Gratis telefoons worden verschrikkelijk duur voor providers

Weet u het nog? De grote gratis-telefoon-leugen? Telecomproviders hadden de geliefde hobby om klanten een 'gratis' telefoon bij een abonnement te geven. Totaal gelul natuurlijk, want gratis telefoons bestaan niet. Klanten betaalden ervoor via hun abonnement en één daarvan was zo slim om daarover te procederen. De Hoge Raad oordeelde dat het eigenlijk gaat om een krediet dat verstrekt wordt. En dus moet aan allerlei extra regeltjes worden voldaan. Wat niet gebeurde, en dus kunnen alle overeenkomsten de prullenbak in. Consumenten kunnen hun telefoon inleveren en hun abonnementsgeld (althans, het deel dat betrekking had op de financiering van de telefoon) terugvragen. Claimhyena's zagen hun kans schoon. En gaan nu meteen vol op het orgel. Ze willen (1) het geld terug dat ten onrechte is betaald vanwege de niet-geldige overeenkomsten en (2) het geld dat is betaald als iemand zijn abonnement ná het afbetalen van het toestel niet verlengde (met inclusief nieuw toestel) of opzegde. En daarbij moet de hele toestelprijs worden vergoed. Met telco's wordt onderhandeld over een schikking en wie niet horen wil moet maar voelen. Bij T-Mobile en Vodafone plofte dan ook vanmorgen een dagvaarding op de mat. Een gigantisch probleem voor de telco's, want het gaat om honderdduizenden abonnementen en als bij al die klanten het volledige toestel vergoed moet worden kon dit wel eens een verschrikkelijk duur geintje worden.

Reaguursels

Inloggen

Wat een onzin. Iedereen weet dat gratis telefoons niet bestaan en dat de kosten van de telefoons in het abogeld zaten. Het is een beetje achterlijk dat een rechter hierin is meegegaan.
Dor | 31-08-16 | 14:32 | + 33 -

Eens met de conclusie, maar ik denk dat u en vele reaguurders met u overschatten hoeveel een aanzienlijk deel van de telefonerende bevolking begrijpt van krediet en abonnementen. Voor mensen zoals u en ik, met enige (hobbymatige) interesse in hoe dingen werken is de structuur die telecomproviders hanteren best inzichtelijk. Voor mijn hoogopgeleide werk kom ik echter met enige regelmaat in contact met "de gewone burger" en mijn collega's en ik schrikken nog regelmatig van het niveau. Er zit voor een aanzienlijk deel van de bevolking echt een maximum aan wat ze kunnen volgen.

Jane_Bonds | 01-09-16 | 16:04 | + 0 -

@ Spaanse Peetvader | 31-08-16 | 14:40: "Ik heb me ook bij zo"n claimhyena site aangesloten, baat het niet schaadt het niet."

"Baat het niet dan schaadt het niet" is de stomste uitdrukking ooit. Een forse portie rattenvergif baat niet maar om dan te stellen dat het niet schaadt..

Jan Slot | 01-09-16 | 11:44 | + 0 -

Ik zit bij T-mobile en kan niet anders zeggen dat de kostenstructuur volledig transparant is. Je geeft zelf via een keuzemenu aan hoeveel je betaalt voor telefoon, data, bellen, sms-en. Was ook superhandig om uit te rekenen waar het break-even lag met sim-only en wat de goedkoopste looptijd was voor het toestel. Was meer dan een jaar geleden 200,- goedkoper voor een (toen) nieuwe S5 dan een los toestel + een sim-only.

Vogelbeest | 31-08-16 | 14:52 | + 17 -

Klopt, maar je hebt niets te kiezen. Jouw provider heeft helemaal geen kosten per minuut, die heeft kosten per terabyte. De telecombranche houd consequent jarenlang vast aan tariefmodellen die het henmogelijk maken consumenten veel te veel in rekening te brengen buiten elke reëele relatie tot daadwerkelijk gemaakt kosten om. Van een goede en open marktwerking is daarmee geen sprake, en overheidsingrijpen is long overdue maar wordt gewoon elke keer als het dreigt te gebeuren weer weggelobby'd in brussel. Helaas faalt onze politiek dus weer en zijn we wederom op de rechter aangewezen om het juiste 'beleid te maken' via een omweg.

F#ckingAwesome | 01-09-16 | 11:06 | + 3 -

Wat een onzin. Iedereen weet dat gratis telefoons niet bestaan en dat de kosten van de telefoons in het abogeld zaten. Het is een beetje achterlijk dat een rechter hierin is meegegaan.
Moeten we nu ook onze oude internetmodems terugsturen en krijgen we de nieuwkosten daarvan terug?

Dor | 31-08-16 | 14:32 | + 33 -

Oneens, de telco's moeten net als andere dienstverleners (verzekeraaars ahoy) maar eens met harde hand gedwongen worden op te houden met manipulatieve marketingtrucage. Tegen je klanten liegen hoort gewoon strafrechtelijk vervolgd te worden, deze luitjes komen er nog verdomd goed van af zo.

F#ckingAwesome | 01-09-16 | 11:00 | + 1 -

Laaielichters.

Lefgozer | 01-09-16 | 05:04 | + 0 -

Ik hoop dat ze er flink onder gaan lijden. FLINK. En dat het publiek eens bij z'n verstand komt, en gewoon spaart voor een telefoon van een euro of 80-100, en die dan koopt, en een sim-only abonnement bij de goedkoopste provider neemt voor een paar euro per maand, in plaats van die achterlijke abonnementen van 2 jaar x 60 euro per maand.

Lefgozer | 01-09-16 | 05:01 | + 0 -

Tja, ze hebben het dan ook wel een klein beetje over zichzelf uitgeroepen.
Man man, ik heb er ook in gewerkt in die business, maar wat is die telefoonmaffia een boevenbende zeg.
Inmiddels bestaat het hele mondiale telefoon en internetverkeer al decennialang gewoon uit bitpipes. Kost allemaal niks extra per minuut. Maar tot de dag van vandaag blijven ze doen of het de jaren vijftig zijn, toen er meisjes in telefooncentrales stekkers zaten om te prikken, en er enorme centrales met buizentransistoren waren die om de haverklap vervangen moesten worden door geleerde mannen in witte jassen. En dat proberen ze tot de dag van vandaag, in 2016 uit te knijpen door godbetert "minutenprijzen" te rekenen, en zelfs een prijs per SMSje!! Terwijl SMS-verkeer gewoon gratis en voor niks over de draaggolf van het GSM-verkeer vervoerd wordt die af en toe tussen telefoon en mast heen en weer gaat, zodat ze van elkaar weten waar ze zitten.
En onbegrijpelijk vind ik het dat ze jaren weggekomen zijn met die leugen van "gratis" telefoons. Ja, kinderen trappen daar in, want die geloven graag in sprookjes. Natuurlijk is dat niet gratis! Het is gewoon een superdure hypotheek! Als je het narekent, betaal je je "gratis" iphone in de loop van je abonnement rustig drie keer over de kop terug, en vodafone c.s. maar lachen om al die ik-wil-erbij-horen pubers die erin trappen. Onbegrijpelijk dat de overheid niet eerder heeft ingegrepen.
Zelfde soort zwendel hebben we overigens vele jaren geleden al eerder meegemaakt met onder andere KPN. De technologie voor ADSL was er al lang. Werd in de USA al uitgebreid uitgerold. En bij ons.. lag het op de plank.
Want monopolist KPN had besloten dat er eerst een ferme reclamecampagne voor ISDN - in vergelijking een protocol uit de steentijd - moest komen, zodat daar eerst flink geld verdiend mee kon worden, en dan konden we over een paar jaar wel eens kijken wat we met ADSL konden.
Weet je nog, die tv-reclames? "Nu kun je tegelijk internetten [56k6 modempjes, met die geluidjes], en op een andere lijn bellen! Is het niet geweldig Jim!!"
Echt, de Sovjetunie was er niks bij.

Lefgozer | 01-09-16 | 04:57 | + 4 -

En dan gaan die "gedupeerden" hun provider bellen omdat ze hun eigen contracten kwijt zijn en verwachten ze dat die provider ze gaat voorzien van hun bewijsmateriaal. Laat ze lekker voor hun eigen spullen zorgen en dan ook even de betreffende telefoon overhandigen. Ja ik werk bij een telecomboer (laagste trede dan weer wel) en voel de hebzucht door de telefoon heen. Ik vraag alleen maar of ze echt dachten dat ze iets gratis kregen voor hun 50 euro per maand met toestel gratis in plaats van 25 euro sim only.

BekiekUtMoar | 31-08-16 | 23:43 | + 1 -

@Gijs | 31-08-16 | 22:23 |
.
Wat een onzin. Het gaat hierbij niet om mensen die achteraf klagen, maar om telecombedrijven die zich niet aan de wet hebben gehouden en die onterecht aflossingen incasseren van reeds afgeloste afbetalingen.

Bytemaster | 31-08-16 | 22:47 | + 2 -

En weer worden domme mensen geholpen. Woekerpolissen om te dure huizen en andere luxe te financieren, schuldhulpverlening en nu weer de tokkies die steeds met de nieuwste high-end telefoon rondliepen.
Waarschijnlijk betreft het trouwens steeds dezelfde doelgroep.

Ome Gijs | 31-08-16 | 22:23 | + 4 -

Vogelbeest | 31-08-16 | 18:51

Simpel. Mijn maitresse is fiscaal aftrekbaar. We bellen...

duitse herder | 31-08-16 | 20:49 | + -1 -

Collectief onder curatele stellen en natuurlijk een vinkje bij het BKR.
Geen enkele lening of wat dan ook nog voor deze mensen.

General McAuliffe | 31-08-16 | 20:44 | + -1 -

@Eefjewentelteefje. Klopt, maar schat de gemiddelde zzp'er fors hoger in dan de gemiddelde werknemer.

hans123 | 31-08-16 | 20:09 | + 1 -

@Vogelbeest | 31-08-16 | 18:51
.
Klopt, heel af en toe is er een aanbieding waarbij een abonnement+toestel wel loont, maar dat is echt een uitzondering. Dat soort abonnementen zie je dan ook vaak vlak voor een prijsval. De S5 is bijv. vlak na introductie gezakt naar een prijs van 500 Euro.

Bytemaster | 31-08-16 | 19:32 | + 4 -

@Dor | 31-08-16 | 14:32
.
Ik denk dat je het hele verhaal niet begrepen hebt. Dat de telefoon in het abonnementsgeld zit staat ook gewoon in de voorwaarden en factuur. Daar gaat het ook niet om. Het gaat erom dat de telecombedrijven niet hebben voldaan aan de voorwaarden die bij deze afbetalingsconstructie horen. Wel de lusten maar niet de lasten.
Bij internetmodems is er geen sprake van een afbetalingsconstructie en dus gaat de vergelijking totaal mank.

Bytemaster | 31-08-16 | 19:01 | + 3 -

@duitse herder | 31-08-16 | 15:49 | + 13 - Je 2e maitresse is een Moldavische of zo? Mijn Galaxy S5 + 120 minuten uit de bundel bellen binnen de EU + onbeperkt SMS binnen de EU + 1GB data binnen Nederland waarvan ik gratis 50MB elders binnen de EU kan verstoken kost me ongeveer €28,89 per maand. En na 2 jaar is het toestel eigendom.
Los toestel kostte ten tijde van afsluiten abbo 650,-. Dus al die figuren hier die roepen dat sim-only "altijd goedkoper is" kletsen uit hun nek, want ik betaal in 2 jaar net een paar tientjes meer dan de nieuwprijs van het toestel en daar heb ik dan al dat bel- en dataverkeer voor.

Maar als jij me kan vertellen hoe ik er een maitresse er op na kan houden voor dat bedrag stuur ik een echt pondspak venco+doosje hagelslag op naar Denemarken.

Vogelbeest | 31-08-16 | 18:51 | + 8 -

@hans123 | 31-08-16 | 16:05 |

Er zijn er genoeg (ZZP'ers, NUG'ers) die dat dus juist expres doen, want bij het vooraf aftikken van de IB in één keer krijg je namelijk ook nog een (behoorlijke) korting. Kwestie van slim reserveren van het te verwachten af te dragen bedrag.

EefjeWentelteefje | 31-08-16 | 17:05 | + 2 -

@ZwarteDag | 31-08-16 | 16:23 |

Yep, ik denk dat je een goed punt hebt. Nog los van het feit dat de geleden "schade" van de "slachtoffers" niet aantoonbaar/kwalificeerbaar is. Hadden al deze 'benadeelde' consumenten het contract dan níet afgesloten, als ze op de hoogte waren geweest van het feit dat het hier om een kredietverstrekkings-constructie ging/gaat (wat overigens ook al niet zo heel moeilijk is om zelf te bedenken)...?

Het is weer eens wachten op de Stichting 'Product/Dienst/Loterij X'-claim-CLAIM. ;-)

EefjeWentelteefje | 31-08-16 | 16:55 | + 8 -

Affaire gaat uit als een nachtkaars, telecom strategie is namelijk vrij simpel: Elk individu is een uniek geval en dus kan groeps behandeling niet. Bye claim hyena.
Vervolgens mag iedereen die denkt e500 terug te krijgen naar de rechter stappen, lege kosten van de rechtbank alleen al kosten dan meer.
Het feit alleen al dat Lindorff (klant) 2 telefoons had ipv 1 en dat hij in een incasso traject zat maakt het al makkelijk om iedereen die NIET in dezelfde omstandigheden zit af te wijzen en te zeggen dat ze zelf moet procederen en niet kunnen rekenen op een groepsclaim.
Claimhyena's zijn erg goed om van de 'slachtoffers' nog meer geld los te peuteren, hallo inschrijfgeld!, en vervolgens niets te bereiken voor de klant anders dan na een gewonnen zaak vooral bij de telecomboer een fikse juridische vergoeding los te peuteren en de 'klant' af te schepen met een fooi.

ZwarteDag | 31-08-16 | 16:23 | + 15 -

Als mensen de belasting eens per jaar zelf zouden moeten betalen kwamen er veel Nederlanders in de problemen gok ik. Genoeg mensen die, die verantwoordelijkheid niet kunnen dragen of er bewust misbruik van zouden maken.

hans123 | 31-08-16 | 16:05 | + 7 -

EefjeWentelteefje | 31-08-16 | 15:55

Deelnemen aan Das Kapital is gratis. Wat nu ?

duitse herder | 31-08-16 | 16:00 | + 1 -

@Tjemig | 31-08-16 | 15:30 | + 1 -

Als de salarissen netto betaald zouden worden en de Nederlander 1 maal per jaar belasting zou moeten betalen dan zou er in die maand een bloedige revolutie uitbreken. De meeste mensen snappen niet voor hoeveel ze eigenlijk elke maand bestolen worden.
Geld dat weggepist wordt door een malafide klup linkse ambtenaren die hun eigen hobbieprojectjes koesteren.
Brrrrrr

Zathras | 31-08-16 | 15:56 | + 1 -

@Tjemig | 31-08-16 | 15:30 | + 1 -

Als de salarissen netto betaald zouden worden en de Nederlander 1 maal per jaar belasting zou moeten betalen dan zou er in die maand een bloedige revolutie uitbreken. De meeste mensen snappen niet voor hoeveel ze eigenlijk elke maand bestolen worden.
Geld dat weggepist wordt door een malafide klup linkse ambtenaren die hun eigen hobbieprojectjes koesteren.
Brrrrrr

Zathras | 31-08-16 | 15:56 | + 23 -

Die uitdrukking van mijn moeder, "voor niets gaat de zon op", was toch niet zo'n heel erg gekke.
Wie niet snapt(e) dat 'gratis telefoons' (of überhaupt iets 'gratis') niet bestaan/bestonden mag wat mij betreft direct onder beschermingsbewind worden gesteld.

Dit gezegd hebbende, wat meer transparantie t.a.v. hetgeen door het telecom-gilde wordt aangeboden is uiteraard wel gewenst. Of dit claimgedoe de aangewezen weg is om e.e.a. te bewerkstelligen valt te betwijfelen: mochten deze claims inderdaad worden toegewezen (hetgeen mij twijfelachtig voorkomt, maar goed, de rechterlijke macht doet wel vaker twijfelachtige uitspraken), dan zal dat hoogstwaarschijnlijk leiden tot een aanzienlijke prijsverhoging voor toekomstige contracten (met of zonder 'gratis' telefoon), om de doodeenvoudige reden dat telecom-aanbieders nou eenmaal geen charitatieve instellingen zijn en die inkomstenderving/winst toch ergens vandaan moet (gaan) komen. Waar ze, gezien de hedendaagse telefoonverslaving van de gemiddelde consument, waarschijnlijk nog mee gaan wegkomen ook.

EefjeWentelteefje | 31-08-16 | 15:55 | + 8 -

Het geld dat ik overhoud van mijn Nokia uit 1926, onderhoud ik een tweede maitresse.

duitse herder | 31-08-16 | 15:49 | + 22 -

Heb liever dat ze achter die 1000 eurie van Rutte en het kwartje van Kok aan gaan. Mensen die niet snappen dat telefoons niet gratis zijn en toch een overeenkomst aangaan, die zijn don, heel dom. Maar geld dat door de overheid van je loonstrook wordt gejat, dat is andere koek.

Tjemig | 31-08-16 | 15:30 | + 30 -

@OmedaveNL | 31-08-16 | 14:36
Dat is het hem toch juist. Dat soort bedrijven zijn erop uit om elke cent uit je te kloppen (zie Spaanse Peetvader) en alles aan te grijpen voor prijsverhoging. Dit wordt nu aangegrepen om terug te pakken en af te straffen. Niets mis mee.

Roeieber | 31-08-16 | 15:10 | + -6 -

Na het verbieden van gratis plastic tasjes ben ik blij dat dit de volgende stap is. Wat doet de overheid toch goede dingen met ons belastinggeld.

StarFox | 31-08-16 | 15:07 | + 16 -

Ik zit bij T-mobile en kan niet anders zeggen dat de kostenstructuur volledig transparant is. Je geeft zelf via een keuzemenu aan hoeveel je betaalt voor telefoon, data, bellen, sms-en. Was ook superhandig om uit te rekenen waar het break-even lag met sim-only en wat de goedkoopste looptijd was voor het toestel. Was meer dan een jaar geleden 200,- goedkoper voor een (toen) nieuwe S5 dan een los toestel + een sim-only.

Vogelbeest | 31-08-16 | 14:52 | + 18 -

Ik heb me ook bij zo"n claimhyena site aangesloten, baat het niet schaadt het niet. Bovendien vind ik het van Maffiaanse proporties hoe die aanbieders te werk gaan. Bij een abbonnement zitten heel veel haken en ogen en je betaalt uiteindelijk toch weer elke maand meer dan je afgesproken maandprijs omdat er een hele reeks diensten niet in dat standaard abbonnement valt.
En hoeveel geld ze voor dataverbruik rekenen als je een paar meter de grens over bent is echt schandalig en absurd. Kan de EU een keer voordeel opleveren voor consumenten, en dan doen ze niks.
Maar ook binnen NL ga je over een data limiet? Belachelijke bedragen zul je extra betalen.

Spaanse Peetvader | 31-08-16 | 14:40 | + -45 -

Wat een onoverkomelijk onrecht is er hier uit de wereld geholpen. Jeutje mina. Hebben de telecombobo's ook weer een valide reden om de prijzen weer op te schroeven. Goed gedaan.

OmedaveNL | 31-08-16 | 14:36 | + 8 -

Wat een onzin. Iedereen weet dat gratis telefoons niet bestaan en dat de kosten van de telefoons in het abogeld zaten. Het is een beetje achterlijk dat een rechter hierin is meegegaan.
Moeten we nu ook onze oude internetmodems terugsturen en krijgen we de nieuwkosten daarvan terug?

Dor | 31-08-16 | 14:32 | + 33 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken