-09-16 | 13:43 | + 21 -

REAGEER OOK