KLM en piloten overleggen tegenwoordig via De Telegraaf



KLM moet, als het strikt de eigen pensioenovereenkomst volgt, €600 mio in de pensioenpot van de piloten storten. De pensioenen kunnen anders, als gevolg van strengere buffereisen die aan pensioenfondsen worden gesteld, niet meer worden geïndexeerd. Nu begrijpt u dat de KLM niet zit te springen om dat bedrag af te tikken, want zo zegt de luchtvaartmaatschappij, dat geld kan beter gebruikt worden om nieuwe vliegtuigen aan te schaffen. Bovendien is de pensioenovereenkomst tien jaar geleden afgesloten en toen waren de indexatie- en buffereisen anders. Dus wil de KLM delen van de pensioenovereenkomst opzeggen, om onder de betaling van €600 mio uit te komen. De piloten vinden dat de KLM radicaliseert en noemen die opstelling onredelijk. Want, zeggen de piloten tegen De Telegraaf, we hebben al flink ingeleverd. Zo zijn de piloten meer uren gaan werken voor hetzelfde geld en is de pensioenregeling al eerder versoberd. Tegenover dat offer beloofde de KLM een aandelenbelang voor piloten te zetten, alsmede een pilotenzetel in de raad van bestuur van Air France-KLM. De piloten hebben wel geleverd en de KLM niet. Daarom zijn de piloten een beetje pissig dat de KLM nog verder gaat snoeien in de pensioenen. Heibel dus. Nu heeft de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers een brief op poten gestuurd aan de KLM met het verzoek om uiterlijk vrijdag terug te komen op de voorgenomen pensioenversobering. Kennelijk communiceert men al zo rot met elkaar dat de VNV in De Telegraaf moest lezen dat KLM de brief in goede orde heeft ontvangen. Dat loopt soepel! Gaan wij afwachten of de rechter akkoord gaat met de eenzijdige pensioenwijziging door KLM. En een staking van de piloten vinden we prima, want de DK-redactie gaat toch nooit op verkansie. Rest ons wat relevante links: hier voor de uitleg over de pensioenen en daar voor het ganse artikel in De Telegraaf.

Reaguursels

Inloggen

Contract is contract, maar is zou er ook vanaf willen. Maar dat zul je dan moeten afkopen, helaas voor KLM. En andere afspraken niet nakomen helpt ook niet bij de rechter.

Raider Twix | 10-08-16 | 20:14 | + 0 -

En de grondmedewerkers kunnen de T*fus genieten. Hun onregelmatigheid staat op het spel. Mocht dit voor hun door gaan dan wordt er een trend ingezet voor de rest van Nederland. Feestdagen, weekenden, nachten etc... geen toeslag meer.

thekolere | 10-08-16 | 14:01 | + 4 -

duitse herder | 10-08-16 | 12:41 | +
helemaal mee eens, maar dat is niet iets waar KLM en VNV iets aan kunnen doen, anders dan mensen uit het buitenland inzetten of op buitenlandse contracten te laten werken.

joozd | 10-08-16 | 12:58 | + 3 -

joozd | 10-08-16 | 10:16 |

U maakt een denkfout. De kosten van lonen -in Nederland- zijn te hoog. Niet het loon sec.

Een voorbeeld berekening:

Een werknemer die 1600 E netto p maand verdient krijgt 19.200 E per jaar plus vakantietoeslag.
De werkgever betaalt voor deze werknemer:

19.200 x factor 2.0 is 38.400
19.200 x factor 2.1 is 40.320
19.200 x factor 2.2 is 42.240
19.200 x factor 2.3 is 44.160

Factor is afhankelijk van de cao
En dan moet er geen ziekmelding zijn.

duitse herder | 10-08-16 | 12:41 | + -2 -

Feynman | 10-08-16 | 10:54 |
Er zijn afspraken gemaakt over het onderkomen waar de bemanning een groot deel van hun leven door moet brengen, en aan voldoende rust moet komen om veilig de terugvlucht uit te kunnen voeren. Net als over de hoeveelheid licht op uw kantoor en de kwaliteit van uw bureaustoel.

Ik ben het overigens met u eens dat dingen beter kunnen, maar u stelt de zaken een stuk zwart-witter voor dan ze zijn.

joozd | 10-08-16 | 12:07 | + 4 -

Feynman | 10-08-16 | 11:07 | +
Ad Segers verdient bij Qatar netto meer dan een gezagvoerder KLM, een seniore captain vergelijken met een juniore copiloot is nogal scheef; een seniore captain bij Iberia verdient vergelijkbaar met een KLM vlieger; als je maar China of omgeving wil kan je er nog een pak bij optellen. (en €1000 per maand voor een beroep wat je alleen kan uitvoeren na een investering die dat bedrag alleen al aan rente kost is in mijn ogen overigens gewoon uitbuiting en geen hond die daar blijft zitten voor dat geld)
Daarbuiten gelaten is er niemand die wil dat de KLM €600M bijlegt. De KLM niet, de VNV niet en ongetwijfeld ook het pensioenfonds niet.
Tot slot is de VNV de eerste vakbond geweest die inzag dat het roer bij de KLM om moet, en heeft dus direct samen met KLM en CAO gemaakt die volledig voldoet aan de doelstellingen van 10% meer productie tegen 10% minder kosten die de KLM voor 2020 gesteld heeft. Iets waar de andere vakbonden meer moeite mee lijken te hebben. Dus wat betreft die keiharde eisen waar Ad het veertien jaar geleden over had valt het inmiddels nogal mee.

De reden waarom KLM vliegers duur zijn, zijn de riante pensioenvoorwaarden; iets waar de VNV zich ook van bewust is, maar de oplossing hiervoor zal gevonden moeten worden in overleg, niet door het eenzijdig opzeggen van afspraken op een manier die mogelijk niet eens juridisch houdbaar is.

joozd | 10-08-16 | 12:01 | + 3 -

joozd | 10-08-16 | 10:48
Op het strand van Qatar ligt Ad Segers (56), die na 26 jaar in de cockpit bij Martinair nog een paar jaar wil ‘bijbeunen’ als 777-vlieger bij Qatar Airways. Samen met andere dissidenten richtte hij in 2002 de Onafhankelijke Vliegersvereniging Nederland (OVN) op om het VNV-monopolie te doorbreken. Hij zei: "Ik denk altijd: houd op met die extreme eisen, je maakt het bedrijf kapot. KLM betaalt zich blauw aan pensioenpremies."

"Een [KLM] captain op een Boeing 747 of 777 verdient rond 20.000 euro bruto per maand." versus: Bij Iberia Express verdienen jonge co-piloten een maandsalaris van slechts 1.000 euro voor 75 vlieguren (daarboven 8 euro per uur extra). (die extra uren zijn trouwens op jaarbasis vrij lastig, aangezien 12x75 al 900 uur is. Zie FTL)

De markt verschuift naar andere bedrijven, met andere arbeidsvoorwaarden. De nieuwe generatie KLM piloten krijgen nooit meer de salarissen die de huidige captians verdienen. Dat geld komt nu én straks gewoon niet meer uit de markt. Of omdat KLM koppig is geweest en de toko failliet is gegaan, of dat KLM eindelijk met nieuwere zuinige kisten is gaan vliegen bemant door mensen met een normaal salaris voor normaal werk.

De vraag is dus of jij de situatie wel bekijkt vanuit de complete markt, in plaats van de gefaalde planeconomie van VNV.

Feynman | 10-08-16 | 11:07 | + 4 -

Mika6101 | 10-08-16 | 10:32 |
Gaat voornamelijk over cabin crew. Ik weet niet in hoeverre het allemaal al doorgevoerd is (of gaat worden) maar Norwegian vaart zacht gezegd "scherp aan de wind".
Wellicht is de werknemersbescherming hier nogal doorgeslagen, maar als je kijkt naar de situatie van de armste 20% in landen waar werknemers bediend minder rechten hebben is dat niet helemaal voor niets.

joozd | 10-08-16 | 10:57 | + 3 -

Zo staak je een bedrijf kapot:

Daarnaast zetelen VNV-vertegenwoordigers in commissies van de ondernemingsraad om precies te definiëren waarop piloten recht hebben. Het is bijna hilarisch. Minutieus wordt vastgelegd hoe groot de hotelkamers moeten zijn van de bemanning op continentale of intercontinentale vluchten, hoeveel daglicht de gordijnen moeten weren, wat de maximale afstand is van het hotel naar het dichtstbijzijnde winkelcentrum in een willekeurige wereldstad en hoe vaak een personeelsvertegenwoordiger moet uitvliegen om dit alles te controleren. www.elsevier.nl/economie/achtergrond/2...

Feynman | 10-08-16 | 10:54 | + 2 -

joozd | 10-08-16 | 10:48
Wel met het jaarverslag.

Feynman | 10-08-16 | 10:51 | + 9 -

Feynman | 10-08-16 | 10:42
U bent duidelijk niet bekend met de situatie.

joozd | 10-08-16 | 10:48 | + -6 -

Piloten die altijd meerdere keren hebben verdient wat de jongere generatie heeft verdiend willen nu dat het bedrijf, vlak voordat het wordt overgedragen aan die jongeren nog even 600 miljoen aftikt. Terwijl KLM financieel nu al het meest zielige bedrijf is. Dat zou best eens de nekslag kunnen worden.

Als je het generatieconflict goed wil duiden binnen de toko, zou je de toko even moeten laten failleren. Aandeelhouders hebben toch al de meeste waarde zien verdampen en kunnen dan eindelijk de navelstreng doorknippen met mensen die toch al veel te veel hebben ontvangen.

Dan heb je een besparing van 600 miljoen. De nettowinst kwam in 2015 uit op 118 miljoen euro, tegenover een verlies van 225 miljoen euro een jaar eerder. De oudere generatie wil graag de complete winst van 2015 meerdere keren afromen. Geen respect voor de verliezen al die jaren ervoor. Wel deel van "dit geld is er niet" begrijpen de heren niet?!?

Die 600 miljoen wordt niet betaalt vanuit eigen vermogen, dus niet door aandeelhouders. Wordt ook niet betaalt vanuit de winst, dus niet door de werkgever. Nee, de enige kasstroom die nog over is, is vanuit de huidige klanten die bediend worden door voornamelijk jonge piloten. Wordt een kist door oudere piloten gevlogen, is die vlucht vanwege de salarissen net niet winstgevend.

De vraag vanuit de vereniging is dus of de jonge piloten even door willen vliegen tegen een schijntje met nieuwe klanten om hele oude afspraken af te tikken. Jongeren die nooit tonnen gaan verdienen per jaar. Jongeren die nooit de pensioenen opbouwen waar ze nu voor moeten werken.

Op kasstroombasis is dit pensioenverhaal al een tijdje een omslagstelsel geworden. Die oude piloten hadden maar moeten staken en sparen toen er jaren geleden te weinig pensioenkapitaal opzij werd gezet, in de illusie dat de beurs de rest wel zou bijverdienen. Zij hebben gegokt en verloren, toen de jeugd nog aan het knikkeren was.

Mocht KLM dit gaan betalen dan zitten die jongeren vast in een kansloos bedrijf wat het nooit meer gaat redden tegen andere marktpartijen. Ik hoop dat ze het zinkende schip op tijd verlaten. Dan krijgen die potverteerders de deksel op hun neus.

Feynman | 10-08-16 | 10:42 | + 13 -

@EefjeWentelteefje | 10-08-16 | 10:06
Mee eens.
@joozd | 10-08-16 | 10:16
Ik ben nog nooit een thaise piloot tegengekomen op Norwegian. Maar als jouw verhaal klopt, geeft dat alleen maar aan dat de werkgeverskosten en andere plichten voor werkgevers te hoog zijn. Als je als werknemer wil dat dit verandert moet je de juiste politici kiezen. Ik heb als werkgever te vaak mijn handen gebrand aan westers personeel. Mijn voorkeur gaat uit naar mensen uit eigen land, maar ik wil uiteindelijk wel dat mijn bedrijfsjes blijven leven. Bedrijven (werkgevers) hebben ten doel een winstgevend bedrijf te bouwen. Kies dus voor een politiek die het voor een bedrijf lonend maakt personeel in te huren. Niet voor een politiek die ervoor zorgt dat werkgevers uit eigen land een blok aan het been zijn. 'Ik wens je veel personeel' klinkt niet echt als iets positiefs tegenwoordig of vind jij van wel?

Mika6101 | 10-08-16 | 10:32 | + 4 -

Mika6101 | 10-08-16 | 09:53 |
Met "aanpassen" bedoelt u mensen uit Thailand invliegen om op een Singaporees contact met minimale werknemersrechten in Europa te gaan werken? Wordt het inderdaad goedkoper van, (niet voor de piloten overigens, die verdienen ook bij Norwegian meer dan prima) maar wellicht niet extreem goed voor de werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden in Europa.

joozd | 10-08-16 | 10:16 | + 6 -

@Mika6101 | 10-08-16 | 09:53 |

Ja, ik snap dat er hier sprake is van een 'contractuele kwestie' tussen de KLM en de piloten, dus sta ik er een beetje dubbel in, want het uitgangspunt is toch nog steeds "pacta sunt servanda" uit boekje 3 BW.
Maar toch heb ik heel wat meer compassie met de (toekomstige) gepensioneerden die (t.z.t.) wat fooi uit de ruif van PMT, Zorg&Zekerheid en dergelijke (gaan) ontvangen. Mensen die straks echt op een houtje moeten gaan bijten (ondanks jarenlang hard werken) en nauwelijks ooit kans hebben gehad om zelf het een en ander te regelen.

KLM loopt al jarenlang achter de feiten aan en het is opmerkelijk dat ze kennelijk geen afdoende conclusies weten te trekken uit het feit dat volle dochter Transavia het wèl lijkt te rooien in de huidige markt.

EefjeWentelteefje | 10-08-16 | 10:06 | + 3 -

@EefjeWentelteefje | 10-08-16 | 09:38
Je hebt gelijk. Alleen belofte maakt schuld. Dat neemt niet weg dat KLM vol zit met piloten van de oude stempel die nog steeds denken dat ze de koningen van de lucht zijn. Maar juist door die enorme salarissen van vroeger is er nu een overschot van piloten. Piloten van nu zijn meer veredelde buschauffeurs. KLM heeft en houdt de komende jaren problemen met die omschakeling in de markt. Zelf vlieg ik altijd met Norwegian, een voorbeeld van een bedrijf dat zich wel flexibel aanpast aan een veranderende markt.

Mika6101 | 10-08-16 | 09:53 | + 4 -

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de gemiddelde piloot bij de KLM een jaarinkomen van minimaal een paar ton heeft (gezagvoerder: 3,5 ton per jaar), je zou toch zeggen dat je met een dergelijk salaris ook zelf wel een beetje kunt (bij)sparen voor een redelijk pensioen? Of ben ik hier nou heel erg naïef?

EefjeWentelteefje | 10-08-16 | 09:38 | + 18 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken