Moeten we echt weer onderwijs vernieuwen?

Goed. Gaan we weer. Mevrouw Claire Boonstra wil het Nederlandse onderwijs vernieuwen. Dat vertelt ze aan het FD (). Mevrouw Boonstra lijkt ons best gekwalificeerd om het onderwijs te vernieuwen. Er zijn alleen wat problemen. In de eerste plaats lijken haar ideeën wat al te comfortabel in luchtige hoogte geformeerd. Kijk maar op haar website. Ze wil af van het one size fits all-onderwijs en lesroosters, cijfers en een vast curriculum afschaffen. Kun je van alles van vinden, maar dan komen we in, in de tweede plaats, bij een belangrijke vraag: is dit de juiste weg? Onderwijsvernieuwers hebben een sterke neiging tot cognitieve dissonantie. Zij zien jaarlijks ook die universiteitenranglijsten. De top tien is al tijden onveranderd. In plaats van te kijken: goh, hoe kan het dat Harvard en Cambridge al honderden jaren tot de beste universiteiten in de wereld horen en kunnen we daar van leren, wordt er een geheel nieuw onderwijsmodel gelanceerd. Heeft niets te maken met hoe onderwijs op de scholen wordt ingevuld. Je kunt meer leren van het onderwijs aan Oxford door onderzoek te doen naar een Latijnse school rond 1400, dan door naar onderwijsvernieuwers te luisteren. In de derde plaats verschuift het idee van happy-clappy weg met cijfers en op zoek naar het 'oneindige menselijke potentieel' (sic) het probleem. Allemaal hartstikke leuk als je zonder discipline en cijferlijst aanklopt bij het bedrijfsleven, maar dan word je toch echt getest. Als we examens en testen op scholen afschaffen, gaan bedrijven het doen. Die willen namelijk wel zo goed mogelijk kunnen inschatten waarom ze iemand maandelijks geld overmaken. Utopisch is het leuk, praktisch is het onhaalbaar. Dus beter laten we het onderwijs met rust, of gaan we werk maken van verbeteringen die gebaseerd zijn op wat we al weten, in plaats van vergezichten die we net hebben bedacht.

Reaguursels

Inloggen

@Raider Twix | 22-08-16 | 19:24 |
Dat is niet echt vernieuwend hoor. Zo stond het begin jaren 80 al in de boeken Wiskunde & didactiek van Goffree.
Laat je niet meeslepen met de bewering dat het nieuw is ook al wil de VK en het NRC dat nog zo graag. Het is slechts een icoon in een discussie die eigenlijk vooral voor- en tegenstanders subsidiegeld hebben opgeleverd.

Hoorcollesjes | 22-08-16 | 20:00 | + 0 -

Vernieuwing in het onderwijs: een staartdeling gaat niet meer van "links naar rechts," maar omgekeerd.
Vraagje: de uitgever heeft dit bedacht?

Raider Twix | 22-08-16 | 19:24 | + 0 -

@Ter Correctie | 21-08-16 | 21:57 |
Dit soort opgaven zitten nu in het eerste deel van de Wiscat rekentoets voor eerstejaarspabostudenten. Het is hoofdrekenen waarbij inzicht in aantal getaleigenschappen nodig is.

Altijd leuk om in dagelijks leven te kijken of deze eigenschappen een rol kunnen spelen bij het controleren of inschatten van een uitkomst.

Hoorcollesjes | 22-08-16 | 19:19 | + 0 -

@Bytemaster | 21-08-16 | 15:38 |
Het liefst ziet links deze verschillende leerlingen zolang mogelijk bij elkaar in een klas...
Laat je kind met iq130+ zijn jaren doorbrengen in een omgeving waar prestaties voor nerds zijn.
Gaat niet werken.

Hoorcollesjes | 22-08-16 | 19:14 | + 0 -

"Bunker scene": Nein, Nein, Nein, Nein!

Dude heb je eten | 22-08-16 | 14:20 | + 0 -

Onderwijs draait vooral om het aanleren zonder hulpmiddelen van de basics in het algemeen (rekenen, lezen, cultuur) en om de basics in het bijzonder van een gekozen vakgebied.

Nu worden er teveel kunstjes aangeleerd zonder dat leerlingen het hoe en waarom begrijpen. Dat is toch wel degelijk een verschil met vroeger. Je kunt een bevolking niet slimmer maken als de slimmeriken minder kroost produceren en de dommeriken getalsmatig groeien, o.a. door immigratie van een onderklasse elders. Gekozen PvdA-oplossing: normen verlagen en vage studies introduceren. Drama.

SansUnique | 22-08-16 | 12:45 | + -1 -

Door de jaren/decennia heen zijn "onderwijsvernieuwers" *kuch* vooral geïnteresseerd in hun eigen vernieuwing, lees het oppoetsen van carriere en nog liever de onsterfelijkheid met de vondst van DE vernieuwing van de eeuw.
Dit betekent voor het onderwijs zelf al bijna 40 jaar niets dan ellende en kwaliteitsverlies.. en of het nu ging om die pijprokende Pvda malloot van Kemenade ( jaren 70) of vrouwtje van Es met rapport nr 32 "het gedroomde koninkrijk"(1993) .. of huishoudschooljuf Netelenbos ... de één nog waanzinniger dan de ander. Het enige wat het heeft opgeleverd is een wildgroei van management-"functies".
Natuurlijk mag in de rij onze grote idealist/ex-veilingmeester A. P . Te Den Haag niet ontbreken die , vanwege het ledental , al jaren roept dat "er meer geld"(??) naar het onderwijs moet.
Wat werkelijk had gemoeten was dat het onderwijs van vóór de mammoet-wet had moeten blijven bestaan , dan hadden we nu kunnen concurreren met Harvard en Cambridge etc.
Maar maak dat maar es wijs aan al die carriere- en hemelbestormers.

daytripper | 22-08-16 | 12:21 | + 2 -

Of we pakken de cultuur in onderwijsland aan. De cultuur waar het nog steeds vaak als onacceptabele inmenging wordt beschouwd als er kritiek op de wijze van lesgeven is na een klassenbezoek. Niet elke school zit nog in dit stadium, maar vele wel.
Ik spreek uit eigen waarneming en zwak presterende leerkrachten komen daar erg lang mee weg.

Dat hakt er 10x harder in dan een 'fine tuning' van het leersysteem .

xspalm | 22-08-16 | 10:52 | + -1 -

vraag het Martin Sommer, baken van gezond verstand op dit gebied.

Bert Konterman | 22-08-16 | 10:32 | + 1 -

Verder is het Finse onderwijs zoals we het hier ook moeten gaan doen youtu.be/UfmFIEh2QjU ...

F. von Zeikhoven | 22-08-16 | 09:34 | + 2 -

Vogelbeest | 22-08-16 | 08:28 |
In NL middelbaar onderwijs is onderpresteren de passief agressieve sociale norm. Wie geen punt maakt van z'n hoogbegaafdheid en dat in contact met mongeaulen ook even duidt, krijgt een narcisme-diagnose om z'n oren.

F. von Zeikhoven | 22-08-16 | 09:31 | + 2 -

@iedereen en @Bytemaster | 21-08-16 | 17:36 | + 4 -
Waar @orca | 21-08-16 | 16:57 | + 10 - Gaat niet op de 2 grootste verschillen in, en 1 daarvan zie ik geloof ik in geen enkele reactie hier terug.

Ja, het onderwijs in +32 is waarschijnlijk beter dan in in +31, voor een groot deel omdat met niet iedere 4 jaar alles veranderd, en niet probeerd om in PvdA-style het voortezeget onderwijs te democratiseren door het HBO geschikt te maken voor debielen omdat iedereen het moet kunnen.

Wat echter een cruciaal verschil is zijn de standpunten van veel ouders, maar ook veel kinderen t.o.v. onderwijs. Veel ouders voeden hun kinderen op met het besef dat onderwijs iets is wat voor jezelf is en je toekomst bepaalt. En dat doen ze zó goed dat ik kinderen elkaar heb zien uitlachen omdat er 1 een 7 had gehaald, wat volgens de andere een 8 of 9 had moeten zijn. Kinderen letten op in de klas en proberen het goed te doen, terwijl in Nederland iemand die een 8 wordt aangewreven dat hij wel wat minder hard zijn best had kunnen doen want een 6,5 is ook genoeg.
De 6jes mentaliteit zal in België ook vast wel bestaan in achterstandswijken of zo, maar gemiddeld gezien nemen ouders, maar vooral de kinderen zelf het onderwijs vele serieuzer. Dat is een stukje cultuur wat zeker helpt om resultaten te boeken.

Vogelbeest | 22-08-16 | 08:28 | + 4 -

@vanvandaag | 21-08-16 | 21:08
.
Makkie. Het zijn geen rekensommen maar inzichtsommen. Alle waardes zijin zo gekozen dat je eigenlijk niet hoeft te rekenen als je de som op de juiste manier benadert.

Bytemaster | 22-08-16 | 08:28 | + 1 -

Ik had 2 jaar geleden een gesprek van een schooljuf in NL die ik goed ken. Ze was 10 jaar geleden uitgeroepen door de school of de gemeente ?? als de powerjuf van het jaar.

Ze is geen schooljuf meer, weggegaan. Reden was dat het systeem haar had overgenomen.

duitse herder | 22-08-16 | 07:07 | + -2 -

17/12e?

George Foreman | 22-08-16 | 00:37 | + -2 -

Toelatingsexamen (gymnasium,hbs,lyceum) 1959 :

aowiskunde.blogspot.com.es...

Doet U even mee?

vanvandaag | 21-08-16 | 21:08

Ik ben wat uit oefening maar de meeste daarvan kan ik nog gewoon uit het hoofd doen hoor. De meesten zijn meer de korte wegen die je moet kennen dan dat ze echt moeilijk zijn. Weten dat 0.375 gelijk is aan 3/8 maakt een aantal opgaven al een stuk makkelijker. En 1/125e uitrekenen is ook geen grote uitdaging, en die komt in meerdere varianten ook in een aantal opgaven voor. 78630 - 8* 7863 is gelijk aan 2 × 7863 etc, etc.

En de een na laatste? Delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde. 1 1/3 : 1/3 + 1/3 : 1 1/3 = 4/3 × 3/1 + 1/3 × 3/4 = 12/3 + 3/12 = 51/12 = 4 1/4.

(13 × 52) / 169 is wel gemeen. (13 × 52) / 169 = (13 ×52) / (13 × 13) = (1 × 13) / (1 × 52) = 13 / 52 = 4. Maar zelfs 13 × 52 is niet heel moeilijk.

Die laatste ziet er ook vooral moeilijk uit. 0.3485 : 17 = 0.0205. 34 deelt netjes naar 2, en 85 ook netjes maar dan naar 5.

Ter Correctie | 21-08-16 | 21:57 | + 6 -

Competenties? Zucht. Begin 21e eeuw ging het bedrijfsleven zich bemoeien met het onderwijs. De 'nieuwe' 'competente' 'werknemer' moest worden opgeleid. De werknemer voor de toekomst werd bedacht in een een-drietje tussen onderwijsbestuurders, onderwijsvernieuwers en bedrijfsleven. Eindelijk ging het onderwijs luisteren naar wat de werkgever wilde, verzuchtte het bedrijfsleven. Resultaat na 15 jaar. Lees er 'wij willen les' van Aleid Truyens ( ja die Aleid) en 'Het nieuwe leren van de keizer' van J. Jeronimoon ( met vilein voorwoord van Prof. B. Smalhout zaliger) er op na. Dan weet je ongeveer hoe de hazen zijn gelopen en waar de jaarlijkse 32 miljard van onderwijs naar toe gaan. En die grote onderwijsvernieuwing komt er. Na de invoering van het 'passend onderwijs' ( braindrain voor het speciale onderwijs tot gevolg), komt straks 'onderwijs 2032' een bedenkseltje van onze staatssecretaris en is vooral een goeie reden om nog maar eens goed na te denken over een mogelijke kinderwens tenzij je genoeg centjes hebt om dat kind naar particulier onderwijs te sturen waar het nog onderwijs zal krijgen dat ten minste toekomst bestendig zal zijn maar wel de geur heeft van de schouders van de reuzen waarop het merendeel van de reaguurders hier mochten op staan toen zij naar het VWO en universiteit gingen.( iets met Aristoteles, Newton, Shakespeare, Wilde, Einstein, enz...)

Chairon | 21-08-16 | 19:51 | + 0 -

Diogenes. | 21-08-16 | 15:43 | + 3 -
Ik heb anders mijn VWO diploma wel eens vergeleken met het HBS diploma van mijn vader, maar dat van mij was inhoudelijk toch echt niet minder. HBS was breder, VWO veel diepgaander.

En die startkwalificatie: enig idee hoe laag die ligt? Iedereen kán die halen: VMBO-2, Havo of vier jaar VWO afgerond. Oftewel: voor ongeschoold werk moet je in elk geval nog kunnen lezen, schrijven en een beetje rekenen, en verwachten we dat iemand een paar woorden op een Engelse sticker kan begrijpen. Iets als 'Warning, dangerous!' en zo.

Bruine Beer | 21-08-16 | 19:47 | + 1 -

@ General McAuliffe

*Rijdt; *competenties; *Het. FTFY

"Het onderwijs is super conservatief (...)".
"Hte gaat mij erom dat iemand zijn werk kan doen als als hij of zij ergens merkt tekort komt in staat is zelf de kennis te kunnen vinden om toch het werk uit te voeren."

Ik tel in je laatste zin 9 werkwoorden. Lees 'm zelf nog eens...

Allereerst: het onderwijs is het meest progressieve werkterrein dat ik ken. Voordat de ene verandering is uitgewerkt, is er alweer een beleidsaanpassing. Bovendien kijken ook "cijferfetisjisten" naar arbeidscompetenties. Ik wil je onderwijsonvrede graag delen, maar ik haak af.

radboudiaan | 21-08-16 | 18:16 | + 7 -

Onderwijsvernieuwing is zoiets als de NS die op tijd rijd. Gaat alleen lukken als je vrijwel iedereen die er nu werkt op straat zet.
Het onderwijs is super conservatief dus zo je al iets nieuws bedenkt komen de cijferfetisjisten eraan.
En waar testen die fetisjisten op? Op kennis in plaats van cmpetenties.
Kan mij het nou schelen of iemand goed kan differentiëren of de 5 P's van Porter kent.
Hte gaat mij erom dat iemand zijn werk kan doen als als hij of zij ergens merkt tekort komt in staat is zelf de kennis te kunnen vinden om toch het werk uit te voeren.

General McAuliffe | 21-08-16 | 17:52 | + -8 -

De mensen hierboven die vinden dat het niveau zo omlaag is gegaan wil ik weleens een modern VWO Wiskunde B examen zien doen.

Blasfemie | 21-08-16 | 17:44 | + 6 -

@orca | 21-08-16 | 16:57
.
In België is het ook niet allemaal rozengeur en maneschijn. Daar ligt vooral een gebrek op het vlak van de persoonlijke ontwikkeling tijdens de schoolperiode. het niveau van de lesstof is prima, maar vervolgens zie je dat veel Belgische leerlingen niet in staat zijn het geleerde om te zetten in resultaat op de werkvloer. Het ontbreekt hen vaak aan initiatief en zelfredzaamheid. De oorzaak ligt in het eenrichtingsverkeer in het Belgische onderwijs.

Bytemaster | 21-08-16 | 17:36 | + 6 -

@Diogenes. | 21-08-16 | 15:43
.
Niet mee eens. Iemand op VWO niveau uit de jaren 80 is op het gebied van exacte vakken véél verder dan iemand met HBS uit de jaren 60. Bijv. wiskunde B uit de jaren 80 gaat een HBS-er uit de jaren 60 volledig boven de pet.

Bytemaster | 21-08-16 | 17:28 | + 4 -

@Tel Aziaat | 21-08-16 | 15:46
.
Dat systeem slaat nergens op. Wat heb je eraan om als je LBO-niveau hebt een 4 voor hogere wiskunde te krijgen? Dan kan je dus gewoon nog niets. Iemand op LBO-niveau moet gewoon een vak of ambacht leren. Daar kan diegene de rest van zijn leven mee vooruit. Dat gaat niet lukken met een laag cijfer voor onbereikbare lesstof.

Bytemaster | 21-08-16 | 17:26 | + 18 -

Die mammoetwet van destijds is het begin van het einde gebleken
in plaats van delen uit zo'n vernieuwing die niet goed werken terug te draaien, volgde later een nieuwe opzet van het onderwijs en doen dat niet werkte [waarom ga je het anders veranderen] weer een nieuwe opzet, enzoverder
Het heeft mi. veel weg van een trein die uit de rails is gelopen, maar in plaats van die terug op de rails te zetten
duwen ze 'm verder van de spoorweg het weiland in
Telkens weer

Tobi | 21-08-16 | 16:59 | + 9 -

Vanuit België kijken we ook dit weer hoofdschuddend aan.

orca | 21-08-16 | 16:57 | + 14 -

"Jane_Bonds | 21-08-16 | 15:43 | + -1 -"
De vaardigheden die men nodig heeft om in een moderne maatschappij te kunnen meedraaien zijn niet veranderd. Men moet nog steeds
1) vaardig kunnen spreken, ook voor de mentale ontwikkeling; zonder taalvaardigheid kun je geen coherente gedachte formuleren
2) vaardig kunnen hoofdrekenen
3) Motorische ontwikkeling.

Door al die onderwijsvernieuwingen in het vereleden en nu, zijn de ontwikkeling van deze vaardigheden in het gedrang gekomen.
Ik heb nooit op school geleerd om een TV of een computer te bedienen of een Hifi toren, of brommer te rijden. Daar hebben we geen onderwijsvernieuwingen voor nodig en zeker niet van mensen die aantoonbaar zelf zijn achtergebleven.

Sans Comique | 21-08-16 | 16:28 | + 22 -

De echte Stolwijker | 21-08-16 | 16:12
Afdelingsleiders bepalen of iemand een goede docent is aan de hand van lesbezoeken, enquêtes onder leerlingen en prestaties van diezelfde leerlingen. Wat wel lastig is dat je een slechte docent moeilijk eruit kunt smijten. Daar heb je een heeeel dik dossier voor nodig...

SterF... | 21-08-16 | 16:22 | + 9 -

duitse herder | 21-08-16 | 15:50
Klopt, totdat je tegen een slechte docent aanloopt. Iedereen met kinderen kent dit soort docenten wel: vastgeroeste ambtenaren die ongeïnspireerd hun lesje afdraaien, jaar na jaar. Dan is zou het toch verrekte fijn zijn als je al die verloren jaren voor kinderen kon voorkómen door zo'n docent te ontslaan. Bijkomende vraag: wie bepaalt wat een goede docent is en op basis waarvan?
.
Overigens wordt het beleid bij zowel zorg als onderwijs vooral bepaald door politiek. Zorg is ondergeschikt aan inkomenspolitiek (inkomensherverdeling en eenheidsworst), onderwijs is ondergeschikt aan de gelijkheidswaan, waarbij het niveau wordt aangepast aan de onderpresteerders.

De echte Stolwijker | 21-08-16 | 16:12 | + 4 -

SterF... | 21-08-16 | 15:31 |

En de wens van een goede docent is vooral dat de overheid zich niet met hen moeten bemoeien. Rapporten per kilo laten aanleveren en zo.

duitse herder | 21-08-16 | 15:50 | + 17 -

@Bytemaster | 21-08-16 | 15:38 |
Je kan het ook volgens het Japanse model pakken: Iedereen in dezelfde klas, vmbo haalt 5-6, havo 7-8 en VWO 9-10. En dan gewoon toegangsexamen aan de poorten van de (hoge)scholen en universiteiten.

Tel Aziaat | 21-08-16 | 15:46 | + -18 -

Ambtenaren die vernieuwen is niets anders dan gisteren vandaag laten maken.

duitse herder | 21-08-16 | 15:46 | + 7 -

-weggejorist-

Diogenes. | 21-08-16 | 15:43 | + 17 -

Onderwijsvernieuwing heeft ertoe geleid dat men niet langer kan spellen of uit het hoofd kan rekenen Tegelijkertijd begrijp ik de drang wel; de wereld verandert in rap tempo en we durven niet vast te houden aan aap-noot-mies, want dan verliezen we leerlingen aan scholen die zich wel aanpassen aan maatschappelijke trends (te weten nu: het intuïtieve, het in-jezelf-gelovende, het jij-bent-speciaal-net-als-ieder-ander en het digitale tijdperk). Het is makkelijk om kritiek te hebben op die aanpassingsdrang, maar zie als school zijnde het hoofd maar eens boven water te houden wanneer je vasthoudt aan traditionele onderwijsmethoden.

Jane_Bonds | 21-08-16 | 15:43 | + 5 -

Het systeem dat tot in de jaren 90 gebruikt werd, functioneerde prima en bracht Nederland tot de hoogst ontwikkelde landen. Totdat de PvdA er zonodig aan moest sleutelen. Het systeem ging uit van verschil in niveau tussen de leerlingen en dat kan natuurlijk niet in de wereld van de PvdA. Daarin is iedereen gelijk en dus moest ook het onderwijs genivelleerd worden, totaal voorbijgaand aan het feit dat er leerlingen met een IQ van 130 bestaan en leerlingen met een IQ van 85.

Bytemaster | 21-08-16 | 15:38 | + 74 -

Onderwijs hoef je niet te vernieuwen. Er moeten goede docenten voor de klas.

SterF... | 21-08-16 | 15:31 | + 36 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken