Rechter sloopt het stakingsrecht voorzichtig in KLM-zaak

Het Gerechtshof te Amsterdam moest zich vandaag uitlaten over het stakingsverbod dat het grondpersoneel van KLM in een eerdere procedure om de oren kreeg. Mogen zij gedurende de drukke zomermaanden echt geen gebruikmaken van hun stakingsrecht? In de uitspraak staat de afweging die de rechter maakt helder omschreven: 'Tegenover het zwaarwegende belang van KLM c.s. gevrijwaard te blijven van acties gedurende de drukste periode van het jaar staat het onmiskenbare belang van FNV actie te voeren om haar eisen op het gebied van arbeidsvoorwaarden kracht bij te zetten. Dat zij die acties juist wil voeren in de drukste periode van het jaar valt vanuit haar standpunt ook te begrijpen'. Vervolgens pakt de rechter het Europees Sociaal Handvest erbij. Staken is een grondrecht, maar het moet geen teringzootje worden. En dat wordt het wel, zegt de rechter. Die is onder de indruk van de berekeningen van KLM en Schiphol van de vertragingen en de tienduizenden passagiers die geraakt worden ('dat betekent aldus Schiphol, dat het minstens 10 uur duurt om 1 verloren uur in te halen') en niet overtuigd van de tegenargumenten van de FNV: 'FNV heeft volstaan met het geven van enkele voorbeelden van vertragingen die zich eerder als gevolg van calamiteiten hebben voorgedaan, zoals de uitbarsting van een vulkaan op IJsland, die volgens haar - echter stellig en gemotiveerd betwist door KLM en Schiphol - geen grote gevolgen voor de luchthaven hebben gehad'. Ook het 'veiligheidsaspect' waar Schiphol op hamert (het gammele 'jihadi's kunnen makkelijker bommen laten ontploffen als het grondpersoneel met vakbondspetjes op de polonaise doet'-arugment) weet de FNV niet van tafel te vegen. Dus komt de rechter tot het oordeel dat het grondpersoneel nog even moet wachten en pas per 5 september mag gaan staken, want dan is het weer rustig op het vliegveld. Daarmee is het verbod proportioneel, zegt de rechter. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we dat een teleurstellende uitkomst vinden. De rechter zegt nu ongeveer zoiets als dat staken mag, maar alleen als niemand er last van heeft. En daarmee sloopt de rechter het stakingsinstrument voorzichtig. Jammer! en de moeder-arresten hier en daar.

Reaguursels

Inloggen

Voor mij geen KLM met hun code sharing met onder andere Garuda en hun arrogante cabinepersoneel, Singapore airlines, meer ruimte , meer bagage, vriendelijker cabinepersoneel en anders Cathay.

bijna_raak | 28-08-16 | 10:12 | + 0 -

De rechter zegt dat staken mag mits er geen al te grote maatschappelijke gevolgen zijn en de openbare veiligheid niet in het geding is. Alleszins redelijk, lijkt mij. Ik ben wel benieuwd, als er gestaakt gaat worden, hoe de FNV deze keer met mensen omgaan die wel willen blijven doorwerken.

Sans Comique | 27-08-16 | 17:57 | + 2 -

Toevoeging: en inderdaad: dat hebben we grotendeels aan de vakbeweging te danken. De klassenstrijd is inmiddels wel gestreden, al lijken ze daar bij de PvdA nog niet achter te zijn gekomen. De organisatiegraad in NL daalt al decennia en is nu minder dan 20% van de beroepsbevolking. De FNV is een clubje geworden van boze oude mannen met bierbuiken en een grijs ringbaardje en tracht haar afkalvende relevantie tegen te gaan met een steeds agressievere opstelling (zie de tekst van het ultimatum aan KLM).

De gelaarsde kat | 27-08-16 | 17:46 | + 2 -

ProAsfalt | 26-08-16 | 16:52 | + 0 -

"Gelet op de aantal minnen die ik mag ontvangen voor mijn zeer gewaardeerde reaguursels willen deze mingevers kennelijk terug naar het verleden. Alles voor de bazen, hoe slecht de omstandigheden ook zijn."

Die reaguurders zijn het - mijns inziens terecht - niet met u eens. U schildert een 19e eeuwse caricatuur van de sociale verhoudingen: werkgevers zijn volgens u "bazen" en werknemers "slaven". Die slaven hebben echter allemaal een nette (huur)woning, een auto voor de deur, twee keer per jaar op vakantie, betaalbare gezondheidszorg, een mega flatscreen TV, hoeven maar 36 tot 40 uur per week te werken en hun kinderen kunnen - mits geschikt - vrijwel kosteloos iedere scholing of opleiding volgen die ze maar willen. Hoezo slaven?

De gelaarsde kat | 27-08-16 | 17:41 | + -1 -

Zodat je langzaam een level playing field krijgt, met een leefbaar loon voor zo veel mogelijk piloten.
Feynman | 26-08-16 | 14:43 | + 25
-
Je mist iets Feynman. Het FNV meent het recht te hebben bij bedrijven, bijvoorbeeld Philip Morris in Brabant, om 3% salarisverhoging te eisen, omdat de winst prima is. Is wat voor te zeggen. Alleen sloot Philip M. toen te keet, onder het motto, we gaan elders meer winst maken. Tja, dat kun je doen als bedrijf.
Toch mooi, 70% van 103% salaris.
-
De KLM gaat hier achteraan.
Wellicht speelt hier een andere linkse gedachte; nivelleren is een feestje. Wel lekker genivelleerd, WW en daarna bijstand.
Straks van 3 ton KLM naar 1 ton elders.
-
blog.aviationjobsearch.com/blog/career...

Raider Twix | 27-08-16 | 14:50 | + 0 -

De gelaarsde kat | 27-08-16 | 10:33 | + 2 -
Ah, ik dacht in het EVRM. Maar ik ben geen jurist, so I stand corrected :-)

Bruine Beer | 27-08-16 | 14:13 | + 0 -

InclinedtoLiberty | 26-08-16 | 15:49 |

"Nederland kent geen stakingsrecht, noch in de grondwet noch in de reguliere wetgeving. Nederland is achterlijk in dat opzichte en daarom past deze uitspraak bij Nederland."

Het stakingsrecht is vastgelegd in het Europees Sociaal Handvest. Dat is een verdrag, dat ook door Nederland is geratificeerd. Nederland kent dus wel een stakingsrecht. Eerst je huiswerk doen voordat je een grote mond openzet.

De gelaarsde kat | 27-08-16 | 10:33 | + 1 -

InclinedtoLiberty | 26-08-16 | 15:50 | + -8 -
Stakingsrecht ligt vast in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (recht om collectief actie te voeren voor betere arbeidsomstandigheden zonder daarvoor gestraft te worden.) Nederlandse wetgeving is daarom niet nodig.

duitse herder | 27-08-16 | 07:14 | + 0 -
En als je bij een sollicitatie aan me had gevraagd 'ben je lid van een vakbond', had je me mogen uitleggen waarom dat relevant is voor de baan. En daarna had ik de vakbond ingelicht en die je voor miljoenen leden te kakken laten zetten. Plus de procedure die ze met veel plezier tegen je voeren.

Bruine Beer | 27-08-16 | 09:27 | + 2 -

straks is je recht op zelfbeschikking weg en dan moet je gewoon, idd terug naar 1740 voor de hinderwet want een fabriek wat zo slecht is met hun giftige stoffen moet ook gewoon in een woonwijk kunnen hoor. zo ver zijn we nu. 300 jaar wet zo de maas in gegooid. en tja wat is nou de grondwet, daarin staat ook dat we geen soeverniteit mogen afstaan. dus die grondwet is helemaal NIETS Waard.

001001001 | 27-08-16 | 09:23 | + 0 -

ProAsfalt | 26-08-16 | 14:45 | + -11 -
Dit was een spoedprocedure, daar is cassatie zinloos voor (ik vermoed zelfs onmogelijk, maar ben te lui het op te zoeken.) Om dit te betwisten, kan FNV wel een bodemprocedure starten, en dat via de Hoge Raad uiteindelijk voorleggen aan het EHRM.

Maar als je de hele uitspraak leest, is die best goed onderbouwd.

Bruine Beer | 27-08-16 | 09:22 | + 0 -

Feynman | 26-08-16 | 14:43 | + 20 -

Men heeft kennelijk niets geleerd van de staking bij Sabena.

Stonecity | 27-08-16 | 08:26 | + 3 -

FNV leden werden door mij afgewezen bij een sollicitatie.

duitse herder | 27-08-16 | 07:14 | + -2 -

Al dat gestaak en gedreig met staken zorgt er alleen maar voor dat veel mensen hun vluchten bij andere maatschappijen boeken. Zo vermijd ik persoonlijk Air Fance al jaren vanwege het vele gestaak daar.
En zo fantastisch gaat het bij KLM en zeker Air France niet, dus de combinatie van arbeidskosten opdrijven en betrouwbaarheid verlagen in combinatie met de moordende concurrentie zal KLM geen goed doen.
En als er dan de onvermijdelijke ontslagen vallen, dan ligt het vanzelfsprekend weer aan iedereen behalve de vakbonden.
Krijgen we nog meer lui zoals ProAsfalt die vanuit hun bijstandshangmat hier lopen jammeren.

Overigens, Feynman, hetgeen u voorstelt lijkt mij toch precies wat de vakbonden op dit moment bij Easyjet doen. Waar de rechter de bonden ook nog gigantisch heeft geholpen door de aankondingstermijn dusdanig te verlagen dat vervangend personeel niet ingevlogen kan worden. En Easyjet maakt record-winsten dus daar is enigszins verdedigbaar.

Lagging | 27-08-16 | 00:21 | + 4 -

-weggejorist-

Diogenes. | 26-08-16 | 23:06 | + 0 -

Misschien hebben we niet meer zoveel piloten nodig. Als er al in de sector negatieve lonen zijn( zie maar eens pay-to-fly), dan lijkt het me toch dat er minder piloten opgeleid moeten worden. Ik heb ooit eens gesproken met een consultant over het pilotenaanbod en het blijkt dus dat pilotenscholen gewoon piloten blijven werven, ook als er totaal geen vraag is naar piloten. Met een bij wet geregelde numerus fixus op de pilotenopleiding verminder je het aantal aangeboden piloten flink en moeten prijsvechters voor hun piloten gaan betalen. Ja, dat wordt duurder voor de consument, maar dat maakt de markt wel gezonder.

Alexander des Burgus | 26-08-16 | 22:59 | + 2 -

Mensen mogen van mij best staken, maar helaas niet in functies waar het conflict tussen de baas en werknemer derde personen zo disproportioneel raakt. Stakingen in de luchtvaart en treinverkeer en het blokkeren van snelwegen brengt derden zo veel tijd en financiele schade toe dat het behoorlijk laakbaar wordt. Als we dit toestaan, waar ligt dan de grens? Politie die onschuldige mensen gaat opsluiten totdat hun pensioen verberterd wordt? Kassieres die alle auto's op het parkeerterrein in brand blijven steken totdat ze 20cent per uur meer krijgen? Honderdduizend mensen die een uur vertraging oplopen door een geblokkeerde snelweg is hetzelfde tijdverlies als iemand tien jaar voor zijn levensverwachting doodschieten.
Als je wilt staken ga je maar voor een organisatie werken die niet kritisch is voor het functioneren van de maatschappij. Klootzakken.

Dor | 26-08-16 | 22:12 | + 9 -

-weggejorist-

Diogenes. | 26-08-16 | 21:01 | + 9 -

ProAsfalt | 26-08-16 | 16:52 |
"Gelet op de aantal minnen die ik mag ontvangen voor mijn zeer gewaardeerde reaguursels willen deze mingevers kennelijk terug naar het verleden. Alles voor de bazen, hoe slecht de omstandigheden ook zijn."
.
Precies! Terug naar het verleden en rap wat! Alles is voor baas Bassie! En wat nou "omstandigheden"? Niks omstandigheden, met omstandigheden wordt geen geld verdiend!

De echte Stolwijker | 26-08-16 | 19:45 | + -3 -

U kunt lullen wat u wilt, maar werken zult u.
Wat mij echter ontzettend tegen staat is dat er mensen met een uitkering nu mensen uit functies drukken die anders prima door betaalde krachten vervult kunnen worden.
Tel Aziaat | 26-08-16 | 17:41 | + 0 -

Wat is het nu?
Een fatsoenlijke baan die betaalt of gratis vanuit de bijstand aan de slag? Want beide kan niet statistisch gezien gelet op het feit dat er aantoonbaar banen tekort is.

ProAsfalt | 26-08-16 | 17:50 | + -3 -

@ProAsfalt | 26-08-16 | 17:33 |
U kunt lullen wat u wilt, maar werken zult u.
Wat mij echter ontzettend tegen staat is dat er mensen met een uitkering nu mensen uit functies drukken die anders prima door betaalde krachten vervult kunnen worden.

Tel Aziaat | 26-08-16 | 17:41 | + 4 -

@Tel Aziaat | 26-08-16 | 17:08 |
Juist de afbraak van het stakingsrecht is het verlengde van de dwangarbeid door Jetta Klijnsma. Alles wordt eraan gedaan om de werknemer verder te onderdrukken.

ProAsfalt | 26-08-16 | 17:33 | + -5 -

@ProAsfalt | 26-08-16 | 16:43 |
Niet echt. Ik ben namelijk van mening dat er nog steeds gewoon gewerkt moet worden en dat uitkeringstrekkers wel degelijk van hun luie reet af moeten.

Ik ben het echter wel met u eens dat de macht van de vakbeweging duidelijk gebroken is en dat wij dit als de sodomieterij terug moeten draaien. Anders wordt het een race-to-the-bottom.

Tel Aziaat | 26-08-16 | 17:08 | + 6 -

zakelijk.infonu.nl/banen/69132-het-sta...

Leuk stukje over de geschiedenis van het staken.

Zoals ik al riep: vroeger, niet eens zo lang geleden, was staken al helemaal niet toegestaan. Alles was voor de bazen. De werknemers waren de slaven. Gingen de slaven staken werd men strafrechtelijk vervolgd, hoe slecht de omstandigheden ook waren. Toen dit werd afgeschaft, mochten de stakende slaven worden ontslagen wegens het niet nakomen van de arbeidsovereenkomst (die alleen maar plichten bevat jegens de slaaf), hoe slecht de omstandigheden ook waren. Gelukkig is er in Europees recht bepaald dat men recht heeft om te staken zonder strafrechtelijke vervolging en zonder ontslaggevaar (behoudens rechtelijke beperkende uitspraken). Echter je ziet dat het stakingsrecht aan banden wordt gelegd door de rechtelijke macht om drogredenen die alleen ten gunste uitvallen van de bazen. De slaven moeten dus doorwerken hoe slecht de omstandigheden ook zijn.

Gelet op de aantal minnen die ik mag ontvangen voor mijn zeer gewaardeerde reaguursels willen deze mingevers kennelijk terug naar het verleden. Alles voor de bazen, hoe slecht de omstandigheden ook zijn.

ProAsfalt | 26-08-16 | 16:52 | + 0 -

@Tel Aziaat | 26-08-16 | 16:41 |
Met u kan ik praten.

ProAsfalt | 26-08-16 | 16:43 | + -11 -

Dit is een Gotspe! Je kan niet eens meer besluiten uit protest het werk neer te leggen.
Kapot staken die handel! De macht ligt namelijk duidelijk niet meer waar die behoort te liggen.

Tel Aziaat | 26-08-16 | 16:41 | + -1 -

Hoe doet zo'n d66 rechter dat?

diddley2 | 26-08-16 | 16:30 | + -2 -

@niemand specifiek | 26-08-16 | 15:08:

Als gezegd: staken is prima, maar doe het dan op een publieksvriendelijke manier. Wanneer je bij een directe vlucht te laat vertrekt als gevolg van een staking is dat nog wel verteerbaar, maar wanneer je door een dergelijke vertraging bij een stop-over je aansluitende vlucht mist wordt het opeens heel anders (en kost het je veelal ook een hoop geld). Daar wringt wat mij betreft de schoen.

Reinaert | 26-08-16 | 15:54 | + 10 -

Nederland kent geen stakingsrecht, noch in de grondwet noch in de reguliere wetgeving. Nederland is achterlijk in dat opzichte en daarom past deze uitspraak bij Nederland. Alles wat handel onderbreekt moeten we kennelijk niet willen. Vergelijkbaar met (burger)privacy,(overheids) transparantie, en onafhankelijk onderzoek bij strafbare feiten (een agent die iets opschrijft is een bewijsmiddel, getuigen hoeven niet gehoord te worden als de rechter dat niet wil ect ect en 95% veroordelingsratio.
Ik heb geen oplossing, maar eerst moet het probleem duidelijk worden voordat je er iets aan kunt doen.

InclinedtoLiberty | 26-08-16 | 15:50 | + -8 -

Nederland kent geen stakingsrecht, noch in de grondwet noch in de reguliere wetgeving. Nederland is achterlijk in dat opzichte en daarom past deze uitspraak bij Nederland. Alles wat handel onderbreekt moeten we kennelijk niet willen. Vergelijkbaar met (burger)privacy,(overheids) transparantie, en onafhankelijk onderzoek bij strafbare feiten (een agent die iets opschrijft is een bewijsmiddel, getuigen hoeven niet gehoord te worden als de rechter dat niet wil ect ect en 95% veroordelingsratio.
Ik heb geen oplossing, maar eerst moet het probleem duidelijk worden voordat je er iets aan kunt doen.

InclinedtoLiberty | 26-08-16 | 15:49 | + 4 -

Geen reden dus om moord en brand te schreeuwen.
@De gelaarsde kat | 26-08-16 | 15:17 | +

Als je baas bent niet nee. Sociale zekerheid afbreken. Werknemerszekerheid afbreken. Nu wordt zelfs het stakingsrecht afgebroken.

We gaan terug naar de industriële tijdperk waarbij de bazen het 100% voor het zeggen hebben. Elke actie of staking werd keihard neergeslagen.

Duurt niet lang meer. Het klootjesvolk komt in opstand.

ProAsfalt | 26-08-16 | 15:29 | + -3 -

FNV,geld klots tegen de plinten ,en nu even de vakantiegangers duperen . Socialisten maken meer kapot dan je lief is . Tegenwerken doen ze liever als werken .

fleurtje | 26-08-16 | 15:21 | + 11 -

ProAsfalt | 26-08-16 | 14:45 |

Het stakingsrecht is geen grondrecht en evenmin een absoluut recht. Net als in het geval van vrijheid van meningsuiting mogen bij wet beperkingen worden gesteld. De rechter maakt een belangenafweging en die valt dit keer (voor het eerste in vele jaren) in het nadeel van de bonden uit. Geen reden dus om moord en brand te schreeuwen.

De gelaarsde kat | 26-08-16 | 15:17 | + 18 -

Reinaert | 26-08-16 | 14:49
Nee, sorry, staken is staken.
Ik zou het ook kut vinden als ik een paar uur langer moet wachten maar juist staken in de drukke periode zorgt ervoor dat de default reactie van het bestuur niet in hun vuist lachen is en dwingt ze meteen om actie te ondernemen.

KLM is geen overheidsbedrijf en is officieel volledig geprivatiseerd

niemand specifiek | 26-08-16 | 15:08 | + 2 -

Dat staken een grondrecht is, daar ben ik het absoluut mee eens.

Maar dan moet het inderdaad wél in proportie gebeuren. Uiteraard snap ik ook wel dat het nu het ideale moment is om zo veel mogelijk impact te creëren maar dat gebeurt wel ten koste van de (in dit geval reizende) burger. Staken? Prima! Maar dan wel op een publieksvriendelijke manier.

Reinaert | 26-08-16 | 14:49 | + 1 -

Dan maar in cassatie.

Het is een gotspe dat grondrecht, het staken, kennelijk geen grondrecht meer is.

De werknemers zijn tot de positieve uitspraak voor de werknemers van de Hoge Raad aan de goden overgeleverd.

Schande!

ProAsfalt | 26-08-16 | 14:45 | + -11 -

Kunnen de vakbonden niet beter acties organiseren bij prijsvechters die hun personeel onderbetalen? Bij prijsvechters die tientallen procenten winst maken? Onderhandeld iets prettiger, en geeft een markt waar KLM zich minder dankzij het personeel uit de markt geprijsd wordt.

KLM wordt nu kapot gestaakt en de markt straks weggegeven aan maatschappijen die hun personeel nog minder betalen. Dan werkt de vakbond actief mee met het laten dalen van het gemiddelde loon als je sectorbreed durft te kijken. Dat lijkt me niet de bedoeling voor de leden.

Zodat je langzaam een level playing field krijgt, met een leefbaar loon voor zo veel mogelijk piloten.

Feynman | 26-08-16 | 14:43 | + 26 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken