De vlag kan nog niet uit bij zakelijke rijders

Met Automatic Number Plate Recognition (anpr) scant de politie de kentekens van voorbijrijdende voertuigen. Een goudmijntje aan informatie. Vandaar dat bijvoorbeeld de Belastingdienst daar ook graag gebruik van wil maken. De informatie is bijvoorbeeld handig bij het bepalen of iemand een zakelijke auto ook privé gebruikt. Anpr is dan ook een belangrijk bouwsteentje in de belastingstaat die langzaam maar zeker om ons heen wordt opgetuigd. Jammer alleen dat het niet MAG. Van de advocaat-generaal (pdf) althans. Die stelt dat het vastleggen en verzamelen van kentekens in strijd is met het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de belastingplichtige (8 EVRM). Vooral omdat de praktijk momenteel niet expliciet is vastgelegd in de AWR. Tijd om de vlag uit te hangen als u privé rijdt in uw zakelijke auto? Nog niet. Meestal volgt de Hoge Raad de a-g, maar recentelijk is dat in een aantal belangrijke zaken niet gebeurd. Het parket lijkt soms wat militanter dan de raad zelf. Ten tweede: zelfs als de belastingplichtige gelijk krijgt, kan de politiek er natuurlijk alsnog een wetje doorheen jassen waarmee de praktijk alsnog keurig expliciet in een wet wordt verankerd.

Reaguursels

Inloggen

@iedereen hierboven: Wees blij dat er in Nederland nog geprotesteerd wordt. Alhier in +32, politiezone Turnhout zijn de camrera's gewoon geplaatst. Geen privacy beweging die iets gezegd heeft. Geen kamervragen. Geen krant die een kritische vraag heeft gesteld.
Je komt de zone niet meer in of uit zonder minstens 1x langs een camera met kentekenherkenning te rijden. En zo worden ook gelijk gebruikt voor trajectcontrole op de binnenwegen.

Het aantal geweldadige overvallen en verkrachtingen door mocro's uit Eindhoven is wel binnen een jaar met ca. 80% afgenomen, dat dan weer wel.

Vogelbeest | 22-08-16 | 08:16 | + 2 -

Heel mooi, die spionerende stasi-praktijken aan banden leggen. Daarbij: Stoppen met onderscheid maken tussen zakelijke en privé-rijders. Dit achterhaalde systeem vraagt gewoon om fraude. En 'zakelijke' rijders zijn scheefrijders. Gewone automobilisten betalen mede daardoor teveel. Dus, stoppen met die bullshit. Die pooierbakken kunnen het best lijden!

Eigen_Gereid | 21-08-16 | 20:56 | + 0 -

Een leaseauto wordt als salaris gezien, helaas ziet de baas dat niet zo. Met het gemak waarmee hij je een auto geeft ter aanvulling van een lager loonaanbod wordt die auto onder de noemer van bezuinigingen weer net zo hard afgepakt zonder enige salariscompensatie.
Als de belastingdienst het privegebruik van de leaseauto een salaris vind mag dit beter in de wet vastgelegd worden dat een baas dit ook zo moet zien.

Sinclair | 21-08-16 | 19:19 | + -1 -

Homer P. Simpson | 21-08-16 | 13:24 | + -1 -

Niemand is het met je oneens dat belastingfraude een rattenstreek is (want: op grote schaal onhoudbaar voor een samenleving & kleine schaal lokt grote schaal uit). Waar het mijns inziens om gaat, is dat deze ontwikkeling deuren opent naar het 1 op 1 tracken van de nette, niet-frauderende particuliere rijders onder ons, gebaseerd op valse voorwendselen.

Jane_Bonds | 21-08-16 | 16:04 | + 1 -

Leaserijders die zogenaamd niet privé rijden en dat stiekem toch doen zijn gewoon hypocriete volksverraders die auto rijden van het belastinggeld van anderen. Een soort PHEV rijders-on-steroids, zeg maar. Ik vind het VOLKOMEN TERECHT dat hier streng tegen opgetreden wordt, het is gewoon fraude namelijk, niks meer en niks minder. Begrijp ook het standpunt van das Kapital niet helemaal; rijden jullie soms ook stiekem privé jongens? In dat geval: zie boven en succes met de 100% naheffingsaanslag + 100% boete.

Homer P. Simpson | 21-08-16 | 13:24 | + -5 -

Atlas Shruggs 10 | 21-08-16 | 08:54
Beste jongen, die visboer zit nog steeds gewoon in Bergen hoor. Hij is niet gevlucht naar de krochten van Hong Kong. Blijkbaar heeft hij de "aanslag op zijn leven door nazi-ambtenaren" weten te overleven.
Fight or flight, mijn beste Atlas. Dat is de keuze.

De echte Stolwijker | 21-08-16 | 12:34 | + -3 -

@Jane_Bonds | 21-08-16 | 12:16
.
Dat soort gevallen zijn er al geweest en mensen hebben jarenlang onterecht vastgezeten door dit soort ongein.

Bytemaster | 21-08-16 | 12:19 | + 3 -

O, plus (bij toepassing op alle voertuigen): ik voorzie gevallen van "op het verkeerde moment op de verkeerde plek". De overheid kan dan aantonen dat jij rondom een plaats delict gesignaleerd bent ten tijde van de misdaad, maar zelf heb je met een beetje pech geen poot om op te staan. Zo kan ik nog wel wat voorbeelden bedenken van hoe verplaatsingsdata verkeerd geïnterpreteerd kan worden.

Jane_Bonds | 21-08-16 | 12:16 | + 3 -

Anpr ter controle van zakelijke rijders is een gateway drug naar het tracken van alles dat beweegt.

Ik ben er helemaal voor dat frauderende zakelijke rijders worden gepakt (al vraag ik me af of dat 's lands prio #1 is). Wat me echter beangstigt, is dat ik hier een patroon herken. Het tracken van alles en iedereen, voor zover dat nog niet gebeurt, zal in stapjes onze strot doorgeschoven worden met argumenten die stuk voor stuk redelijk lijken. Fraudeurs aanpakken, criminelen opsporen, het zal op weinig weerstand stuiten. Helaas is overheid en IT een faalcombinatie vanjewelste en ben ik bang dat mijn gegevens binnen no time op straat liggen.

Het ergst van alles is de "als je niets te verbergen hebt, is er geen probleem"-argumentatie. Die logica is het begin van het einde van basisbeginselen als privacy en vrijheid. Tuurlijk, opzich is het geen geheim waar ik wanneer rijd (want openbare weg), maar om nou te zeggen dat 't voor altijd gedocumenteerd dient te worden...

Jane_Bonds | 21-08-16 | 12:10 | + 3 -

Atlas Shruggs 10 | 21-08-16 | 08:54 | + -4 -
U bent de man van het bankje, of gebruikt u dit bericht als n metafoor? Ach gossie, gaat uw 'zaak' hierover: precariorechten? 'n Bankje wat werd gedoogd, maar nu niet meer. Een gemeentelijke fittie? Uw behandeling in deze situatie is in dit geval zeker te vergelijken met de behandeling van Joden in 40-45. Succes met uw procedures: zelfs een geslepen advocaat gaat deze zaak niet winnen. Gewoon bankje weghalen of precario betalen lijkt me stukken slimmer en zeker goedkoper.

Weerduivel | 21-08-16 | 11:26 | + -6 -

De echte Stolwijker | 20-08-16 | 18:44
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/09/...
Hier.
Hier heeft u het voor opgenomen samen met de Weerduivel.
De regels waren veranderd en het plaatsen van een bankje was crimineel. Befehl ist befehl.
De regels veranderen continu en soms ook met terugwerkende kracht.
Dus de overheid vindt mij nu een crimineel vanwege iets wat zij altijd hadden goedgekeurd en nu met terugwerkende kracht plotseling niet. En ik heb de schijn tegen, ik zal wel iets verzwegen hebben.
Een bankje, een factuur, wat maakt het uit?
Het gaat erom dat we compleet zijn doorgeslagen in Nederland.
En ja, ik ga voor mijn bankje 20 jaar procederen en daar gaat een miljoen aan gerechtelijke kosten en kosten van de overheid om mij te bestrijden voor hun kutregel die met terugwerkende kracht wordt veranderd.
Wie is hier nu ziek?

Atlas Shruggs 10 | 21-08-16 | 08:54 | + 0 -

Atlas Shruggs 10 | 20-08-16 | 17:43 |
Het is echt weer 100% net als toen.
.
Ziek.

De echte Stolwijker | 20-08-16 | 18:44 | + -4 -

Lees eens goed: er staat: nadat de VERDENKING was gerezen dat u zaakjes had verzwegen. Niet dat u daadwerkelijk iets heeft verzwegen. Dat weet ik immers niet. Overigens weten we door uw quote 'achterhoede gevechten die je af en toe in de krant leest' en 'procedures' nog iets. Wel kan ik uit uw warrigheden opmaken dat er een meningsverschil tussen u en de belastingdienst is. Ik zou zeggen: procederen. Als u uw bewijsstukken kunt overleggen komt u bij de rechter (wel of geen D66'er) goed beslagen ten ijs. Heeft u geen advocaat bij nodig.

Weerduivel | 20-08-16 | 18:01 | + -2 -

De overheid wil van iedereen weten waar hij is geweest, werkt, wat hij doet, alles. Behalve natuurlijk als je een crimineel bent want alleen wij eerlijke mensen moeten wantrouwt worden.

Patatter | 20-08-16 | 17:55 | + 6 -

De echte Stolwijker | 20-08-16 | 17:30
Ik voel me als een jood.
Want ik ben onschuldig, maar ik heb de schijn tegen zoals u zegt.
En denkt u nou echt dat een D66 rechter daar iets aan verandert?

Het is echt weer 100% net als toen.

Atlas Shruggs 10 | 20-08-16 | 17:43 | + 1 -

Weerduivel | 20-08-16 | 17:14
U gokte fout.
Ik heb het inderdaad nagevraagd en er was geen motivatie van de beste man.
En ik heb geklaagd over wat ze hebben gedaan, maar het was heel normaal zeiden ze, het is de procedure.

Ik wijs u er graag op dat wat mij overkwam, dat overkomt duizenden NL ondernemers jaarlijks.
De zogenaamde achterhoede gevechten. Af en toe zie je ze in de krant.
Het is weer zo'n typische kutopmerking om a priori aan te nemen dat ik dingen heb verzwegen.
Dat zeggen inspecteurs nl ook altijd.
Over dezelfde weg van je hebt toch niks te verbergen zijn praktisch alle vrijheden die we nog hadden geschrapt.

U heeft mazzel met uw school, andere scholen sturen de leerplichtambtenaar op je af als je het waagt om je kinderen thuis te houden. Maar waarom is het ook alweer onder schooltijd?
Zodat we collectief kunnen verzuimen? Nee he?

Atlas Shruggs 10 | 20-08-16 | 17:34 | + 2 -

Atlas Shruggs 10 | 20-08-16 | 16:44
Uw slachtoffercomplex begint op pathologie te lijken. Datgene wat u is aangedaan vergelijken met ambtenaren die hebben meegewerkt aan de massamoordmachine. U bent, wellicht helaas voor u, geen jood en de ambtenaar die u blijkbaar achterna zat, was niet uit op uw leven, maar uw belastinggeld. Ook mij is niet duidelijk waarvan u (blijkbaar valselijk) beschuldigd bent, indertijd. Ook na herhaaldelijk vragen door Weerduivel geeft u geen uitsluitsel, waardoor u nu de schijn tegen hebt. Ik zie bijvoorbeeld nergens dat u de rechter hebt ingeschakeld ter bescherming van uw leven en uw bezittingen. In plaats daarvan bent u gevlucht naar het "vrije" China. Ik wens u daar veel succes. Zeker in ondernemings- en vermogensrechtelijke zin, want dat heb je daar wel nodig.

De echte Stolwijker | 20-08-16 | 17:30 | + -3 -

Koningsdag is helemaal niet verplicht. De scholen van mijn kinderen doen daar niet aan mee en mocht dat wel zo zijn dan houd je ze gewoon thuis. En daarnaast, u wilt Willy niet echt een leider noemen toch?
U bent helemaal niet uitvoerig in uw uitleg geweest. Kan aan dat superemotionele berichtje geen touw vastknopen. De ambtenaar besloot dat uw leven over was? Hij probeerde u eerst als persoon daarna zakelijk te vermoorden? Nogmaals, ik gok op een ambtshalve aanslag opgelegd na diepgravend onderzoek nadat de verdenking was gerezen dat u wat zaakjes had verzwegen.

Weerduivel | 20-08-16 | 17:14 | + 0 -

Weerduivel | 20-08-16 | 16:50
Koningsdag mijn waarde, koningsdag.
Het is onder schooltijd dat je kinderen moeten huppelen voor Hem en als je daar problemen mee hebt, pech het is verplicht.
En me dunkt dat ik vrij uitvoerig was over wat ze mij hebben aangedaan.

Pas wanneer je vanuit de buitenkant naar Nederland kijkt besef je hoe onvrij je bent daar.

Atlas Shruggs 10 | 20-08-16 | 17:04 | + 0 -

Atlas Shruggs 10 | 20-08-16 | 16:44 | + 0 -
In Nederland huppelen voor de Leider? Heb ik iets gemist? Over welke kinderen gaat het dan en voor welke Nederlandse leider moet er worden gehuppeld? Ik heb er twee maar heb hen nog niet voor welke leider dan ook zien huppelen.
Daarnaast ben ik nog altijd erg nieuwsgierig wat de belastingdienst u concreet heeft aangedaan en waarom.

Weerduivel | 20-08-16 | 16:50 | + 0 -

De echte Stolwijker | 20-08-16 | 16:28
Ken jij het boek van Peter Essers? Belast Verleden?
Besef je wel wat je hier kwalificeert als niet serieus? Weet je wel wat die mensen gedaan hebben?

Dit is juist een van de grootste problemen van Nederlanders, wat jij hysterisch noemt.
Het individu in Nederland is er voor de Staat, zo ver zijn we al.
Regels is het enige wat nog uitmaakt en iedereen vindt dat logisch.
Maar het is zo'n beetje de definitie van Nazisme.
En alleen in Nederland is er zo'n krankzinnige hang naar regels.

Voorts viel het me op dat er slechts 2 landen op aarde zijn waar kinderen verplicht moeten huppelen voor de Leider. In Noord Korea en Nederland. Als je schoolgaande kinderen hebt weet je dat.
Dus de vergelijking wordt steeds echter.

Atlas Shruggs 10 | 20-08-16 | 16:44 | + -2 -

Atlas Shruggs 10 | 20-08-16 | 13:51 | + 2 -
Ambtshalve aanslag gehad?

Weerduivel | 20-08-16 | 16:37 | + 3 -

Atlas Shruggs 10 | 20-08-16 | 13:51
Lees je hysterische tegeltje hierboven nou eens na, dat is toch niet serieus te nemen. Nazi's, Noord Korea. Nederlanders die allemaal fout zijn. Jammer, je hebt doorgaans goed onderbouwde posts. Ik begin nu toch te denken dat je van de categorie bent die leeft van het afsluiten van schimmige deals in de achterafstraatjes van Kowloon.

De echte Stolwijker | 20-08-16 | 16:28 | + 6 -

@Cue_The_Deer | 20-08-16 | 13:33
.
Nee, want iedereen wordt op de autobanen geregistreerd en gefotografeerd. Niet alleen de lease-auto's die geen bijtelling betalen.

Bytemaster | 20-08-16 | 13:53 | + 8 -

Hoe ver het kan gaan als je de fiscus teveel ruimte geeft heb ik ondervonden.
Op een dag besloot een ambtenaar dat mijn leven voorbij was, gewoon omdat het kan.
Er was geen aanleiding of bewijs of wat dan ook.
Het begon met wat vragenstellerij.
Daarna begonnen de schriftelijke dreigbrieven, 2 tot 3 keer per week.
Daarna stonden ze voor mijn deur te posten.
Daarna ging de ambtenaar informatie van mijn kennissen en bank inwinnen, achter mijn rug om.
Daarna kregen mijn zakelijke contacten vragen van de ambtenaar, waardoor mijn netwerk instortte.
Daarna volgde een dreigend beslag op mijn assets, waardoor mijn zakelijke leven ophield.
Daarna volgde een juridisch gevecht dat jaren duurde, met onbeperkt middelen ter beschikking aan hun kant, tegen ik in mijn eentje.
Dit is overigens wat elke ondernemer te wachten staat die in Nederland iets gaat ondernemen.

ANPR is ook weer een voorbeeld in het rijtje instrumenten die misbruikt gaat worden, gewoon omdat het kan.
Noord Korea gaat nog beter met zijn onderdanen om dan Nederland.
En dat komt omdat Nederlandse ambtenaren kutnazi's zijn.
Ze waren fout in WOII, zie ook het boek van Peter Essers hierover, Belast Verleden.
En ze hebben niets geleerd sinds toen. Ze hebben nu wel meer informatie en macht tot hun beschikking om onschuldige mensen kapot te maken en geen haan die er naar kraait. Want als je er iets van zegt ben je de volgende, ze hebben immers die macht.
Nederlanders in het algemeen zijn al fout, maar NL ambtenaren zijn gewoon rioolratten.

Atlas Shruggs 10 | 20-08-16 | 13:51 | + 16 -

Let wel: het gaat hier niet om "de zakelijke rijders", maar om een kleine groep, die schriftelijk verklaart dat zij niet meer dan 500 km per jaar privé rijden, maar dat stiekum lekker toch doen en iedere avond zitten te knoeien met hun rittenadministratie, alles om onder de bijtelling uit te komen. Daar heb ik niet zo'n meelij mee. Koop liever een 15 jaar oude Duitser: rijdt prima en geen zorgen hoe je die 20 km naar opa en oma weer weggepoetst krijgt.

De gelaarsde kat | 20-08-16 | 13:35 | + 23 -

noerg | 20-08-16 | 12:54
Die privacy liefhebbers kunnen natuurlijk altijd nog gewoon kiezen voor standaard bijtelling. Principes kosten nou eenmaal geld.

Cue_The_Deer | 20-08-16 | 13:33 | + 0 -

"De vlag kan nog niet uit bij zakelijke rijders" moet zijn "De vlag kan nog niet uit bij fraudeurs" of "De vlag kan nog niet uit bij privacy liefhebbers". Met die laatste heb ik meer sympathie.

noerg | 20-08-16 | 12:54 | + 17 -

Geloof mij dat wordt juridisch waterdicht dicht getimmerd. Incluis kentekenplaten met rfid tech. En er is in maart geen enkele partij die daar op tegen is want gratis geld voor hobbies. Is democratie.

Yohean | 20-08-16 | 12:53 | + 12 -

ANPR bewaart alleen de data van personen die bekend zijn bij de politie. Dan kan de belastingdienst de gegevens alleen gebruiken om criminelen aan te pakken, tenzij alle burgers volgens de politie crimineel zijn. (Of het "onmiddellijk" wissen van no-hits krijgt dezelfde betekenis als "zo spoedig mogelijk".)

W_F | 20-08-16 | 12:47 | + -8 -

Hier doen ze het eenvoudiger. Gaan zo nu en eens bij sportvelden controleren. Werken dus.

duitse herder | 20-08-16 | 12:27 | + 1 -

De belastingdienst (== overheid) wil meer mogelijkheden om de belastingbetaler (== burger) te controleren (== meer geld binnen te harken). De belastingbetaler (== burger) is het daar niet mee eens vanwege persoonlijke levenssfeer (== hecht aan recht op privacy).

Het is natuurlijk helemaal geen vraag wie dit gaat winnen. Overheden op alle niveaus stampen steeds grover over de belangen en rechten van burgers heen. In naam van de strijd tegen terrorisme, kinderporno, belastingontwijking of wat voor schaamlap dan ook worden basale vrijheden steeds meer ingeperkt. De samenleving degenereert tot intensieve menshouderij.

George Orwell was met 1984 wat voorbarig, maar zijn dystopia zal niet tot 2084 op zich laten wachten.

Magnum Force | 20-08-16 | 11:58 | + 44 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken