'Volkswagen verliest 100 miljoen euro per week'

Een conflict met leveranciers zorgt voor een flinke strop voor Volkswagen. De Duitse autofabrikant kondigde eerder al aan dat het de productie terug zou schroeven op verschillende locaties, waardoor 20.000 medewerkers in Wolfsburg en Emden met kortere diensten werden geconfronteerd. Vandaag meldt Die Welt dat deze conflicten €100 miljoen per week kunnen kosten. Hoewel een rechter had bepaald dat de leveringen weer op gang moesten worden gebracht, weigerden de leveranciers dit. Prevent DEV, waartoe de leveranciers behoren, is boos omdat Volkswagen de leveringscontracten beeïndigd heeft. Volkswagen heeft dit niet bevestigd, maar in juni kondigde het wel aan om de productie efficiënter te willen gaan maken. Door de boetes die het emissieschandaal hebben opgeleverd is de fabrikant van zins om op allerlei manieren kosten te besparen, zoals het samenbrengen van de verschillende leveranciers van componenten operaties te centreren op één plek. Volgens de Süddeutsche Zeitung willen de twee leveranciers een schadevergoeding van €58 miljoen van de automaker ter compensatie voor de contractbeëindiging. Verwacht wordt dat er op maandag weer opnieuw onderhandeld gaat worden tussen de twee partijen.

Reaguursels

Inloggen

pandalicious | 21-08-16 | 14:01 |
Het gaat helemaal _niet_ om gesjoemel met de verbruikscijfers, het gaat om de NOx emissie. Schijnbaar is dat voor velen moeilijk te snappen.

Vanilla | 22-08-16 | 07:48 | + 1 -

@Winston1 | 21-08-16 | 20:37 |
Ik krijg de minnen vanwege "nazi-auto". Helaas is het echter wel waar en krijgen we straks weer nazi-praktijken als de autobouwer voor de kameraden op omvallen staat. U kunt zien dat mijn tweede post beduidend minder minnetjes oogst.

Tel Aziaat | 21-08-16 | 21:50 | + -4 -

Jullie kunnen Tel Aziaat wel een hoop minnen geven, maar zonder VW zakt duitsers land naar Grieks niveau. Bescherming door de politiek en boven de wet, net als deutsche bank.

Waarom denken jullie dat VW wetten mag ovetreden, en nergens in Europa vervolgd wordt, of schadevergoedingen worden gegeven aan burgers ? Waarom kijken de milieugekkies ineens een andere kant op als het om vw gaat ?? enz enz.

Winston1 | 21-08-16 | 20:37 | + 4 -

Jongens dit gaat de goeie kant op. nog ff door zo en dan in oktober/november/december VW aandelen kopen. Laag instappen en vervolgens weer jaarlijks 30% pakken. Dit merk gaat echt noooit omvallen.

treser.info | 21-08-16 | 18:21 | + 3 -

ff resumeren:
- VW beëindigt de leveringscontracten.
- De leveranciers willen niet meer leveren.
- De rechter zegt dat ze moeten leveren.
Dan zou ik in hoger beroep gaan en een 2e zaak wegens corruptie tegen die rechter starten.

watergeus | 21-08-16 | 16:21 | + 8 -

@pandalicious | 21-08-16 | 14:01
.
Sjoemelen door de grenzen van de regelgeving op te zoeken is nog iets heel anders dan sjoemelen waarbij die grenzen dik overschreden worden. Het verwijderen van spiegels, het gebruik van slicks etc. is gewoon legaal binnen de regelgeving, hoe absurd dat ook moge zijn. Het gebruiken van software die de metingen misleidt, valt zeker niet binnen de regelgeving.

Bytemaster | 21-08-16 | 15:42 | + 2 -

@pandalicious: Helemaal mee eens. Iedereen wist het. Niemand deed iets.

Duffe | 21-08-16 | 15:08 | + 1 -

@pandalicious | 21-08-16 | 14:01 |
Daar kan je veel voor zeggen, maar tegelijkertijd is het ook VW die lobbyt om de controlerende instanties in een positie te houden waarin zijn praktisch tandeloos zijn.

Tel Aziaat | 21-08-16 | 14:14 | + 13 -

@Diotima
Zowel consumenten, leveranciers en werknemers weten al 30j dat geen enkel verbruikscijfer klopt en dat iedereen sjoemelt, de een al meer dan de ander. Niemand vond het nodig er iets aan te doen omdat je er niks mee opschiet en het toch geen flikker uitmaakt. Maar de seconde dat er over schadevergoedingen, boetes en terugroepingen wordt gesproken, is iedereen opeens begaan met het milieu en verontwaardigd? Ik vind de fout van de controle instanties groter dan die van VW.

pandalicious | 21-08-16 | 14:01 | + 28 -

Dat de bestuurders ( zakkenvullers ) eens met wat minder bonus tevreden zouden zijn dan hoeven ze niet het mes op de keel te zetten van de toeleveringsleveranciers .

likmegaties | 21-08-16 | 13:21 | + 9 -

Het erge vind ik is dat de daders niet zijn vervolgd, maar dat iedereen nu opdraait voor het gesjoemel, zoals consumenten, leveranciers en gewone VW-werknemers.

Diotima | 21-08-16 | 12:48 | + 23 -

@Jane_Bonds | 21-08-16 | 12:23 |
Eens met het eerste deel, maar over het tweede gedeelte blijft mijn mening: "Dat hadden ze moeten verzinnen voordat zij de tests gingen manipuleren". Het feit dat een bedrijf een gigant is (omzet van pakweg 200 miljard en verlies van 1,3 miljard in 2015) wil niet zeggen dat het zomaar immuun is voor externe factoren. Overheden en onderzoeksbureaus zijn ook externe factoren en het is gewoon ronduit naïef om te denken dat zij de bluf op een bepaald moment niet zullen doorzien. Voor dergelijke bureaus is er namelijk geen betere reclame dan een rapport dat een gigant om zeep helpt.

Desondanks zal men dat bedrijf overeind blijven houden. Gewoon omdat het een enorm gat in de Duitse economie is als het omvalt. Duitsland krijgt namelijk aannemelijk minder belang bij de Europese unie als de auto-export van VW een optater krijgt en dat project MOET nou eenmaal slagen.

Tel Aziaat | 21-08-16 | 12:32 | + 1 -

In Duitsland zelf is VW een te dure auto geworden om te kopen door die Duitser.

duitse herder | 21-08-16 | 12:27 | + -4 -

Ik vind het wel boeiend nieuws. Vind het prettig om op de hoogte te zijn van wat er speelt bij de grotere industrieën in deze wereld.

Wat Volkswagen betreft zullen ze het vast wel schaffen, maar je gaat je onderhand wel afvragen hoeveel klappen een bedrijf kan incasseren, al is het een gigant.

Jane_Bonds | 21-08-16 | 12:23 | + 19 -

Boeiend, 100 miljoen per week is 5,2 miljard op jaarbasis. Dat kunnen ze daar wel hebben.
En als ze dat niet kunnen hebben doet de Duitse overheid wel iets. Die nazi-auto's zorgen nou eenmaal voor teveel banen.

Tel Aziaat | 21-08-16 | 11:58 | + -49 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken