Hipsters zijn woedend om guerilla-actie Unilever op foodtruckfestival

Mooie recensie over de Hurry for Curry-foodtruck op een lijstje met de leukste 'food festivals': 'onvoorstelbaar lekkere curry die smaakt zoals in Azië. Tip: de Massaman Curry met kip is to die for.' Uiteindelijk bleek die onvoorstelbaar lekkere curry gewoon uit een pakje te komen dat u bij iedere supermarkt kunt kopen. Want achter deze foodtruck staat een enorm groot bedrijf dat voedingsmiddelen verkoopt: Unilever. De curry is van Conimex en heel veel hipstervolk vrat het nietsvermoedend naar binnen. Dat mag niet natuurlijk, want dit soort festivals wil juist de kleine ondernemer een plek bieden. Hoe onrendabel het ook voor die kleine ondernemers blijkt te zijn (nrc-blendle), de wildgroei aan nieuwe festivals met authentiek hipstervoer is nog niet ten einde. Niet heel mal dus dat men bij Conimex/Unilever daar ook lucht van kreeg en aan de organisatie van het Rollende Keukens festival vroeg om tegen een vergoeding samples uit te delen op het terrein. Dat werd door RK afgewezen, waarop Conimex/Unilever besloot via een marketingbureau een foodtruckondernemer te regelen die een truck voor ze maakte en zich inschreef om op het festival te gaan staan. Dat lukte wel. Maar goed, zo'n Hurry for Curry busje zonder naamsvermelding heeft pas zin als je als bedrijf later de verantwoordelijkheid opeist. Dat deed Conimex vervolgens met een campagne. Daar is Rollende Keukens-baas Igor Sorko zo pislink over dat hij gisteren verteld heeft een schadevergoeding van €100.000 van Unilever te willen vangen. 'We zijn een sponsorloos festival en ze hebben dat met voeten getreden terwijl ze wisten dat het niet mocht.' Vandaag spreekt Het Parool nog eens met Sorko.

'"Niemand wist dat wij het waren maar we stonden met onze truck op de Rollende Keukens," zeiden ze trots. Toen we dat zagen, werden we natuurlijk helemaal gek.' Nu kan het zijn dat u een hartgrondige hekel hebt aan dit soort festivals, maar de manier waarop Unilever te werk is gegaan verdient zeker geen schoonheidsprijs. Dat blijkt wel uit het feit dat ze rondom de truck gratis wifi aanboden waarmee bezoekers van het festival rechtstreeks hun e-mailadres aan Unilever stuurden. En mede daarom wil het festival ondanks dat alle berichten van Conimex waar Rollende Keukens werd genoemd offline zijn gehaald, toch een schadevergoeding. Tot nu toe lijkt Unilever daar weinig voor te voelen. 'Zij voelen zich niet schuldig en zeggen dat ze geen juridische relatie tot het festival hebben, omdat het via een ander bureau is gegaan. We hebben een aangetekende brief naar het marketingbureau gestuurd, maar van hen hebben we niets meer gehoord', aldus Sorko. Dat wordt een schikkinkje waarschijnlijk. Maar wie staat hier nou het meest voor lul? De hipsters die aan een sateetje trekkend hun ziel verkochten aan big corp of toch Unilever zelf? Of anders: waarom moet een bedrijf met een market cap van $144 miljard zo nodig dit soort feestjes verstieren? Daarbij kun je je afvragen in hoeverre dit voor goede publiciteit heeft gezorgd. In ieder geval niet bij de genepte festivalbezoekers dunkt ons. 'Haat u hipsters, koop dan snel onze producten', lijkt de boodschap te zijn. Kunt u zich daar in vinden, rep u dan naar de winkel voor wat Rode Curry Paste .

Reaguursels

Inloggen

Applaudiseerd voor Unilever. Well done!

FinFucker | 08-09-16 | 10:46 | + 2 -

Als je het Sligro blaadje krijgt (Horeca groothandel) kon je een jaar geleden lezen dat zij complete voedselpakketten aanleveren voor foodtrucks, inclusief teruglevermogelijkheid voor teveel ingekocht/slecht weer. Het zijn niet allemaal zelfgeslachte en linksgrdraaid macrobioties bereide vleessnacks.

Het is is wel altijd gruwelijk duur op zo'n foodtruck festival, 3 muntjes (=7,50) is normaal, terwijl het bij een gewone friettent nog niet de helft kost. Ik koop gewoon zelf wat vlees bij de Keurslager en gooi het thuis op de Big Green Egg. dan weet ik tenminste zeker wat ik eet en dat het smaakt.

KayakFun | 08-09-16 | 08:04 | + 3 -

Gewoon een briljante marketing-truuk, moet die curry eens proberen

Bokito ergo sum | 08-09-16 | 07:34 | + 0 -

Waarvoor zouden ze uberhaupt $100K aan schadevergoeding moeten krijgen dan? Ze hebben zich volgens de regels ingeschreven, ze hebben netjes vreten verkocht, de samples zijn niet uitgedeeld; en ze zeggen enkel achteraf dat hun grondstoffen ervoor zijn gebruikt. Dat ze pissig worden... Man, dat levert nog veel meer goede marketing op voor Unilever.

Liroy | 08-09-16 | 00:04 | + 4 -

hier ken ik die f*** trucks alleen van (stiekem best wel leuke) festivals (zuipen en vreten onder het mom van klassiek, ik hoor gewoon aardige deuntjes op de achtergrond, beetje het nwe De Parade),
maar in t buitenland zijn ze gwoon nuttig, want dan draaien ze in een carrousselletje 6/7 campings langs, zodat ik nooit meer hoef te koken op die butagriebesstelletjes

Hemmenaar7 | 07-09-16 | 23:01 | + 0 -

@Diotima | 07-09-16 | 22:42
Bij de DWDD was een millenia aan oreren dat ze dure koffie mocht dringen, want de babyboomers zaten ook voor hun 60k kamper. Waar ze even overheenstapte dat die babyboomers die zich zoiets kunnen permitteren daar wel lang overgedaan hebben, en toen de babyboomers in hun 20ies zaten daar dus ook geen poen voor hadden. Dus dat soort millenia-hipsters zijn hebben alles in het schootje geworpen en nooit nee, dat kan niet gehoord. Werken met je donder en iets zelf opbouwen de komende 40 jaar. En als het niet kan, jammer dan. Dan ga je naar Piet Patat.

kloopindeslootjijook | 07-09-16 | 22:55 | + 0 -

Hipsters denken dat ze uniek en speciaal zijn. Wake up call, zijn ze niet.
Stonecity | 07-09-16 | 16:52 | + 9 -

't Is weer bewezen: je bent wat je eet.

Diotima | 07-09-16 | 22:47 | + 1 -

Ik had zo gehoopt dat hipsters een leuke jonge maatschappijkritische protestgeneratie zouden vormen. Maar nee, in plaats van experimenteel theater bezoeken, Sloterdijk lezen of lekker rellen, zaten zij hun vreten te instagrammen bij kraampjes van het grootkapitaal.

Diotima | 07-09-16 | 22:42 | + 5 -

@FrankVeer | 07-09-16 | 21:13 | + 1 -
Ja. Bedankt. Was eigenlijk ook een retorische vraag. Hier telt marketing de visitekaartjes die op een event verzameld zijn. Dat soort dingen.

fail | 07-09-16 | 22:38 | + 0 -

@FrankVeer | 07-09-16 | 21:13 | + 1 -
Ja. Bedankt. Was eigenlijk ook een retorische vraag. Hier telt marketing de visitekaartjes die op een event verzameld zijn. Dat soort dingen.

fail | 07-09-16 | 22:38 | + 2 -

Wat een faal en waarom geilen marketing mensen toch zo op e-mailadressen?
fail | 07-09-16 | 16:46 | + 10 -

Adressen zijn kwantificeerbaar, je kunt dus in gelikt marketingrapportje aan je bazen/opdrachtgevers laten zien dat je gescoord hebt met die actie. Eventueel kun je dan om je eigen pot en een nieuwe leasebak te spekken de klant aanbieden om een follow-up te doen via e-mail met een compleet eigenpijperfeestje en wat dies meer zij. Jij als marketeer verdient eraan, de prospect flikkert de ongewenste mail toch weg en je klant vindt dat ie goed bezig is. Zoiets wellicht?

FrankVeer | 07-09-16 | 21:13 | + 13 -

@Raider Twix | 07-09-16 | 16:35
"Conimex, maakt kennelijk goede sauzen"

Dan ben je echt een randdebiel als je dat denkt. Conimex is echt niet te vreten.

Groene Horzel | 07-09-16 | 21:11 | + -9 -

Yohean | 07-09-16 | 17:56
Dat staat dus in die NRC-blendle (al kom ik niet verder dan de titel).
Maar ook dat is hipster: oude afzetterij en uit uitbuiting in nieuwe zakken.

frank87 | 07-09-16 | 19:03 | + -2 -

redanx | 07-09-16 | 17:42

Gewoon een bambi afschieten.

duitse herder | 07-09-16 | 17:45 | + 1 -
.
Je bent wel " king of the oneliner " is het niet ?
Valt me de laatste tijd steeds vaker op, herder.

Niet zo veel tijd meer of is de scherpte een beetje weg ?

goldsammy | 07-09-16 | 18:50 | + -3 -

fail | 07-09-16 | 16:46
Precies: dat valt volgens mij onder phishing, is daar geen wet tegen?
Ik zat eerst te denken aan ladelichterij, maar die mail-adressen zijn alleen maar gekopieerd, en niet afhandig gemaakt.

frank87 | 07-09-16 | 18:00 | + 0 -

Het biologisch glutenvrije halal knakworstje van vrije uitloop scharrelvarkens is zo duur omdat de organisatie tering hoge pacht vraagt. Stond laatste een stukje ergens van een dame die bij 500 ijsjes moest verkopen om break-even te draaien. Stel je hebt mooi weer en je verkoopwindow is tussen 14 en 18 uur en tusden 19 en 21 uur. Dat is 6 uur. 80 ijs per uur. 1,3 per minuut. Gaat niet werken. En verder is Unilever een schaamteloos kutbedrijf.

Yohean | 07-09-16 | 17:56 | + 7 -

redanx | 07-09-16 | 17:42

Gewoon een bambi afschieten.

duitse herder | 07-09-16 | 17:45 | + -4 -

Unilever wil ons voor veel geld met minderwaardige spullen en vooral veel suiker volproppen. Publicistisch geholpen door columnes van non-executive director Louise Fresco die in het NRC het hoge lid van de voedselindustrie mag zingen ( waar haar verbondenheid met Unilever niet wordt vermeldt).

Maar Nederland verdient niet beter. Vreten is toch allen maar om zo snel mogelijk calorien binnen te krijgen. Verfijnd eten is toch meer iets voor zuidelijk van de grens.

redanx | 07-09-16 | 17:42 | + 13 -

Hipsters zijn niets anders dan nietsdoeners die hun tijd doorbrengen met 'daar ben ik ook op tegen'.
duitse herder | 07-09-16 | 16:14 | + 6 -
Hipster zijn is net als indertijd hippie zijn een hobby voor rijke mensen of mensen met rijke ouders, voornamelijk studenten. 'Normale' studenten hadden en hebben geen tijd voor die onzin, tenzij gesponsort door pa en ma. "I hate those goddamn hippies".

Sans Comique | 07-09-16 | 17:22 | + 8 -

Het gaat om alleenheerschappij in de winkels. Een fopkeuze uit 5 verschillende producten van het zelfde bedrijf met ingredienten smaakversterkers, natuurlijke aroma's (die gewoon uit een chemisch lab betrokken mogen worden, is nog steeds natuurlijk chemisch gezien), zout, suikers, kunstmatig geharde plantaardige vetten (transvetten), 0.5 procent extract van het goedje waar het naar zou moeten smaken en vulling zoals zetmeel.

Sans Comique | 07-09-16 | 17:20 | + 11 -

Scarfie | 07-09-16 | 16:34 | + -1 -

Je ziet Scarfie... de eerste hipster heeft zich al gemeld. Hier ook.

duitse herder | 07-09-16 | 16:56 | + -5 -

Hipsters denken dat ze uniek en speciaal zijn. Wake up call, zijn ze niet.

Stonecity | 07-09-16 | 16:52 | + 14 -

Paar weken terug op een groot Citroen festival geweest, ook een stelletje van die trucks waar ze moeilijke eetdingen maakt, duurt wel ff een uurtje voor zulk soort gasten iets in elkaar gedraaid hebben.
Was er snel uit, er stond 1 slimme jongen tussen, geen hipster, met een doodgewone patatkraam, liep als een gek, binnen no time je bestelling klaar en goedkoop.

Uw Verzekeringsadvis | 07-09-16 | 16:51 | + 27 -

Had een prachtige actie kunnen zijn, maar marketing moest het verprutsen met het verzamelen van email adressen. Wat een faal en waarom geilen marketing mensen toch zo op e-mailadressen?

fail | 07-09-16 | 16:46 | + 15 -

Niks nieuws. Het zelfde verhaal als met bier: Grolsch is anders, en een groot deel van de rest van de goed verkopende bieren smaakt bijna gelijk.
-
Conimex, maakt kennelijk goede sauzen, en daar kunnen die betweterige hipsters, die perse biologisch voedsel willen niet tegen. Biologisch is niet persé lekkerder. Ook niet perse gezonder, maar wel zonder een hoop bestrijdingstroep. Dat is een keuze. Net als wat lekker is, dat is ook een keuze. Maar past niet in de maakbare wereld van Hipsters, kennelijk. Jammer voor ze. Altijd leuk als zo'n club te kakken wordt gezet. Even schikken voor deze reclame stunt en klaar.

Raider Twix | 07-09-16 | 16:35 | + 6 -

@ duitse herder

U slaat de plank volledig raak. Mijn complimenten. Dat mag ook wel
eens gezegd worden.

Scarfie | 07-09-16 | 16:34 | + -20 -

@ duitse herder

U slaat de plank volledig raak. Mijn complimenten. Dat mag ook wel
eens gezegd worden.

Scarfie | 07-09-16 | 16:34 | + 29 -

Leuk. Heel leuk.

Hipsters zijn niets anders dan nietsdoeners die hun tijd doorbrengen met 'daar ben ik ook op tegen'.

duitse herder | 07-09-16 | 16:14 | + 36 -

Een paar weken geleden ben ik ook op z'n soort festivaleitje geweest (de dames wilde daar graag gaan kijken) maar bij de meeste trucks werden er gewoon potjes en blikken gebruikt. Wij stonden aan de bar terwijl de vrouwtjes verder aan het rondneuzen waren en wij hadden gewoon Heineken bier.
Conclusie: ik denk dat die zeur hipsters Unilever gewoon een poot uit willen draaien.

Humpf | 07-09-16 | 16:13 | + 30 -

De Facebookpagina is inmiddels dood. Denk dat de juristen nu aan het werk zijn.

code9 | 07-09-16 | 16:12 | + 2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken