KLM breekt staking op te ingenieuze wijze

De combinatie Air France-KLM heeft nogal last van stakingen. Zo legden vorige maand de piloten van Air France het werk neer, begin deze week de Franse stewardessen en gisteren het Nederlandse grondpersoneel. Dat eist 1% loonsverhoging. Bovendien wil de KLM vijf ouderendagen schrappen, waar de FNV het goh! niet mee eens is. Volgens de vakbond gaat het financieel lekker met het bedrijf en daar mag het personeel van profiteren. Volgens KLM en de rest van de wereld gaat het financieel juist beroerd en daarom geen loonsverhoging en extra verkansie voor oudere werknemers. Als gevolg van de mislukte cao-onderhandelingen liggen meer stakingen op de loer, dus heeft de KLM een brief gestuurd aan de 14.500 grondwerknemers. Met twee boodschappen: 1) wie staakt, krijgt geen salaris. Nu begrijpt u dat dat dreigement niet echt indruk maakt, want zo gaat het altijd bij een staking en de vakbond compenseert stakende werknemers vanuit de stakingskas. Maar boodschap 2) maakt wel indruk. Wie staakt mag gedurende langere tijd (we weten niet hoe lang) geen gebruik meer maken van de indien-plaats-beschikbaar-regeling. Met die ipb-regeling mag elke werknemer en de vriend van de purser voor een habbekrats naar de andere kant van de wereld vliegen. In onze optiek de enige reden waarom je bij KLM zou willen werken en waarschijnlijk in de optiek van de stakende werknemers ook. We zijn daarom erg benieuwd of de grondwerkers eieren voor hun geld kiezen. En nog meer benieuwd of de FNV naar de rechter stapt. Het is namelijk de vraag of KLM de ipb-regeling mag intrekken voor werknemers die ooit hebben gestaakt. 'Met deze sanctie ondermijnen ze het recht van staken indirect. Of dit goed werkgeverschap is zou de rechter moeten bepalen', licht een arbeidsjurist toe in De Telegraaf. Andere luchtvaartmaatschappijen hebben deze tactiek al eerder toegepast en dat werkt als een dolle. Dat is goed nieuws voor de werkgever, maar wij als TMG-loonslaven hebben daar toch wat moeite mee, omdat we niet heel graag terug willen naar de arbeidsverhoudingen uit de 19e eeuw. Dus daarom hup hup hup naar de rechter met je vakbond. Meer lezen in De Telegraaf hier, over torenhoge personeelskosten bij de KLM hier, stakingsrecht daar en een antwoord op de vraag of je wel of niet in KLM-kostuum mag staken leest u bij RTL (spoiler: niet).

Reaguursels

Inloggen

Ik ga ook staken, o wacht ik ben werknemer van mijn eigen BV's dus ik ben ook mijn eigen werkgever. Ik word er schizofreen van.

Dutch_Holland | 30-07-16 | 11:10 | + 0 -

Er wordt weer van alles bijgehaald...
Also niet werkt omdat je staakt, dan hoeft je werkgever je loon niet te betalen van de stakingsdagen. Daar is een stakingskas van een vakbond voor.
Als je staakt, kan je geen gebruik maken van andere faciliteiten die je werkgever aanbiedt. In dit geval: IPB. Ook niet zo heel gek..
IPB wordt wel degelijk belast. KLM heeft daar een regeling met de belastingdienst voor afgesproken. IPB prijs is geen kostprijs, maar een variable kosten-prijs, aangevuld met securitytoeslagen (60% !) Maw: alle verplichte kosten worden gewoon betaald.
Tot slot: Heel veel KLMers zien echt de noodzaak van verandering wel en willen daar heel veel voor doen. Verwar het "blauwe gevoel", een stuk trots niet met arrogantie. Uiteraard is dienstverlening een stukje vorm van de dag. Wat mij irriteert is dat Nederlanders maar wat graag van alles en nog wat afzeiken ipv opkomen voor Nederlandse belangen. En die hebben we voldoende met KLM. Wij hebben baat bij een sterk KLM. Direct, als grote werkgever van Nederlandse banen en indirect op economisch gebied met een wereld netwerk. KLM kan je niet vergelijken met prijsvechters. Dat zijn appels en peren. KLM onderhoudt een netwerk, prijsvechters niet. Dat laat onverlet dat KLM de bezem door z'n organisatie moet halen. FNV wil gewoon niet zien dat de tijd om te eisen nog lang niet is aangebroken.

xpresso172 | 30-07-16 | 08:00 | + 5 -

gummetjes | 29-07-16 | 21:31
Yup, ik mag zeggen dat ik na het faillissement van mij werkgever ik meer hulp (juridische wegen) van het UWV heb gehad, dan van het precies 25-jarige lidmaatschap van de FNV! Die maand na maand rekeningen bleven sturen van een werknemer,terwijl ik al 6 maanden werkeloos was.
Na opzegging kwam het excuus van te weinig personeel ! hahaha.

Geen bal heb ik aan ze gehad! Terwijl het UWV mij redde van een vette belastingaanslag door bewust gerotzooi van werkgever.

koekje erbij? | 29-07-16 | 23:27 | + 3 -

Een vakbond die oprecht door het vuur gaat voor haar BETALENDE leden? Dat zal voor het laatst in 1929, zijn geweest.

watergeus | 29-07-16 | 22:15 | + 1 -

Weer de FNV, iemand die deze club uberhaupt nog serieus neemt? Ooit was ik ook een 'lid' van deze club, toen mijn toenmalige werkgever mij als een baksteen liet vallen kon ik echt naar de pomp lopen, nee, hier viel geen eer aan te halen, iedere keer een nieuwe jurist, en uiteindelijk moest ik het voorstel maar schikken en accepteren. ondertussen al lang een serieuze advocaat op de zaak gezet en deze trok toch mooi een paar ruggen extra uit de ruif van deze dubieuze werkgever.

Binnen enkele maanden een nieuwe job op een management functie bij een grote Duitse discounter. binnen 2 weken een telefoontje van een operbobo van de FNV, of ik niet mee wilde denken over het sociale aspect binnen deze discounter, er was namelijk nogal sprake van moderne slavernij, de grootste onzin werd naar voren gehaald en binnen 15 minuten had meneer al een heel plan verzonnen om de discounter op zijn knietjes te krijgen (dat dacht hij ongeveer) maar een interne spion was dan wel makkelijk en dat zou mijn rol kunnen zijn. Alsof ik een goed betaalde baan voor zoiets op het spel zou zetten. Dat moest ik echt over hebben voor mijn honderden collega's, Duh! dus werknemer bij een klein bedrijfje tel ik niet mee, en zodra het woordje FNV de telegraaf kan halen weten ze je wel te vinden. Bloedzuigers zijn het.

Vakbonden? neuh, ik zorg wel voor mijzelf en als ik het niet met een salaris eens ben dan moet ik verder kijken, of minder hard werken.

gummetjes | 29-07-16 | 21:31 | + 6 -

Duitse Herder gaat met zijn Cessna een gezellig tourtje naar Kopenhagen maken. Even relaxen... even eruit.
duitse herder | 29-07-16 | 16:39 | + 2
-
KLM is die jankert die in vergelijk met andere luchtvaarmaatschappijen de klant gewoon naait waar ie bij staat.
Beter met je eigen prop op pad inderdaad.

Raider Twix | 29-07-16 | 19:23 | + 0 -

Risingson | 29-07-16 | 16:02 |

Geen tijd meer. Duitse Herder gaat met zijn Cessna een gezellig tourtje naar Kopenhagen maken. Even relaxen... even eruit.

duitse herder | 29-07-16 | 16:39 | + 2 -

TonnieP | 29-07-16 | 16:20 |

Dat is zijn schuld niet dat achterstellen... maar van zijn ouders.

duitse herder | 29-07-16 | 16:35 | + -1 -

sinar2 een IPB vlucht word wel degelijk extra belast door de fiscus, dus wees maar niet bang dat je echt heel erg achtergesteld word tegenover andere mensen.

TonnieP | 29-07-16 | 16:20 | + 1 -

LOL, lidmaatschap kosten FNV: 16,- per maand. (Je moet minimaal één jaar lid worden) blijft er van die 25 euro per maand nog maar 9 over . . .

W_F | 29-07-16 | 16:04 | + 4 -

duitse herder | 29-07-16 | 14:52 |
een wonderlijk mengsel van kapitalistisch vooruitgangsgeloof en boedhistische ideeen over predestinatie em karma.....

Risingson | 29-07-16 | 16:02 | + 2 -

3 dagen per jaar staken is dus gegarandeerd 1% minder loon. Betaald de vakbond ook door aan niet-leden? en wat kost het lidmaatschap?

W_F | 29-07-16 | 15:52 | + 1 -

sinar2 | 29-07-16 | 12:43
Je zeurt wel. Een IPB ticket is niet gegarandeerd zoals het ticket dat je van je baas krijgt. Sta je daar met je gezin van 4 blijken er maar 2 plaatsen te zijn. Maw, je kan er moeilijk een prijskaartje aan hangen.

Shokrani Shokran | 29-07-16 | 15:22 | + 7 -

@ Stonecity
1/ Als de bagageman met Ryanair vliegt ipv KLM staat hij voor 50EUR in Tenerife.
2/ Uitleg is zeer eenvoudig: "als je goed studeert of een stiel leert of een beetje ondernemend bent aangelegd, dan moet je niet zoals deze meneer voortdurend met koffers zeulen, zul je een beetje meer verdienen en vaker op reis kunnen gaan". Overigens is dat argument, zeker in .nl of .fr, niet veel waard want wat je in je handje ontvangt is vrij onafhankelijk van wat je verdient.

pandalicious | 29-07-16 | 14:58 | + 1 -

Stonecity | 29-07-16 | 13:55 |

Mensen die hun inkomen accepteren, accepteren ook hun bestaan, het verleden waar ze zelf verantwoordelijk voor waren en hun acceptatie van het heden dat gericht is of kan zijn voor hun toekomst.

duitse herder | 29-07-16 | 14:52 | + -14 -

@Amazing Tukker | 29-07-16 | 13:49
Slecht verhaal. Want als die €25 zo weinig voor stelt, dan kun je die ook makkelijk extra betalen. een argument dat zichzelf opheft zeg maar.

TheEgg | 29-07-16 | 14:16 | + 20 -

Stonecity | 29-07-16 | 13:55

En met € 25 extra per maand lossen we de armoede van de bagagemeneer op?
[proest]

Amazing Tukker | 29-07-16 | 13:58 | + -6 -

Amazing Tukker | 29-07-16 | 13:49 | + -1 -

Leg je kinderen dan maar uit dat jij voor een heel gezin een reis naar Tenerife kan betalen en die bagagemedewerker niet verder komt dan Belgie of de Harz in zijn eentje. Misschien snappen ze dat dan wel.

Stonecity | 29-07-16 | 13:55 | + 17 -

De IPB is een goedmakertje voor het beroerde loon wat je in de reiswereld verdient. Dat KLM dat als stok achter de deur houdt is wel enigszins laag bij de grond te noemen. Overigens heb ik ook in de reiswereld gewerkt en ben er op tijd vertrokken, deels door het schaarser worden van goedkope of gratis tickets. Tsja, als ze dan het salaris niet verhogen houdt het een keertje op.

Stonecity | 29-07-16 | 13:52 | + 1 -

Staken om een salarisverhoging van 1% meer te krijgen?
En 5 ouderendagen, dus (gokje) geen 44, maar 39 vrije dagen per jaar.
Grondpersoneel, dus zal het niet al te vorstelijk betalen - gokje: minder als €30k/jaar Dus staken die mensen voor € 300/jaar, € 25 per maand.
Leg maar eens uit aan je kinders dat je niet naar Tenerife kan omdat de meneer die je koffers op de band legt € 25 per maand loonsverhoging wil...

Amazing Tukker | 29-07-16 | 13:49 | + -12 -

@sinar2 de 200 euro is de kostprijs, de 2000,- die jij betaalt is de winst. Derhalve heeft de medewerker geen bovenwettelijk voordeel en hoeft het niet nog eens extra belast te worden. Als je als werkgever wel geld wilt verdienen aan je medewerkers zit je meer aan horigen on polen te denken die betalen voor kost, inwoning en dergelijke en daar meer geld aan kwijt zijn dan ze aan loon krijgen en meer betalen dan op de vrije markt.
Denk daarbij dat de maatschappij ook tegen kostprijs altijd nog een beter totaal resultaat draait dan zonder deze medewerker/passagier en je ziet voor beide partijen voordelen.
jaloersheid straalt slecht op iemand af.
Overigens is het stakingsrecht een uiterst middel, onder controle van een rechter en daarmee een noodzakelijk en juist iets. De secundaire arbeidsvoorwaarden eenzijdig aanpassen is daarmee iets dat onbehoorlijk en mogelijk onwettig is, nu is de regeling ipb regeling nergens vastgelegd, het zou een gunst zijn. Maar iemand die structureel overwerkt mag dat meenemen bij zijn ww of ziektewetuitkering. Het is dus niet zo dat het aan KLM is om dat voor een groepje even stop te zetten. Natuurlijk kunnen ze dat wel proberen, net als door rood licht rijden niet mag, doen veel mensen dat toch. Ik hoop echter dat, als het zover komt, ze erop gepakt worden want goed werkgeverschap is het zeker niet.
naschrift: ik ben niet voor of tegen deze staking. Ik voel wel dat er onvrede bestaat dat nu het al dan niet tijdelijk beter gaat, de werknemers daar niet in meeprofiteren. KLM medewerkers staken weinig, en het bestuur speelt hoog spel om dat nu te riskeren, maar als ze ermee weg komen kunnen ze mooie sier maken tegenover de Franse en leidende tak van het concern. Misschien heb ik in dit geval toch meer sympathie voor de stakers...

InclinedtoLiberty | 29-07-16 | 13:44 | + -9 -

Het grondpersoneel staakt zich maar een SOA, laat ik me nog maar een keer tegen een vriendenprijsje op en neer shuttelen naar Kaapstad( Belthazer, heerlijke steaks) of Singapore.. makan sutra) Het leven is zo slecht niet...

loze stijl | 29-07-16 | 13:28 | + -2 -

Is die regeling in de cao vastgelegd, of gewoon iets wat het bedrijf uit eigen beweging doet?
In dat 2e geval is er namelijk geen enkele reden de plannen niet door te voeren.

Laat die stoethaspels maar eens merken dat liefde niet altijd van 1 kant moet komen en dat er iets is als actie-reactie.

happen naar de baas | 29-07-16 | 12:55 | + 5 -

@Shokrani Shokran | 29-07-16 | 12:20
Klopt, mijn ouders en rest van de familie en kennissen vonden me als kind al enig.
Ben ik trouwens nog steeds.
Ik zeur niet, ik wijs er alleen op dat er met twee maten gemeten word. Waarom moet ik 52% belasting betalen als mijn baas mij een vliegticket geeft voor een leuke vakantie en dat je als KLM'er dat niet hoeft? Voor een businessclass ticket ter waarde van 2000 euro betalen ze een schamele 200 euro. Zal mij verder worst wezen en leuk voor de KLM'ers maar waarom dat verschil?

sinar2 | 29-07-16 | 12:43 | + 17 -

Welk deel van succes snappen de KLM en Air France piepels niet?

24^7 | 29-07-16 | 12:24 | + 3 -

sinar2 | 29-07-16 | 11:19 |
Wat loop je nou te zeuren? Zeker enig kind?

Shokrani Shokran | 29-07-16 | 12:20 | + -8 -

duitse herder | 29-07-16 | 11:32 |

Update:

Vakantiegeld Denemarken 12,5 %

Vakantiegeld Noorwegen 12,5% -- 60+ 14,3%

duitse herder | 29-07-16 | 12:08 | + -4 -

"maar wij als TMG-loonslaven hebben daar toch wat moeite mee, omdat we niet heel graag terug willen naar de arbeidsverhoudingen uit de 19e eeuw."
Whoehahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
Enige wat de TMG groep doet vooral de Das Kapital onderdeel is bijstandsgerechtigden bashen.

De te werk gestelde bijstandsgerechtigden voor nop bij een privaat bedrijf zodat de baas er met de poen vandoor kan gaan op kosten van de belastingbetaler.
Dit is niet 19e eeuws maar is nog slechter dan 19e eeuws en Das Kapital en vooral haar uiterst succesvolle reaguurders vinden het nog goed ook.

Zoals ik al zei: bloed gaat er vloeien. Niet tussen de moslims en de autochtonen, in die zin heeft Angela Merkel gelijk (wij zijn niet in oorlog met de Islam), maar tussen het klootjesvolk (de loonslaven) en de (bestuurlijke) elite.
Zeg maar waardoor de Amerikaanse burgeroorlog is ontstaan.

ProAsfalt | 29-07-16 | 12:05 | + -23 -

@duitse herder: Herder Airways? Wel blaffen, maar niet bijten?

ZwarteDag | 29-07-16 | 11:51 | + 21 -

@Opslag Medium | 29-07-16 | 11:21
In het land van melk en honing en ypotheken-met-geld-toe word niet gestaakt. Iedereen krijgt er nu al zijn geld niet op dus waarom nog meer eisen van de baas?
En iedere deen heet zijn eigen vliegtuig dus zijn vliegmaatschappijen overbodig.

sinar2 | 29-07-16 | 11:31 | + 23 -

@duitse herder | 29-07-16 | 11:16

Ik mis een beetje het Deense perspectief in uw reaguursel. Hoe wordt in Denemarken een staking aangepakt? En wat voor luchtvaartmaatschappijen zijn er eigenlijk in Denemarken?

Opslag Medium | 29-07-16 | 11:21 | + 71 -

Ik vond die regeling toch al bijzonder. Als mijn werkgever mij iets extra geeft mag ik daar 52% van bij de belastingdienst inleveren. Maar bijna-gratis snoepreisjes eerste klas zijn blijkbaar geen enkel probleem voor de fiscus.

sinar2 | 29-07-16 | 11:19 | + 46 -

De Franse cultuur begint steeds meer in de KLM te sluipen. Iets van werken kan altijd nog, staken is logischer.

Uitstekend plan van de KLM.

duitse herder | 29-07-16 | 11:16 | + 4 -

Goh Kaas: je tweede reaguursel haalt je eerste onderuit.

On topic: als KLM te duur blijft, kom ik er niet meer terug. Krijg je de andere 360/361 dagen van het jaar ook vrij. Dat heet concurrentie en als je zorgt dat je duurder bent dan de rest, ga je het verliezen van de rest van de wereld.

erkomenanderetijden | 29-07-16 | 11:10 | + 14 -

ik wil ook loonsverhoging. Ik ga ook staken. Geen reaguursels meer van mij.

Kaas de Vies | 29-07-16 | 11:07 | + -61 -

ik wil ook loonsverhoging. Ik ga ook staken. Geen reaguursels meer van mij.

Kaas de Vies | 29-07-16 | 11:06 | + 70 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken