Juristen maken gehakt van stakingsverboden

Staken is in, tegenwoordig. Vooral bij medewerkers van luchtvaartmaatschappijen. Bij de KLM rommelt het al weken. Inmiddels heeft de rechter het grondpersoneel een heus stakingsverbod opgelegd - tot 4 september mag er niet gestaakt worden. En ook bij EasyJet wordt het er niet gezelliger op. Daar kondigen de piloten vandaag aan de komende weken vaker te zullen gaan staken. Dan wel doordeweeks, want van de rechter mag het niet in het weekend. Vanwege de terreurdreiging en de vakantiedrukte. Die rechters permitteren zichzelf dus nogal wat, als het gaat om het verbieden van stakingen. Een aantal hoogleraren arbeidsrecht maken zich daar vandaag boos over in het FD. Want staken is een mensenrecht en dat mag je niet zomaar verbieden met een beroep op een wat gammele redenering rondom terreurdreiging. De andere reden -de vakantiedrukte- is eigenlijk ook best wel vreemd: "De rechter zegt eigenlijk: het mag niet, want dan wordt het één grote troep. Maar stakingen moeten pijn doen, anders hebben ze geen zin." Dixit Barend Barentsen. Tja. Wij zijn benieuwd naar het hoger beroep.

Reaguursels

Inloggen

@thekolere | 13-08-16 | 18:19 |
U bevestigd het beeld dat ik van de algehele toestanden daar al had alleen maar.
Kortom: Lekker kapotstaken die lui daar.

@Atlas Shruggs 10 | 14-08-16 | 11:38 |
Die armoedeval is als ik thekolere lees, al lang en breed ingezet. Die mensen kastijden zichzelf alleen maar nodeloos een paar jaar langer terwijl de werkgever hen de gezondheid kost. Zodra de kosten voor zieke werknemers met depressies of burn-out klachten te hoog worden, stappen zij gewoon op naar een ander land, of laten zij de boel falliet gaan. Ongezien de tyfus met dit soort werkgevers. In mijn ogen schatten zij de gehele arbeidsmarkt waarop zij actief zijn, dan dus verkeerd in.

Het is tijd dat KLM/Schiphol de werknemers de brokjes toegooit en een marketingcampanje opzet met het motto: "Onze werknemers worden niet uitgebuit en hebben het goed. Wij gaan niet tot het uiterste voor u. Dat uiterste is vanzelfsprekend door de motivatie van onze werknemers."

Dat wil niet zeggen dat je ze extreem moet belonen, maar je kan wel degelijke roosters maken en 10% (of een andere significante factor) boven de concurrent gaan zitten. Zo krijg je loyaliteit bij de werknemers en dan is het ook niet zo erg dat een HR-afdeling ergens eens een keer een foutje maakt.

Tel Aziaat | 15-08-16 | 11:47 | + 0 -

thekolere | 14-08-16 | 14:30
KLM wordt feitelijk bestuurd door honderden belangetjesgroepjes, die allemaal iets willen.
Minder geluid, minder kerosinelucht, meer isolatie, minder nachtvluchten, minder landingsbanen, minder goede slots voor de concurrenten, minder zwaar werk.
Gezien de concurrentie kan dat niet, maar ze stappen naar de gemeente Amsterdam en krijgen hun zin.
Op die manier zijn er al miljarden door de plee gespoeld door Schiphol en KLM als hoofdbewoner, die indirect overal voor opdraait.
Free record shop is een fenomeen van vroeger dat stilstond, V&D idem.
Allemaal met bonden die verboden dat we meer online gingen doen want de werknemer dan, of dat we shopinshop owners gingen doen, want de werknemer dan.
Nederland wordt overal aangevreten door het fenomeen vakbond en wordt links en rechts ingehaald door concurrenten.
Maar ga nog maar een keer staken, dan is het sneller allemaal voorbij.

Atlas Shruggs 10 | 14-08-16 | 14:53 | + 0 -

duitse herder | 14-08-16 | 11:59 | + 0 -

Daarom ligt KLM op zijn kont. Freerecord shop, V & D en nog tientallen bedrijven falliet. Klopt allemaal slimme werkgevers.

thekolere | 14-08-16 | 14:30 | + 1 -

joozd | 14-08-16 | 12:50 |

Naja... werkgevers eerst wegzetten als boeven om als FNV vervolgens diezelfde werkgever als hun marketinginstrument te gebruiken, is nogal een paradoxaal gedrag.

duitse herder | 14-08-16 | 13:56 | + -3 -

duitse herder | 14-08-16 | 11:59 |
U bent mooi op dreef vandaag :)

joozd | 14-08-16 | 12:50 | + 1 -

thekolere | 14-08-16 | 11:43 |

Nee...

Maar werkgevers zijn u eenmaal slimmer dan werknemers. Daarom kunnen ze geen werknemer zijn. Iets met zelfstandigheid en vrijheid.

duitse herder | 14-08-16 | 11:59 | + -7 -

duitse herder | 14-08-16 | 10:02 | + -1 -

U had toegang tot de administratie van de FNV?

thekolere | 14-08-16 | 11:43 | + 2 -

Tel Aziaat | 13-08-16 | 18:14
Hier is dan het antwoord van de Franse markt.
10.000 van die vreselijke directeuren die het allemaal niet goed zien volgens jou.
En die hun bedrijf en werkgelegenheid meenemen.
money.cnn.com/2016/04/01/news/milliona...
De markt zal er geen traan om laten als KLM en Air France failliet zijn.
Pieter Elbers vindt wel weer een ander baantje met bonus.
Degenen die de rekening betalen zijn degenen waar jij zogenaamd voor opkomt, met hun tienduizenden.
Hoofddorp en Nieuw Vennep staan aan de vooravond van een massale armoedeval.

Atlas Shruggs 10 | 14-08-16 | 11:38 | + 1 -

thekolere | 13-08-16 | 18:19

Jaren geleden stuurde het FNV ongevraagd hun FNV blad naar alle filialen tav het personeel. Met teksten van: dat jullie dat pikken van je baas - alweer een werknemer genaaid.

Omdat dit ongevraagd was heb ik ze verzocht daarmee te stoppen. Deden ze niet.

Ik heb toen consequent alle FNV vakbondsleden en eventuele leden binnen hun familie in een sollicitatiegesprek afgewezen. Niet die van het CNV.

duitse herder | 14-08-16 | 10:02 | + -7 -

thekolere | 13-08-16 | 18:19

Jaren geleden stuurde het FNV ongevraagd hun FNV blad naar alle filialen tav het personeel. Met teksten van: dat jullie dat pikken van je baas - alweer een werknemer genaaid.

Omdat dit ongevraagd was heb ik ze verzocht daarmee te stoppen. Deden ze niet.

Ik heb toen consequent alle FNV vakbondsleden en eventuele leden binnen hun familie in een sollicitatiegesprek afgewezen. Niet die van het CNV.

duitse herder | 14-08-16 | 10:02 | + -8 -

duitse herder | 14-08-16 | 09:11
Dat winstje was cosmetisch.
Vorig jaar was er een heftig directiedebat over wie moest gaan bezuinigen en de Fransen stonden in hun hemd door die winst van KLM. Hun baas mocht vertrekken.
Als ze alle luxe voorzieningen van de stakers hadden geboekt, was het nu al einde verhaal voor KLM.

Atlas Shruggs 10 | 14-08-16 | 09:31 | + 1 -

Atlas Shruggs 10 | 14-08-16 | 08:43

Vorig jaar 26 miljard omzet en een winst van 118 miljoen. Voor het eerst een winst-je sinds jaren.

KLM ligt aan het infuus. Inderdaad.

duitse herder | 14-08-16 | 09:11 | + 1 -

atheïstisch stemvee | 13-08-16 | 17:28
Vakbonden waren maar al te vaak de voorbode van de sluiting van het bedrijf.
Maakt voor hun niet uit, de maatschappij betaalt wel voor de WW uitkering.
Je zag het ook bij British Leyland in Engeland, toen er gestaakt werd kon de tent dicht.
De stakers liepen zelfs rond met hamers, om de productie te vernielen.

Bij KLM is geen sprake van uitbuiting, er zijn teveel groepen met allerlei rechten en invloed.
Ik ben niet jaloers op Pieter Elbers, hij mag nu gaan beslissen hoeveel mensen ontslagen moeten worden als gevolg van de huidige staking.
KLM heeft niet lang meer te leven en ik vind het jammer.

Atlas Shruggs 10 | 14-08-16 | 08:43 | + -2 -

Ik vraag me altijd af waarom men niet een creatieve manier van staken verzint. Iets waarmee je je bedrijf raakt maar niet de klant. De klant kan er meestal niets aan doen, maar is op dat moment vaak wel het meest gedupeerd. Bijvoorbeeld buschauffeur, laat de mensen dan gratis rijden ipv niet. Pak je toch het bedrijf, maar niet de klant. Zo valt er nog wel wat te verzinnen.

Roeieber | 14-08-16 | 01:03 | + 3 -

Raider Twix | 13-08-16 | 18:53 |

Staken is in dit verband geen Nederlandse werkwijze maar een aftreksel van de Franse cultuur. Die bewuste KLM groepen leren naar hun eigen behoefte.

Apres nous le deluge.

duitse herder | 13-08-16 | 19:18 | + -2 -

Als er straks om de haverklap gestaakt wordt, want dan mag het wel, is KLM alsnog de klos. Gewoon regelmatig een weekje staken. Niemand boekt dan nog KLM.

Raider Twix | 13-08-16 | 18:53 | + 10 -

Tel Aziaat | 13-08-16 | 18:14 | + 0 -

GM wil zich wel in Frankrijk vestigen maar dan mogen de werknemers niets kosten.

thekolere | 13-08-16 | 18:21 | + 6 -

Tel Aziaat | 13-08-16 | 17:20 | + 0 -

Duitse herder leeft nog een beetje in het verleden. " Het is geel en gaat terug in de tijd", " de bus naar Denemarken! "

Heb 15 jaar rond gelopen op Schiphol. De meeste bedrijven op Schiphol hebben lak aan de regels. Werknemers die moeten bedelen om hun vrije dagen te krijgen. Toeslagen die niet uitbetaald worden. Om 23:00 klaar met werken oh... je mag om 06.00 uur de volgende dag beginnen. Ga je er tegen in? Einde baan. Klinkt voor Duitse Herder als muziek in de oren!

thekolere | 13-08-16 | 18:19 | + 20 -

@duitse herder | 13-08-16 | 17:46 |
U stelde mij de vraag: "Dat is op het op het allerlaatste moment niet doorgegaan. Op initiatief van GM. Waarom denk je ?"

En daar heeft u wel degelijk antwoord op gehad met mijn vorige reactie, maar dan nog een keer uitgebereider:

Als de Franse arbeidscultuur niet aansluit bij de manier waarop u uw bedrijfsvoering wilt draaien, dan moet u zich er ook niet vestigen. In mijn ogen zijn dat allemaal fuckups van globalisering en de directies van de betreffende bedrijven. Zij hadden in kunnen zien dat een volk dat niet wil, ook nooit wat wordt. Dus trek je als bedrijf weg uit een dergelijk land.

Maar dan rijst de vraag: Wil je wel open grenzen en open handel met alles en iedereen, of is een beetje protectionisme op zijn tijd toch zo gek nog niet? Kan de taak van GM niet over worden genomen door andere partijen die WEL de betreffende land met zijn arbeidsethos en (arbeids)moraal begrijpen?

Want dat is waar het uiteindelijk allemaal op neerkomt, moraal en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Tel Aziaat | 13-08-16 | 18:14 | + 10 -

Panelli | 13-08-16 | 14:56 | + 2 -

Piloten moeten niet zeuren. Dit gaat over het grondpersoneel. Diegene die het vliegtuig afhandelen, die om 4.00 uur het vliegtuig laden. Waarbij het al een opgave is om fatsoenlijke veiligheidsschoenen te krijgen. Om 23.00 uur gebeld worden dat je dienst niet om 6.00 uur begint maar om 04.00 uur en of je diezelfde dag nog een nachtdienstje wil draaien.

thekolere | 13-08-16 | 18:09 | + 18 -

Panelli | 13-08-16 | 14:56 | + 2 -

Neen, de onregelmatigheids toeslag staat op de tocht. Dus lekker weekenden, feestdagen, nachten en om 04.00 uur beginnen zonder ORT. Mocht KLM dit er doorheen krijgen dat wordt dit een trend voor de rest van Nederland.

thekolere | 13-08-16 | 18:01 | + 18 -

Tel Aziaat | 13-08-16 | 17:20 |

Je geeft dus geen antwoord.

Vraag Philips eens hoe het was om in Frankrijk te moeten meemaken dat zijn voltallige directie door de Franse vakbonden letterlijk werden opgesloten in hun eigen kantoor en bewaakt door die Franse vakbonden. Dagenlang.

Toen dat ook niet werkte, meer loongeld en/of -nog- minder werken, staken ze de fabriek maar in de brand. Letterlijk. Daar hadden ze wel recht op.

duitse herder | 13-08-16 | 17:46 | + 3 -

@Tel Aziaat | 13-08-16 | 17:20
Ik zocht eigenlijk een ander uitgebreider artikel over deze kwestie, maar dit is wat de gevolgen zijn van te machtige en starre vakbonden:
www.nu.nl/beurs/3047738/goodyear-schra...
"De fabriek lijdt verlies, vorig jaar 61 miljoen euro, en plannen voor de fabriek stuitten op weerstand van de Franse bonden."

Rest In Privacy | 13-08-16 | 17:28 | + 3 -

Ondanks het feit dat ik nog nooit verder geweest ben dan de Vaalserberg, ben ik het ditmaal geheel eens met hetgeen duitse herder hierboven zegt.
Staken is ooit bedacht om reële misstanden en uitbuiting tegen te gaan. En niet voor ontevreden medewerkers en al helemaal niet als deze ontevreden groep slechts een zeer kleine minderheid vormt, zoals nu bij KLM. Wie ontevreden is in zijn baan, zoekt zijn heil graag elders. Win-win.

De echte Stolwijker | 13-08-16 | 17:24 | + -4 -

@duitse herder | 13-08-16 | 16:38 |
Dat is al lang en breed duidelijk, maar ik kaats de bal terug.

Zou U in een land zonder arbeidersbescherming willen wonen? De VS bijvoorbeeld?
Nee er is een verdomd goede reden waarom ik nog lekker hier in Europa zit in plaats van in de VS, Azië of godbetert Dubai.

Bedrijven gedragen zich als psychopaten met winstbejag en wat doen wij normalitair met psychopaten die zichzelf niet kunnen bedwingen? Die verwijderen wij uit de maatschappij, of wij dwingen hen om zich te gedragen. Met GM, dat duidelijk de race to the bottom heeft ingezet, heb ik dus geen enkel medelijden.

Tel Aziaat | 13-08-16 | 17:20 | + 16 -

Je kunt een andere baan zoeken als het je niet bevalt. Je hebt een contract getekend.
Ik vind het juist van de zotte dat iemand met een grote mond zo een heel bedrijf op de rand van de afgrond kan brengen.
Sans Comique | 13-08-16 | 13:52 | + 1 -

Dat zou kloppen als de macht in evenwicht lag. Alleen is dat niet zo. Als Jan de Kruier ontslag neemt, zit hij zonder inkomen, en krijgt geen uitkering. Kortom, héél snel weer werk vinden of dakloos. De werkgever huurt desnoods iemand in via een uitzendbureau.

Vanwege dat verschil in effect is er dus het recht te staken. Komt trouwens ook neer op 'als jij me onvoldoende betaalt, werk ik niet voor je', maar dan met een verbod om ervoor ontslagen te worden.

Bruine Beer | 13-08-16 | 17:06 | + 8 -

Tel Aziaat | 13-08-16 | 15:27 |

Enkele jaren geleden had General Motors serieuze plannen om zich in Frankrijk te vestigen. Besprekingen gevoerd met de overheid, gekeken bij bv Citroen, enz enz.

Dat is op het op het allerlaatste moment niet doorgegaan. Op initiatief van GM.

Waarom denk je ?

duitse herder | 13-08-16 | 16:38 | + 11 -

@Panelli | 13-08-16 | 14:56 |
Onzin. In Frankrijk draaien ze werkweken van 37 uur, hoe dacht je dat ze dat voor elkaar hadden gekregen? Precies, door massaal te staken iedere keer dat eraan getornd wordt. In Nederland zijn werknemers gewoon veel te makke schapen en laten zij zich keer op keer afschepen met sigaren uit eigen doos.

Uiteindelijk is de oorzaak van deze discussie niet eens het stakingsrecht, maar gewoon de oneerlijke concurrentie vanuit lagelonenlanden. Verder zijn piloten ook gewoon bus- en vrachtwagenchauffeurs, maar zij besturen wel voertuigen die het equivalent zijn van raketten. Je zal ze dus fatsoenlijk moeten behandelen en betalen, zodat er geen fouten gemaakt worden en zij zelf de motivatie blijven houden.

Als jij keer op keer ziet dat het bedrijf steeds meer winst maakt en de topmannen zichzelf miljoenen toeschuiven, maar je eigen salaris nauwelijks omhoog gaat, dan raak je die motivatie echt helemaal vanzelf wel kwijt.

En ik heb het nu over piloten, maar dit geldt net zo hard voor het grondpersoneel. Één fout kan tientallen, zo niet honderden, mensenlevens kosten en dan wil je gewoon geen gerommel en wantrouwen in de tent om iets triviaals als lonen en arbeidsvoorwaarden. Als je dat gerommel wel hebt dan wordt het personeel uitgekleed, je biedt de diensten/producten die je levert voor een te lage kostprijs aan of de management cultuur is grondig verziekt en dus moet de top gewoon opstappen omdat zij gefaald hebben.
Zo simpel is het gewoon.

Tel Aziaat | 13-08-16 | 15:27 | + 12 -

"@Sans Comique | 13-08-16 | 13:52 |
Ik vind het van de zotte dat zo'n groot bedrijf kennelijk alleen kan overleven door het 'inhuren' gratis arbeiders.
ProAsfalt | 13-08-16 | 14:17 | + 0 -"
Gratis arbeiders, waar haal je die vandaan? Is er geen CAO? Nee, vooral janken ommeer geld en als dart niet komt gaan we uit huilen bij de vakbond en gaan we lekker de boel traineren. Dat zal die graaiers aan de top leren. Okee, binnen een jaar staan we hierdoor nu allemaal op straat maar hé, onze trots is gered.

Sans Comique | 13-08-16 | 14:59 | + -1 -

Ze kunnen het hele jaar staken maar uitgerekend willen ze staken in de drukste periode van het jaar. Daar kan ik weinig begrip voor opbrengen. De NS had daar vroeger ook zo'n handje van.

Als het je niet bevalt bij je werkgever dan moet je gewoon opstappen, geef ze de vinger maar laat een ander daar niet de dupe van worden omdat jezelf voor de makkelijke weg kiest. Het staat ze vrij om bij Emirates of een dergelijke maatschappij te gaan werken, maar ja, dan moet je nog harder werken voor minder.

Stonecity | 13-08-16 | 14:59 | + 3 -

Wat een socialistisch gelul over uitbuiting. Het gaat hier om een half procentje links of rechts hoor. Stakingsrecht was in de tijd van de industriele revolutie hard nodig. In China zou het voor sommige arbeiders ook niet slecht zijn. Maar tegenwoordig leven we hier in een vrije markt. Als je een goede piloot bent en het bevalt je niet bij EasyJet of KLM, dan kan je gewoon voor één van de 80 andere luchtvaartmaatschappijen gaan werken als je denkt dat je het daar beter hebt. Staken is dan gewoon een vorm van chanteren.

Panelli | 13-08-16 | 14:56 | + -3 -

@Sans Comique | 13-08-16 | 13:52 |
Ik vind het van de zotte dat zo'n groot bedrijf kennelijk alleen kan overleven door het 'inhuren' gratis arbeiders.

ProAsfalt | 13-08-16 | 14:17 | + 2 -

maar zich overduidelijk wel heeft laten omkopen of chanteren door een hoge KLM bobo.
Tel Aziaat | 13-08-16 | 13:37 | + 1 -
Wat is daar zo overduidelijk aan? Heb je foto's afschriftjes, geheime opgenomen telefoongesprekken of is dit een typische jaren 70 vakbond rant?

Sans Comique | 13-08-16 | 13:54 | + 4 -

Tja, al die hoge heren bij al die grote bedrijven zijn natuurlijk graaiers en onmensen die totaal niet weten hoeveel ellende ze wel niet over het personeel uitstorten. Het zijn de natuurlijke vijand van de enige rechtschapen mens, de arbeider.
Leuk de Communisme modus te aanschouwen waar massaal op overgegaan wordt wanneer er een paar euri in het geding zijn. Dat het gehele bedrijf op instorten staat en dus werkeloosheid voor iedereen betekent is van minder belang dan de symbolische overwinning van de vakbonden op het vervloekte grootkapitaal.
J"Tel Aziaat | 13-08-16 | 13:37 | + 1 -"
Je kunt een andere baan zoeken als het je niet bevalt. Je hebt een contract getekend.
Ik vind het juist van de zotte dat iemand met een grote mond zo een heel bedrijf op de rand van de afgrond kan brengen.

Sans Comique | 13-08-16 | 13:52 | + 11 -

Tel Aziaat | 13-08-16 | 13:37 |

Zo te lezen heeft u toch een eigen BV. U heeft zo uw eigen geheime contacten met rechters. Binnenkort naar de beurs? De AEX.

duitse herder | 13-08-16 | 13:45 | + -21 -

@duitse herder | 13-08-16 | 13:30 |
Nee. Ik vind het enkel krankzinnig dat het laatste middel dat een werknemer heeft tegenover de werkgever, nu even wordt "overruled" door een rechter die duidelijk van toeten noch blazen weet, maar zich overduidelijk wel heeft laten omkopen of chanteren door een hoge KLM bobo.

Tel Aziaat | 13-08-16 | 13:37 | + 10 -

Tel Aziaat | 13-08-16 | 13:00

U bent een professionele beroepsstaker? Zo te lezen. Daar heeft u zelfs uw bedrijf van gemaakt, u bent uw eigen werkgever ?

duitse herder | 13-08-16 | 13:30 | + -12 -

@ProAsfalt | 13-08-16 | 13:04 |
En zo trap je als bedrijf wel je eigen handeltje in. De slaaf gaat gewoon een paar jaar de schuldsanering in en klaar is kees en de baas is zijn halve personeelsbestand kwijt.

Als iedereen in een bepaalde groep staakt, heeft de baas gewoon altijd het nakijken. Waar de schade verhaalt gaat worden is dan niet meer relevant.

Tel Aziaat | 13-08-16 | 13:10 | + 5 -

Vakantiedrukte als motief voor een stakingsverbod vind ik nog niet zo slecht. Johnny en Anita moeten op tijd terug zijn uit Torremolinos om hun laagbetaalde maar noodzakelijke arbeid weer te verrichten, en hun Wesley en Destinity moeten weer naar school. Het doet de KLM meer pijn als zakelijke en bestuurlijke reizigers genaaid worden.

Guido | 13-08-16 | 13:10 | + 9 -

@Jonkheer Wttewaall | 13-08-16 | 13:04 |
Als die vakantie tot gevolg heeft dat er mensen worden uitgebuit op de eigen bodem in Nederland, zijn die rechten in mijn ogen ondergeschikt aan de rechten van het personeel dat die vakantie moet verzorgen. Ik ga niet oordelen of regeren over wat er buiten onze grenzen gebeurt, maar binnen onze grenzen is het gewoon een no-go en pech voor je vakantie/zakendealtje.
Als het zo belangrijk voor je is, moet je je maar niet afhankelijk maken van bedrijven en maatschappijen die kwaad bloed zetten bij hun eigen personeel.

Tel Aziaat | 13-08-16 | 13:09 | + 11 -

@Tel Aziaat | 13-08-16 | 12:44 |
Als je onrechtmatig staakt dan ben je volgens het recht schadeplichtig waardoor de baas de schade op de slaaf kan verhalen.

Tja, mooier kun je het als baas niet hebben. Je betaalt geen cent loon en als de slaaf gaat staken kun je de schade ook nog eens bij de failliete slaaf gaan halen.

ProAsfalt | 13-08-16 | 13:04 | + 17 -

Een lastige afweging, op vakantie gaan is immers ook een mensenrecht.

Jonkheer Wttewaall | 13-08-16 | 13:04 | + -5 -

Met deze uitspraken door de rechters kun je alleen maar constateren dat de bazen, ondanks het grondwettelijk recht van de slaven, heel diep in het rechtelijk systeem hun invloed kunnen uitoefenen.

Wij gaan weer terug naar de tijd van de industriële revolutie. 14 urige werkdag in een stinkende fabriek die elk moment kan instorten zoals in het Verre Oosten.

Maar goed, de succesvolle reaguurders vinden het allemaal geweldig.

ProAsfalt | 13-08-16 | 13:02 | + 23 -

Het is gewoon heel simpel: Als een piloot verzint dat een kist niet vliegt, dan vliegt die niet en de luchtvaartmaatschappijen hebben nou niet per direct een blik opgeleide piloten op de plank liggen.

En zelfs al hadden zij dat wel, als het grondpersoneel het vliegtuig niet aftankt, kan die piloot ook niets. Of gaat die vent zelf de slang met kerosine aansluiten? Weet hij überhaupt wel hoe dat moet?

Of ga je als maatschappij extern grondpersoneel inhuren om het eigen personeel dat via de eigen procedures werkt tijdelijk te vervangen? De concurrent ziet je aankomen en vraagt de hoofdprijs. Dan is die loonsverhoging vast en zeker goedkoper.

Nu is het hopen dat de werknemers de ballen hebben om het ook gewoon te doen. Dan krijgt de vakbeweging misschien ook nog een beetje slagkracht terug. Het is inmiddels wel duidelijk dat wij een strakke en stevige vakbeweging nodig hebben. Dus niet die natte kranten die er nu zitten.

Tel Aziaat | 13-08-16 | 13:00 | + 11 -

Als die stakingsverboden niet vernietigd worden is het duidelijk dat we in de nieuwe USSR leven.
Daarnaast: Wat als de stakers het toch gewoon doen en lak hebben aan de rechter? Wie gaat ze dwingen om het werk toch te doen? Militairen en kogels hebben we al lang niet meer en de politie heeft ook wel iets beters te doen.

Tel Aziaat | 13-08-16 | 12:44 | + 38 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken