Vraag aan u. Schiet deze nieuwe KLM-campagne door in meligheid?

De KLM wil graag een bekender merk worden in Amerika. Want uit marktonderzoek is gebleken dat Amerikanen geen idee hebben wat KLM is, meldt de NY Times. Hoe pak je dat aan? 'We wanted KLM to reflect the nationality of the country', aldus Christophe Attard, de marketingbaas en -uiteraard- ontzettend aalgladde Fransoos van Air France-KLM. Wat is die 'nationality of the country' volgens meneer Attard? 'It’s friendly and innovative.' En daarom is er gekozen voor een aantal filmpjes met in de hoofdrol een Amerikaanse acteur waar we nog nooit van gehoord hadden luisterend naar de naam Ken Marino. De vier onderstaande filmpjes worden self-effacing en self-deprecating genoemd. Veel zelfspot dus, gemaakt door de Amerikanen achter de ook al zo van de zelfspot druipende 'Holland. The Original Cool'-campagne die Amerikaanse toeristen naar ons land moest halen. De baas van het reclamebureau legt het idee achter de filmpjes als volgt uit: 'It’s not a self-flattering or broadly comedic humor, but more of a charmingly clueless approach where stating the obvious is likable.' Dat betekent in dit geval dat Marino uitlegt wat een luchtvaartmaatschappij is. Of een minuut lang bestemmingen van KLM-vluchten opsomt. Met de armen gespreid een vliegtuig nadoet. De Times sprak ook nog met een professor marketing die weet waarom humor belangrijk is in de reclame: '(...) the entertainment aspect is the hook to get people to watch' en bovendien helpt het bij de naamsbekendheid: 'It gives legitimacy to a brand that’s less familiar.' Christophe Attard wijst tenslotte op een ander onderzoek dat aantoonde dat Air France vaker als snobistisch en duur wordt gezien vergeleken met KLM. Daarom moet het innovatieve aspect nog eens extra worden belicht. Mag u zeggen of dat als eerste bij u opkomt als u het onderstaande resultaat van de campagne bekijkt.









Reaguursels

Inloggen

Dit is natuurlijk BS van het onzuiverste water. Zonde van het geld en een belediging van het IQ van de Amerikanen. Bovendien bestaat er binnen enkele jaren geen KLM meer. Ik zie in het buitenland de naam "Air France - KLM" steeds vaker vervangen worden door "Air France". Via Nederland krijg ik steeds meer emails van Air France Nederland, terwijl ik nooit met AF gevlogen heb of zou willen vliegen.

Ïkke niet Weten | 30-08-16 | 12:29 | + -1 -

Het enige leuke van de klm zijn de huisjes, mijn dochter spaart ze.
Laat ze lekker failliet gaan, met die kutstoelen en dikke hollandse stewardessen. Binnen een jaar of 3 is het toch gewoon allemaal air france

Henk de Vries2074 | 29-08-16 | 22:14 | + -3 -

Nou, wat het ook gekost heeft: het geld dat ze hebben weggesmeten met deze zinloze tijdverspiling vliegen ze voorlopig niet binnen. Doe dan maar de ouderwetse kaasmeisjes, Delftsblauwe tegeltjes, tulpen en diamanten, dan wéét je tenminste dat er nog een deel van je markt op af komt.

bisbisbis | 29-08-16 | 19:48 | + 1 -

KLM = Kleding Lange Mensen.
En: Knudde Luchtvaart Maatschappij. Bij een willekeurig vergelijk tussen maatschappijen zijn dit de klanten naaiers.

Raider Twix | 29-08-16 | 18:55 | + -11 -

*En als je in humor wordt verslagen door Duitsers, is dat niet al te best.

lsimon | 29-08-16 | 17:53 | + 3 -

Die Carry "Sex en de City" Paardenkop van de Blokker, maar dan nóg erger.

orca | 29-08-16 | 17:14 | + 3 -

Hopelijk heeft dit niet meer dan een paar duizend euro gekost om op te nemen.

fail | 29-08-16 | 16:48 | + 0 -

Een keertje of 6 per jaar voel ik me als iemand die niet bestaat, dan ben ik in handen van Ryanair.

Uw Verzekeringsadvis | 29-08-16 | 16:37 | + 10 -

Op zich past het introductoire karakter van de filmpjes wel bij de maagd die Ken Marino speelt in Wet Hot American Summer.

Joris Draaksteker | 29-08-16 | 16:27 | + 0 -

Dat 'Holland Original Cool' spotje is al helemaal tenenkrommend. Amsterdammers die doen alsof ze 'down to earth' zijn, man man man. Profiteren van het karakter van de rest van het land dat je als zo'n beetje enige plek in NL niet deelt.

T0matenplukker | 29-08-16 | 16:23 | + 5 -

Zal wel aan mij liggen. Maar grappige reclames voor vliegen spreken mij niet aan. Het enige wat aanspreekt is een reklame die de service en professionaliteit van het bedrijf weergeeft. Maar als je dan een 'grappige' reklame maakt, doe dan zoals vroeger: www.youtube.com/watch?v=V9oeliAJe4k

Mika6101 | 29-08-16 | 16:19 | + 5 -

1e filmpje na 23 seconden... wat is mijn prijs?

duitse herder | 29-08-16 | 16:19 | + -1 -

Tenenkrommend en geen doorkomen aan,..... prima geschikt dus om domme Amerikanen te paaien voor de overpriced tickets en matige service waar KLM al sinds tijden om bekend staat.

Prof. Pim Pam Pet | 29-08-16 | 16:16 | + 10 -

KLM? Is die maatschappij nou nog niet failliet?

En alsof naambekendheid belangrijk is bij het vliegen. Ik neem aan dat je in de VS ook gewoon prijsvergelijksites hebt. Er zijn slechts twee dingen belangrijk in het vliegverkeer: prijzen en het aantal rechtstreekse bestemmingen. De rest is bijzaak. Enige manier waarmee je nog mensen kunt afschrikken zijn Ryanair-achtige taferelen van 10x extra kosten en dat soort gedoe.

T0matenplukker | 29-08-16 | 16:07 | + 11 -

In een land waar beide grote partijen met hun beste presidentskandidaten komen, en het is niet anders dan Trump en Clinton, is dit niveau misschien wat aan de hoge kant.

erkomenanderetijden | 29-08-16 | 15:53 | + 19 -

Savonds vertokken met de KLM van N.Y. naar Amsterdam. De luikjes moesten na 300 meter hoogte dicht. Was belangrijk. Vond de 65 plus stewardess of zoiets.

duitse herder | 29-08-16 | 15:50 | + -11 -

Wel heel erg low-brow. Zelfs voor Amerika.

ShuReD! | 29-08-16 | 15:19 | + 6 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken