PostNL mag tarief winkeliers met afhaalpunt verlagen van de rechter

Jammer hoor
Jammer hoor
PostNL mag het vergoedingenmodel dat het per 1 juli eenzijdig heeft aangepast voor winkeliers met een zogenoemd afhaalpunt in stand houden. Dat heeft de voorzieningenrechter vandaag bepaald in een kort geding dat was aangespannen door de branchevereniging Vereniging van Postwinkeliers (VVP). PostNL heeft de vergoedingen verlaagd die de ongeveer 2.500 winkeliers ontvangen voor het afhandelen van post. Onterecht en harteloos vindt de VVP, want de tariefsverlagingen zouden kunnen leiden tot ernstige omzetdervingen en faillissementen. Daarnaast zouden de huidige afspraken winkeliers niet de mogelijkheid geven om zaken te doen met andere bezorgbedrijven. PostNL ontkent dat er van extreme omzetdaling sprake kan zijn en de rechter zegt dat er meer onderzoek noodzakelijk is om te bepalen wie er gelijk heeft. In een kortgeding is daar geen ruimte voor, waardoor de gestelde omzetdaling op dit moment onvoldoende aannemelijk is geworden. Ook het faillissementsrisico is onvoldoende onderbouwd, oordeelt de rechter. Hierbij wordt meegenomen dat PostNL zegt dat de inkomsten van het afhandelen van post en pakketen slechts een aanvulling vormt op de overige inkomsten die voortvloeien uit de verkoop van het eigen assortiment. Tenslotte is het oordeel van de rechter gekleurd door het feit dat liefst 99% van de postwinkeliers het gewijzigde model wel heeft geaccepteerd. De bodemprocedure die VVP tegen PostNL heeft aangespannen loopt nog. En voor PostNL geldt: you win some, you lose some. We lezen op verschillende media dat PostNl de gang naar de rechter zegt te betreuren. 'Juist omdat we zoveel waarde hechten aan goede contacten met alle retailers waarmee we samenwerken', aldus een woordvoerster. Het leven is zwaar voor een monopolist.

Reaguursels

Inloggen

De winkelier lijdt er dus verlies op en moet dat compenseren met de hoop dat mensen nog iets anders uit het assortiment kopen.
Dor | 17-08-16 | 14:17 | + 35
-
Prof. Pim Pam Pet | 17-08-16 | 14:52 |
De armoede onder de mensen is groter dan je denkt.
www.pbl.nl...
twitter.com...
duitse herder | 17-08-16 | 15:32 | + 8
-
Dat heet saneren. Als slecht draaiende zaken blijven bestaan, verdient niemand iets. Maar goed, toen het melkquotum verdween werd de productie ook verhoogd. En maar janken over de lage prijzen. Dat heet vraag en aanbod, en je concurrent er uit drukken.
Gewoon Postnl er uit mikken.

Raider Twix | 18-08-16 | 15:20 | + -1 -

Bij PostNL lachen de managers zich helemaal een deuk.
Alle lasten doorschuiven naar anderen en alle vette winsten zelf binnen harken.
Iemand nog een bonus nodig dit jaar?

spoilerfreak | 18-08-16 | 06:19 | + 5 -

ikwileenlahmacun | 17-08-16 | 14:10
De rekentool van mijn collega boven mij WernerT gaat uit van 47 cent oud model, en 30 cent nu. 17 cent daling, 36% daling. Eenzijdig opgelegde tariefdaling. Ondertussen verhoogde PostNL de kosten van verzending voor particulieren van € 6,50 naar € 6,95. PostNL maakte 166 miljoen euro winst in het tweede kwartaal van 2016.

Feynman | 17-08-16 | 18:40 | + 22 -

'Het in standhouden van een klein pakketpunt (tot 200 pakketten per week) kost bijvoorbeeld gemiddeld € 51,- per week, terwijl de opbrengst voor de winkelier slechts € 21,- is. Een groot pakketpunt (meer dan 400 pakketten per week) kost de winkelier gemiddeld € 240,-. Bij een opbrengst van € 212,- per week.'

zelf rekenen? excel hier: www.vvp.nu/media/documenten/vvp-rekent...

WernerT | 17-08-16 | 17:24 | + 4 -

Even de winkeliers zelf aan het woord, ipv het neutrale - kuch - ANP: " De Rechtbank Den Haag heeft geen inhoudelijke uitspraak gedaan in het kort geding van de VVP tegen PostNL. De Rechtbank is van oordeel dat de situatie te complex is om in kort geding te behandelen. Ook konden de financiële consequenties van de vergoedingverlaging door PostNL niet volledig worden overzien. " www.vvp.nu/nieuwsberichten/nieuws/34/v...

WernerT | 17-08-16 | 17:23 | + 8 -

Geachte klagende winkeliertjes : als het tarief jullie niet aanstaat stop je er toch lekker mee?
Niemand die jullie met een pistool op het hoofd dwingt om voor PostNL deze werkzaamheden te verrichten.
Als er nou maar genoeg winkeliertjes ook mee stoppen gaat PostNL vanzelf weer meer betalen. Dat heet marktwerking.

Prof. Pim Pam Pet | 17-08-16 | 14:52 | + -9 -

Oh, toch nog 12 cent.
Dus als je maar 300 pakjes per uur behandelt heb je toch nog een aardig inkomen :-)

Eigenaar_IJsland | 17-08-16 | 14:28 | + 2 -

@Dor | 17-08-16 | 14:17 |
Voor de maatschappij niet goed maar als iedere winkelier er direct mee zou stoppen dan zal PostNL wel anders piepen.

Vergelijk het maar met de zzp pakketbezorgers toen zij zich eindelijk organiseerden.

ProAsfalt | 17-08-16 | 14:28 | + 17 -

Alles voor de Multinationals.

Het gaat verkeerd, alleen is de vraag wanneer.

ProAsfalt | 17-08-16 | 14:25 | + 7 -

Volgens de winkelier op het journaal 12cent per pakje. Persoonlijk vind ik dat wel erg laag omdat de handelingen om een pakje uit te geven ongeveer een minuut in beslag nemen. De winkelier lijdt er dus verlies op en moet dat compenseren met de hoop dat mensen nog iets anders uit het assortiment kopen.

Dor | 17-08-16 | 14:17 | + 35 -

Bel eens naar een postkantoor op en vraag of ze als anonieme bron willen fungeren, en wat ze krijgen per pakket. Probeer te achterhalen hoeveel paketten er per dag worden opgehaald en in hoeverre dit inderdaad een aanzienlijk deel van de inkomsten vormt. Kijk eens naar de koers van het aandeel en vertel in hoeverre het aandeel is gestegen nadat het nieuws bekend werd dat ze de prijzen gingen verhogen. Merk zelf dat ik echt klaar ben met daskapital, begint gewoon een ordinaire clickbait site te worden zonder inhoud.

ikwileenlahmacun | 17-08-16 | 14:10 | + 35 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken