Uber verliest ruim $1.200.000.000 in slechts zes maanden

Het mantra onder veel startups is dat je iets niet goed doet als je winst maakt. Maar Uber maakt het nu wel behoorlijk bont met de verliezen. In het eerste kwartaal van dit jaar werd er al ruim $500 miljoen verlies gemaakt, in het tweede kwartaal was het zelfs $750 miljoen, meldt Bloomberg op basis van bronnen. (Uber is geen beursgenoteerd bedrijf maar houdt wel elk kwartaal een conference call voor zijn investeerders.) Daarmee staat de teller op ruim -$1,2 miljard in de eerste helft van dit jaar. Vorig jaar werd er al $2 miljard verlies gemaakt, niet eerder vertoond door een techbedrijf. Aan de andere kant: de waarde van de boekingen groeide van $3,8 miljard in het eerste kwartaal tot $5 miljard in het tweede. Het bedrijf wordt ondertussen wél gewaardeerd op $69 miljard. De grootste kosten zouden zitten in het weggeven van gratis ritten en toelages voor chauffeurs. Vooral in China ging het hard, waar Uber de laatste jaren naar verluidt zo'n $2 miljard verloor. Dat is nu voorbij aangezien het een deal sloot met zijn Chinese concurrent Didi Chuxing. Meer Uber-nieuws vandaag, maar dan over de jarenlange (en uiteraard kostbare) juridische strijd om te voorkomen dat chauffeurs die rijden voor Uber worden gekwalificeerd als werknemers. Onder andere zodat het bedrijf voor hen geen pensioen hoeft te regelen. Vorige week werd een langverwachte schikking door de rechter in de prullenbak gegooid en concludeerden wij dat de enige echte uitweg voor Uber is om de chauffeur van vlees en bloed af te schaffen. En nu tovert Uber ineens alsnog een pensioenplan voor de chauffeurs uit een hoge hoed. Uber-chauffeurs in Seattle, Boston, Chicago en New Jersey kunnen straks vanuit Ubers eigen app hun pensioen regelen. En andere steden moeten later worden toegevoegd. Toegegeven: het is wel op zijn Ubers geregeld. Met een samenwerking met een andere startup - Betterment - en een hoop eigen verantwoordelijkheid voor de chauffeurs. Maar het is een vrij belangrijke stap: van volledig onafhankelijke ondernemer naar chauffeur met pensioen.

Reaguursels

Inloggen

Takki Yah | 26-08-16 | 05:32 | +

Fiets en junk? Je loopt achter, het is nu en morgen een AK 47 en een Marokkaan.

duitse herder | 26-08-16 | 07:08 | + 2 -

Een taxirit bestellen bij Uber is als het kopen van een fiets bij een junk. Je werkt de samenlevingsafbraak in de hand.

Takki Yah | 26-08-16 | 05:32 | + 1 -

Inderdaad mooi en innovatief maar men wint de concurrentiestrijd gewoon door de chauffeurs slecht te vergoeden. Daarnaast ben ik geen fan van giga-bedrijven die geld afroamen naar een ander land dan waar het wordt verdiend. Ondanks dat er geen winst wordt gemaakt gaat van ieder ritje een deel van het geld de grens over. Daar wordt echt niemand hier in Nederland wijzer van, alleen armer. Airbnb, uber, Apple & booking.com, allemaal bedrijven die geld vanuit o.a. Nederland exporteren naar de VS. En wij ons maar afvragen waarom toch zoveel mensen in de bijstand zitten...

Pjoi | 25-08-16 | 21:33 | + 3 -

-weggejorist-

Diogenes. | 25-08-16 | 20:16 | + 4 -

libertat | 25-08-16 | 19:30

Ik heb aanzienlijk meer vertrouwen in een taxi in New York, dan een taxi in Amsterdam.

Er bestaat een website waarop je de bewegingen van een taxi in New York kan volgen. Ik weet de naam niet meer.

duitse herder | 25-08-16 | 20:09 | + -2 -

Altijd respect voor de innovatie drive van een bedrijf. Alleen landen met regels regels en regels weten daar geen raad mee. Gaan steeds weer de bedrijven hun mond snoeren en zoveel mogelijk tegenwerken. Want regels.

Ik ken een land dat ruim 3.000.000 mensen zeer succesvol in een uitkeringspositie heeft gemanipuleerd. En waar er geen nieuwe -met personeel- bedrijven op de markt komen. Want regels.

duitse herder | 25-08-16 | 20:04 | + -8 -

Uber heeft een leuke app en veel mafkezen die in het voor Uber voordelige en voor de chauffeur onvoordelige business model stappen. Meer is het niet. Eigenlijk moet je het als een bijverdienste zien, niet als je hoofdbaan. Dat is namelijk best wel een vergissing.

Raider Twix | 25-08-16 | 19:44 | + 9 -

Hmm, über niet innovatief?

Eerste taxibedrijf dat mij wereldwijd (althans in de beschaafde wereld) kan bedienen.
Eerste taxibedrijf dat mij vanuit z'n app tevoren van willekeurig punt naar willekeurig punt (alweer, zolang dat "normaal bereisde punten" zijn) een bindende schatting van de kosten geeft.
Eerste taxibedrijf dat vervolgens mij realtime laat zien welke taxi aan mij toegewezen wordt, met beoordelingsprofiel van de chauffeur.
Eerste taxibedrijf dat mij realtime laat zien waar die taxi rijdt, en hoe hij naar mij toe komt, met daaraan verbonden een zeer nauwkeurige schatting van de arrival time.
Eerste taxibedrijf dat mij een flesje water in de taxi aanbood.
Eerste taxibedrijf waarbij de chauffeur na een prima rit mijn fooi weigerde: mag niet, zit in de prijs.
Eerste taxibedrijf waar ik vervolgens achteraf de gereden route toegemaild krijg, om te controleren of er niet omgereden is.
Eerste taxibedrijf dat mij vervolgens de chauffeur laat beoordelen. Dus ik hoef niet als ik ontevreden ben een taxicentrale te bellen met een klacht, waar ze vervolgens al lachend niks mee doen....

Al met al BEHOORLIJK innovatief, mensen!

libertat | 25-08-16 | 19:30 | + 32 -

Sorry hoor maar sinds t nieuws dat t Pentagon zo'n 6 Biljoen kwijt is in de boeken boeit n miljardje meer of minder me niet meer zo.....

DinkyToy | 25-08-16 | 18:42 | + 3 -

Feynman | 25-08-16 | 16:22

Er is een verschil tussen de werkcultuur in Nederland en de werkcultuur in Amerika. Almede andere landen tov elkaar. Het is derhalve wel een innovatie.

duitse herder | 25-08-16 | 18:29 | + -9 -

Niks innovatief, wél staat het alles waar je als land dat geloofd in eerlijke verdeling van welvaart niets mee te maken wilt hebben.
F#ckingAwesome | 25-08-16 | 17:03 |

Eerlijke verdeling bestaat niet.

duitse herder | 25-08-16 | 18:14 | + 1 -

Zo! En nu nog de waarheid over Tesla.
Al is de hype nog zo snel, de waarheid achterhaald haar wel.

diddley2 | 25-08-16 | 17:55 | + 5 -

Wat Feynman zegt. Über is niets anders dan een slimme global taxicentrale met kut arbeidsvoorwaarden voor rijders. Niks innovatief, wél staat het alles waar je als land dat geloofd in eerlijke verdeling van welvaart niets mee te maken wilt hebben.

Wat absolutt geen stem is voor de taximaffie hier in 020. De reden dat kutbedrijven als uber een kans maken is dat we hier al 20 jaar gegijzeld worden door een generatie die alles al opgebracht heeft wat ze nog ooit zal gaan opbrengen, maar die via een enorme kluwen regels en (politieke) inertie over wat haar graf had moeten zijn heen aan het regeren is.

F#ckingAwesome | 25-08-16 | 17:03 | + 19 -

Is er ook maar iemand die serieus verwacht dat Über ooit winst gaat maken?

Guido | 25-08-16 | 17:01 | + 8 -

Altijd respect voor de innovatie drive van een bedrijf. Alleen landen met regels regels en regels weten daar geen raad mee. Gaan steeds weer de bedrijven hun mond snoeren en zoveel mogelijk tegenwerken. Want regels.

Ik ken een land dat ruim 3.000.000 mensen zeer succesvol in een uitkeringspositie heeft gemanipuleerd. En waar er geen nieuwe -met personeel- bedrijven op de markt komen. Want regels.

duitse herder | 25-08-16 | 16:33 | + -22 -

Concurrentie op basis van arbeidsvoorwaarden is geen innovatie.

Feynman | 25-08-16 | 16:22 | + 41 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken