Vergeet de universiteit, ga naar een coding bootcamp

De echt groten op Silicon Valley hebben natuurlijk hun studie aan Stanford niet afgemaakt en zijn vervolgens multimiljardair geworden met een website waar mensen hun hele privéleven op kwakten om vervolgens de rest van hun leven te worden doodgegooid met extreem gepersonaliseerde advertenties. Voor alle anderen leek het toch nog wel een aardig idee om een diplomaatje te halen aan de universiteit. Mocht het dan immers niet lukken met je hipkekke startup, kun je altijd nog bij die van een ander aan de slag gaan. Inmiddels is echter ook een schitterend alternatief voor de klassieke bachelor+master in opkomst: de coding bootcamp. Twaalf lange weken in een zweterig hok yelp.com nabouwen en na afloop krijg je geen diploma of certificaat, maar waarschijnlijk wel een aanbod van de Googles van deze wereld. Kost wat (een slordige 15.000 dollar) maar dan heb je ook wat. En vergeleken met het collegegeld van een goede universiteit valt het allemaal ook nog wel mee. Er is alleen één nadeeltje: een generalist zul je er nooit mee worden. Want vier jaar in twaalf weken proppen is onmogelijk.

Reaguursels

Inloggen

King of the Oneliner | 15-08-16 | 14:19 | + 1 -
Publiceer je zeventalige notitieboekjes? Grapje. Je moet idd uitzondering op de regel zijn. Polyglot zijn lijkt me superleuk!

Diotima | 15-08-16 | 17:22 | + 0 -

Nu ben ik iemand die geen enkel, inderdaad geen enkel diploma heeft van een universiteit of middelbare school of iets dergelijks, maar ondertussen wel zeven talen spreekt en schrijft, boeken geschreven heeft, en standaard uit de box denkt met alles.
Waarvan ik dus goed kan leven, zo'n 3500 Euro per maand.
Maar ik misschien ben ik wel een uitzondering op de regel.

King of the Oneliner | 15-08-16 | 14:19 | + 1 -

Hoe maakte ze dan vroeger het spoorboekje? Toen je nog een papieren versie kon kopen?
voldemort | 14-08-16 | 14:23 | + 11 -

Als ik me niet vergis stond ir. Van Witsen aan de wieg van de klokvaste dienstregeling en maakte hij die met een rood en een blauw potloodje ergens in de jaren 60.

Diotima | 15-08-16 | 13:57 | + 0 -

@frank87 | 14-08-16 | 23:10 |
Ik onderschat Google en Facebook helemaal niet. Ook niet in mindere mate.
Er zijn inderdaad een aantal leuke wiskundige en technische ontwikkelingen geweest / gaande, maar de algoritmen (o.a. pagerank) die Google gebruikt voor zijn zoekindex zijn in de toekomst alleen maar houdbaar als zij een zware selectie uitvoeren op wat er wel en niet in meegenomen gaat worden. De grootste uitdagingen voor Google hangen momenteel samen met het draaiende houden van de enorme infrastructuur. Dat is een uitdaging opzich (en die heet scalability), maar geen wereldwonder of baanbrekende innovatie, omdat 90% van de wereld hier gewoon geen behoefte aan heeft.
Idemdito voor fucking facebook overigens.

Uiteraard komen er bij een dergelijke omvang allerlei andere leuke en complexe problemen kijken die, op zichzelf net zo complex zijn als het maken van een nieuwe dienstregeling voor de NS. Maar kijk naar het aantal mensen dat werkzaam is binnen het bedrijf ten opzichte van het aantal "enorme problemen" waar zij voor staan en Google en Facebook bungelen toch echt volledig onderaan de ladder. Je kan ook naar "klanten per probleem" kijken, maar de lijst ziet er dan min of meer hetzelfde uit.

@Wutbürger_ | 14-08-16 | 18:45 |
De kennis zit zeer zeker niet bij de bedrijven zelf binnen en als die er wel zit, zit de kennis bij maar 8 man die het hele bedrijf laten draaien. De rest van het bedrijf is er een waterhoofd omheen. De enige bedrijven waar de kennis wel binnen blijkt te zitten, zijn de kwantitatieve consultancybureaus. Die rekenen 1 keer iets uit en verpatsen het daarna aan 1 van de 3 grote partijen op de markt die daarna hun prijs omlaag kunnen gooien, maar dus niet bij de bedrijven zelf.

Tel Aziaat | 15-08-16 | 11:33 | + 1 -

De kennis die vroeger alleen via uni's toegankelijk was kun je nu gewoon gratis van hun site halen (of waar dan ook). De echte kennis zit daar waar het gebruikt wordt, en dat is binnen bedrijven.
Wutbürger_ | 14-08-16 | 18:45 | + 7 -

Misschien wel het belangrijkste van een bachelor en daarna master is de manier(en) waarop je leert denken. Die haal je niet uit boeken, die ontwikkel je door de interactie met mensen die het al kunnen.

Overigens hebben de oprichters van Google wel degelijk een master. Hun master thesis was de start van Google (ging, jawel, over zoekalgoritmen.) Is het lezen waard.

Bruine Beer | 15-08-16 | 06:54 | + 0 -

Tel Aziaat | 14-08-16 | 14:00 | + 22 -
Applaus!

Bruine Beer | 15-08-16 | 06:46 | + 1 -

"er een aantal consultancy-bureau's zijn die hun personeel ook opleiden, maar bij de grote bedrijven waar ik regelmatig naar voren wordt gehaald is het echt diep " Ook niet universitairen dienen hier direct de taalfout uit te kunnen halen.

goktrommelisttot | 14-08-16 | 23:54 | + 4 -

Wutbürger_ | 14-08-16 | 18:45
De kennis zit bij de personen, en wordt vooral ontwikkeld door haar te gebruiken. We moeten ook eens ophouden met kennis af te beelden als iets wat iets op zichzelf staand iets (Met als toppunt: "We moeten de producten niet zelf maken, maar de kennis verkopen!211!")

De scholen, en universiteiten moeten geen "kennis" leveren maar experts opleiden. Die "kennis" op de sites heb je niks aan zonder expertise (tenzij je een nieuw "new age"-boek wilt schrijven). Hoewel Tel Aziaat de complexiteit van het werk van Google en in mindere mate Facebook onderschat, heeft hij wel gelijk. Reken maar dat er ook heel veel mensen met een wetenschappelijke opleiding rondlopen in die bedrijven (in mijn studietijd viel het al op dat op sommige wetenschappelijk congressen wel heel veel MS-medewerkers liepen(Google en Facebook bestonden nog niet)).

En het argument dat "die beroemdheid zijn opleiding ook niet afgemaakt heeft" is op zoveel manieren fout is, dat ik daar even buiten blijf (Bill Gates is gestopt omdat hij al binnen liep geloof ik).

frank87 | 14-08-16 | 23:10 | + 0 -

Tel Aziaat | 14-08-16 | 15:35 |
ik doelde inderdaad niet op een master wiskunde. Uiteraard is daar meer voor nodig.

Verder ben ik het niet met je eens dat echte kennis op universiteiten zit, dat is zwaar achterhaald.
De kennis die vroeger alleen via uni's toegankelijk was kun je nu gewoon gratis van hun site halen (of waar dan ook). De echte kennis zit daar waar het gebruikt wordt, en dat is binnen bedrijven.

Wutbürger_ | 14-08-16 | 18:45 | + 9 -

@Wutbürger_ | 14-08-16 | 15:23 |
Kan zijn, maar die bedrijven leiden mensen op om de domme IT taken te doen die over 10 jaar in Oost Europa, China of India zitten. Veel van dat soort opleidingen heb ik op zien gaan aan cursussen over design patterns en test driven development.
De fundamentele wiskundige grondslag die je voor veel algoritmisch ontwerp nodig hebt, zal je toch echt bij universiteiten moeten halen omdat DAAR de kennis zit.

Misschien dat er een aantal consultancy-bureau's zijn die hun personeel ook opleiden, maar bij de grote bedrijven waar ik regelmatig naar voren wordt gehaald is het echt diep triest en de opleidingen stellen geen zak voor in vergelijking met de masteropleidingen in Nederland bij de grote universiteiten.

Tel Aziaat | 14-08-16 | 15:35 | + 5 -

@voldemort | 14-08-16 | 15:02 |
Mijn eerste gedachte was: "No shit sherlock".
Mijn tweede gedachte was het volgende:

Veel van die Operations Reasearch en planningsproblemen zijn ontzettend complex als je eenmaal weet wat er echt gaande is. Tot overmaat van ramp zijn de betreffende problemen ook vaak nog eens zo gruwelijk rottig dat je er zelfs met kwantum-computers niet eens uit komt. Op dat moment is het gewoon kansloos om DE oplossing te vinden en dus ga je op zoek naar een oplossing die een behoorlijk goede benadering heeft ten opzichte van de beste oplossing. Helaas heb je daar toch echt een goede academicus met minimaal een MSc voor nodig die echt de keiharde "Computing Science" of "Optimalisatie" masters heeft gedaan.

Met AI-technieken kom je overigens een heel eind, maar ik weet zeker dat ik met mijn achtergrond iets kan verzinnen dat die AI technieken wetenschappelijk bewijsbaar EN in de praktijk finaal de grond in stampt. Een beetje logistieke speler / netbeheerder / eigenlijk iedereen met een netwerk-achtige infrastructuur bespaart hierdoor al snel een ton op jaarbasis. Hetzelfde gaat overigens op voor econometristen.

Helaas leveren de meeste IT-bedrijven nog steeds programma's af die niet meer doen dan random-assignment of local search, maar daarmee redt je het vandaag de dag echt niet meer.

Tevens is dit ook het fundamentele probleem van transporterend Nederland: Er wordt geen geld uitgegeven aan onderzoek en ze laten het bijna volledig over aan universiteiten. Ik vind het dus niet gek dat de Chinezen en Amerikanen ons aan alle kanten in aan het halen zijn.

En ohja: Economische modellen zijn echt peanuts in vergelijking met wat ik dagelijks doe....

Tel Aziaat | 14-08-16 | 15:31 | + 0 -

Tel Aziaat | 14-08-16 | 15:15 |
nee, als dat zo was dan hadden ze geen accreditatie gekregen van het ministerie van onderwijs.
Het bedrijf heeft er alle belang bij goede kwaliteit opleidingen te leveren (in tegenstelling tot Uni's wiens enige belang is om papers te publiceren, en de student hooguit zien als subsidie-koe).
De behoefte van bedrijven om hiermee te beginnen was juist vanwege het gebrek aan kennis bij geschoold personeel.

Wutbürger_ | 14-08-16 | 15:23 | + 2 -

ik wilde nog een aanvulling geven op @TelAziaat door over het europese systeem voor airtraffic control te beginnen, dat sinds jaren '50 een high-tech systeem heeft (in Maastricht). Eerst met analoge computers en die waren zelfs al aan elkaar gekoppeld met omringende landen (pre-internet).
Maar... nu zie ik helaas dat ze daar ook al op zoek zijn naar kneusjes: hackathon.eurocontrol.int/ ... dit gaat helemaal mis.

Wutbürger_ | 14-08-16 | 15:15 | + 1 -

@Wutbürger_ | 14-08-16 | 15:05 |
En die opleidingen verbleken gigantisch bij de echte masters van de echte universiteiten.

Tel Aziaat | 14-08-16 | 15:15 | + 5 -

postmodernismisdead | 14-08-16 | 14:30 |
Nee, dat zou te duur zijn.
Er zijn nu al Nederlandse (IT) bedrijven die interne opleidingen aanbieden en daarvoor ook een accreditatie hebben ( = kunnen dus diploma's uitreiken).
Dat kost de werknemer niets en het bedrijf heeft er direct voordeel van.

Wutbürger_ | 14-08-16 | 15:05 | + 4 -

@Tel Aziaat | 14-08-16 | 14:45
Interessante link, toch wat lastiger dan op het eerste gezicht :)

voldemort | 14-08-16 | 15:02 | + 5 -

@Feynman | 14-08-16 | 14:28
Voor die ene trein in het kwartier? Het is van de zotte dat de A1 nog steeds twee-baans is.

voldemort | 14-08-16 | 14:58 | + 5 -

Geen gek idee, want mensen die van de universiteit komen kunnen vaak vrijwel niks. Zeker als het om programmeren gaat. Kop vol met theorie maar qua programmeren nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan.

panadol | 14-08-16 | 14:52 | + -3 -

Aan een laarzen tentenkamp houd je echt geen grootste carrière over. Indien wel, dan, in dit geval, kon je al programmeren, maar kende je dit specifieke, goed in de markt liggende kunstje nog niet.
Kijk, en dan kun je wel mooi binnenlopen.

Raider Twix | 14-08-16 | 14:51 | + 1 -

@voldemort | 14-08-16 | 14:23 |
Geloof het of niet, die worden sinds de jaren 80 al door de computers gemaakt. Andere software, maar minimaal net zo complex. Ik heb zowel de papers die beschreven hoe de oude, maar ook de nieuwe dienstregeling ooit flink uit moeten pluizen. De webpagina van de man achter de nieuwe dienstregeling (sinds 2007) staat hier: homepages.cwi.nl/~lex/

Voor de jaren 80 deed men het inderdaad met de hand, toen ging wat @Feynman | 14-08-16 | 14:28 | zegt nog op en bovendien waren de vertrektijden toen niet cyclisch. (Cyclisch = ieder uur op min of meer dezelfde minuut een vertrekkende trein op hetzelfde spoor).
Tegenwoordig eisen wij als bevolking dat wel en dat vroeg om een radicaal andere aanpak en dus ook radicaal andere software.

En dan zwijg ik nog om de gehele industrie aan academici die om deze papers van schrijver heem, zich bezig houdt met het robuust maken van de planning, zodat iemand die een keer tussen de deur in komt bij het instappen en daarmee 3 minuten vertraging veroorzaakt, niet leidt tot een vertraging op het eindstation van die lijn.

Vergeleken bij dit soort software zijn facebook en Google maar saaie en slecht-presterende troep die niet veel meer doet dan berichtjes doorsturen.

Tel Aziaat | 14-08-16 | 14:45 | + 19 -

Dit wordt de toekomst. Als universitair onderwijs steeds duurder wordt en steeds lager qua niveau dan krijg je dit.

postmodernismisdead | 14-08-16 | 14:30 | + 4 -

voldemort | 14-08-16 | 14:23
Vroeger bouwden we meer spoor dan treinen. Nu meer treinen dan spoor. Die twee uitdagingen zijn compleet onvergelijkbaar. www.nu.nl/binnenland/4286226/schiphol-... Het is toch van de zotte om pas in 2016 tussen Schiphol en Duivendrecht naar vier sporen over te gaan?!?

Feynman | 14-08-16 | 14:28 | + 8 -

@Tel Aziaat | 14-08-16 | 14:00
Hoe maakte ze dan vroeger het spoorboekje? Toen je nog een papieren versie kon kopen?

voldemort | 14-08-16 | 14:23 | + 12 -

Kan er niet een claimhymne komen waarom die twaalf weken bootcamp geen onderdeel zijn van die MSc?

Feynman | 14-08-16 | 14:06 | + 7 -

"De echt groten op Silicon Valley hebben natuurlijk hun studie aan Stanford niet afgemaakt en zijn vervolgens multimiljardair geworden met een website waar mensen hun hele privéleven op kwakten om vervolgens de rest van hun leven te worden doodgegooid met extreem gepersonaliseerde advertenties...."

En daar zit dan ook gelijk het probleem. Die "groten" bouwen iets dat de gehele wereld ziet, maar wat de technische complexiteit heeft van lik-mijn-hol. En nog worden ze aan alle kanten regelmatig gehackt. Zuckerberg's tent is zelfs door your's truly al eens gekraakt en ik heb er ook al een bounty van $10k voor heeft gehad.

Leuk code kunnen kloppen is stap 1, maar je hebt ook een zekere helicopterview nodig om te kunnen zien welke aanpak wel en welke aanpak niet gaat werken. Want wegwerpprogramma's schrijven kan iedereen, maar echte, bedrijfskritieke infrastructuur zoals ILP/MIP-planners die dag in dag uit automatisch moeten blijven draaien, zijn toch echt wel andere koek. Daar wil je niemand met minder dan een MSc in de buurt van laten komen, laat staan, aan laten schrijven.

Het komt er dus op neer dat de NS momenteel complexere software heeft draaien dan Facebook en Google bij elkaar. Om u een idee te geven: Siri van Apple begint in de buurt te komen van het programma waarmee de dienstregeling wordt uitgerekend. En met minder dan dat wil je het ook echt niet aanpakken, want dan staan wij allemaal nog harder te vloeken over vertragingen.

Kortom: Coding bootcamp is een leuk idee als u een vervangbare code-slaaf wilt worden, maar in India kunnen ze dat ook. Wilt u baanzekerheid? Doe dan vooral die MSc.

</rant>

@Wutbürger_ | 14-08-16 | 13:43 |
Eens. Doe ik principieel niet aan mee.
Niet omdat ik het niet kan, maar gewoon omdat ik zo wanhopig niet ben.

@duitse herder | 14-08-16 | 13:44 |
Heeft weinig met pragmatiek te maken. Zie bovenstaande.

Tel Aziaat | 14-08-16 | 14:00 | + 35 -

Dus:

"“The bachelor’s degree is still critical,” for a broad base of knowledge, said Mr. Kelchen. He pointed out that most coding-academy graduates already had bachelor’s degrees. The rise in the academies largely reflects more college graduates returning to school for new skills."

Eerst naar de universiteit. Dan gemiddeld acht jaar werken en dan 15k lappen om een baantje te krijgen als developer. Dat moet een handige jongen sneller kunnen. Het is meer een dure zomerschool of een erg goedkope mba dan een revolutie op het gebied van hoger onderwijs.

BlitzFlicker | 14-08-16 | 13:53 | + 14 -

Waar hebbe we deze ook alweer eerder gehoord? Iets met Nederlandse gamesector die kampt met 96% werkloosheid:

www.nrc.nl/nieuws/2016/02/05/afgestude...

Bobo's cashen collegegeld, zeggen vervolgens: "Past Performance Is No Guarantee of Future Results".

Lijkt gezondsheidszorg wel.

Schwanz | 14-08-16 | 13:51 | + 22 -

Naja... voor pragmatische mensen een goede start of finish...

duitse herder | 14-08-16 | 13:44 | + -11 -

het grootste nadeel van dit soort dingen is de onderste 50%, die heeft wel betaald, maar krijgt er niks voor terug.
Ik zie ook steeds meer van die hack-camps waar dan een weekend lang ideeen en code gemaakt moet worden. Voor de bedrijven (sponsors) is het een goedkope manier om talent te selecteren, maar de coders zelf werken dus 3 dagen voor niks (24u/dag) en het bedrijf gaat er vandoor met 'jou idee'.
Dat is uitbuiting, en degenen die daar vrijwillig aan mee werken zijn wel erg wanhopig.

Wutbürger_ | 14-08-16 | 13:43 | + 72 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken