Als iedereen veganist wordt, gaat deze wereld kapot

Zo. Even een moral high horse slachten. Veganisten zien zichzelf als de wederkomst van de Heer waarin ze niet meer geloven. Want zij, zij houden wel van dieren. Ze lachen (terecht) om mensen die zeggen dat ze dierenliefhebber zijn omdat ze hun huisdieren kapotverwennen, maar 's avonds wel kiloknallers naar binnen werken. Dat is best aardig, maar helaas hebben veganisten er ook een handje van om zich de erfgenaam van het Ene, het Goede en het Ware te vinden. De leer kan altijd rechter, zullen we maar zeggen. ("Quinoa, geweldig, zit alles in wat je nodig hebt!") Nou, dan hebben we slecht nieuws: als iedereen veganist zou worden, gaan mensen heel erg dood van de honger. Natuurlijk, de CO2-uitstoot van akkerbouw is veel lager dan van vlees en minder vlees eten zou echt een hoop broeikasgassen schelen, maar allemaal veganist worden zit er niet in. Als we allemaal zouden stoppen met het consumeren van dierlijke producten, zouden we de landbouwgronden van de wereld niet optimaal gebruiken. Dat heeft er simpelweg mee te maken dat niet alle landbouwgrond geschikt is voor akkerbouw. Neem Nederland, op veel plekken was het hier lange tijd onmogelijk om aan akkerbouw te doen vanwege het hoge grondwaterpeil. Dat is nog steeds te zien aan de uitgestrekte graslanden in de Randstad. Grasland voor veeteelt is dan de beste optie. Als je de veganistische lijn kiest, moet je die stukken land ongebruikt laten. Veganisme vergooit de mogelijkheid om meer voedsel te produceren en meer mensen te voeden. Die conclusie past wel in de categorie 'inconvenient truth', dunkt ons.

Reaguursels

Inloggen

@zbb | 09-08-16 | 12:06
Misschien moeten we eens een politiek incorrecte jacht trip organiseren met Duitse Herder. Doen we elk jaar een ander land NZ, Zweden, Denemarken. Nog meer gegadigden?

Mika6101 | 09-08-16 | 13:58 | + -1 -

Hier in NZ is er het hele jaar jacht op konijnen, possums, ratten, wilde zwijnen en reeën. Al deze beesten zijn officiëel niet-natieve plagen, dus geen restrictie. Ik doe alleen de eerste drie met een 22, maar mijn buurman heeft een heel arsenaal tot een Lee Enfield uit de 2e Wereldoorlg toe, en af en toe krijg ik van hem wat eetbaars van de andere twee. Elanden en beren zijn hier niet, dus geen idee hoe die smaken.

zbb | 09-08-16 | 12:06 | + 0 -

@Thekolere, gewoon eens met je. Uitbannen van kiloknallers zit er niet in zolang de gemiddelde consument geen cent extra zou willen uitgeven (of überhaupt heeft aan inkomen) aan biologisch vlees en (bijna) elke dag vlees consumeert. Hopelijk komen we meer tot inzicht dat dit niet nodig is en we biologisch betaalbaar kunnen maken en de intensieve veehouderij kunnen liquideren.

ploert | 09-08-16 | 11:34 | + 3 -

@Vogelbeest, uiteraard zijn die KFC buckets in Nederland gevuld met natuurlijke kip zonder hormonen...

ploert | 09-08-16 | 11:26 | + 2 -

Wat een gelul Hilderink.

Ten eerste zie @ HarmenB | 08-08-16 | 23:29 |.
Je hebt gewoon veel minder landbouwgrond nodig, dus wat geeft het als niet alles bruikbaar is? Laat de rest lekker verwilderen en geef het terug aan de natuur.

Ten tweede: wat krijgt het merendeel van de veestapel te vreten: soja, mais etc. Goh, wie zouden dat ook kunnen eten?

RideFreeOrDie | 09-08-16 | 10:25 | + 7 -

Het eten van insecten schijnt ook veel effectiever te zijn, wanneer je kijkt naar energie dat je nodig hebt voor de productie van een kilo en naar wat er uiteindelijk in je lichaam komt uit die zelfde kilo. Maar dat vinden de mensen (vooral in Westerse landen) maar een vies idee.
Overigens gaan we sowieso niet heel efficiënt met ons voedsel om. Een groot gedeelte, dat wat over is of het restafval zoals bladeren, wordt verbrand of gedumpt terwijl het allemaal weer hergebruikt zou kunnen worden als voeding voor nieuwe voedselproductie.
Wat ook krom is zijn de jachtregels voor sommige dieren of in sommige gebieden. Dan mag er alleen geschoten worden wanneer er overlast is van een bepaalde groep, best logisch, maar je zwijntje (of wat dan ook) mag dan níet verkocht worden voor consumptie.... Dus moet een goed stuk 'biologisch' (want wild) vlees officieel vernietigd worden.

S.Boon | 09-08-16 | 09:54 | + 2 -

Mika6101 | 09-08-16 | 09:10 |

Eland is lekker... een beetje zoetig.

duitse herder | 09-08-16 | 09:25 | + -1 -

Ik eet niet eens iedere dag warm, laat staan vlees, niet omdat ik vegetarier of veganist ben, maar ik heb gewoon niet veel geld. In dit dorp zit trouwens nog een echte slager, erg duur vlees, maar als de buurman en buurvrouw mij dat voorschotelen, sodeju wat lekker. Schijnt ook allemaal bij lokale boeren weg te komen die goed met hun dieren omgaan.

Over het algemeen heb ik wel gemerkt dat hoe dichter bij de natuur hoe beter het nog smaakt; een krop sla of andijvie uit je eigen moestuin, vlees van een echte slager, aardappels en melk van een boertje uit de buurt, het maakt gewoon echt verschil en dan ga je je idd wel afvragen wat er allemaal in de supermarkt bij in zit. Maar goed, ik blijf bij de Aldi.

Artan83 | 09-08-16 | 09:22 | + 5 -

nu zijn "superfoods"als quinoa al gedebunkt, het enige wat de hipster/marqt brigade er mee bereikt is dat de mensen die al eeuwen het eten het nu niet meer kunnen betalen.

@vogelbeest, ben het oneens met je, ja in de vs heeft men (legale en gecontroleerde protocollen), het is allang bekend dat er in europa niets anders gebeurd alleen wordt het stikem en zonder controle gedaan.

als ik moet kiezen tussen een steak van een koe die half idaho heeft af kunnen lopen, daarna nog paar weken mais erover en dan goed op leeftijd laten komen v stalkoe dan weet ik het wel

pantera | 09-08-16 | 09:17 | + 0 -

@duitse herder | 09-08-16 | 06:26
Het jachtseizoen komt er weer aan. Hier in Zweden hebben we eerst 21 augustus de start van de berenjacht. En 14 oktober wordt het weer eland seizoen. mmmm Heerlijk.

Mika6101 | 09-08-16 | 09:10 | + -1 -

Ben dat eeuwige gezeur over eten meer dan zat. Er is voldoende voedsel in de wereld dat niemand dat we ondervoeding uit kunnen bannen. En voor de rest moet iedereen zelf weten wat ze eten. Of daar nu vet, suiker, vlees of alle drie in zit is ieders eigen verantwoordelijkheid.

Ga nu lekker wat radioactiefs eten.

radioactieve banaan | 09-08-16 | 09:07 | + 3 -

Als iedereen veganist zou zijn, kan alle R&D die naar de vleesindustrie gaat, besteed worden om meer grond geschikt te krijgen als landbouwgrond. Maar ik bemoei niet.

Beo Leenhakker | 09-08-16 | 08:57 | + 0 -

Dat bij elkaar genomen vraag ik mijzelf af of ik nog wel vlees wil eten. Misschien moet ik biologisch dynamisch vlees gaan eten.
thekolere | 09-08-16 | 07:43 | + 1 -

Ik koop pakketten wild/bio/whatever rundvlees. Kan 't je van harte aanbevelen. Ben ermee begonnen vanwege de smaak. De manier waarop er met de dieren en het milieu om wordt gegaan is een mooie bijkomstigheid die ik steeds meer ga waarderen. Ik tover regelmatig iets uit de oven dat naast een restaurantmaaltijd mag staan en ik kan me verzoenen met de manier waarop 't tot mijn bord is gekomen. Deel het daarom graag.

Verder wat blacktip zei. Ik ken extremistische, opdringerige vega's maar ik ken ook het type defensieve vleeseter dat uit protest 3 stukken vlees per dag eet. Vind beide types vrij onuitstaanbaar gezelschap. Laten we gewoon met enige bezinning met ons eten omgaan en werken aan voedselvoorziening waar we trots op kunnen zijn.

Jane_Bonds | 09-08-16 | 08:40 | + 14 -

Keuzes, keuzes ... vandaag biefstuk of een goeie rumpsteak ???

Vesta | 09-08-16 | 08:22 | + -2 -

omanders | 08-08-16 | 23:37 | + 1 -

Ik stel mijzelf eigenlijk twee vragen:

De oekrainse plofkippen worden in Veenendaal verwerkt.
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/05/...

De Oekraine is geen ritje van 15 minuten. Dat is minimaal een dag. Laten ze in de Oekraine net iets anders denken ( vogelbeest lees je mee! ) over controles. Trouwens die controles zijn geen fysieke controles maar administratieve controles. Fysieke controles ( echt waar ) worden van te voren aangekondigd. Administratieve niet! Duizenden kippen in een vrachtwagen is vragen om ziektes en kan volgens mij niet gezond zijn.

En nu de volgende vraag. Tientallen kippen in één krat. Dat is volgens mij dierenkwelling. En ja... zelf eet ik ook vlees. Maar kan je die bagger wat je in de supermarkt koopt eigenlijk nog vlees noemen? Het is gewoon troep. Kipfilet krimpt, biefstuk is geen biefstuk en bbq paketten staat gelijk aan een pak e nummers en een kilo suiker.

Dat bij elkaar genomen vraag ik mijzelf af of ik nog wel vlees wil eten. Misschien moet ik biologisch dynamisch vlees gaan eten.

En ik zit niet in zo' n voorkeurspositie als Duitse Herder. Die heeft zijn gezonde verse vlees gewoon lopen in zijn paradijselijke jachtgebied in Denemarken.

thekolere | 09-08-16 | 07:43 | + 13 -

Ik zal die veganisten een plezier doen. Ga nu wat groente eten bij het overheerlijke vlees van de zelf geschoten bambi. Zaterdag waag ik een schot.

duitse herder | 09-08-16 | 06:26 | + -4 -

Ach ik heb geen last van veganisten. Zij zorgen er met z'n allen voor dat er nog wat vlees bij de Appie ligt als ik vlak voor sluitingstijd binnenkom.
En van hun 'zendingsdrang' heb ik net zoveel last als van de zendingsdrang van Jehova's Getuigen, de antirooklobby en collectanten aan de deur. Idd, nul.

Dus: ik laat hen, en zij laten mij. Prima toch??
Volgende onderwerp.

slumbioi | 09-08-16 | 02:14 | + 9 -

De blogger neemt het gelinkte artikel wel met een enorme kilo zout.

nomeansno | 09-08-16 | 00:48 | + 8 -

Ik stel voor dat 99% van de mensen veganist wordt, ik behoor graag tot een minderheid.

Johnweer | 09-08-16 | 00:31 | + 0 -

Tijd terug een pak van die Quinoa gekocht want ik las er juichende verhalen over.
Resultaat: 1 keer iets eetbaar mee proberen te maken en nee, ondanks dat ik het gevonden recept volgde vond ik het 3x niks.
Goed dat het weer even onder mijn aandacht wordt gebracht; ik zal het spul morgen in de otto mikken.

loze stijl | 08-08-16 | 23:38 | + 0 -

@thekolere | 08-08-16 | 22:09

Hoe moet je kippen in jouw ogen dan vervoeren?

omanders | 08-08-16 | 23:37 | + 0 -

Mensen ...

Neem nou niet gelijk de woorden van een columnist hier voor waarheid aan.

Klik eerst even door via de link naar het originele artikel, en dan vanaf daar nog een klik naar de oorspronkelijke bronpublikatie.

Dan vind je dat alle Amerikaanse landbouwgrond in het gebruikte model 402 miljoen mensen kan voeden bij de huidige typische Amerikaanse voedselconsumptie, met veel vlees.

Bij een puur veganistische productie kan diezelfde landbouwgrond 735 miljoen mensen voeden, weer volgens hetzelfde model. Dat is zo'n 80% meer (!) mensen dan nu.

Bij een vegetarische consumptie - dus wel consumptie van melk etc. - zou hetzelfde land nog ietsje meer mensen kunnen voeden: iets over 800 miljoen mensen.

De echte conclusie moet dus gewoon luiden: volgens het gebruikte model kunnen zowel bij veganisme als bij vegetarianisme veel meer mensen met dezelfde hoeveelheid landbouwgrond gevoed worden, dan nu het geval is met de bestaande hoge vleesconsumptie.

Het verschil tussen de veganistische en vegetarische scenario's is hierbij relatief gering. Zo'n 10% extra bevolking kan gevoed worden in het vegetarische scenario, ten opzichte van het veganistische scenario. Beide scenario's zijn dramatisch beter dan het scenario met vleesconsumptie zoals gebruikelijk.

HarmenB | 08-08-16 | 23:29 | + 29 -

@yohean "Ik erger me groen een geel aan de zendingsdrang van veganisten, vergatariers en macrobioten."

Ik als vegetarier ook, heb een hekel aan extremische vegetariers/vegans, en daar lopen er nogal wat van rond. Maar ik heb ook een hekel aan extremistische vlees eters, lopen er ook een boel van rond. Net als religie, hou het lekker voor jezelf.

blacktip | 08-08-16 | 23:18 | + 17 -

WernerT | 08-08-16 | 22:55 | + 0 -

Misschien varkensboeren uit de biblebelt?

thekolere | 08-08-16 | 23:08 | + -1 -

Minnetjes voor iemand die tiept 'Stel mijzelf de vraag of ik nog mee wil doen aan deze manier van dierenkwelling. Niets meer en niets minder.'. Only on GS/DK/Glamorama...

WernerT | 08-08-16 | 22:55 | + -14 -

Vogelbeest | 08-08-16 | 22:13 | + 0 -

Overigens kan ik uit ervaring vertellen dat de controles in Nederland lachwekkend zijn.

thekolere | 08-08-16 | 22:34 | + 4 -

Vogelbeest | 08-08-16 | 22:13 | + 0

Stel mijzelf de vraag of ik nog mee wil doen aan deze manier van dierenkwelling. Niets meer en niets minder. Overigens ik ben het onderwerp " antibiotica " vergeten.

thekolere | 08-08-16 | 22:22 | + 17 -

vandaag een heerlijke kipshoarma verorbert maar Hilderink, wat je zegt klopt niet helemaal. Dat grasland zouden we dan ook helemaal niet nodig hebben. En de akkerbouw hoeft dan alleen maar mensen te voeden en geen vleesvee. dus minder intensief. geniet met mate lijkt me ook hier het beste

Shokrani Shokran | 08-08-16 | 22:19 | + 18 -

@thekolere | 08-08-16 | 22:09 | + 0 - Als je hormoonvlees wil moet je in Amerika gaan shoppen of hopen dat TTIP er door komt. Hormoonvlees is in de EU verboden en er wordt op gecontroleerd. Net als overal zullen er overtredingen/misdrijven plaats vinden, maar gemiddeld gezien koop je in de EU geen hormoonvlees.

Vogelbeest | 08-08-16 | 22:13 | + 21 -

Weglachen kost minder energie dan nadenken. Ignorance is bliss.

WernerT | 08-08-16 | 22:10 | + 22 -

Kom net thuis. Onderweg ben ik een vrachtwagen vol met levende varkens tegen gekomen. Even later een vrachtwagen vol met levende kippen, gestapeld in kratten. Eigenlijk vraag ik mijzelf af of ik daar nog aan mee wil doen? Op zo'n manier met levende wezens om gaan kan niet goed en gezond zijn. Vraag mij ook af of wij vlees überhaupt nodig hebben? In ieder geval niet dat levende gestapelde hormoon produktie vlees in die vrachtwagens.

thekolere | 08-08-16 | 22:09 | + 41 -

En wist je dat ze fruit levend eten?

frank87 | 08-08-16 | 22:00 | + 13 -

Of course, this is not an argument to embrace a meaty diet. The study says striving for plant-based diets (with a little bit of meat on the side, at most) is the way towards environmental efficiency (in other words, using land more sustainably to produce more food).

Verneukeratief | 08-08-16 | 21:40 | + 18 -

Oud nieuws. Met Nederlandse landbouwgrond kan je wel wat als het gaat om akkerbouw, maar het is wel verdomd weinig. Het liefst veel gras en beesten erop dus, het zei zo.

Stel dat we het wel veganistisch willen doen (BWAHAHAHAHAHA, maar stel dat....), dan moet zeer veel van ons plantaardige voedsel worden geïmporteerd (Hoi CO2 van transport!) en moeten wij het hele land omtoveren tot een bos met snelgroeiende bomen die heel veel CO2 uit de atmosfeer opnemen. Op die manier kunnen wij dan aan de biobrandstof.

Maar aangezien het al een utopie is om iedereen een rubbertje te laten gebruiken om allerlei SOA's tegen te gaan, schat ik de kans op succes succes zeer laag in.

Tel Aziaat | 08-08-16 | 21:37 | + -8 -

Ik erger me groen een geel aan de zendingsdrang van veganisten, vergatariers en macrobioten. Ondertussen slikken ze wel preperaten om essentiele stoffen binnen te krijgen die groevoer niet levert. Dan zou er toch een belletje moeten gaan rinkelen

Yohean | 08-08-16 | 21:31 | + 16 -

Laat de Linkse Kerk & de groene Khmer dit maar in hun oren knopen!

ProAsfalt | 08-08-16 | 21:23 | + -8 -

Maar dan ga je er vanuit dat veganisten en dat soort volk voor rede vatbaar is.. Whaha

harry21 | 08-08-16 | 21:15 | + 35 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken