Kan de nieuwe privacy policy van WhatsApp door de beugel?

Ze trekken nog niet met hooivorkoen richting het hoofdkantoor van Facebook, maar privacyminnende WhatsApp-gebruikers zijn allerminst blij met de U-bocht van de berichtendienst. WhatsApp was jarenlang zo ongeveer het enige grote tech-bedrijf dat echt opkwam voor privacy. Oprichter Jan Koum haalde zelfs zijn jeugd in de USSR erbij om te laten zien hoe belangrijk hij privacy vindt. Twee jaar na de overname door Facebook lijken die tijden wel een beetje voorbij. WhatsApp gaat gegevens over gebruikers met Facebook delen. Of dat echter zomaar kan is niet helemaal duidelijk. Er is wel een opt-out-regeling, maar volgens privacygroep EPIC zou het eigenlijk opt-in moeten zijn. In het Verenigd Koninkrijk gaat de toezichthouder zich er zelfs mee bemoeien en wij verwachten dat de Europese Unie ook nog wel moeilijk zal gaan doen. We zijn benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Reaguursels

Inloggen

Oh in het kader van transparantie en eerlijke berichtgeving, moet ik natuurlijk ook even vermelden wat WhatsApp van je verzamelt; een stuk minder in tegenstelling tot Telegraf:
- Je eigen telefoonnummer (Wordt gedeeld met Facebook als je geen opt-out doet.)
- De telefoonnummers van al je contacten (zonder naam, email, etc.!), gehashed opgeslagen op hun servers. (autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/nieu...) Voldoet aan de NL privacy wetgeving. Wordt NIET gedeeld met Facebook.
- De metadata van je berichten. (Wordt overigens NIET gedeeld met Facebook dienst.)

That's it. Je berichten en media worden end-to-end versleuteld met dezelfde encryptie als bij Signal (AXOLOTL), dus dat zit wel snor.

Signal is overigens, ondanks dat het dezelfde encryptie heeft, nóg veiliger omdat het metadata (naar eigen zeggen) niet bewaard. Dus als je echt vanwege het delen van je telefoonnummer met de Facebook dienst (wat je ook nog eens uit kan zetten) af wilt stappen van WhatsApp: ga dan gewoon lekker naar Signal of ga desnoods weer op IRC zitten met OTR-encryptie eroverheen gehaald, maar laat kut cloud-diensten als Telegram heeeeeeel ver links liggen a.u.b; en stop nou eens met het aanbevelen van die troep onder het mom "veilig, privacy vriendelijk!". Dat is het niet. Telegram is verdomde handig met die desktop client van ze: maar dat kost je dan ook al je data als compromis...

Liroy | 30-08-16 | 01:16 | + -1 -

Rot allemaal ff lekker op met je Telegram, alsjeblieft. Dat is echt de meest onveilige dienst op deze planeet... :X
Laten we even op een rijtje zetten wat Telegram allemaal over je verzamelt:
- Al je berichten die je verzend/ontvangt, in plain-text opgeslagen in hun cloud infra
- Alle media (foto's, video's, geluidsfragmenten, et cetera), in plain-text opgeslagen in hun cloud infra
- Al je contacten, inclusief naam + (e-mail)adres + overige data, in plain-text opgeslagen in hun cloud infra
- Alle metadata van al je berichten.

En dan hebben ze ook nog eens een misleidende kut privacy policy. "We won't ever share your data!", nee share niet nee; maar sell dan? Ja dat laten ze eventjes heel soepeltjes uit de overeenkomst, en dat weten ze dondersgoed want ze zijn er al een paar keer over aangesproken.
En dan nog die leuke bedrijfsstructuur van ze, met nepbedrijfjes overal over de wereld in leipe landjes als Belize en de BVI. Volgens hen "zodat overheden Telegram niet makkelijk kunnen dwingen privacy te schenden". Ja maar heel convenient wordt het ook heel moeilijk voor overheden om Telegram te vervolgen als die zo'n beetje alle privacy regels schenden.

En naar zo'n dienst wil je serieus overstappen? Zeker na wat Durov allemaal in Rusland heeft geflikt met VKontake? Zijn jullie nou echt zo naief en achterlijk om in die verhaaltjes over betere privacy te geloven; verhalen die ze notabene zélf de wereld in geholpen hebben? Er is helemaal NIETS veiligs en privacy vriendelijks aan Telegram. Het is een enorme datamining operatie. Zelfs hun end-to-end encryptie (op basis van MProto) is dusdanig in elkaar gezet dat ze nog met je secret chats mee kunnen lezen als ze willen... Niet écht end-to-end dus. Steek dat Telegram dus maar lekker in je hol.

Als je wilt overstappen van WhatsApp naar een andere dienst, ga dan alsjeblieft naar Signal. Maar laat Telegram heel erg ver links liggen... Zelfs WhatsApp is oneindig veel veiliger dan dat hele pleuris Telegram.

Liroy | 30-08-16 | 01:10 | + -1 -

Geen feestboek en geen whatsapp. Als dan, dan Telegram.

Raider Twix | 29-08-16 | 19:03 | + -1 -

Overstappen op Telegram of één van deze chat apps: tweakers.net/reviews/4809/personal-pr...

En niet zeiken maar gewoon doen, en je contacten aansporen dit ook te doen. Het moet érgens beginnen.

Ik ben al tijden niet meer bereikbaar op Whatsapp, ik heb mijn status veranderd in "voortaan alleen nog bereikbaar via Telegram" en vervolgens Whatsapp verwijderd. En het werkt, soms mailen mensen me, steeds meer mensen hebben (naast Whatsapp) ook Telegram.

Vlaming4453 | 29-08-16 | 09:55 | + 1 -

Je kan het alsnog U-I-T zetten.
Ook als je per ongeluk op "accepteren" hebt geklikt. Je hebt 30 dagen na accepteren om het alsnog uit te zetten.
Zit gewoon bij "instellingen" van je whatsapp. Als je het uitzet krijg je een waarschuwing dat je het in de toekomst niet meer kan veranderen, en dat is dan het einde er van.

Vogelbeest | 29-08-16 | 08:46 | + 3 -

Ik voel me een gezegend mens: geen Facebook, geen WhatsApp, en dat houden we maar zo.
Reinaert | 28-08-16 | 14:00 | + 0 -

Waarschijnlijk heb je ook geen eigen PC maar gebruik je die van je vriendin en kom je net rond van een minimumloon. Digibeten zijn de uitvreters van deze tijd. Waardeloos voor de arbeidsmarkt.

Chow | 29-08-16 | 00:47 | + -3 -

Goh, wat een verrassing! Facebook zou nooit zoiets doen, ook al is het al voorgeprogrammeerd bij de overname van WhatsApp.! En hoe dit gaat aflopen? Dat hebben we al zo vaak gezien, dat is geen vraag meer; wat loos geklets door de EU en dan verder niets meer.

zbb | 28-08-16 | 21:00 | + 2 -

@Toon Emmils | 28-08-16 | 18:30 |
.
Onzin, iedereen heeft ergens in de afgelopen dagen de vraag gekregen om de nieuwe voorwaarden te accepteren. Je hebt waarschijnlijk ongezien op "akkoord" gedrukt. Dat doet natuurlijk iedereen, maar je kunt niet zeggen dat er geen kennisgeving heeft plaatsgevonden.

Bytemaster | 28-08-16 | 19:55 | + 3 -

@Toon Emmils | 28-08-16 | 18:30 |
.
Onzin, iedereen heeft ergens in de afgelopen dagen de vraag gekregen om de nieuwe voorwaarden te accepteren. Je hebt waarschijnlijk ongezien op "akkoord" gedrukt. Dat doet natuurlijk iedereen, maar je kunt niet zeggen dat er geen kennisgeving heeft plaatsgevonden.

Bytemaster | 28-08-16 | 19:54 | + 7 -

@Simon_GS | 28-08-16 | 16:41 |
Ja de data gaat alsnog naar facebook, maar nee, de data beland niet bij de advertentieboeren. Daar is die opt-out voor.
De data beland echter wel bij de IT-afdelingen die de informatie nodig hebben om het technisch functioneren te kunnen waarborgen. Zonder uw nummer in een database is het namelijk erg moeilijk om een whatsapp-accountje te laten functioneren.

Tel Aziaat | 28-08-16 | 19:34 | + 5 -

Verhip... In Whatsapp staat inderdaad een vinkje aan dat ik toestem in het delen van alle informatie met Facebook.

Nooit iets over gezien en nooit mee ingestemd, maar nu zijn mijn telefoonnummer en al mijn contacten enzo natuurlijk al overgeheveld? NB Ik heb bewust en express geen facebook app op mijn telefoon staan!

Waar kan ik me aanmelden voor de class action suit?

Toon Emmils | 28-08-16 | 18:30 | + 6 -

Je hebt een maand voor opt-out. Lijkt mij in Europa niet kunnen die voorwaarde. Opt-out moet altijd kunnen. Het vreemde is dat Whatsapp schrijft dat bij opt-out de info alsnog naar Facebook gaat: "Facebook en de Facebook-bedrijvengroep zullen alsnog deze informatie ontvangen en gebruiken voor andere doeleinden". bron: www.whatsapp.com/faq/general/26000016...

Simon_GS | 28-08-16 | 16:41 | + 5 -

Boeiend, ik heb opt-out gedaan, maar heb sowieso geen facebook.

Badderbeest! | 28-08-16 | 16:20 | + 5 -

En ik maar denken dat Facebook voor de lol 20.000.000.000$ betaald heeft voor WhatsApp ...

pandalicious | 28-08-16 | 16:17 | + 15 -

Facebook is voor ambtenaren en huisvrouwen. Moet je daar nu zo enthousiast van worden? Van die opgesnorde informatie?

duitse herder | 28-08-16 | 16:10 | + 4 -

Opt-in? Neeneeneenee, daar kan niets van inkomen. Het volk kan niet voor zichzelf denken of beslissen, daar komen ongelukken van.

Sans Comique | 28-08-16 | 15:14 | + 2 -

Niet zeiken en gewoon nu op opt-out drukken.
Verder rondbazuinen bij iedereen dat zij dat ook kunnen doen en het precedent is gezet.

Tel Aziaat | 28-08-16 | 15:03 | + 13 -

Ik voel me een gezegend mens: geen Facebook, geen WhatsApp, en dat houden we maar zo. M'n vriendin gebruikt alleen WhatsApp, om in contact te blijven met haar blinde vriendjes en vriendinnetjes - maar overweegt ondertussen ook om daar mee te kappen als haar privacy niet meer gewaarborgd is. En dat lijkt me niet meer dan verstandig: natuurlijk moet er geld verdiend worden maar dan wél op een integere wijze zodat een gebruiker weet waar 'ie (m/v) aan toe is; vooralsnog is het koffiedikkijken en da's natuurlijk niet de bedoeling.

Reinaert | 28-08-16 | 14:00 | + 1 -

Facebook die zijn gebruikers voorliegt? Je gelooft het niet...

Henkweetdingen | 28-08-16 | 13:50 | + 19 -

Opt-in? Dat is wel heel erg veel gevraagd van de EU.

3*links=rechts | 28-08-16 | 13:47 | + 22 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken