Hoe zit het met de beloning van de hypotheekadviseur?

U weet dat sinds 2013 het provisieverbod geldt voor tussenpersonen. Geldstromen tussen adviseurs en aanbieders van hypotheken en levensverzekeringen zijn tegenwoordig taboe. De enige verdienste die een adviseur nog heeft, komt direct van de klant. Die betaalt voor het advies en de hulp bij het afsluiten van bijvoorbeeld de hypotheek. Onder het provisiestelsel verdienden financieel adviseurs goud en tegenwoordig is dat een stuk minder. Om dat verschil op te vangen komen er allemaal aanvullende diensten op de markt. Waaronder het befaamde nazorgabonnement. Dat krijgt u doorgaans aangeboden nadat de hypotheek is geregeld. Voor bijvoorbeeld €20 per maand kunt u terecht bij uw adviseur voor vragen over de hypotheeksituatie, de bijbehorende verzekeringen en als er iets aan de producten wijzigt, dan krijgt u dat te horen. Handig! Ons favoriete klachteninstituut voor de financiële dienstverlening Kifid liet zich onlangs uit over zo'n nazorgabonnement. Een klant had na afronding van de hypotheek per ongeluk zijn handtekening gezet onder de handige service van de adviseur. De klant wilde af van die €20 per maand en het contract. Volgens de adviseur was het contract niet-opzegbaar, hetgeen toont dat nog niet alle hypotheekadviseurs het gewenste vakbekwaamheidsniveau halen. Lees de subtiele onderbouwing in een brief aan de klant (via amweb.nl):

'Door de Wft [DK: de wet op het financieel toezicht] zijn wij verplicht uw lening te beheren en u nazorg te geven op deze lening en bijbehorende verzekeringen. De wetgever stelt echter niet dat wij dit gratis moeten doen. Ik neem aan dat u ook niet gratis voor uw werkgever zult werken. Wij kunnen daarom niet aan uw verzoek tot het stopzetten van de maandelijkse incasso van deze beheersvergoeding voldoen. Het staat u wel vrij om de hypothecaire geldlening (..) onder te brengen bij een ander intermediair. In dat geval vervalt onze wettelijke zorgplicht en dus ook ons vergoeding voor de beheerskosten'.

Welnu, zegt het Kifid (pdf), die vermeende niet-opzegbaarheid raakt sowieso kant noch wal en de adviseur snapt er voor het overige ook niks van. De klant heeft namelijk betaald voor het hypotheekadvies en op grond van de wet moet de adviseur 'nazorg' leveren. Gratis. De adviseur dient de klant op de hoogte te stellen van productwijzigingen en de klant mag altijd vragen mag stellen over zijn hypotheeksituatie. Hoort er gewoon allemaal bij. Deze adviseur bracht met zijn nazorgabonnement dubbel geld in rekening en dat is eigenlijk oplichting. Voor de duidelijkheid: de adviseur mag u wel service-abonnementen aanbieden voor het doen van de belastingaangifte of een gezellige jaarlijkse update van uw financiële situatie and all that. Daar is wettelijk gezien niks mis mee. Wij zouden dringend willen adviseren om alleen een service-abonnement af te sluiten bij de cv-monteur.

Instant update: de link naar de Kifid-uitspraak is kaduuk, maar meer duiding en LOL-comments op adviseursverzamelplek amweb.nl.

Reaguursels

Inloggen

Deze keer geen op- of aanmerking aan de uitspraak van Wensen? Vind je bijdrages altijd erg vermakelijk. Vorige keer dacht je het nog beter te weten dan de rechter van de Hoge Raad en de rechter van het Gerechtshof Arnhem die de uitspraak van het kifid deden.

Henkweetdingen | 27-08-16 | 16:28 | + 0 -

@joozd | 26-08-16 | 22:52
Ik denk dat u donders goed begrijpt wat ProAsfalt bedoelt. De "Zweep van Jetta" behelst het hebben van een baan, waarbij de werkgever subsidies incasseert en de werknemer betaald wordt door de belastingbetaler in de vorm van een bijstandsuitkering. De werknemer is verplicht het werk te accepteren op sanctie van een lijfstraf, namelijk het onthouden van voeding en onderdak middels het stoppen van de uitkering. Dit is des te pijnlijker vanwege de volledige willekeur van gemeenten. De enige lijn in het beleid is dat Nederlanders een voorkeursbehandeling genieten bij het selecteren van geschikte slaven omdat de gemiddelde werkgever niet bereid is om enige taal te leren die van origine in de woestijn wordt gesproken. Daardoor kan hij zijn slaven geen werkinstructies geven. Dat is des te kwalijker omdat het intellectueel niveau van Woestijniërs vaak onvoldoende hoog is om de monkey see, monkey do strategie in te zetten.

Nivelleermarionet | 27-08-16 | 14:56 | + 8 -

Nazorg abonnement. Waarvoor? De maandelijkse rente wijziging van mijn variabele spaarhypotheek? Vergeet het. Als ik wat zou willen weten, kom ik even langs en dan betaal ik wel.
Nog niet gedaan na 1,5 decennium overigens.

Raider Twix | 27-08-16 | 14:40 | + 0 -

@Patrickvanc | 27-08-16 | 08:06
Ik had die offerte meteen weggegooid en direct een andere adviseur gezocht.

sinar2 | 27-08-16 | 08:47 | + 2 -

€ 20 x 12mnd x 30jr = €7200

Makkelijk verdiend voor vrij weinig doen.

Patrickvanc | 27-08-16 | 08:06 | + 8 -

Het hypotheekprodukt zou zo in elkaar moeten zitten dat er ook geen vragen nodig zijn. Allen bij verhuizen of oversluiten.

-=PyP=- | 27-08-16 | 02:50 | + 9 -

@thekolere | 27-08-16 | 01:27 : Het echte klootjesvolk heeft daar wel een adviseur bij nodig. Hij kan ook bekijken wat de consequenties zijn bij bijvoorbeeld overlijden. Maar mensen met aanleg voor financiën kunnen het prima zelf. Helaas zijn daar nog steeds onvoldoende mogelijkheden voor.

lauwebal | 27-08-16 | 02:33 | + 2 -


Stel ik heb mijn hypotheek met bijbehorende levensverzekering afgesloten in 2011. De provisie telde velen duizenden euros, weliswaar een stuk onverdiend. Maar toch... Ik verwacht dan wel dat ik de rest van de looptijd gratis advies krijg.

Voor het klootjesvolk is er weinig advies. Linair of annuïteiten. Heb je geen adviseur meer voor nodig.

thekolere | 27-08-16 | 01:27 | + 4 -

ProAsfalt | 26-08-16 | 17:48 | +
Krijgt u geen geld van de bijstand dan? Dan zou ik ook geen werk verrichten als ik u was. Ze zullen u echt niet met lijfstraffen dwingen.

joozd | 26-08-16 | 22:52 | + 5 -

Ik had ook zo een nazorgabonnement van de hypotheeksop Na een paar jaar dat abonnement opgezegd. Zonde van je geld.

Brainless talent | 26-08-16 | 19:32 | + 8 -

"Ik neem aan dat u ook niet gratis voor uw werkgever zult werken. "

Tegenwoordig wel namelijk via Jetta Klijnsma (PvdA) als tewerkgestelde bijstandsgerechtigde.

ProAsfalt | 26-08-16 | 17:48 | + -37 -

"waar door de klant tijdens de looptijd van een financieel product een beroep op kan worden gedaan"
Zoooo, of je even gedurende 30 jaar alle vragen wilt beantwoorden?
Dat staat er gelukkig voor adviseur niet (die zou dan failliet gaan) : ''informeren over wezenlijke wijzigingen in de informatie die bij het eerste advies of de bemiddeling is verstrekt"
Die 'nazorg' is dus uiterst beperkt, ‘aanvullende nazorg’ mag wél in rekening worden gebracht.

Terecht overigens, van een autofabrikant verlang je ook niet dat die gedurende de levensduur van de auto garantie verleent. Wél dat de fabrikant de auto terugroept als er tijdens fabricage iets mis gegaan is...

ZwarteDag | 26-08-16 | 17:46 | + 12 -

@lauwebal | 26-08-16 | 17:05
Dat zou transparantie betekenen en daar hebben ze een enorme hekel aan in dat wereldje.

sinar2 | 26-08-16 | 17:12 | + 13 -

Het zal een stuk duidelijker zijn als de zorgplicht bij de aanbieder van het product ligt: Het informeren over relevante wijzigingen e.d. in de vorm van rechtstreeks contact tussen klant en productaanbieder. Als de klant er wat mee wil en vragen over heeft, dan kan hij (opnieuw) naar een adviseur die hem tegen betaling helpt.

Het zou m.i. logisch zijn als na het advies- en afsluittraject de adviseur klaar is en geen verantwoordelijkheid meer heeft, tenzij de klant de adviseur opnieuw opdracht geeft.

lauwebal | 26-08-16 | 17:05 | + 6 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken