KLM gaat stuk door pensioenen. In cijfers

Het pensioenfonds van de piloten van KLM staat er goed voor. Tegenover de toekomstige pensioenverplichtingen aan piloten van €7,2 miljard staat een hoger belegd vermogen van €8,2 miljard. Daarmee komt de 'beleidsdekkingsgraad' van het fonds per juni 2016 uit op 117,9% (beleidsdekkingsgraad = gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen 12 maanden). Dat is een stuk beter dan ambtenarenpensioenfonds ABP dat een beleidsdekkingsgraad van 95,5% kent en dokters- en zustersfonds PFZW dat op 92,5% bungelt. Maar toch is er een probleem. In 2007, toen de lucht nog blauw was en niemand dacht aan financiële crises, heeft de KLM in al haar wijsheid een keiharde garantie gegeven aan de piloten. Wat er ook gebeurt, jullie pensioenen zijn en blijven geïndexeerd. Met die indexatie volgt de pensioenuitkering de stijging van lonen en prijzen. Lonen omhoog, dan ook pensioenuitkering omhoog en zo behoudt de gepensioneerde piloot zijn koopkracht. In die tijd was dat geen toezegging om opgewonden van te raken, maar nu vormt dit bijna de ondergang van de luchtvaartmaatschappij.

De crisis heeft aangetoond dat het vermogen van pensioenfondsen hard geraakt kan worden. Zo stond het vermogen van alle Nederlandse pensioenfondsen tezamen eind 2007 op €780 miljard, een jaar later in het eerste kwartaal van 2009 was daar slechts €675 miljard van over. Die forse daling en de latere problemen met de lage rentestanden vormden de aanleiding om in 2015 de eisen aan pensioenfondsen op te schroeven. Ook voor het pilotenpensioenfonds van KLM en enter de 'wettelijk vereiste dekkingsgraad'. Dat is de dekkingsgraad die aangeeft of een fonds kerngezond is of niet. Niet kerngezond, dan in ieder geval geen indexatie. En als het nog bonter wordt, zoals bij ABP en PFZW, dan misschien wel pensioenkortingen. Maar dat terzijde. Het pilotenpensioenfonds van KLM is volgens de nieuwe regelen der kunst kerngezond bij een dekkingsgraad van 121,8% (oude grens: circa 105%). Als de beleidsdekkingsgraad onder de wettelijke vereiste dekkingsgraad komt, dan mag er niet geïndexeerd worden. De beleidsdekkingsgraad is in casu 117,9%, dus dat betekent geen indexatie. Het probleem is dat KLM een keiharde belofte heeft gedaan en op grond van die belofte €600 miljoen zou moeten bijstorten in het pensioenfonds om de dekking op een gezond niveau te krijgen. De piloten vinden afspraak=afspraak, maar KLM vindt dat in de afspraak uit 2007 geen rekening is gehouden met de nieuwe regels uit 2015, dus die afspraak geldt niet meer. Bovendien zou die bijstorting zo maar eens de gehele operationele winst van 2016 kunnen wegvagen. Niet handig in een tijd waarin onze nationale trots toch al niet lekker draait. Kortom, er ligt een geschilpunt op tafel. Het mooie van dat geschilpunt is dat u zelf mag bepalen wie gelijk heeft. En nog mooier is dat dit geschilpunt laat zien dat er geen garanties bestaan in het leven. Sluiten we af met handige linkjes: meer over het geschil op aviationwatch, over KLM-winstcijfers schreven we vorige week en hier de gegevens van het pensioenfonds.

Reaguursels

Inloggen

Feynman | 02-08-16 | 10:08 |
En de volgende keer weer de regel van FoKKerSCHcHiPhol toepassen als het even kan. Als we elkaar blijven corrigeren, wie weeT blijfT de Nederlandsche taal gehandhaafD.

Bert-Bus | 03-08-16 | 08:10 | + -2 -

Afspraak is afspraak, dokken dus, de volle mep/

Raider Twix | 02-08-16 | 20:25 | + 3 -

@Feynman | 02-08-16 | 14:53 | Maak je je niet te druk?

lijn5 | 02-08-16 | 18:02 | + 0 -

Kleine aantekening: onderdeel van deze afspraak was dat niet alleen tekorten aangevuld zouden worden, ook overschotten afgeroomd. Daar had KLM minder problemen mee.
Op zich is €600M bijstorten een scenario waar niemand op zit te wachten, ook de piloten niet, maar om er eerst ruim een jaar niet over te willen praten en dan ineens te zeggen "lalala ik betaal niks" is misschien ook niet de beste oplossing.

joozd | 02-08-16 | 15:52 | + 6 -

libertat | 02-08-16 | 10:57
lijn5 | 02-08-16 | 11:17
Geklets? Jullie plaatsen zelf geklets! KLM maakt bijna geen winst, en haalt geen geld op met aandelenemissies. Is financieel de meest aangeschoten luchtvaartmaatschappij. Aandeelhouders betalen derhalve geen cent in het bedrijf. KLM als werkgever betaalt ook helemaal niets in het bedrijf, want er wordt niet ingeteerd op eigen vermogen.

De enige die wat betalen bij KLM zijn de huidige klanten, dankzij de werkzaamheden van de huidige werknemers. Die zien dus een deel van de kasstroom die zij veroorzaken & verdienen niet naar hun vertrekken, maar naar mensen die lang en breed niet meer werken bij de KLM.

Iedereen zie ik maar huilen achter de geraniums over verworven rechten, maar waar zijn de rechten van de werknemers die tegen het halve loon wat vroeger werd weggegeven vuile handen maken?!? Of de rechten van aandeelhouders die risico lopen met kapitaal, maar daar geen rendement voor terugzien?

Feynman | 02-08-16 | 14:53 | + 8 -

Butchijo
Het overgrote deel van de piloten in de wereld verdienen bij lange na niet wat een KLM vlieger verdiend. Zijn daarbij langer van huis en hebben mindere secundaire arbeidsvoorwaarden. Moeten gewoon doorwerken tot 65 (langer mag wettelijk (nog) niet.). Dus je moet appels niet met peren vergelijken.

On topic. KLM is doomed zonder verre ingrijpende veranderingen. Er is enkel operationele winst vanwege de historisch lage brandstofprijzen. En de operationele winst is zodoende dus veel lager dan bij de concurrenten. Logisch gezien is een lage brandstof prijs juist uitermate kut voor KLM omdat ze door hun hoge (loon)kosten, die constant is, juist verder achterop raken. KLM kan gewoon niet bijstorten. Daar is te weinig eigen vermogen voor.

Shokrani Shokran | 02-08-16 | 14:26 | + 3 -

@Thelonius | 02-08-16 | 12:06
"... Misschien kunnen we het beter maar opgeven en alle pensioenpotten storten
in de overheidskas, en overgaan op een volledig omslagstelsel..."

U bent de /sarc toevoeging vergeten. Dat hoop ik tenminste.

Magnum Force | 02-08-16 | 13:06 | + 1 -

@Thlonius
Goed idee! Maar alleen als we dan ook Grieks als officiële landstaal gaan voeren!

orca | 02-08-16 | 12:26 | + 0 -

Lastig dit... Afspraak = afspraak is natuurlijk waar, maar als de overheid de regels gaat veranderen en dat kost je dan 600 miljoen is natuurlijk ook niet helemaal fair. Die hele afspraak is natuurlijk gebaseerd op de 105%-regel en die bestaat nu niet meer. De vraag is of die afspraak dan gewoon 1op 1 vertaald kan worden naar de huidige minimale dekkingsgraad. Ligt natuurlijk ook aan de formulering van die afspraak.

Bytemaster | 02-08-16 | 12:16 | + 5 -

Heb het vermoeden dat die piloten pensioenen nog niet zo slecht zijn,
zelfs zonder indexatie. Middelloon regeling ? Per 55 jaar? 60 ?

Zeker in vergelijking met die ongelukkigen met een DC pensioen.

Die indexatie nu zou sowieso niet veel voorstellen gezien huidige
officiele inflatie. Wordt wel weer mogelijk interessant in toekomst,
maar dan is de dekkingsgraad misschien weer afdoende.

Het aardige van dit stelsel is dat mocht er ooit weer een loon-prijs spiraal
komen, er ook weer meer aan premies bijgestort zullen worden door hogere lonen.
Probleem 'puntje' blijft hoe de opgebouwde pot te laten renderen, en te
beschermen bij huidige obligatie zeepbel.

Het blijft hoe je het wendt of keert, schuren met het Centrale Banken beleid.
Misschien kunnen we het beter maar opgeven en alle pensioenpotten storten
in de overheidskas, en overgaan op een volledig omslagstelsel ?

Thelonius | 02-08-16 | 12:06 | + 2 -

DH, geen idee, AFA-KLM kennende zal het wel nooit gebeuren want dan klettert de balans nog meer om. En die average age of fleet is alleen de geselecteerde modellen, niet Fokkers etc. Sterker, bij KLM lopen nog stewardessen rond die zijn geboren in het jaar dat KLM is opgericht.

orca | 02-08-16 | 11:21 | + 2 -

@Feynman | 02-08-16 | 10:08 | Geklets: werknemers betalen geen pensioenpremie, de werkgevers betalen de hoofdmoot. Het gaat dus direct van het resultaat af van de KLM.

lijn5 | 02-08-16 | 11:17 | + -4 -

orca | 02-08-16 | 11:12 |

In hoeveel jaar worden ze op de balans afgeschreven ?

duitse herder | 02-08-16 | 11:16 | + 0 -

Bijstorting, neerstorting uiteindelijk betaalt de reiziger de rekening. Have a nice flight!

Bert-Bus | 02-08-16 | 11:03 | + 3 -

@Feynman:

Dat zou alleen het geval zijn als KLM een communistisch geleide organisatie was, die alle winst (maar dan ook het verlies) uitkeerde aan haar werknemers.

Zover ik weet is dat niet het geval. Het lijkt me dat het betaald wordt uit de lopende kosten, daarmee ten koste van de jaarwinst gaat, en daarmee ten koste van de aandeelhouders.

Dat er daarmee op langere termijn het eigen vermogen aangetast wordt en eventuele ruimte voor loononderhandelingen in de toekomst kleiner wordt, is een feit, maar er zijn nog zeer veel andere factoren (namelijk alle andere journaalposten in de jaarrekening) die daar een rol in spelen ...

libertat | 02-08-16 | 10:57 | + 9 -

Inderdaad. Afspraak = afspraak. Dit soort afspraken worden nooit eenzijdig gemaakt. Iemand heeft iets niet of minder gekregen in ruil voor deze toezegging. Destijds, in het financiele wonderland van weleer, een zeer goedkope oplossing voor de KLM. En nu wordt het hoe dan ook bloeden.

Yohean | 02-08-16 | 10:48 | + 11 -

En ook bij dit pensioenfond is de oorzaak van de problemen weer goed te zien op de pagina met de bestuurders. Alle leden (ook namens de werknemers) zijn de leeftiijd van 50 gepasseerd en het merendeel zijn zelfs al 65+. Vooral de laatste groep vind de opbouw van de pensioenen niet zo spannend maar kijkt vooral naar het behoud van het huidige pensioen.

Peter5383 | 02-08-16 | 10:41 | + 14 -

Terwijl de oplossing zo simpel is. We hebben niet alleen meer Syrische apothekers en hersenchirurgen nodig, maar vooral meer Syrische piloten.

orca | 02-08-16 | 10:36 | + 14 -

Dank, van Wensen, voor dit nuttige artikel. Les nummer zoveel uit het programma "neem uw pensioenvoorziening in eigen hand". Ik hoop uit de grond van mijn hart dat met name de jongere generatie dergelijke waarschuwingen ter harte neemt.

Het jachtseizoen op collectieve pensioenvoorzieningen is geopend. Als het al niet de NL regering is die een greep in de kas doet of de EU commissars die menen dat je ondanks negatieve rentes een pensioenkapitaal kunt laten groeien, dan zijn het wel de pensioenuitvoerders die vinden dat nieuwe regels gedurende de looptijd van 40 jaar reden zijn om afspraken overboord te gooien. Duh.

Het wordt steeds duidelijker dat er geen lozere beloften bestaan dan pensioenbeloften.

Magnum Force | 02-08-16 | 10:22 | + 14 -

Voor bedrijven geldt hetzelfde als voor overheden: verzorgingsstaat is onbetaalbaar.

Münsterlander | 02-08-16 | 10:13 | + 8 -

Aangezien die bijstorting betaalt wordt door de huidige werknemers, is dat pensioenstelsel bij deze dus deels een omslagstelsel geworden. KLM wordt het zoveelste mooie bedrijf wat kapot gestaakt wordt.

Feynman | 02-08-16 | 10:08 | + 28 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken