Bitcoin keldert na nieuwe hack

Weer een gevoelig klapje voor de koers van de Bitcoin na een hack op de Hongkongse Bitfinex, één van de grootste Bitcoin-beurzen, waarin 119.756 bitcoins met een waarde van $65 miljoen zijn gestolen. De Bitcoin was vrijdag, toen de hack nog niet bekend was, nog zo'n $660 waard, maar is sindsdien gedaald tot ongeveer $540. Daarmee is in totaal $1,8 miljard aan waarde verdampt op basis van de kleine 16 miljoen bitcoins die in omloop zijn. Deze hack wordt op veel platforms vergeleken met de hack op Mt Gox, al was in dat geval mogelijk sprake van een inside job. Overigens wordt ook hier weer gefluisterd dat de er meer dan een hack achter zit, aangezien de koers al kelderde vóór de hack. Volgens sommigen heeft dat te maken met de halvering van de beloning voor miners van eerder deze maand. Maar zou de koers van de bitcoin daar juist niet door stijgen? Ja, maar op korte termijn kan het dat de munt juist in waarde daalt als miners long gaan met de verwachting dat de koers vanzelf omhoog gaat. Maar misschien zijn de verantwoordelijken van de hack zelf wel extreem short gegaan vóór de hack, met alle lucratieve gevolgen van dien. Of er is toch weer een chef met een skippybal in de weer geweest. Duidelijk is wel dat door dit nieuws de interesse van het grote publiek voor de cryptomunt niet zo snel aangewakkerd zal worden, waardoor de waarde voorlopig niet zo snel de $600 aan zal tikken. Al zullen Bitcoinfans blijven roepen dat als een bank wordt gehackt, men ook niet gaat roepen dat de euro een onveilige munteenheid is. Tsja.

Reaguursels

Inloggen

Raider Twix | 03-08-16 | 19:14

Allebei wat. Ieder naar draagkracht.

Vlak trouwens ook zilver niet uit.
Zilveren munten hebben waarde van twee tientjes en zijn dus goed bruikbaar als het misgaat.
Daarbij is zilver wel ondergewaardeerd, vind ik althans.

bastemeijer | 04-08-16 | 08:15 | + 0 -

bastemeijer | 03-08-16
Wallet offline halen en goed bewaren, komt 't waarschijnlijk wel goed.

Doper | 04-08-16 | 06:56 | + 0 -

Ik denk niet dat ik, zoals in jouw scenario beschreven, 's nachts een bank binnen kan lopen, ergens een paswoord kan stelen en de dag erna ongestoord 60.000.000 op mijn rekening kan gooien.
Volgens jou gaat dit bij bitcoins klaarblijkelijk en kan daar niets aan gedaan worden.
Dat is volgens mij toch redelijk problematisch voor het concept bitcoin dacht ik zo...
pandalicious | 03-08-16 | 14:47 | + 1 -

SWIFT, het systeem dat banken gebruiken voor onderling betaalverkeer is recentelijk ook een paar keer gehackt, waarbij miljoenen buit is gemaakt (www.bloomberg.com/view/articles/2016-...). Dus de analogie is best treffend.

Het concept Bitcoin is iets anders dan de praktijken van een private onderneming die handelt in bitcoins. Dat laatste is nu gehackt, het protocol en systeem Bitcoin is al jaren onaangetast!

Mensen die liever goud kopen moeten dat vooral doen, is ook redelijk waardevast. Goud is echter zwaar, kan vervalst zijn, bevat een beveiligingsrisico (als je het fysiek in huis hebt) of is niet met zekerheid in jouw bezit (als je alleen het bewijs koopt i.p.v. het daadwerkelijke metaal). Dan is de echtheid en waarde van Bitcoin toch veel makkelijker te achterhalen.

Cognitief Dissonant | 03-08-16 | 19:17 | + 3 -

Wordt het nu goud of toch Bitcoin?

Raider Twix | 03-08-16 | 19:14 | + 1 -

Paar coins bijgekocht op 500 euro.
Die achterlijke hebzucht ook.....
U mag met mij meeduimen of dat verstandig was.

bastemeijer | 03-08-16 | 17:57 | + 4 -

Overigens is het aankopen van wat Bitcoins voor als het "dik" wordt net zo (on)verstandig als goud en zilver.

Ikzelf geloof wel wat in beetje afdekken van die enge Euro risico's. Mar dat is geheel persoonlijk.
Ben bangerd.

bastemeijer | 03-08-16 | 17:56 | + 2 -

Het blijft voor mij een raadsel waarom lieden hun coins parkeren op het internet.
Een prive wallet is gratis en kan je zelfs fysiek ontkoppelen van het internet of in een Truecrypt container frommelen.
Coins naar een "beurs" brengen om te verkopen duurt meestal niet langer dan paar minuten en is bijna gratis.
En als je ze via diezelfde beurs gekocht heb dan haal je ze snel weer weg naar je prive wallet.

Zie probleem ech nie.
Luiheid?

bastemeijer | 03-08-16 | 17:53 | + 3 -

Bitcoin keldert..... Dus........ B I J K O P E N !

SirHackalot | 03-08-16 | 16:13 | + 3 -

@HotPotato | 03-08-16 | 15:07 |
Ja, gelezen en de dubbelle betekenis was duidelijk, maar niet correct.
Nee, ik ben geen miner. Ik zie in dat de investering in hardware, energie en tijd er niet uit gehaald gaat worden.

Tel Aziaat | 03-08-16 | 16:02 | + 2 -

Tel Aziaat | 03-08-16 | 15:03 |
Gelezen waar is éénen verving voor eenden ?
Miner zeker ?

HotPotato | 03-08-16 | 15:07 | + -1 -

orca | 03-08-16 | 14:43 |
Handig voor je nazaten, ik heb ze niet en denk alleen maar dat als alles instort hoe ik aan een brood en wat groenten kan komen.
Ik had het over het Mad-Max scenario.

HotPotato | 03-08-16 | 15:03 | + 1 -

@orca | 03-08-16 | 13:25 |
Ja, ik doel op het fork verhaal, maar niet alleen. Ik doel namelijk ook op de manier waarop de blockchain wordt berekent en de nodes tot consensus komen. Ga ik nu niet op in.

Bij contanten in FIAT-geld heb je tenminste de concrete bewijzen direct in handen én deze zijn direct verhandelbaar. Andere non-fiat betaalwijzen zijn een stuk minder breed geaccepteerd en hebben waarschijnlijk een omwisselslag nodig als jij ze wilt verkopen. Aangezien jij een kleine partij bent die er vanaf wilt, zal de aankoper je waarschijnlijk flink een poot uit gaan draaien. Hoe dan ook: Je hebt concreet iets van waarde in handen. Ook als anderen er niet in geloven, hebben contanten en edelmetalen een zekere waarde. Contanten zijn namelijk direct inwisselbaar en als zij hun waarde verliezen, heb je altijd nog brandstof of metalen over. Bij bitcoin gaat het alleen maar om een geloof in die waarde en staat er niets concreets tegenover.

Verder zegt de hack van MT. Gox niets over of bitcoin nou wel of niet fiat of door de mand gevallen is. Zie mijn eerdere reactie. Het is nou eenmaal een vreemde eend in de bijt.

@magikeenklinkerhans | 03-08-16 | 13:29 |
Ook niet mee eens.
Het is een prachtig speculatief instrument waarmee je flink geld kan maken op de korte termijn, mits je op het juiste moment instapt.

@HotPotato | 03-08-16 | 13:33 |
De waarde van bitcoin zit um in het feit dat de transactiegeschiedenis alleen maar vervalst kan worden als de meerderheid ermee instemt. Het zijn dus éénen en nullen, maar wel éénen en nullen die heel precies en zeer moeilijk vervalsbaar bijhouden hoeveel werk iemand heeft verricht en hoeveel hij/zij ervoor heeft terug gekregen. Dat noem ik geen "gebakken lucht" zoals u lijkt te suggereren.

@vanhetgoor | 03-08-16 | 14:03 |
Zeg nooit "nooit". Microsoft en Windows 10 bijvoorbeeld?
1 corrupte MS-employee die iets in de windows update krijgt is genoeg.
Of wat als de NSA toch een SHA-256 collision methode heeft liggen waar wij niets van weten? Dan loopt het hele systeem direct op de klippen.

@orca | 03-08-16 | 14:43 |
Deze munten zijn nog niet stuk. Ze zijn pas stuk als alles over de kop gaat, of er oorlog uitbreekt en daar zijn wij nog lang niet.

@pandalicious | 03-08-16 | 14:47 |
Het scenario van 60.000.000 kan niet, maar het scenario van 60.000 wel. Is toch snel weer een jaarsalaris erbij zou ik zeggen.
Met bitcoins kan dat eveneens, maar dan til je niet het systeem bitcoin, maar het systeem waarop de gebruikers de encryptiesleutels die zij gebruiken bij hun transacties hebben opgeslagen. Een ordinaire hack van de computer dus.

Tel Aziaat | 03-08-16 | 15:03 | + 2 -

@ vanhetgoor
Ik denk niet dat ik, zoals in jouw scenario beschreven, 's nachts een bank binnen kan lopen, ergens een paswoord kan stelen en de dag erna ongestoord 60.000.000 op mijn rekening kan gooien.
Volgens jou gaat dit bij bitcoins klaarblijkelijk en kan daar niets aan gedaan worden.
Dat is volgens mij toch redelijk problematisch voor het concept bitcoin dacht ik zo...

pandalicious | 03-08-16 | 14:47 | + 1 -

@Hotpotato, juist wel. Je bezit tangible zaken als pm niet om dingen te kunnen kopen tijdens een crash/implosie, maar om erna, wanneer een nieuwe munt het levenslicht ziet (al dan niet obv g-standaard) te kunnen gáán.
Deze munten zijn stuk, er komt echt wel een nieuwe, en dan begint het circus gewoon weer opnieuw.

orca | 03-08-16 | 14:43 | + 1 -

orca | 03-08-16 | 13:25 |
nee, hij bedoeld dat 'bitcoin' niet is gehackt, zoals jij stelt.
In dit geval is het een wisselkantoor/beurs/broker waar klanten hun coins hadden geparkeerd om te kunnen speculeren, waar nu iemand er vandoor is gegaan met de kas.

Wutbürger_ | 03-08-16 | 14:07 | + 11 -

Ik denk niet dat de Bitcoin is gehacked, tenslotte de code achter de Bitcoin is openbaar, iedereen kan het nalezen en checken, het probleem voor frauderen is dat de boekhouding achter de Bitcoin niet centraal wordt gedaan maar over duizenden computer wordt verspreidt, als iemand wil frauderen moet hij een systeem bedenken om eerst alles plat te leggen, dan alle computers met een deel van de boekhouding aan te passen en dan als eenhaas zorgen dat men met het geld in Zwitserland komt, dit is vrijwel onmogelijk.

Wat wel mogelijk is, ergens bij een Bitcoin kantoor inbreken en onder het keyboard kijken, lezen wat de toegangscode is en het geld overmaken, er is geen manier om dit terug te draaien. Ik denk dat we hier nu ook weer eens spreken van Bitcoins overmaken zonder dat de eigenaar dat goed vindt. Ik noem dit geen hacken, dit is gewone ouderwetse bedrieglijke bankbreuk. Een sjoemelende medewerker die stiekem wat bitcoins overmaakt zonder dat zijn baas dat weet, het is al zo oud als de weg naar Basel.

Als namelijk de Bitcoin wel was 'gekraakt' dan zou het hele systeem op de klippen lopen, als er Bitcoins aan het systeem worden onttrokken dan zijn er elders bitcoins te weinig, en de truc is nu eenmaal dat het aantal vaststaat. Kortom, ik geloof er niet in.

vanhetgoor | 03-08-16 | 14:03 | + 23 -

orca | 03-08-16 | 13:25 |
Natuurlijk moet je nu PM's bezitten (ja, bezitten) maar dat werkt alleen maar als het systeem gedeeltelijk en niet geheel instort.

HotPotato | 03-08-16 | 13:45 | + 1 -

"Overigens wordt ook hier weer gefluisterd dat de er meer dan een hack achter zit, aangezien de koers al kelderde vóór de hack. Volgens sommigen heeft dat te maken met de halvering van de beloning voor miners van eerder deze maand. Maar zou de koers van de bitcoin daar juist niet door stijgen? Ja, maar op korte termijn kan het dat de munt juist in waarde daalt als miners long gaan met de verwachting dat de koers vanzelf omhoog gaat. Maar misschien zijn de verantwoordelijken van de hack zelf wel extreem short gegaan vóór de hack, met alle lucratieve gevolgen van dien."

Zal best, "you are on to something".
Mijn favoriet "met alle lucratieve gevolgen van dien."

HotPotato | 03-08-16 | 13:36 | + -3 -

Voor iedereen die zich druk maakt hierom, het zijn alleen maar nulletjes en ééntjes die gestolen zijn.
Ze mogen al mijn nulletjes hebben hoor, als ze mijn eendjes maar met rust laten.

HotPotato | 03-08-16 | 13:33 | + -12 -

De bitcoin zal mij en velen met mij aan mijn reet roesten.

Waarom toch al die berichten over bitcoins? Het is hoe je het ook wendt of keert een nicheproduct dat door slechts een kleine fractie van de mensen wordt gebruikt. Is er dan echt geen economisch nieuws om over te berichten?

magikeenklinkerhans | 03-08-16 | 13:29 | + -5 -

Ja, dat fork verhaal bedoel je waarschijnlijk. Kortom, het is geen munt. Niet in de zin van store of value, niet in de zin van unit of account en niet in de zin van mechanism of exchange.
Wat het wel is is een middel voor wat leipe Chinese miners om dollars te vergaren, voor drugsdealers om geld tijdelijk te stallen (tot het wordt gejat) en voor alu hoedjes gekkies die bang zijn voor de NWO.

Het idee is loffelijk en sympathiek maar de uitvoering is ruk. Dat rukke is inherent aan dat systeem dus zal het nooit gaan werken. En in 3,2,1 krijgen we nu waarschijnlijk wat schuimbekkende fanboys die met onbegrijpelijke argumenten gaan schermen.

Dat munten stuk zijn is evident, of het nou de EUR is of de USD of de JPY of noem maar op. Wil je weg uit fiatgeld, wat een nobel streven is, dan zijn er edelmetalen, og, en andere tangible vormen van bezit. Spul dat je spreekwoordelijk op je poten kan laten vallen dus. Bitcoin heeft gepoogd aan te pikken op die non-fiat trein maar is al tijdens de hack van Mt. Gox door de mand gevallen.

orca | 03-08-16 | 13:25 | + 14 -

@orca | 03-08-16 | 13:08 | + 1 -
Is het ook, mits de meerderheid niet akkoord gaat met geschiedsvervalsing.
Maar de systemen die er aanvast gehangen worden, door domme gebruikers zijn een totaal ander verhaal.

Tel Aziaat | 03-08-16 | 13:15 | + 12 -

Maar... maar... maar bitcoin was toch unhackable? En blockchain?

orca | 03-08-16 | 13:08 | + -13 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken