Nu kan zelfs uw thermostaat worden gehackt

Ja hoor. Even geleden werd al gewaarschuwd voor de beveiliging van het internet of things. En leek het ons een goed idee dat uw cv-ketel niet gehackt zou worden. En nu is het dus gewoon zover. Een (slimme) thermostaat kan nu officieel gehackt worden. Op de DefCon-conferentie in Las Vegas demonstreerden twee Britse onderzoekers een lek in een thermostaat. Het ding kan geïnfecteerd worden met ransomware. Een of andere grappenmaker kan dus gewoon uw thermostaat hacken en 300 dollar eisen voordat u uw huis weer kunt verwarmen. Best wel onhandig, dunkt ons. Voorlopig is het beveiligingsrisico beperkt, omdat de hacker fysieke toegang moet hebben tot de thermostaat of de gebruiker zijn apparaat zelf moet infecteren, maar het gevaar is er in ieder geval. Vandaar dat de oproep onverminderd actueel blijft: laten we zorgen voor een wat beter beveiligd internet, zeker nu zo ongeveer elk apparaat erop wordt aangesloten.

Reaguursels

Inloggen

@loze stijl | 10-08-16 | 13:40 |
Ik gaf al toe dat ieder uur een optie is, ieder half uur is dat ook, MAAR er is geen enkele telecomboer die daarvoor een contract af wilt sluiten. Het gaat dan namelijk om 17 MB per jaar. Op dat moment tellen de kosten van de aansluiting zwaarder dan de kosten van het dataverbruik. Het budget dat men heeft is 28 euro per jaar, dus die aansluiting gaat daar waarschijnlijk niet in passen.

En zelfs als het past heeft men er nog niets aan. Je ziet dat iemand vaak van huis is, maar als je dan gaat kijken concludeer je dat het huis 4 waakhonden, een alarminstallatie en extreem veilige sloten heeft. Of erger: Er is nauwelijks iets in huis dat het jatten waard is. Via de slimme meter zie je het verschil tussen een macbook en een DELL toch niet, maar via de website van uw energiemaatschappij, waar u zelf uw browser op richt, ziet men dit wel.

Vergeleken met de info die u op andere manieren bloot geeft, is die slimme meter dus echt totaal niet boeiend. Dan zijn er nog de hackers die u op afstand af zouden kunnen sluiten.... Dat doen zij niet, want hun spulletjes hebben elektra nodig om te blijven functioneren. En digitaal terreur.... tsja, dat blijft een optie, maar dat is het zonder slimme meter ook al. Of dacht u dat het transformatorhuisje in de wijk niet op afstand uitgeschakeld kon worden?

Verder is het bij wet verboden om mensen af te sluiten d.m.v. de slimme meter en mogen meters met deze functionaliteit niet in Nederland worden geplaatst. Dus ook dat drama is van de lucht.

Tel Aziaat | 10-08-16 | 15:49 | + 0 -

@Uw Verzekeringsadvis | 09-08-16 | 17:25 | + 1 - Alleen bij gashaarden

Vogelbeest | 10-08-16 | 14:32 | + 0 -

@Pierre Tombal | 10-08-16 | 13:18 |
Zone regelingen zijn leuk, maar waarom zou ik er in godsnaam 1 willen hebben?
Als ik actief ben in een ruimte, wil ik dat het er warm wordt en als ik er niet actief ben (bijvoorbeeld omdat ik lig te slapen) maak ik mij alleen zorgen over vorstschade aan mijn huis en/of wakker worden met onderkoeling.

Verder heb ik een combinatie van vloerverwarming en radiatoren. Ik regel het met een (brak) zelfgeklust draadloos systeem. Het eerste half uur gaan de radiatoren open op volle toeren, daarna blijft via de vloerverwarming de temperatuur op peil tot 2 uur na de laatste keer dat er beweging is waargenomen in een ruimte.

Simpel, effectief en het staat volledig op zichzelf. Maar bovenal: Ik heb er geen omkijken naar en ik verspil ook niets. Het kan uiteraard nog effectiever en krapper afgesteld worden, maar dan constateer je dat het hele huis koud wordt als je een keer met z'n allen een film zit te kijken op de bank.

Tel Aziaat | 10-08-16 | 13:42 | + 0 -

@Tel Aziaat | 10-08-16 | 11:36 |
Je hebt uiteraard gelijk. metingen met een interval zijn strikt genomen niet realtime maar...
Laten we eens stellen dat er elke 30 minuten een datapakketje wordt verstuurd. Ook dan kun je hiermee een leuke grafiek bouwen die voor kwaadwilenden genoeg informatie geeft over de tijdvlakken waarop niet tot nauwelijks energie wordt verbruikt en daar dus uit kan lezen of er iemand op het betreffende adres aanwezig is.
De handige Harrie die bij deze informatie kan omdat het zijn werk is gaat uiteraard niet zelf op rooftocht maar laat dit over aan zijn vriendjes met breekijzers, bivakmutsen en eventueel ander vakgereedschap.
Vergelijk het met de soms opduikende platte petten bij de politie die 'onder de tafel' informatie doorspelen aan kwaadwillenden over lopende onderzoeken, op handen zijnde ontruimingen enz..
Iedereen heeft vrienden/kennissen en in die club zitten doorgaans keurige burgers maar soms ook viespeuken met een troebel mijn/dijn beeld.
In die hoek moet je het gevaar zoeken.

loze stijl | 10-08-16 | 13:40 | + 0 -

@Tel Aziaat | 10-08-16 | 11:36
Nice! Maar van mij hoeft een ruimte niet direct verwarmd te worden wanneer ik daar binnen kom, bijvoorbeeld om de was op te hangen. Ik doe dat liever wat doelgerichter. Maar heb je dan ook een zone regeling? Dat was voor mij de reden om Evohome te nemen. Mijn woonkamer koelt door de vloerverwarming namelijk nauwelijks af gedurende de nacht en dan moest ik de thermostaat op 24 gooien om in mijn werkkamer een beetje een normale temperatuur te krijgen. Nu draai ik aan de knop op mijn werkkamer als dat nodig is en dan staat alleen daar de verwarming aan. De rest blijft uit. De stadsverwarming is hierbij wel gunstig, want ik hoef geen enkele rekening te houden met een minimale brandtijd van de ketel. Ik kan zo vaak de toevoerklep openen en sluiten als ik wil. En via de internetkoppeling is het systeem ook verbonden aan mijn domotica op de Pi in mijn meterkast (met de twee euro zelfklus kabel om de slimme meter uit te lezen).

Pierre Tombal | 10-08-16 | 13:18 | + 0 -

Wat een gedoe met die slimme meters zeg.
Wij stoken nooit, nee ook niet in de winter.
Wij maken gebruik van de warmte die de buren afgeven en reken maar het is bloed heet hier af en toe. Zo warm dat we onze balkon deur open moeten zetten.
In de nacht staat de ventilator aan in de slaapkamer het is anders niet te harden.
Wij stoken zo ie zo nooit in de slaapkamer ook niet bij -7 graden of nog lager.
.
Een slimme meter komt er bij ons niet in.
Je mag en kan hem weigeren.
Met een slimme meter kan je leverancier je zo afsluiten als je b.v te laat betaald al is het maar een dag.
Je betaald honderden euro's om weer aangesloten te worden.
Wij betalen pas onze rekeningen als het geld binnen is, niet wanneer de leverancier het wilt middels een maandelijkse incasso.
Wij betalen wanneer het ons uitkomt.
Wij hoeven geen bemoeienis van welke leverancier dan ook.

LuckyGirl | 10-08-16 | 12:10 | + 0 -

@loze stijl | 09-08-16 | 23:54 |
In theorie kan het niet realtime. Ik noem 1 overzicht per 10 seconden is strikt genomen namelijk niet realtime. Maar stel dat we het wel realtime noemen, dan moet er iedere 10 seconden een bericht van ongeveer 1KB door het mobiele netwerk verstuurd worden, want die slimme meters hangen aan het mobiele netwerk. Dat is 262 MB per maand per meter en dan zit het beheer er nog niet eens bij in. Reken er maar op dat het dus zo'n 2 euro per meter, per maand kost. Oftewel 24 euro per jaar. Aangezien de meterhuur zo'n 28 euro per jaar bedraagt voelt u al aankomen dat realtime economisch niet echt haalbaar is. Het verbruik per uur is wel haalbaar, maar dan gaat het over het afgelopen uur. Een inbreker heeft daar geen zak aan.
Verder: Een inbreker die de hersens heeft om deze analyse daadwerkelijk uit te voeren, is geen inbreker en heeft veel teveel te verliezen met het doorspelen van deze data.

@Pierre Tombal | 09-08-16 | 23:55 |
Het zou nog steeds kunnen dat die stadsverwarming netto beter is dan zelf stoken, maar ik moet toegeven dat het er inderdaad niet rooskleurig uitziet.

Het verwarmen van ongebruikte ruimtes heb ik aangepakt d.m.v. bewegingssensoren. Er staat een minimale temperatuur waar de ruimte altijd boven moet blijven (16 graden) en als er beweging is gaat de temperatuur naar 18. Zelfgeklust, dat dan weer wel, want ik erger me aan alle kant en klare home-automation systemen.

Tel Aziaat | 10-08-16 | 11:36 | + 0 -

@de_tyvus | 10-08-16 | 00:39
Ze zeggen van niet. Die dingen zijn oorspronkelijk overigens ontwikkeld voor vakantiehuisjes (Landal naar ik meen te herinneren). Werken op zich wel goed maar het is nogal een nadeel dat ze de verwarming ook uitschakelen wanneer jij jezelf in een andere ruimte in je huis bevindt. Dat is sowieso het grote probleem van een enkele thermostaat in je woonkamer: op het moment dat die de ingestelde temperatuur heeft bereikt wordt de rest van je huis niet meer verwarmd. Dan zitten je kinderen te vernikkelen tijdens het maken van hun huiswerk en jij in de badkamer of je thuiswerkplek.

Pierre Tombal | 10-08-16 | 09:47 | + 0 -

Ik snap het nut van die dingen niet. Het schijnt dan handig te zijn zodat je op afstand de verwarming kan aanzetten zodat het alvast lekker warm is in je huis als je aankomt. Alsof die vijf minuten die het duurt voordat het warm is echt zo onoverbrugbaar zijn.

wandelende tak | 10-08-16 | 09:38 | + 1 -

de_tyvus | 10-08-16 | 00:39
Nee, reageert niet op huisdieren, niet op mijn hond iig.

Harry Turtle | 10-08-16 | 09:34 | + 0 -

@Harry Turtle | 10-08-16 | 00:31 | + 1 -
Klinkt als een mooi ding, reageert die melder op katten?

de_tyvus | 10-08-16 | 00:39 | + 0 -

Ja superhandig die slimme thermostaten van 300,-, software issues en wifi storingen.. Want het duurt wel 5 min voordat je huis warm is, terwijl 15 graden al subtropisch warm voelt als je net uit de tyfuskou komt.
Tip, koop een Icy met ingebouwde bewegingsmelder, schakelt vanzelf uit dus bespaart flink zonder de nadelen van een 'slimme' thermostaat.
Stop making simple things complicated.

Harry Turtle | 10-08-16 | 00:31 | + 2 -

@Tel Aziaat | 09-08-16 | 22:33
Haha. Maar het KAN dus wel voor die twee euro en dat is wat ik zei. De stadsverwarming hier wordt overigens niet gerealiseerd via restwarmte maar via een speciaal daarvoor gebouwde warmtecentrale. Die dus gewoon gas verbruikt en vervolgens het warme water via de koude grond naar mijn huis transporteert. Echt effectief lijkt het niet te zijn: ik kan ongeveer een emmer vol koud water vullen voordat ik in de keuken warm water uit de wisselaar krijg. Dat is bijna tien keer het volume water dat in de leiding tussen de wisselaar en de kraan zit. En daar staat die stomme centrale dus de hele dag voor te roken. Nee, dat ik de hoofdprijs betaal voor mijn warmte verbaast mij allerminst.

Ik heb zelf overigens Evohome (sorry, Toon is gewoon spielerei voor tokkies). Kostte een duit, maar ik kan nu iedere ruimte individueel aansturen. Dat scheelt pas echt pieken, want daardoor verwarm ik nu geen ongebruikte ruimtes. En ja ik heb daar een internet connectie op actief waarmee ik de installatie kan monitoren en beheren. ik vind het ideaal.

Pierre Tombal | 09-08-16 | 23:55 | + 0 -

Leuk ook met die slimme meters.
Je energieleverancier kan realtime bekijken wanneer en hoeveel gas en electriciteit je verbruikt.
Er hoeft maar één malafide en handige Harrie bij deze queries te kunnen en daarmee geschikte adressen profileren en dit door te spelen aan zijn of haar criminele vriendjes.
Adres waar alleen tussen 's morgens 08:00 en 's middags 14:00 gas wordt verbruikt en daarna pas vanaf 23:00 weer tot zeg 02:00? Ah, een alleenstaande ploegendienst loonslaaf. In die week kun je als inbrekert veilig je gang gaan op een tijd waarvan je weet dat je niet gestoord wordt bij je 'werk'
Ik ga er maar vanuit dat dit risico grondig is afgedekt.

loze stijl | 09-08-16 | 23:54 | + -1 -

@EefjeWentelteefje | 09-08-16 | 15:53 | + 16 -
Hier zou het op zich nog wel praktisch kunnen zijn. We vergeten eigenlijk allebei de thermos omlaag te draaien wanneer we naar bed gaan en denken dan, ja pff daar ga ik niet meer voor naar beneden hoor..
Daarnaast draait zij een 9-6 baan 4-5 dagen in de week en ik een 10-daags ploegendienst rooster.
Probeer maar eens een thermostaat te vinden waar je sowieso een 10-daags rooster in kan programmeren en ga die dan eens simultaan draaien met een kantoorrooster...
Met zo'n ding zou ik in de nachtdienst eens kunnen inloggen en de kachel omlaag draaien. Of als de wekker om half 5 gaat de thermos kunnen opschroeven zodat die zijn werk doet als ik sta te douchen om wakker te worden.
Maar 200 euro vind ik dan weer meer dan te gek voor een thermostaatje.. Dan maar wat teveel stoken.

de_tyvus | 09-08-16 | 23:06 | + 0 -

@Febofiel | 09-08-16 | 15:26 |
Eens!

@Mika6101 | 09-08-16 | 15:50 |
@Pierre Tombal | 09-08-16 | 15:55 |
Ik heb gewoon bewegingsmelders aan mijn thermostaat gehangen en ik zeik dan het eerste half uur nadat ik binnen ben niet over de temperatuur. Daarna is het warm. Veel veiliger, effectiever en uiteindelijk is het ook goedkoper dan het smartphone-connected alternatief. Komt nog eens bij dat ik er ook niet over na hoef te denken.

@EefjeWentelteefje | 09-08-16 | 15:58 |
@sinar2 | 09-08-16 | 16:24 |
Gelul! Een inbreker gaat niet lopen dataminen, want dan konden zij hun geld op een andere manier wel verdienen. Kortom, ze zijn er gewoon te stom voor.
Zij lopen gewoon een rondje door de wijk en verkennen de omgeving een paar keer op voorhand. Dat levert veel meer informatie op dan een beetje dataminen op verbruiksdata.

@pandalicious | 09-08-16 | 16:30 |
HAHAHAHA! Zo had ik het nog niet bekeken!
Hoe zit het dan met telefoonabbonnementen bijvoorbeeld? En gas/water/licht/riool aansluitingen? Hypotheken? Bankrekeningen?
Ransomware everywhere!

@duitse herder | 09-08-16 | 16:52 |
En in de zomer is het zeker weer te warm?

@1nfidel | 09-08-16 | 19:59 |
Ooit geprobeert een Toon opnieuw te flashen? U kunt dat namelijk vergeten tenzij u een soldeerbout ter hand wilt nemen.

@Pierre Tombal | 09-08-16 | 20:48 |
Helaas, het kabeltje kost alleen 2 euro als u het zelf in elkaar klust. Anders kost het 15 euro. Maar waar hebben we het over, in vergelijking met de aanschafkosten van Toon zijn die 15 euro bijna hetzelfde als gratis.

Overigens komt bij stadsverwarming het rendement vaak wel boven de 50% en meestal zelfs ver boven de 90% uit. Daarnaast is de warmtebron vaak, maar niet altijd, gebaseerd op restwarmte van de industrie en dus is het meestal wel beter voor de omgeving. Helaas is het vaak niet beter voor de portemonnee van de gene die de aansluiting afneemt.

Tel Aziaat | 09-08-16 | 22:33 | + 2 -

Even voor de allesweters hier:

CV staat voor Centrale Verwarming. Wat jullie bedoelen is een ketel. Andere vormen van CV zijn onder andere gebaseerd op een moederhaard of stadsverwarming. Gegeven dat ik op stadsverwarming zit maak ik mezelf nou niet echt druk over een futiliteit als rendement. Die waarschijnlijk niet boven de 50% uitkomt, maar volgens de gemeente hier is dat beter dan wanneer ik zelf uitlaatgassen boven mijn huis uitstoot. Het zal wel.

Toon is geen slimme thermostaat maar een verbruiksmonitor met thermostaatfunctie. Dat kan je als "slim" betitelen, maar het is niet hetzelfde. Slimme thermostaten koop je gewoon bij verwarmingsspecialisten en bouwmarkten en komen niet met een abonnement. De informatie die je via Toon krijgt kan je overigens vrij simpel via een kabeltje van ongeveer twee euro verzamelen op je computer. Bijvoorbeeld in een gratis domotica programma op je Raspberry Pi.

Ik vind het niet erg dat jullie ook wat willen vertellen, maar het is handiger indien jullie dan ook het onderwerp begrijpen.

Pierre Tombal | 09-08-16 | 20:48 | + 1 -

Gewoon netjes afwachten totdat het verplicht wordt omdat dat 'beter is voor het milieu' en de overheid je warme water en CV controleert. Dat is nl 'veel gemakkelijker' met afrekenen etc, en 'iedereen heeft daar profijt van'. Totdat je iets doet dat ze niet willen en jij geen warm water of CV meer hebt. Conspiracy? Mijn vader kreeg z'n loon nog in een zakje aan het eind van de week. Iemand nog wel eens geprobeerd om dat aan z'n baas te vragen? Wel eens gehoord van bijvoorbeeld loonbeslag?

God Zelf | 09-08-16 | 20:02 | + 4 -

Hoezo is dit ransomware, je bewaart toch geen documenten op een thermostaat? Opnieuw flashen is dus geen enkel probleem en de enige manier om van die troep af te komen. Maar als op mijn Toon ransomware zou komen te staan, zou ik direct de stekker eruit halen en het apparaat vervangen door een domme van 3 tientjes. Welke druif gaat er nou 300 dollar neertellen.

1nfidel | 09-08-16 | 19:59 | + -2 -

Mijn CV en Honeywell modulerende thermostaat staan ingesteld. Overdag op 17, net niet te koud om als ik even thuis ben dat ding omhoog te zetten, en 's avonds op 20. Als is er een keer niet ben, staat ie op een dag vakantie. Mis zelden, dus ik heb liever deze domme. Die mij overigens 200 kuub bespaarde t.o.v. de vorige. Dat vind ik wel genoeg op ruim 800 kuub gas.

Raider Twix | 09-08-16 | 19:36 | + 4 -

"Voorlopig is het beveiligingsrisico beperkt, omdat de hacker fysieke toegang moet hebben tot de thermostaat..."

Als ze je huis binnen kunnen komen om aan je thermostaat te klooien dan heb je wel andere problemen om je druk over te maken dan die thermostaat.

Flatulent | 09-08-16 | 18:36 | + 9 -

Mijn houtkachel heeft gelukkig geen Wi-Fi. Pffft.
.

Cv ook niet trouwens, die heeft wel een rendement van 80%, alles voor de broeikas

Zathras | 09-08-16 | 18:14 | + 1 -

Hebben ze er ook eentje die de open haard alvast aansteekt.

Uw Verzekeringsadvis | 09-08-16 | 17:25 | + 1 -

@EefjeWentelteefje | 09-08-16 | 15:58
Nonsens. Sowieso registreert een thermostaat geen verbruik. Apparaten die dat wel doen, zoals Toon, geven jou als gebruiker slechts inzicht in data die toch al bij je energieleverancier terecht komen - dat betreft namelijk de data van je slimme meters (gas en elektra).

Het kunnen bekijken van dergelijke data geeft bovendien vrij weinig inzicht of iemand thuis is of niet. Zeker in de zomermaanden waar de kans het grootst is dat je een of meerdere weken aaneengesloten niet thuis bent. Je zou echt een diepgaande studie moeten maken van iemands persoonlijke trend - die dus voor iedereen anders is - om te kunnen concluderen dat iemand waarschijnlijk(!) niet thuis is. De gemiddelde inbreker is maximaal twee minuten binnen en daar is dit echt veel teveel moeite voor.

Pierre Tombal | 09-08-16 | 17:14 | + -10 -

Daarom heb ik alleen in de winter een vriendin...

duitse herder | 09-08-16 | 16:52 | + 11 -

Waarom is dit nieuws? Alles wat je aan het internet hangt kan gehacked worden. Waarom hebben zoveel mensen moeite om dat te begrijpen. Dat geldt voor computers, printers, camera's, kerncentrales, auto's, koelkasten, verlichting, maar ook je thermostaat. Eigenlijk alles wat je via een app op je telefoon kunt instellen zonder dat je thuis bent, kan gehacked worden..

TuurlijkNiet | 09-08-16 | 16:50 | + 7 -

@sinar2 | 09-08-16 | 16:24 |

Yep. En (ook) díe komen hier dus het huis niet in. Gelukkig mag je 'm weigeren.
Vooralsnog.

EefjeWentelteefje | 09-08-16 | 16:34 | + 11 -

Zijn die slimme thermostaten niet altijd ransomware? Het ding alleen kost een paar 100 EUR in aankoop en ongeveer hetzelfde per maand aan abo kosten bij de energieprovider. Mij niet gezien.

pandalicious | 09-08-16 | 16:30 | + 25 -

@EefjeWentelteefje | 09-08-16 | 15:58
Dat is ook het probleem met de slimme meters die je door je strot geduwd krijgt.

sinar2 | 09-08-16 | 16:24 | + 11 -

Mijn huis is in 5 minuten warm.
En in die 5 minuutjes houd ik mijn trui aan. Dus nooit te vroeg mijn cv aan, is ook een vorm van besparen.

piprecies | 09-08-16 | 16:19 | + 32 -

@FrankVeer | 09-08-16 | 15:53 |

En zodat die medewerker van dat energiebedrijf die toevallig behept is met een elastische moraal, precies weet wanneer je langere tijd van huis bent en dat gegeven eventjes kan doorgeven aan z'n inbreker-vrindjes...

EefjeWentelteefje | 09-08-16 | 15:58 | + 27 -

@Febofiel | 09-08-16 | 15:26
Omdat dat handig is. Zeker ook als je mobiel kan internetten met je smartphone. Je kan dan bijvoorbeeld een half uur voordat je thuis komt op afstand de verwarming aanzetten.

Pierre Tombal | 09-08-16 | 15:55 | + -12 -

Ja, echt een ontwikkeling waar we met z'n allen met kloppend hart op zitten te wachten.
Want je thermostaat handmatig bedienen vergt natuurlijk wel een IQ op niveau raketgeleerdheid.
(...)

EefjeWentelteefje | 09-08-16 | 15:53 | + 30 -

Waarom wil je een thermostaat aan het net verbinden.
Febofiel | 09-08-16 | 15:26 | + 4 -

Zodat je gasleverancier kan zien wat je stooktijden/perioden zijn, zodat ie daar de prijzen op af kan stemmen (dat laatste natuurlijk niet in jouw voordeel). Of het verbruik kan gebruiken voor de verkoop van isolatiemeuk tegen een meerprijs waar je u tegen zegt. Wellicht...?

FrankVeer | 09-08-16 | 15:53 | + 28 -

BTW is het ergste wat kan gebeuren dat je thermos gehackt wordt en mijn huis 25 graden is als ik thuis kom. Maar zou ik daarna echt totaal geen controle meer hebben over de thermostaat, dan kan ik de airpatrol gewoon van de wifi kicken en de installatie offline resetten. Kortom, zo gevaarlijk is het allemaal niet.

Mika6101 | 09-08-16 | 15:52 | + 4 -

@Febofiel | 09-08-16 | 15:26 | + 4 - Collega van me heeft zo'n ding. Als hij besluit eerder of later naar huis te gaan past hij met ene app op zijn telefoon de temperatuur dienovereenkomstig aan

Vogelbeest | 09-08-16 | 15:51 | + 2 -

@Febofiel | 09-08-16 | 15:26
Ik heb dat thuis. In principle staat die ingesteld dat hij savonds gaat opwarmen zodat het warm is als ik thuis kom. Maar soms komt er iets tussen en moet ik naar Stockholm, wat betekent dat ik enkele nachten niet thuis kom, en dan kan ik de thermostaat op 18 graden laten staan. Als ik dan naar huis rijdt kan ik weer even via mijn iphone de thermostaat op 21 graden zetten zodat het warm is als ik thuis ben. Dit is vrij standaard in Zweden. www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepum...

Mika6101 | 09-08-16 | 15:50 | + -2 -

Voor nu nog geen probleem: ding van de muur slaan en de twee draadjes die uit de muur komen aan elkaar knopen. Lastiger wordt het als straks iedereen "smart" wil zijn en alles geïntegreerd wordt.

Mees Dismist | 09-08-16 | 15:48 | + 8 -

Vroeger zette je als kwajongen met de afstandsbediening de TV van de buren snoeihard aan. Nu kan je vanaf je vakantieadres een sauna cadeau doen.

Feynman | 09-08-16 | 15:31 | + 27 -

@litebyte | 15:11
Is inderdaad een stuk leuker, maar het slachtoffer kan altijd nog de ramen openzetten.

hatari | 09-08-16 | 15:31 | + 1 -

Waarom wil je een thermostaat aan het net verbinden.

Febofiel | 09-08-16 | 15:26 | + 37 -

Leuker is om hwt huis juist te verwarmen, elk uur een graadje warmer tot er betaald is.

litebyte | 09-08-16 | 15:11 | + 25 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken