Jeetje. NS zet antieke trein in om topdrukte op te vangen

Farce
Farce
Misschien is het wat makkelijk geredeneerd, maar je zou toch van een monopolistische spoorvervoerder mogen verwachten dat die zijn zaakjes op het gebied van materieel op orde heeft. Dat een treinvervoerder genoeg treinen heeft om mensen op een goede manier te kunnen vervoeren dus. Bij de NS ligt dat anders, met alle kritiek en malle massaclaims als gevolg. Frustiforenzen die iedere dag op elkaar gestapeld naar hun werk moeten, willen hun geld terug. De NS erkent zelf ook dat er nieuwe treinen moeten komen en heeft de nieuwe strategie daar op toegespitst. Niet meer friet bakken en ook geen busvervoer met Qbuzz meer en als er in het buitenland wordt geïnvesteerd, dan is het om er in Nederland van te profiteren. Maar helaas zijn de nieuwe, in 2014 bestelde sprintertreinen uit Zwitserland nog niet klaar en komt de topdrukte des doods er aan: 'In totaal verwachten we in september 33,3 miljoen reizigers te vervoeren, het hoogste aantal ooit. In een gemiddelde maand vervoeren we 31,6 miljoen reizigers', aldus NS-directeur operatie Marjan Rintel in een verklaring. Daarom worden er 11 oude DDM1-treinen van stal gehaald. In totaal 44 rijtuigen komen terug op het spoor, waarmee er vanaf 5 september in totaal 8.700 sta- en zitplaatsen bijkomen. Of dat genoeg is, vraagt u? Rintel: 'Hoewel het druk blijft in de trein, wordt het daardoor niet drukker dan vorig jaar.' Juist ja. Om de oude treinen weer rijklaar te maken, heeft de NS flink moeten investeren: €26 miljoen en 80.000 arbeidsuren volgens het FD. De treinen werden opgeknapt en de machinisten moesten weer leren met trein te rijden. Overigens zit er ook na de opknapbeurt geen airconditioning in de treinen. Sluiten we af met een machinist die door NS is opgevoerd over deze laatste noodgreep: 'Het remmen vereist een heel ander vakmanschap dan bij moderne treinen. Honderden machinisten kregen dan ook herinstructie om er soepel mee te kunnen rijden. De DDM1 was destijds de eerste dubbeldekker en toen echt een revolutie.' Zo moet u het maar zien straks, als u volgende maand in een opgeknapte DDM1-trein moet staan. Dan staat u wel in een stukje onvervalst Hollands glorie. Zonder airco en even druk als altijd, maar toch. Nu maar hopen dat de machinisten een beetje soepel met de remmen om kunnen gaan.

Reaguursels

Inloggen

Straks als het koud wordt in 2017 en er een centimeter sneeuw valt overnacht u op het station in maand 1, 2 en 3.

Admiraal Balthasar | 30-08-16 | 19:33 | + 0 -

De MAT54 is de Citroën C4 (eend) onder de treinen. Comfort is kudt, maar ze doen het altijd!

Pipo | 29-08-16 | 23:58 | + -1 -

De hoofdprijs betalen om als vee te worden vervoerd. Een rotproduct met een rotservice. Gelukkig 0 dagen per jaar nodig.

Rest In Privacy | 29-08-16 | 23:11 | + 2 -

Ze doen maar bij de NS. De dag dat ze omdat er een sneeuwvlok was gevallen in Limburg, en ik daar vanaf Amsterdam naar het Noorden urenlange vertraging heb van mogen ondervinden zal mij lang bijblijven.

Er 1 station voor Amersfoort met duizend medereizigers uitgegooid omdat die trein anders de boeken in zou gaan met vertraging.

Vanaf dat moment heb ik de definitieve overstap naar de auto gemaakt en nooit zal ik weer in een veewagon stappen.

Stonecity | 29-08-16 | 20:38 | + 2 -

Bij oude treinen denk ik aan mat54 en PlanV en Plan T. En op de diesellijntjes Plan U. Die laatste had in de winter wel eens startproblemen, maar mat54 reed onder barre winterse omstandigheden ook gewoon. En lekker comfortabel, met een paar van die compartimenten. Dat die treinstellen zo lekker reden, kwam door het gewicht. Daardoor kwamen ze ook traag op gang, reden voor de NS om er vanaf te willen. Die willen treinen die zeer snel optrekken.

hotnot | 29-08-16 | 20:15 | + 1 -

Waarom bouwen we zelf geen nieuwe treinen?

squadra | 29-08-16 | 19:46 | + -1 -

En die hondekoppen hadden ze ook niet moeten verkopen.

Raider Twix | 29-08-16 | 18:56 | + 1 -

@Uw Verzekeringsadvis. Op dit moment rijden in de spits bijvoorbeeld 4 intercity's per uur van Utrecht naar Amsterdam en 4 treinen van Utrecht naar Schiphol. Beiden kunnen worden uitgebreid naar 6 treinen per uur. Een gemiddelde intercity in de spits op dat traject bestaat uit 10 wagons dubbeldekkers. In elke wagon zijn dan 125 reizigers aanwezig. Dat betekent dat de huidige capaciteit ongeveer op 10.000 reizigers per uur ligt. Dat kan dus uitgebreid worden naar 15.000. Als ik uitga van 1,3 passagiers per auto in de spits op de A2. Kan dat dus 5.000/1,3=3846 auto's per uur schelen.

The_iron_boar | 29-08-16 | 18:30 | + 1 -

Ik vind het wel een logisch verhaal. Je hebt nog reserve materiaal staan. Dat maak je weer inzetbaar (mens en materiaal). Gas op de lollie. Gezeik over airco geloof ik wel, dit spul komt pas in de herfst in de dienstregeling.
Net als de Amerikaanse luchtmacht. Die hebben ook hele woestijnen vol met oud materieel dat ze als strategische reserve achter de hand houden.

ole guapa | 29-08-16 | 17:36 | + 4 -

Van den Enden, dit is echt weer een stukje oud Hollands gekanker.

De gelaarsde kat | 29-08-16 | 17:18 | + -1 -

@S.Boon | 29-08-16 | 15:30
Stel men ziet kans om het OV te verbeteren hoeveel verkeer zou dat schelen.

Uw Verzekeringsadvis | 29-08-16 | 16:08 | + 3 -

Bij de Reiziger blijft op 1,2 en 3. Dat blijft! zijn ze iets vergeten
"De Reiziger blijft op spoor 1,2 en 3 eindeloos wachten op de trein. Dat blijft!"
wel lang, maar zo klopt die weer.

InclinedtoLiberty | 29-08-16 | 16:02 | + 0 -

Vogelbeest | 29-08-16 | 12:48 | 
Stel nou er was geen OV, want geen subsidie:
Ineens meer dan een miljoen extra rezigers per dag op de weg... Een snelweg uitbreiden is niet het grootste probleem, maar de chaos in de binnenstad wordt oneindig veel groter. Parkeerproblemen nemen toe. Woningnood in de grote steden? Zonder OV zouden er nog veel meer mensen in de steden willen wonen, want daar is het werk of de studie. Ook als automobilist zou je blij moeten zijn met het OV, al is het maar omdat andere mensen er gebruik van maken.

S.Boon | 29-08-16 | 15:30 | + 13 -

Zowaar wordt er naar (het begin van een) oplossing gezocht.
Na heel veel jaren heeft men de redenering [ overvolle treinen --> inzet van meer treinen ] weten in te zetten. Even niet moeilijk doen over meerjarige planning, rem- en seinsystemen etc etc, maar gewoon treinen laten rijden. Ben benieuwd hoeveel dure consultants een business model canvas hebben uitgevouwen om te NS top te laten inzien dat hun core-business het laten rijden van treinen is.

Dat ze met die magere salarisbudgetten (slechts een half miljoen per jaar voor de topman) toch dit soort briljante geesten hebben weten binnen te halen. Chapeau.

pseudo_psycho | 29-08-16 | 15:18 | + 4 -

@Osdorpertje. NS heeft helemaal geen hele rits treinen verkocht aan het buitenland. Hoe kom je daar in hemelsnaam bij? Het meeste Nederlandse materieel is niet eens geschikt om in het buitenland ingezet te worden. Voor zover ik weet zijn er een poos geleden alleen wat oude Wadlopers verkocht aan een Poolse onderneming. Die reden op lijnen waar momenteel Arriva eigen materieel inzet en die niet geschikt waren om elders ingezet te worden.

The_iron_boar | 29-08-16 | 14:49 | + 4 -

@NS: geen visie, geen planning, geen logistiek.

Regeren is vooruitzien maar daar is bij NS geen sprake van. Veevervoer.

Reinaert | 29-08-16 | 12:46
Ho, ho het universele genie Rogier van Boxtel is daar tegenwoordig de baas, komt allemaal goed zei Rogiertje en stapte in z n auto met chauffeur.

Uw Verzekeringsadvis | 29-08-16 | 14:04 | + 5 -

Bytemaster | 29-08-16 | 12:51

Die koplopers rijden nog steeds. Maar die zijn 10 jaar geleden al omgebouwd, mét airco.

FritsGommen | 29-08-16 | 13:42 | + 2 -

Osdorpertje | 29-08-16 | 12:37

Niet helemaal. De treinen die naar het buitenland zijn gegaan, waren treinen die uit het buitenland waren geleend óf dieseltreintjes waar ze niets meer aan hadden. Dit type trein, de DDM1, stond al meer dan 5 jaar ergens in een haven afgerangeerd en al die jaren was er niet naar omgekeken. Gevolg: verrotte vloeren en stoelen, schimmel en roest overal. Daarom moesten al die rijtuigen opgeknapt worden, waar ze het hele jaar al mee bezig zijn. Daarna machinisten en conducteurs (her)opleiden om erop te rijden... En dan ben je wel een hele tijd bezig voor je ze weer in kan zetten.

FritsGommen | 29-08-16 | 13:41 | + 10 -

Waarom hebben we nieuwe treinen nodig als deze oude treinen ook nog dienst kunnen doen? Er is niets mis met oudere treinen. Ook is het voordeliger om je treinen over een nog langere periode te kunnen afschrijven.

Duifmans | 29-08-16 | 13:41 | + 11 -

en heel duidelijk winst boven de kwaliteit van de dienstverlening heeft geplaatst.
Bytemaster | 29-08-16 | 12:51 | + 3 -
Je bedoelt de bonus boven kwaliteit van dienstverlening heeft geplaatst.

Sans Comique | 29-08-16 | 13:33 | + 0 -

Vogelbeest | 29-08-16 | 12:48
Tja, de NMBS.
Hun enige wapenfeit is dat ze het Fyra-gebeuren slimmer hebben aangepakt dan de NS. En daar zul je die Belgen nog járen over horen. Kijk ons die Ollanders eens te slim af geweest zijn! Voor de rest is het Belgische spoor natuurlijk een puinhoop, logistiek, financieel, personeel en materieel, net als overal elders in dat land. De treinrampen bij Halle, Wetteren (waar de belgen de schuld in de schoenene van een Nederlandse machinist dachten te schuiven!), de stakingen, het structureel verouderde materieel, de "dienstregeling" en de gore stations.
Doe dan maar de narrigheid van het Nederlandse treinpersoneel, de hondenkoppen for old times sake en de studentjes die eersteklas zitten. Alles beter dan Congo aan de Schelde.

De echte Stolwijker | 29-08-16 | 13:27 | + 22 -

Over de spoorwegen is het net als voetbal,iedereen heeft er verstand van.Vooral journalisten.

watervlug | 29-08-16 | 13:25 | + 10 -

@ProAsfalt | 29-08-16 | 12:59
.
De verhouding aan inkomsten en besteding t.a.v. het wegennet is inderdaad scheef, maar "barweinig" slaat nergens op. Nederland heeft zo'n beetje het best onderhouden wegennet van de hele wereld.

Bytemaster | 29-08-16 | 13:20 | + 18 -

@Bytemaster | 29-08-16 | 12:51:

Wel of geen airco in de trein is 330 dagen per jaar geen issue dus daar doen we dan ook niet moeilijk over. Wel is het inderdaad een feit dat de NS faalt inzake materieel, en dat verwijt ik die jongens en meisjes (m/v) dan ook al jaren - want dit is natuurlijk geen nieuws: het is al tijden behelpen in de trein.

Het personeel op de werkvloer verwijt ik overigens niets: men is vrijwel altijd buitengewoon behulpzaam. Het probleem zit overduidelijk bij het (falende) management.

Reinaert | 29-08-16 | 13:08 | + 20 -

Onder een antieke trein versta ik de stoomtrein.
Dankzij de PvdA reizen nu ook miljoenen minderjarige MBO-ers gratis met het openbaar massatransport. De automobilist moet het betalen.
Ik stel daarom voor: neem de auto. Dat scheelt u veel intermenselijke irritatie. Totdat u in de file zit, dat wel.

marjen | 29-08-16 | 13:06 | + 1 -

De NS moeten als de sodemieter de bejaardenhuizen gaan afstruinen om de laatste nog levende werknemers te vinden uit het tijdperk waarin het bij de NS nog om personenvervoer per trein ging en de boel werd gerund door mensen met kennis van zaken ipv uitgerangeerde politici.

Caveman48 | 29-08-16 | 13:02 | + 11 -

@Vogelbeest | 29-08-16 | 12:48 |
Automobilisten hoesten zelfs 18 miljard inclusief de accijnzen op en ziet er bar weinig voor terug zoals dat voor de meeste belastingen geldt.

ProAsfalt | 29-08-16 | 12:59 | + 0 -

NS zijn ambtenaren. Die de hele dag memo's schrijven om deze naar elkaar toe te kunnen sturen. Elkaar aan het werk houden. Meer zit er niet in. Ook de komenden 25 jaar niet.

duitse herder | 29-08-16 | 12:58 | + 3 -

Prima bakken, kom maar door.

dugo | 29-08-16 | 12:58 | + 12 -

In menig Europees land rijden treinen uit dat tijdperk (en nog veel ouder) nog gewoon in de standaard dienstregeling. Veel oudere sprinters, de apenkoppen en koplopers hadden ook geen airco en werden recent ook nog gebruikt. Het lijkt me wat vergezocht om dat nu over airco en oude treinen te gaan zeuren. Feit blijft wel dat NS zijn zaakjes niet voor elkaar heeft en heel duidelijk winst boven de kwaliteit van de dienstverlening heeft geplaatst.

Bytemaster | 29-08-16 | 12:51 | + 45 -

ER gaat 5 miljard per jaar van de wegenbelasting naar het OV, en dán nóg kunnen ze het niet.

Stop aub met subsidiëeren van die bodemloze put.

Vogelbeest | 29-08-16 | 12:48 | + 8 -

NS: geen visie, geen planning, geen logistiek.

Regeren is vooruitzien maar daar is bij NS geen sprake van. Veevervoer.

Reinaert | 29-08-16 | 12:46 | + -2 -

Ik dacht te lezen de NS zet 30 jarigen met dubbel D in om de drukte te verzachten. Blijkt het te gaan om 30 jaar oude dubbel dekkers. (ik voel me genept, voor niets een OV kaart gekocht dus)

1,2,tja,tja,tja | 29-08-16 | 12:39 | + 21 -

Maandenlang moesten de treinreizigers als sardientjes opgepakt reizen omdat "er geen treinen waren" nadat de NS een hele rits treinen had verkocht aan het buitenland en de nieuwe nog niet geleverd konden worden. En nu blijkt dat ze een hele rits oud materiaal achter de hand hadden.

Osdorpertje | 29-08-16 | 12:37 | + 50 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken