Handig! U mag Ziggo's mediabox wegflikkeren als u er klaar mee bent

Gezien het feit dat bijna heel Nederland gedwongen wordt te kabelen bij Ziggo en al jaren zucht onder slecht werkende mediaboxen van UPC/Ziggo, volgt hier een belangrijk bericht. Hebt u een Ziggo/UPC-mediabox, dan staat het volgende in de algemene voorwaarden.

‘Is de overeenkomst beëindigd? Dan geeft u het product binnen vier weken na beëindiging van de overeenkomst terug aan UPC. UPC betaalt u dan de waarborgsom terug met aftrek van de kosten die u eventueel nog aan ons moet betalen. Wij betalen geen rente over de waarborgsom. Als het product is beschadigd of niet tijdig wordt teruggestuurd, bent u UPC daarvoor een vergoeding verschuldigd. UPC kan dit bedrag inhouden op de waarborgsom.

Bullcrap, zegt de rechter vandaag, zo'n tweedehands mediabox vertegenwoordigt in de regel geen waarde. Mocht u dus uw abonnement bij Ziggo willen beëindigen, dan kunt u een (zeker wat oudere) mediabox gerust in de prullenbak gooien (wel stiekem, anders is het niet milieuvriendelijk). De vergoeding die Ziggo op grond van de overeenkomst in rekening brengt als u niet retourneert, is namelijk geen vergoeding, maar een boete. En daarmee is het beding onredelijk, oordeelt de rechter. Dat mag dus niet en daarom hoeft de box niet retour. Mooi!

Reaguursels

Inloggen

Eerst de sata harddisk eruit schroeven.

cat22 | 14-08-16 | 17:15 | + 0 -

Toen we hier overstapten naar glasvezel hadden we iets van vier generaties Casema/Ziggo kastjes die volgens de voorwaarden allemaal terug moesten maar waarbij ze alleen voor de laatste daar (ooit) daadwerkelijk om verzochten. Alles in die doos gepropt en opgestuurd. Ook zonder extra klinker was dat al een aardig gewicht en wij mooi eindelijk van die zooi af.

Pierre Tombal | 14-08-16 | 10:03 | + 1 -

Ik pis er steeds overheen, dan doet ie het niet meer en krijg ik weer een nieuwe, al was het alleen maar om het nieuwe ip adres wat je dan krijgt, kan je nl meteen weer reaguren.

PantyHamster | 14-08-16 | 09:56 | + 0 -

Fritsjoffer | 12-08-16 | 22:51

HUH?

How?

1 2 3 HD is voor mij genoeg, maar hoe?

bastemeijer | 14-08-16 | 04:15 | + 0 -

Bij UPC wel eens erg veel moeite moetem doen de waarborgsom ook echt terug te krijgen. Ze beweren dat dat vanzelf gaat en dat ze het dan vast nog niet binnenhebben of dat het vast vanzelf ooit goedkomt.
Internet stond ook vol met zulke verhalen.
Gelukkig had ik een verzendbewijs en geduld.
Niet dat dat helpt, op verzoek dat opsturen. Nee, schreeuwem op internet is het enige waar dat soort tokos van in actie komen.

Shoarmamasutra | 13-08-16 | 21:30 | + 2 -

thekolere | 13-08-16 | 17:44 | + 0 -
Het ging bij mij om overstappen naar xs4all, nota bene een dochter van ze, niet om een adreswijziging. Het circus om ze duidelijk te maken dat als ze geen signaal op die kabel kunnen zetten, dat ik dan wellicht geen abonnement meer heb, tart elke beschrijving. De overstap was dus wel geregeld, de techniek klopte, maar ze bleven maar rekeningen, aanmaningen en tegen het eind zelfs een incassobureau op me afvuren.

Iets soortgelijks met UPC. Dus nee, ik heb geen hoge pet op van de afhandelingsprocessen van dit soort organisaties.

Bruine Beer | 13-08-16 | 19:28 | + 6 -

Bruine Beer | 13-08-16 | 17:13 | + 0 -

Bij Kpn kan je gewoon via " mijn kpn " een adreswijziging doorgeven. Hetzelfde geldt voor ziggo. Even inloggen

thekolere | 13-08-16 | 17:44 | + 2 -

nobodyknows | 12-08-16 | 21:52 | + -1 -
Dat heeft de rechter niet bepaald. De klant stelde dat de box - die acht jaar oud was - geen waarde meer vertegenwoordigde. Ziggo heeft dat niet weersproken, dus gaat de rechter uit van de stelling van de klant. Sterker nog, Ziggo stelde dat de 80 euro een boete was, en de rechter vond 80 euro boete voor iets waar Ziggo niet bij aantoonde schade te leiden door het niet krijgen van de box onredelijk.

WernerT | 12-08-16 | 18:52 | + 9 -
De klant had ook een betalingsachterstand die hij weigerde te voldoen, en daarvoor is hij wel veroordeeld. Omdat beide partijen gedeeltelijk gelijk krijgen, dragen ze hun eigen kosten.

Bruine Beer | 13-08-16 | 17:21 | + 3 -

"De kern is dat een adreswijziging niet goed is doorgekomen. Moet jij bij die bedrijven ook nooit telefonisch doen. Gewoon een mailtje. Had die consument geen probleem gehad. "
thekolere | 13-08-16 | 07:53 | + -1 -

Dan heb je duidelijk betere ervaringen met adreswijzigingen bij dat soort instanties dan ik. Een mailtje? Naar welk emailadres? In elk geval KPN was per email niet bereikbaar (en dat is dus een internetprovider.....) Kon ook geen bevestiging sturen van de contacten met de 'service desk'. Rinse, repeat voor vier maanden.

Bruine Beer | 13-08-16 | 17:13 | + 1 -

De eerste settop boxen zijn hier retour UPC gegaan.
Wel persoonlijk, en eerst een baksteen door de ruit.

Ing. eslapen | 13-08-16 | 13:15 | + -3 -

@thekolere | 13-08-16 | 07:47
Sommige mensen zijn gewoon te beroerd om hem bij een verzamelpunt op 3 minuten lopen van huis in te leveren. Of die vinden het gewoon leuk om moeilijk te doen want Ziggo = Evil.
Die hebben ook geen Windows op hun PC want Microsoft is ook evil. En KPN ook. En Albert Heijn natuurlijk ook. Iedereen is eigenlijk evil en zo vullen ze hun dag.

sinar2 | 13-08-16 | 09:45 | + 10 -

Laat maar..... heb het vonnis maar even doorgelezen. De kern is dat een adreswijziging niet goed is doorgekomen. Moet jij bij die bedrijven ook nooit telefonisch doen. Gewoon een mailtje. Had die consument geen probleem gehad. Trouwens geef je een adreswijziging door en je hoort niets dan zou ik toch na een aantal weken even aan de bel trekken. Typisch een trosradarjankverhaal.

thekolere | 13-08-16 | 07:53 | + -2 -

Dat ding wilde Ziggo terug hebben. Kreeg thuis een retourdoos. En voila..... box in retourdoos en richting Ziggo. Is er iemand die mij het probleem kan uitleggen?

thekolere | 13-08-16 | 07:47 | + 15 -

KPN moest gesloopt worden wegens monopolie. Nu is er ziggo. Wat klopt hier niet?

Vogelbeest | 12-08-16 | 23:14 | + 24 -

"bijna heel Nederland gedwongen wordt te kabelen bij Ziggo", huh?
Schoteltje op het dak en je hebt van Ziggo geen last hoor. En je kunt Ziggo ook gewoon opzeggen en geen schotel nemen, dan heb je toch het standaard pakket met zenders (1,2,3 in HD, rest in SD). Dan gewoon de uitzendinggemist van je smartTV gebruiken als je wat terug wilt kijken of even een Joetjoep appje op je smartTV voor alles dat niet in de UG staat.

Ziggo krijgt van mij geen cent. En dat kan volgens mij in heel Nederland.

Fritsjoffer | 12-08-16 | 22:51 | + 11 -

De meeste boxen die retour gestuurd moe(s)ten worden zijn vaak beter dan wat de gemiddelde klant thuis heeft staan, gezien dit vaak mensen zijn die elk jaar switchen en de gemiddelde klant meestal zo'n box van 5 of 10 jaar oud heeft staan.
En dan over een half jaar gaat dezelfde klant weer klagen dat de abonnementsprijs verhoogd wordt, gezien Ziggo nu meer van die boxen moet kopen.

jerrycan | 12-08-16 | 22:20 | + -11 -

@haringkoning : ook handig om te doen met een box die naar jouw is te herleiden. Misschien dat ze er om lachen, verwacht het niet, maar je zou zomaar even de pineut kunnen zijn voor de extra kosten.

Wel vaag dit, een technologie vreemde rechter vind dat een box geen waarde heeft, dat ie tweede of derde hans is doet er niet toe. Daarom koop je die boxen ook niet, je krijgt ze van Ziggo. En zeker zon Horizon box kan best nog wel een klantje mee na een opfrisbeurt.
Dat het bedrag dan geen vergoeding is maar een boete wordt is het gevolg dat door dezelfde rechter wordt bepaald dat de box geen waarde heeft.

Nog even en kan je als bedrijf niks meer vorderen omdat alles ter bescherming van de rubberen consument word afgewezen door een slapende D66 rechter.

nobodyknows | 12-08-16 | 21:52 | + -1 -

@ thekolere: en weet je wat helemaal het mooie van een antwoordnummer is? De houder/ontvanger mag betalen voor het verzenden! En die krijgt de rekening (natuurlijk) op basis van het gewicht. Dus om er voor te zorgen dat de box goed in de doos blijft liggen, gewoon een extra klinker er bij doen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Haringkoning | 12-08-16 | 20:31 | + 36 -

Wat is het probleem? Ziggo heeft een antwoordnummer. Box in een doos( ook van ziggo ) en retour. Dat is alles! Waarom een rechtzaak?

thekolere | 12-08-16 | 20:08 | + 39 -

Je moet zo'n box toch eerst kapot slaan en in de fik steken voor je hem weer inlevert? youtu.be/n3eZyQ2QBoQ

Osdorpertje | 12-08-16 | 19:44 | + -4 -

Mijn partner heeft nog een paar digitennekastjes van KPN die volgens het contract terugmoeten. Hij wil ze graag terugsturen, maar waarheen? De klantenservice wist het niet, het personeel in de KPN-winkel wou ze ook niet aannemen... Deze uitspraak lijkt me erg fijn voor dit soort kwesties.

magikeenklinkerhans | 12-08-16 | 19:32 | + 20 -

Ik stuur zo'n kreng graag terug. Het liefst defect.

Tel Aziaat | 12-08-16 | 18:55 | + 30 -

Leuk, maar toch verliest deze consument per saldo: 'De kantonrechter (...) compenseert de proceskosten in die zin dat elke partij de eigen proceskosten draagt'.

WernerT | 12-08-16 | 18:52 | + 9 -

Maar mis je dan niet je waarborgsom?

sinar2 | 12-08-16 | 18:38 | + 6 -

Toch nog een goede uitspraak vandaag.

ProAsfalt | 12-08-16 | 18:19 | + 30 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken