FOTO: China's übercoole bus van de toekomst

Zoefff
Zoefff
Regelmatig terugkerend dumperthitje: de hoverbus waar het verkeer rustig onderdoor kan rijden. Het ding gebruikt geen ruimte op de weg, kan veel passagiers vervoeren en kost relatief weinig om te implementeren. Zijn ze al jaren mee bezig in China vanwege verkeerschaos des doods. En nu is hij er dus echt. Althans; in Qinhuangdao (havenstad, drie miljoen inwoners) gaan ze hem testen. Op een testbaan van driehonderd meter, met weinig obstakels en verkeer. Maar het begin is er. En testfases duren in China een stuk minder lang dan hier. Laat maar komen.

coolebus_01.jpg

coolebus_02.jpg

Reaguursels

Inloggen

Het gaat om het idee. Tuurlijk, aan dit ontwerp zitten haken en ogen, maar 't is een eerste stap. Laat de praktijk maar uitwijzen hoe vaak de problemen die hier voorzien worden nu daadwerkelijk optreden, hoe erg dat is en hoe men er beter mee om kan gaan. Komt versie 2, ben je al een stap verder. Laten we 't in ieder geval proberen. Het alternatief is dat we verklaren klaar te zijn met innoveren en voor altijd metro's op palen blijven bouwen.

Jane_Bonds | 04-08-16 | 20:30 | + 0 -

Ziet er allemaal wel leuk en aardig uit, maar er is toch minstens 1 heel groot nadeel: onderhoud/reparatie. Als de weg of dit apparaat kapot gaat (en dat gaat ie, misschien wel vaak gezien de Chinese kwaliteit) moet je alles afzetten om het te fixen/onderhouden. Dus sluit je voor een manier van vervoer er 2 tijdelijk af.
De downtime zal dus min of meer verdubbelen voor beide, wat de investering wellicht minder interessant maakt.

Dirk. | 04-08-16 | 09:56 | + -1 -

China heeft zijn hogesnelheidstreinnetwerk in een recordtempo uitgebreid.
Aan het begin van een nieuwe rails zetten ze gewoon een fabriek neer die de betonnen stukken trace bouwt en een rijdende kraan legt ze even verderop neer.
Het gaat zo snel dat vliegmaatschappijen zijn weggeconcurreerd omdat de trein 350 kmh rijdt, enorme ontwikkelingen.
Ze bouwen ook zonneparken ter grootte van 50 Belgische kerncentrales per jaar, om eventjes van dat vervuilingsprobleem af te komen.
De daadkracht is immens en of deze hoverbus nou wordt uitgerold of niet, het toont mooi aan hoe snel een land zich kan ontwikkelen als het niet wordt geblokkeerd door regels.

Atlas Shruggs 10 | 04-08-16 | 07:29 | + 5 -

en metro op palen kan gewoon doorrijden.
Vogelbeest | 03-08-16 | 15:16 | + 4 -
-
Je scoort punten.
Maar deze bus heeft geen palen nodig. Wel agenten om de straat "schoon" te houden. Misschien zijn er daar wel genoeg van.

Raider Twix | 03-08-16 | 19:13 | + 3 -

en als er nu een vrachtwagen rijd?

Cthulhutec | 03-08-16 | 16:27 | + 4 -

Zo maak je het de terroristen wel heel erg makkelijk. Auto vol springstof en wachten tot de bus overkomt.

1,2,tja,tja,tja | 03-08-16 | 16:03 | + -8 -

Ik zie rails. Is een tram, geen bus. Een tram, met de daaraan verbonden nadelen, die door reaguurder vogelbeest duidelijk uiteengezet zijn.
Het voordeel van een geheel nieuw concept is natuurlijk dat je je niet hoeft te bekommeren over afmetingen. Ik bedoel, als een OV bedrijf in NL een nieuwe tram, die iets langer of maar iets breder is dan wat er al rond rijd, in bedrijf wil nemen, kan dat onbetaalbare aanpassingen aan het netwerk betekenen. Dus blijven ze soms jaren doormodderen met die smalle trams.

hotnot | 03-08-16 | 15:57 | + 3 -

Ik ben meer enthousiast van het elektrische snel laadsysteem voor bussen van ABB.

Bij een eindhalte in 4 minuten de bus laden. Als de routes langer zijn dan elke 3e of 4e halte een 15 seconden lading waardoor de bus de volgens 4e halte weer haalt.

www.abb.nl/cawp/seitp202/bc2c3a332d7a3...

minik | 03-08-16 | 15:52 | + -2 -

3 uur geleden al op Autobahn, nu al op DK.

Los daarvan:
Debiel ontwerp. Je hebt net zo veel grondoppervlak nodig al je nodig zou hebben om een metro/tram op een viadukt te laten rijden. Tegelijkertijd ben je niet onafhankelijk van de grond. Als er boven jouw rails een verkeerd geparkeerde auto staat, of je moet een kruispunt over waar een aanrijding heeft plaatsgevonden sta je vast in het verkeer met je viaductbus. Een metro op palen kan gewoon doorrijden.

Vogelbeest | 03-08-16 | 15:16 | + 7 -

Lijkt me voor het gevoel niet heel chill om onderdoor te rijden.

Dutch M.D. | 03-08-16 | 15:14 | + 4 -

Perfect. Kwestie van logica en inventiviteit. Geef mensen ruimte en kansen dan gebeuren er kleine wonderen.

duitse herder | 03-08-16 | 14:57 | + 10 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken