Wanneer gaat een negatieve rente wel werken?

De monetaire berichten komen deze dagen uit Jackson Hole te Wyoming in de VS. Daar zijn alle centrale banken ter wereld bijeen om te spreken over hoe het verder moet met het monetaire beleid. Fed-voorzitter Yellen trapte gisteren af door te hinten op meer renteverhogingen in de VS. Het gaat goed met de werkgelegenheid, de economie floreert en daarmee ontstaat ruimte voor een verhoging. Maar aan goeie tijden kan weer een eind komen. Stel nu dat er binnenkort een heftige recessie uitbreekt, welke middelen zijn er dan nog om die te bestrijden? Enter Marvin Goodfriend, oud-centrale bankier en hoogleraar. In een uitgebreid essay pleit hij ervoor om een negatieve rente als de normaalste zaak van de wereld te beschouwen. En de beste manier om een negatieve rente te introduceren gaat via de rente die centrale banken in rekening brengen bij commerciële banken, zegt Goodfriend. Dat werkt beter dan het grootschalig opkopen van obligaties door centrale banken en zelfs beter dan een expansief begrotingsbeleid door overheden. Korte duiding: de ECB en de centrale banken van onder meer Japan, Zweden en Zwitserland hebben de rente op de depositofaciliteit op negatief staan. Dat betekent dat banken als de ABN en ING over hun reserves moeten betalen aan de centrale bank. Het doel daarvan is dat de commerciële banken minder reserves aanhouden, want dat kost geld, en meer uitlenen aan bedrijven en gezinnen, zodat de economie gaat draaien.

Welnu, zegt Goodfriend, als er binnen vijf jaar in de VS een heftige recessie uitbreekt, dan zou de Fed de rente op -2% moeten zetten. Maar dan ontstaat een probleem. Banken zullen die negatieve rente moeten doorberekenen aan hun spaarders, maar dat zal moeilijk gaan. Iedereen neemt zijn geld op om het te stashen onder het matras. Dan heeft een negatieve rente geen zin. Om de matras-route te blokkeren, zou cash afgeschaft kunnen worden. Maar dat gaat het publiek nooit pikken, zegt Goodfriend. We zouden cash ook kunnen vervangen door een soort elektronische-geld-kaart zoals de chipknip, uitgegeven door de centrale bank. De centrale bank kan daar dan een negatieve rente over rekenen als dat nodig is. Maar dat vergt grote investeringen. Dus zie hier Goodfriends oplossing als we het goed begrijpen: de contante euro is geen euro meer. Bij het opnemen van een briefje van €20 bij de bank, volgt er een afschrijving van je rekening die hoger is dan €20 en bij storten het omgekeerde. De centrale bank garandeert als het ware niet langer de waarde van contant geld, maar die waarde fluctueert al naar gelang de stand van de rente. Daarmee heeft het geen zin meer om contant geld op te nemen, laten de mensen hun geld op de bankrekening staan en kan de bank de negatieve rente doorberekenen. De mensen zullen onderling mekaars papieren tientje ook niet meer als een tientje zien, maar als minder waard. Enniewees. Centrale bankiers kunnen op deze manier los met negatieve rente en afstappen van de neiging om de 0% als een ondergrens te zien (vergeet de zero lower bound om het op zijn Engels te zeggen). Dat vergt twee dingen: de mensen moeten snappen dat negatieve rentes niet leuk, maar wel noodzakelijk zijn om te zorgen voor een gezonde economie. En twee, er moet een soort wisselkoers-systeem bedacht worden dat ongeveer functioneert zoals vroeger toen we aan het einde van de vakantie onze overtollige Franse Franken weer inleverden bij de bank. Eindigen wij met linkjes en een bindende kijktip (waarom moet de rente eigenlijk negatief zijn? Goodfriend, Draghi en anderen stellen dat een centrale bank onder de evenwichtsrente moet gaan zitten om de economie aan te jagen. De evenwichtsrente is op dit moment waarschijnlijk 0%): meer over Jackson Hole, daar het essay-pdf van Goodfriend en natuurlijk ... FILMPJE!

Reaguursels

Inloggen

Conclusie;
Asap een nexit en dus andere valuta,want ze hebben zoveel zitten knoeien dat niemand er meer uit komt, sinds de euro hebben ze de marktwerking weggehaald om eerst de staten en daarna de banken te redden, en gess what, ze zijn in hun eigen mes gevallen, een ding is zeker, komen nog een paar hete jaren aan doordat we op ongelofelijk domme klootzakken gestemd hebben de afgelopen 20 jaar, was ook lastig, want geen slimmere voorhanden, en de enige die een verschil had kunnen maken, is afgeschoten, maar is gewoon misdadig wat er gebeurd is, met het financiele stelsel.

corbiere | 29-08-16 | 13:42 | + 0 -

war on cash 2.0. Belastingdienst blij, overheid blij, burger de dupe. Met als resultaat dat de economie nog steeds niet wordt gestimuleerd want stelen vd burger zorgt voor minder centjes in de beurs om uit te geven.
Bankrun idd en heerlijk zwarte economie ernaast wat waarschijnlijk weer de reden zal zijn dat de overheid, politie en belastingdienst nog meer onderdrukkende maatregelen zullen nemen waarbij privacy nog meer geschonden zal worden.

En de overheid blijft maar geld over de balk gooien... dát is de oorzaak van veel ellende.

deluiegriek | 28-08-16 | 23:03 | + 4 -

negatieve rente = belasting
want overhevelen van geld van privaat naar publiek.

DinkyToy | 28-08-16 | 22:24 | + 0 -

Iedereen weet dat rentebeleid als stand alone maatregel niet werkt. In Vs loopt het toch alweer aardig die economie. In Eurozone niet. Waarom: effect rentebeleid, economisch beleid e.d. wordt in eurozone voor groot deel beinvloed door fiscaal beleid. Juist het fiscale beleid is zo enorm slecht geweest en nog, dat is met geen enkel economisch/rente beleid te compenseren.

Het wordt tijd dat de politici ook eens logisch gaan acteren en resultaat gaan leveren.

Tee Of Cup | 28-08-16 | 17:37 | + 4 -

WWZ | 28-08-16 | 11:43

Gouden tientjes is inderdaad het beste. Dat "munt"geld kan je gewoon in je portemonnaie en/of jaszak doen.
Broodjes goud krijg je moeilijker de grens over als je weg wil.
Kennis had vreselijk gedonder want veiligheidsscanner trof het aan. Pliesie erbij tec etc

bastemeijer | 28-08-16 | 14:46 | + 2 -

Negatieve rente = bankrun. Zo simpel is het.

T0matenplukker | 28-08-16 | 12:44 | + 5 -

Negatieve rente werkt uiteindelijk niet. Sinds 1980 is Japan aan het experimenteren met zeer lage rente en uiteindelijk negatieve rente. Japan zit dus al meer dan 36 jaar in deze ervaringscyclus. Japanners hebben massaal hun geld onder de matras gestopt. Gevolg van deze schaarste aan in omloop zijnde Yens is wel dat de Yen momenteel een sterke opwaartse bias vertoont ten opzichte van de dollar.

Kans bestaat dat de centrale banken met " Perpetuel Bonds" (Prep's) komen. Dat zijn eeuwigdurende obligaties met een coupon van 0%. De staat kan dan zelf beslissen wanneer zij deze obligaties aflossen. Met 0% coupon kost het de staat ook geen rente. Waarschijnlijk zullen deze obligaties nooit afgelost worden, maar hierdoor kan een oplopende overheidsschuld zonder veel problemen flink naar de toekomst doorgeschoven worden. Uiteindelijk zal het niet werken, maar de overheden moeten wat.

Hoe je als privépersoon met dit alles moet omgaan is niet zo makkelijk. Je moet er dan moeite voor doen met het nemen van rationele maatregelen.

Sparen in cash is geen optie. Een bail-in zoals recentelijk op Cyprus is gebeurd, kan overal ter wereld gebeuren. Ook het geloof in een financieel Armageddon kan uitkomen maar als privépersoon kom je daar niet direct verder mee. Dan is iedereen de klos. Lees hoe het in Venezuela gaat.

Rationele maatregelen kunnen de volgende zijn:
1. Altijd een bepaalde hoeveelheid cash "onder de matras". Zodat als de banken enkele weken sluiten, je altijd in staat bent om voeding etc. aan te schaffen. Overdrijf niet.
2. Probeer te sparen in een alternatieve valuta. Goud is altijd geld geweest. In de USA tot 1971 totdat president Nixon gedwongen werd door het oplopende uitgavenpatroon van de USA-regering deze mogelijkheid te sluiten. Als privépersoon in NL is het verstandig gouden tientjes aan te schaffen. De spread (verschil aankoopprijs en verkoopprijs en andersom) beweegt zich tussen de 3 en 5%. Dat is prima. Koop op vaste tijden en een vast bedrag naar gelang je financiële mogelijkheid. Dus iedere maand of iedere 2 maanden enz. Goud fluctueert in prijs, dus de ene keer koop je wat meer grammen en de andere keer wat minder. Het gaat om de stapeling. Als je overlijdt en je hebt het niet nodig gehad, schuif je het door naar je kinderen zonder interventie van de overheid.
3. Koop ook op deze manier zilver. Er zijn nog genoeg zilveren guldens, rijksdaalders etc in omloop. Houdt rekening met een spread van 10%. Lijkt veel maar zilver is enorm beweeglijk. Zilver gebruik je tijdens een Armageddon voor de dagelijkse boodschappen. Maar weer, overdrijf niet.
4. Koop goud en zilver bij erkende NVMH-handelaren, niet bij kiosken in een winkelcentrum of op de markt. Er is veel kaf onder het koren. Als je later wat moet verkopen, krijg je bij je erkende handelaar ook een goede prijs.

In principe heb je nu genoeg gedaan om jezelf en je gezin financieel te beschermen.

Wil je wat verder gaan op de risk-curve dan kan je de volgende stappen zetten.
5. Beleggen als je er verstand van hebt.
Beleg beslist niet in aandelen van grote gevestigde bedrijven, onroerend goedmij, banken, aandelenfondsen. De koersen zijn te ver doorgeschoten door het almaar terugkopen van eigen aandelen met geleend geld van 0%. Vermijden dus. Tegenwoordig wordt veel belegd in ETF's (er zijn er wel 5000 van). Een ETF is een mandje van een specifiek soort aandelen. Een mandje van technologie-aandelen of een mandje van olie-aandelen etc. ETF's zijn makkelijk voor de zeer ervaren beleggers/traders. Voor gewone mensen: Mijden.
6. Als je toch wat meer risico wil nemen koop dan royalty grondstoffen bedrijven. Zij financieren mijnbouwbedrijven zonder het grote risico van het bouwen van een mijn. Zij keren een dividend uit.
Maar zijn ook enorm beweeglijk in hun koers, dus beslist niet geschikt voor nerveuze mensen.
Goede royalty ondernemingen zijn: Franco-Nevada en Royal Gold. Tickercode FNV op de NYSE USA en RGLD op de Nasdaq USA. Strategie: kopen als de koers naar beneden gaat, stukje verkopen als de koers gestegen is; altijd core-positie aanhouden in geval van Armageddon, je krijgt toch dividend. Weer geldt overdrijf niet met grote posities.

Stap 1 tot en met 4 geeft in principe een prima bescherming en houdt het leven overzichtelijk en aangenaam. Stap 5 en 6 is voor mensen die van meer risico en adrenaline houden.

Laat u niet gek maken door allerlei vreselijke toekomstvisies, ook door de overheden. Niemand kent de toekomst, niemand weet hoe het dan is. Houdt u aan de realiteit en bereidt u voor op eventuele calamiteiten, maar laat u niet gek maken. Iedereen wil uw geld, maar houdt het geld lekker dichtbij u in de buurt.

Zelf zeg ik altijd:
"De wereld is zo groot, die kan wel voor zichzelf zorgen".

Succes.

WWZ | 28-08-16 | 11:43 | + 21 -

Een negatieve rente steunt het overheidsbeleid inzake het aangaan van leningen voor vooral subsidies en andere niet noodzakelijke politieke zelfverwezenlijking. Het partijbelang komt dan boven het landsbelang te staan. uitlenen wordt dan niet meer mogelijk anders dan met zeer hoge kosten die weer de negatieve rente moeten compenseren. De huizen worden dan wel weer goedkoper dat wel. en dat vinden de gemeenten weer niet leuk. De huizenmarkt stort in en dat heeft uitstralings-effecten op de rest van de economie.

protonplof | 28-08-16 | 11:41 | + 2 -

"Het doel daarvan is dat de commerciële banken minder reserves aanhouden, want dat kost geld, en meer uitlenen aan bedrijven en gezinnen, zodat de economie gaat draaien."
-
Het is geen taak van de centrale bank om de economie aan te jagen.
En: consumenten en producenten gaan echt niet investeren omdat geld "duur" wordt of zo. Elementaire Economie: je investeert als je meer kunt verkopen, of je meer geld terug krijgt dan je investeert.
-
Boetes van de banken ontlopen voor contant geld doe je door b.v. onroerend goed te kopen, of door je vriendin, en jezelf, minder te laten werken. (Inlopen op de spaarsaldo.) Of door het geld elders onder te brengen.
Deze VooDoo investeringen om boetes te ontlopen gaan echt niet komen. De economie draait slecht om een hele boel redenen, en boetes gaan niet helpen.

Raider Twix | 28-08-16 | 11:40 | + 4 -

We moeten juist af van het hele idee dat centrale banken d.m.v. hun manipulatieve gedrag de gehele economie kunnen sturen. Stel dat het minder gaat... je wat dan? Dan heb je wel eens in een economie. Ik erger me dood aan het idee dat de economie op wonderlijke wijze gaat draaien als er maar krediet wordt verstrekt. Ten eerste moeten er wel investeringsmogelijkheden zijn en ten tweede is de rente al heel lang laag en we weten wat de gevolgen daarvan waren.

KapiteinClaus | 28-08-16 | 10:52 | + 5 -

kenworthje | 28-08-16 | 10:31 |

Ik kreeg in 2014 inderdaad geld terug van mijn hypotheek. Dus niet betalen maar ontvangen.

duitse herder | 28-08-16 | 10:45 | + 1 -

Samenvattend, op voordracht van de centrale bank mag de bankensector dus onbeperkt 'graaien' in de verdiensten van de burger. Daarmee heeft dit financiële systeem definitief de uiterste houdbaarheidsdatum overschreden. Gewoon kappen met dit monetaire gegoochel en weer prudent beleid gaan voeren.

therealbraindump | 28-08-16 | 10:43 | + 6 -

En bij negatieve rente is het dan zo dat wanneer je rood staat je dan positieve rente krijgt?

kenworthje | 28-08-16 | 10:31 | + 2 -

Wat ik een beetje mis in de reacties, maar ook in het artikel, is dat dit voorstel vooral een extra belasting is op contante betalingen.
Dus per transactie betaal je een percentage van de "waarde" die op het papiertje staat.
Dus stel de "transactiekosten" zijn 2%, dan kost elke keer dat een velletje met "100" erop een bank passeert maar liefst "2" (euro/dollar/bitcoin/gulden).

Wat ik dan een beetje mis in het artikel, is dat winkeliers wel uitkijken om geld af te storten en dus krijg je 2 geldstromen die volledig gescheiden naast elkaar gaan lopen.
Dus je kijkt wel uit om geld naar de bank te brengen, want dat kost je geld en mensen halen zo min mogelijk geld van de rekening.
Dus betalen met pin kan, maar ook contant.

Wat je dan dus krijgt is dat het voor de overheden (belastingdienst) nog minder inzichtelijk is hoeveel er aan zwart geld in omloop is.

Logisch gevolg is dan dat resp. de 500, 200, 100 en misschien zelfs 50 biljetten afgeschaft gaan worden want: "het is vooral in gebruik onder criminelen".

Dus je krijgt eerst een enorme toename in zwart geld en daarna schaffen ze contant geld compleet af en de gewone burger zal het toejuichen, want je kunt er niet tegen zijn.

Gijsie | 28-08-16 | 09:55 | + 3 -

Domste idee OOIT. Het is het afwentelen van bancaire risico's op gewone spaarders. Het is een misselijkmakend idee. Het is een speculatietax voor mensen die niet speculeren.
Laat de economie maar lekker op slakkentempo groeien. Dat is de gezonde manier, in plaats van van bubble naar bubble en inflatie proberen te forceren.
Verdwazing is dit.

Tisnietanders | 28-08-16 | 09:28 | + 12 -

Lijkt mij wel wat; ik heb gruwelijk veel schulden, die gaan dan aardig wat opleveren!

joozd | 28-08-16 | 09:03 | + 5 -

NIRP en QE zijn pure diefstal. En gaan ook niet werken om inflatie aan te jagen omdat er tegelijkertijd een race to the bottom op lonen gaande is. Zolang het geld niet bij de consument komt zal er geen extra inflatie komen. Door de QE en NIRP stijgt de productie en dalen de prijzen. QE zorgt dus voor deflatie.

We rijden op een muur af maar weten niet wat voor muur. Het gedrag van de markt en mensen is niet voorspelbaar. Dit is de maakbaarheidsillusie ten top.

It will not end well.

postmodernismisdead | 28-08-16 | 08:47 | + 7 -

Now for something completely different.

wb21 is een internetbank waar je met bitcoins kan storten, maar ook waar je eenvoudig een dollar- of andere rekenjng kan openen.
Wel duur, maar toch.
Ik vertrouw de winkel niet echt, maar het werkt wel. Matige apps en web omgeving helaas en lachwekkend trage support.

Nu zitten hier, neem ik aan, wel mensen die ook willen spreiden.
Nu de vraag:
Bestaat er een, andere, internetbank waar je fluitend rekeningen kan openen in hetmaaktnietuitwelkevaluta?

bastemeijer | 28-08-16 | 08:25 | + 3 -

Zie goude tijden voor overvallers die kennis hebben van matrassen en oude sokken.

Bert-Bus | 28-08-16 | 06:56 | + 5 -

Door=voor

bastemeijer | 28-08-16 | 06:11 | + 1 -

harry21 | 27-08-16 | 20:27 |

ja, dat zou mooi zijn, maar dan graag ook door iedereen te begrijpen en vooral ook een user jnterface voor IQ sub 100

bastemeijer | 28-08-16 | 06:10 | + 1 -

@diogenes @dejeroen.

Van allebei toch teminste iets in voorraad nemen?

"Bijzonder rijk worden"moet dat niet zijn? "Bijzonder rijk zijn geworden" dus dat maakt nu niet meer uit?

bastemeijer | 28-08-16 | 05:58 | + 1 -

Gewoon uit de E.U stappen die euro was bij introductie al verloren , en die plaat boef van zalm leverde ons hier mee ook nog eens een vuile streek door hem -20 % goedkoper te maken onder het mom van de export vuile vieze dief

witchmaster | 28-08-16 | 00:08 | + 9 -

Je kan ook de banken afschaffen.

Geld alleen als ruilmiddel zonder idioterie vh financiële stelsel.gewoon consolideren wat je hebt

Tsaaah | 27-08-16 | 21:22 | + 2 -

Bijzonder dat alle reacties die te maken hebben met het stimuleren van de reeële economie en de bestedingen van burgers hier n vette min krijgen.
Anders dan in de USA is men zich in Europa er veel minder van bewust dat de zowel QE als NIRP vooral gebruikt wordt door grootbedrijven om hun koersen en winsten op peil te houden.

Nog altijd is er een heilig en onaantastbaar geloof (ook op DK) dat 'Trickle Down' werkt.
Niet dus.
Er gaat maandelijks 80miljard naar die economie en daarvan bereikt niets de koopkracht van de burger.
Waar blijft dat geld dan wel?
Antwoord: opkopen eigen aandelen en kartelvorming (met dat gratis geld).
Als dat geen DIEFSTAL is, wat dan wel?

DinkyToy | 27-08-16 | 21:20 | + 20 -

-weggejorist-

Diogenes. | 27-08-16 | 21:02 | + 2 -

@harry21 | 27-08-16 | 20:27 |
Nee, wat doe je als de stroom uitvalt, of de opslaglocatie gaat kapot?

Een ander idee is iets dat je ook kan gebruiken als er geen elektriciteit of een internetverbinding voorhanden is.
Het liefst iets in een beetje opvallende en glimmende kleur. beetje zoals veiligheidshesjes, beetje geel achtige kleur zodat je het moeilijk kwijt kan raken.
De inflatie is dan de hoeveelheid die er elk jaar bij komt, maar dat dit steeds lastiger wordt om te bemachtigen, door steeds dieper te moeten graven of zoiets. is dat een idee?

Het verschil met het idee dat jij hebt is dat het beter bestand is tegen de natuur en er geen extra middelen zoals een internetverbinding, computer en stroom(accu of kabel) nodig zijn.
Het nadeel is dat de beveiliging in huis wat verbeterd moet worden. In plaats van een cryptosleutel te gebruiken zouden we misschien iets kunnen doen met een fysieke sleutel in een geheime kamer in huis om dit op orde te maken.

Heeft er iemand een goede oplossing dat hieraan voldoet?

dejeroen | 27-08-16 | 20:42 | + 13 -

"If nothing takes place (in terms of reforms,) then the central bank may have to do more,"
European Central Bank Executive Board member Benoit Coeure told a European Economic Association
conference in Geneva (Tue Aug 23, 2016 ).

Met andere woorden (kies) ;

1.
aangezien wij in Frankrijk en Italie niet in staat zijn tot het terugbrengen van onze
overheidsuitgaven, die alleen maar gaan toenemen door onze omslagsystemen vanwege oa. demografie, gaan wij door met het kielhalen van spaarders, en om zeep helpen van kapitaal gedekte pensioen voorzieningen.
Immers, wij in Frankrijk en Italie kennen dit laatste niet, evenals de meerderheid der landen in de Euro zone trouwens, en het zal ons derhalve een biet wezen (sic Draghi).
Voorts zullen wij ons 'mandaat' (whatever) gebruiken zoals het ons uitkomt.
Ons streven is een gierende inflatie (aangezien een flinke, gezonde, economische groei onhaalbaar is).
Op het moment dat dat het de Noordelijken eindelijk duidelijk wordt wat we gedaan hebben, gaan
we wel uit een ander vaatje tappen, en laten hen berooid achter.

2.
wij zijn verder machteloos en hebben geen idee, en wij dreigen maar wat .

3.
?

Thelonius | 27-08-16 | 20:41 | + 16 -

Je moet wel heel lang hebben doorgeleerd om zo'n puinhoop aan te richten, een ding is zeker de boven ons gestelden gaan er flink op vooruit.

bijna_raak | 27-08-16 | 20:27 | + 3 -

Eigenlijk zou iemand een soort decentrale vorm van geld moeten uitvinden. Mooiste zou zijn als er een niet te veranderen limiet aan zou zitten - 21 Miljoen ofzo. En dan digitaal en beveiligd door cryptografie.

ach ja, was dat er maar. Helaas!

harry21 | 27-08-16 | 20:27 | + 10 -

Dus als je salaris gestort wordt ben je direct een deel kwijt en als je vervolgens je eigen geld wilt pinnen, nog meer. Dat lijkt een bijzonder probaat middel om een recessie op te lossen ? Hoogleraar ? Druiloor !

netniet | 27-08-16 | 20:20 | + 13 -

Het idee van helikopterbeelden, of een door de ECB betaalde belastingverlaging voor alleen BURGERS staat mij meer aan. Dit geef je uit óf gebruik je om uit te geven. Volgens mijnstimuleert dit de economie meer dan het geld aan banken uitlenen diender vervolgens niets mee doen

toko senang1 | 27-08-16 | 19:35 | + 0 -

Op zich een goed idee. Hier maken we een chartale economie voor de mense, alles cash en zwart, en een fopgeld economie voor bankiers. Kijken hoelang die het uithouden zonder de mense.

Yohean | 27-08-16 | 19:01 | + 14 -

Tsjonge, die economen toch. Als ik een economieboek voor beginners pak is één van de eerste dingen die ik daar lees, dat belastingverhogingen een rem vormen op economische activiteit.

Nu zie ik het zoveelste waanzinverhaal van een financieel studeerkamerdeskundige over negatieve rente, wat dus gewoon belasting is die over je banksaldo wordt geheven bij het opnemen en storten van geld, en die belasting zou dan opeens de economie moeten stimuleren? Doe effe normaal man. Om van Gaal te citeren, "ben ik nu zo slim of ben jij nu zo stom?"

Welnu, ik heb nieuws voor de geachte deskundigen. Als u denkt dat dergelijke diefstal van banktegoeden gaat werken bent u écht helemaal de weg kwijt. Wat u zult meemaken is het ontstaan van een schaduweconomie waarbij zelfs Italiaanse en Griekse taferelen in het niet vallen. Lege bankrekeningen en een levendige zwarte markt op basis van goud, zilver, ruilhandel, cryptocurrencies, onderhandse IOU's en weet ik wat al niet.

Het énige wat dit verhaal onderstreept is dat het economisch helemáál niet lekker gaat in de wereld en dat de trukendozen van centrale bankiers inmiddels leeg zijn. Ze weten gewoon niet meer wat ze moeten doen en lopen in toenemende mate als kippen zonder kop doelloos rond te hollen. Met als resultaat dit soort krankzinnige plannen.

Krantenkop volgende week: "ECB gaat zwaartekracht opheffen om economie te laten stijgen".

Magnum Force | 27-08-16 | 18:58 | + 86 -

Dr. Zyxel | 27-08-16 | 18:36 |
Dan gaat de Belastingdienst wel schattingen maken.
Elk jaar betaalde jij 10k belasting, opeens daalde dat elk jaar en de premie die je werkgever over je salaris betaald is hetzelfde gebleven. dat valt op.
Dan gaat het bedrijf je ook contant betalen, dan gaat de belasting op het materiaal dat hij inkoopt omhoog, of de btw gaat omhoog, of welke belasting dan ook.

En als iedereen alles contant gaat doen, stoppen ze gewoon met het bijdrukken van contanten zodat er minder geld in omloop komt. in dat geval wordt geld schaars, stijgt de vraag en daalt het aanbod waardoor de waarde ook anders is dan erop staat, dan krijg je een beetje hetzelfde als nu met guldens, briefjes van 10 gulden zouden 4,5 euro waard moeten zijn, maar er wordt 12 euro en meer voor geboden. Dus een briefje van 5 euro zou een half kratje bier moeten zijn, maar is eigenlijk een heel kratje waard.
Of men stapt over op munten waarvan er nog wel nieuwe worden gedrukt om de waarde stabiel te houden.

In elk van deze scenario's is er iets goed mis met de euro en het huidige systeem van geldcreatie in de wereld.

dejeroen | 27-08-16 | 18:50 | + 19 -

-weggejorist-

Diogenes. | 27-08-16 | 18:48 | + 2 -

@Dr Zykxel

Als je 20,- stort maar 19 bijv

marrretje | 27-08-16 | 18:44 | + 7 -

'Bij het opnemen van een briefje van €20 bij de bank, volgt er een afschrijving van je rekening die hoger is dan €20 en bij storten het omgekeerde'

Dat is natuurlijk interessant en gaat denk ik niet gebeuren:
Zodra negatieve rente wordt doorberekent naar de consument zal deze logischerwijs het geld op gaan nemen.
Dat gaat dan 1x pijn opleveren. Echter als je dan bij de slager contant gaat afrekenen betekent dat als de slager het geld op de bank zou storten HIJ diegene is die van jouw opgenomen geld weer de opslag terug krijgt.
Of gaan de winkeliers dit verrekenen in hun prijzen? Immers 20 euro is niet 20 euro als je het stort maar 21 euro (bijv)
Maar als iedereen straks zoveel veel geld thuis heeft gaan we dan niet met zijn allen alleen nog maar contanten betalingen doen? Mooi buiten het banksysteem om dus? Bijkomend voordeel is natuurlijk dat ook de belastingdienst geen flauw benul meer heeft van je tegoeden! Uiteraard zal iedereen keurig aangeven dat hij /zij 50.000 euro thuis heeft liggen. kuch NOT kuch.

Dr. Zyxel | 27-08-16 | 18:36 | + 25 -

Negatieve rente = prima. Negatieve rente is enige optie om kleptocratische/parasitaire/vermogende klasse te dwingen om zonder RAF-achtige taferelen en/of pikhouwelen vanuit hoi polloi opgepot kapitaal in reële economie te "investeren". D.i. afgezien van Pikettiaanse belasting op vermogen = politieke suïcide. Zo kunnen status quo à la Draghi/Merkel/Hollande/Rutte/Soros doorgaan met discutabel afbraakbeleid, terwijl economie netto alsnog profiteert, terwijl herverkiezing verzekerd is.

Schwanz | 27-08-16 | 18:34 | + -43 -

dan wordt alles dus een vreemde valuta zoals ik het heb gelezen? Het bedrag op je rekening is dan echt een getal dat van alles kan betekenen.

je hebt er 100 op staan.
je pint 20 euro, dan krijg je een briefje van 20 euro en blijft er nog 78 op de bank staan (10% negatieve rente, rekent wat makkelijker en maakt het voorbeeld wat duidelijker).

maar stel dat je er 100 op hebt staan en je pint 20 dollar ( 22 euro)
dan staat er vervolgens nog 76 op de rekening.

In beide gevallen is de 100 en 20 geen 80 en lijkt het dus op een andere eenheid, in dat geval kies ik het liefst de eenheid welke het meest toekomstbestendig is, of dat de euro is, denk het niet.

Hoe zit dat als ik buitenlandse valuta ga pinnen waarop een hele andere inflatie of deflatie zit, ik bewaar dat voor een jaar en stort het terug, hoe zit dat dan, zou ik dan wel rente kunnen krijgen? wordt rente dan gezien als een investering ( en bijbehorend risico volgens de wetgeving)?

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat ik hiervan moet denken, maar het komt op mij over alsof de euro nu echt niet meer onze munt is en het niet meer uit gaat maken wat er nu eigenlijk uit de muur komt bij het pinnen, euro's, dollars, yens of bitcoins.
Het lijkt echt alsof ze daar in de VS maar wat verzinnen omdat ook zij het niet meer weten hoe we nu verder moeten gaan.

dejeroen | 27-08-16 | 18:21 | + 27 -

Om een lang verhaal kort te maken .
Hou zo weinig mogelijk geld in Euro aan .

likmegaties | 27-08-16 | 18:19 | + 11 -

Het zijn anno nu geen stimuleringsmiddelen meer geworden maar eerder noodmaatregelen om de boel op te peppen. En iets oppeppen heeft altijd een kort termijn werking. Dan krijg je dezelfde vraag gewoon weer terug: Wat nu ?

duitse herder | 27-08-16 | 18:18 | + 21 -

Is toch logisch? De kenners noemen dat fenomeen de Minsky meltup, dat is het moment dat het geloof in de waarde van een munt wegvalt. Inflatie is immers een monetair fenomeen, maar hyperinflatie is een psychologisch gebeuren. You can wacht for it.

orca | 27-08-16 | 18:12 | + 32 -

Kan er wel gemind worden maar EM koersen doen het prima en zijn focking waardevast. Beter as die euro etc.
De dollar is de laatste 100 jaar 98% in waarde gezakt. Niet echt mooi denk ik dan.
.

Zathras | 27-08-16 | 18:10 | + 8 -

Wat dio zegt. Alles opnemen en daar dan gouden en zilveren munten van kopen:)
Fuck de bankiers.
Edelmetaal werkt tenslotte pas 5000 jaar:)

Zathras | 27-08-16 | 18:00 | + 71 -

-weggejorist-

Diogenes. | 27-08-16 | 17:50 | + 69 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken