Tesla-overname van SolarCity is rond: 2,6 miljard dollar

De kogel is door de kerk. Of de trein is door de hyperloop zo u wilt. De vorige maand aangekondigde overname van SolarCity (belangrijkste aandeelhouder: Elon Musk) door Tesla (belangrijkste aandeelhouder: Elon Musk) is officieel. Dat heeft Tesla zojuist bekend gemaakt in een blogpost. Tesla heeft uiteindelijk $2,6 miljard voor SolarCity betaald. Hiermee is 's werelds eerste en enige 'verticaal geïntegreerde duurzame energiebedrijf' een feit is. Dat wil zeggen dat huizen kunnen worden voorzien van Tesla-zonnepanelen waarvan de energie wordt opgeslagen in Tesla-oplaadstations waarmee zowel de elektra in huis als de lithium-ion accu in uw Tesla-auto op de oprit van stroom worden voorzien. Briljant idee toch? Elon Musk vindt alvast van wel en de belangrijkste aandeelhouders nu dus ook. 'By joining forces, we can operate more efficiently and fully integrate our products, while providing customers with an aesthetically beautiful and simple one-stop solar + storage experience: one installation, one service contract, one phone app', aldus de blogpost. Men verwacht dat er door de fusie in het eerste volle jaar $150 miljoen bespaard kan worden en ook de klant gaat profiteren doordat de kosten van hardware, en installaties omlaag zullen gaan en de productie-efficiëntie verbeterd gaat worden. Vooralsnog houdt het aandeel Tesla zich goed onder de omstreden overname. Overigens is de deal waarschijnlijk pas eind dit jaar echt rond. 'While today’s news is a big step, it isn’t the finish line – we expect the transaction to close in the fourth quarter of 2016', aldus Tesla. Dat is nog altijd een stuk eerder dan dat de Model 3 en masse van de lopende band gaan rollen (2018) of dat er echt winst gemaakt gaat worden (2020). Maar daar gaat het nu even niet over.

Reaguursels

Inloggen

Tesla's customers are not only customers; they are Tesla's allies aswell.
They are people who want electric transport finally been taken seriously. And Tesla is the only one doing so by not only building attractive cars, building a superchargernetwork, supplying cheap electricity and charging no surcharge on service. They also build the massive batteryfactory "Gigafactory".
As far as I know no other organisation is doing that. And when in 2020 everthing is fully operational this could turn out to be a huge moneymachine too.

joepiedepeopie | 01-08-16 | 22:49 | + -4 -

Ik ga mijn dak volleggen met 21 zonnepanelen en bespaar daarmee mijn volledige stroomverbruik van 4600 kWh/jaar, wat neerkomt op 850 euro/jaar. Ik gebruik het stroomnet als accu om overdag te leveren en in de avond en nacht terug te krijgen.

Wat overblijft is 277 euro netvergoeding en leverkosten. Als ik volledig off-grid ga met eigen accu's dan spaar ik dat ook nog uit. Maar voor 277 euro koop je geen enkele accu van betekenis. je moet namelijk niet alleen je dagverbruik van 12,6 kWh opslaan, maar ook het zon-arme winterseizoen overbruggen. Tenzij je ergens midden in de jungle of woestijn woont is het stroomnet een veel goedkopere en betrouwbare virtuele accu.

Ik voorspel dan ook dat de vaste lasten van het stroomnet omhoog zullen gaan en de variabele kosten (in het bijzonder de terugleveringsvergoeding) omlaag zal gaan.

KayakFun | 01-08-16 | 21:08 | + 6 -

Musk + Madoff = $ 2.600.000.000,00 + 150 jaar

Over 10 jaar is Tesla geschiedenis.

Rätselhaft | 01-08-16 | 18:10 | + -3 -

joozd | 01-08-16 | 16:08 |

Ja single... dus goed. Zal beter talen.

duitse herder | 01-08-16 | 16:45 | + -1 -

RubberenHarrie | 01-08-16 | 16:20 |

Worldwide soon...

duitse herder | 01-08-16 | 16:44 | + 0 -

duitse herder | 01-08-16 | 15:50
Oops duitse herder je hebt een punt 7500 dollar federal tax credit per Tesla!

RubberenHarrie | 01-08-16 | 16:20 | + 2 -

duitse herder | 01-08-16 | 15:50
Ik heb inmiddels ook het land verlaten. Ben neergestreken in USA.
USA Tesla gekkies geen belasting hun auto's. alleen BTW en die is 6% in mijn staat. Dus jouw belasting verhaal gaat hier niet op.
"Rationaliseren is een emotionele gedachte goedpraten. Hunnie dan. Na de koop." Helemaal mee eens!
Ben benieuwd hoelang dat gratis laden gaat duren bij de Tesla super chargers. Heb de eerste schermutselingen reeds waargenomen. Te druk en te lang laden.

RubberenHarrie | 01-08-16 | 16:10 | + 3 -

duitse herder | 01-08-16 | 15:50 |
U sprak altijd zo keurig Nederlands, maar vandaag valt er nauwelijks een touw aan uw berichten vast te knopen. Gaat het wel goed met u?

joozd | 01-08-16 | 16:08 | + 7 -

RubberenHarrie | 01-08-16 | 15:25 |

Tip: vertel ze dat inmiddels dat er xyz-landen zijn die hun gegeven subsidies nu fors aan het terughalen zijn door de belastingen op el auto ver-x-voudigd terug te halen. Dat Nederland inmiddels berekeningen aan het maken zijn. Kermis met toeters voor je.

duitse herder | 01-08-16 | 15:50 | + 2 -

RubberenHarrie | 01-08-16 | 15:25 |

Rationaliseren is een emotionele gedachte goedpraten. Hunnie dan. Na de koop.

duitse herder | 01-08-16 | 15:40 | + 3 -

Smaakmakertje.

dr Rechts | 01-08-16 | 15:33 | + 0 -

Ik heb een paar vrienden die een Tesla hebben. Ik word helemaal gek van ze. Kan niet eens meer normaal met ze praten..... totale Tesla gekkies!

RubberenHarrie | 01-08-16 | 15:25 | + 9 -

@Tesla is helemaal niet zo dominant als je eigenlijk denkt. Audi, BMW en Mercedes ontwikkelen toch ook hun eigen aandrijflijnen? Vaak ook via aparte bedrijfjes (onder andere AMG, Alpine, etc).

Het grootste euvel van een elektrisch voertuig is de actie radius. Met mij Tesla kan ik net niet heen en weer tussen DC en New York (locatie van backup datacenter). Ik kom als ik netjes 70Mph stand ik zo'n 40 mijl voor de finish. De nieuwe P95 accu ipv P85 gaat dat verschil ook niet overbruggen.

Grotere, betere en efficientere accu's zijn dus een must voor Tesla auto's. In die zin is het dus zeer logisch dat SolarCity (slechts 1 van de handvol bedrijven van Musk) wordt samengevoegd met Tesla. Het zou een ander verhaal zijn geweest als Musk Space-X en de Hyperloop bedrijven ook zou hebben samen gevoegd met Tesla..

Het feit dat de aandelen niet in elkaar zakken geeft ook aan dat beleggers het ook een logische aktie vinden. Niet dat Musk zich heel erg veel aantrekt van beleggers, want Musk is een visionary en loopt me zijn ideeen mijlen voor op de concurrentie. Tesla is het eerste bedrijf dat grote volumes volledig elektrische auto's op de weg weet te zetten en Space-X heeft zelfs de Russen, Chinezen, Europeanen (EPA) en de Amerikaanse staats gesponsorde organisaties weten te verslaan op het gebied van herbruikbare raketten. En dat is ontzettend knap voor een commercieel bedrijf..

TuurlijkNiet | 01-08-16 | 14:52 | + 12 -

Tesla wordt steeds meer een dominant bedrijf te worden. Maar of het toonaangevend wordt is voor mij nog maar de vraag. De gedachte en wat meer is dat Tesla als auto en wat bijbehorende zijwegen uiteindelijk het visitekaartje van de toekomst moet zijn.

duitse herder | 01-08-16 | 14:06 | + 4 -

Elon Musk is de Steve Jobs van de jaren '10. Iedereen wordt blij van hem, maar zijn portemonnee het meest.

kapotte_stofzuiger | 01-08-16 | 13:57 | + 16 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken