Het gaat niet zo goed met Air France-KLM

Cijferseizoen
Cijferseizoen
De kwartaal- en halfjaarcijfers die Air France-KLM gisteren publiceerde, geven elke krant aanleiding om aandacht te besteden aan de kwakkelende airliner. Bij de ene krant mag KLM-baas Pieter Elbers uitleggen dat er vanaf nu echt doorgepakt gaat worden (Telegraaf/€). Bij de andere laat men de beurt aan de drie weken geleden aangetreden opperbaas Jean-Marc Janaillac (AD/) om uit te leggen dat de combinatie niet al te blij is met werknemers die meer staken dan vliegen. Vorige maand de piloten van Air France, gisteren de Franse stewardessen en vandaag het grondpersoneel van KLM. Het gaat, en dat zal u niet ontgaan zijn, niet zo heel erg lekker. Wij plukken wat getallen uit het Financieele Dagblad/. Het goede nieuws is dat er winst wordt gemaakt (€41 miljoen in het tweede kwartaal), het slechte nieuws is dat de omzet achterblijft. In 2005, dat was net na de fusie, was Air France-KLM gemeten naar omzet de grootste ter wereld. Destijds €21 miljard. Tien jaar later is die omzet verhoogd naar €25 miljard, maar zijn vier andere luchtvaartmaatschappijen harder gegroeid. Op nummer 1 staat American Airlines met een omzet van €36 miljard. Het wordt nog pijnlijker als gekeken wordt naar de nettowinstmarge. Die bedroeg in 2005 nog 4,5%. In 2015 0,5%. Een vergelijkbare partijen als Lufthansa zit op een nettowinstmarge van 5,3%. British Airways op 6,5% en prijsvechters Easyjet en Ryanair boven de 10% en 20%. Er zijn allerlei verklaringen te geven voor de slechte prestaties van Air France-KLM: de mensen willen niet meer naar Frankrijk, want aanslagen. Air France-KLM is de nieuwe V&D, want wordt qua prijs kapotgemaakt door Easyjet c.s. en qua kwaliteit door Emirates. FD-rekenmeester Bartjens/ komt wat ons betreft met de leukste verklaring: de personeelskosten (gemiddeld €84.159 per werknemer). Neem de beurswaarde van een bedrijf en deel dat door het aantal werknemers. Dan krijg je opmerkelijke uitslagen: Air France-KLM 'kent momenteel een marktkapitalisatie van €1,7 mrd bij 83.992 werknemers. Dat betekent dat de waarde per werknemer €19.655 bedroeg'. Bij Lufthansa leidt dat sommetje tot €40.001. British Airways: €170.547. EasyJet: €483.879 Ryanair: €1,54 miljoen! Werknemers leveren bij Air France-KLM dus niet zo veel op, zegt Bartjens, en daar zouden de vakbonden misschien even over moeten nadenken. Je zou natuurlijk ook de beurskoers (FD-plaatje boven) kunnen laten stijgen, maar hoe doe je dat? Enniewees. Dromen van een KLM dat uit de combi stapt is leuk, maar kansloos. Al wat dan resteert is een rolletje in de marge zoals het Portugese TAP of Alitalia (zegt FD/). En dat wil natuurlijk niemand. (Behalve hij.)

Reaguursels

Inloggen

Air France heeft hier toch wel een hoofdaandeel in met die belachelijke piloten aldaar. Waarom snappen zij niet dat de wereld verandert en dan een piloot tegenwoordig niet meer zoveel voorstelt als vroegah?

24^7 | 29-07-16 | 12:21 | + 0 -

@ Raider Twix | 28-07-16 |
ik beveel Etihad aan !
kijk naar het Europesche succes van 29% belang in Air Berlin, > 3% in Air Lingus, 100% swissair , en heeft de aandelen "overgenomen" van klmAF van air italia (nu 49%). kregen ze mega landingsrechten voor n prikkie :-)

prinses uit oman | 28-07-16 | 20:00 | + 1 -

KLM had met een ander kunnen fuseren, maar zou dan minder te vertellen hebben, Dat hebben ze straks alsnog bij Air France.
KLM had met een ander moeten fuseren. En die waren er.

Raider Twix | 28-07-16 | 19:45 | + 0 -

Vogelbeest | 28-07-16 |
Niet zo zee te klein maar in een hele slechte positie. Een fusie cq overname was het beste voor KLM op dat moment. AF blijkt achteraf niet de beste keuze.
Dat je als kleine partij in een fusie een cashcow bent hoeft is niet waar. Kijk maar naar IAG. Die hebben de kleinere partij Iberia van een zielig eendje umgetauscht naar een trotse zwaan. IAG zorgt ervoor dat Aer Lingus harder gaat groeien dan ze van plan waren. Austrian was ook al lang dood geweest zonder Lufti.

Maar goed, terug naar AFKL. De Fransen de schuld geven is niks anders dan je kop in het zand steken. Vergeleken met AF presteert KLM niet eens zo heel slecht maar dat is hetzelfde als de rechtsback van MVV een wereldvoetballer noemen in vergelijking et de 3e keper van VV Groesbeek 7.
KLM staat er misschien nog wel slechter voor dan AF. Alleen al het pensioen tekort van KLM piloten heeft een tekort van 1 miljard. Dit zou volgens de afspraken bijgevuld moeten worden door KLM. Het eigen vermogen bedraagt zo'n 270 miljoen. Met andere woorden. Ze zijn gewoon fucked, met of zonder fransen. De financiering van de 787 liep bijna in de soep. KLM had de afgelopen jaren de kans om hard in te grijpen. Dat hebben ze niet gedaan. Niet in de lucht en ook niet op de grond. De grond en de lucht hebben nu ruzie. Het bedrijf is te log en ze zijn nu gewoon te laat. Ik vraag me af wie er nog te hulp gaat schieten na het geblunder met de vakbonden. Ik denk dat maar weinig investeerders hun vingers hieraan durven te branden. Ik hoop ook dat de overheid hier verre van blijft, want dat gaat ons als belastingbetaler veel kosten. To be continued.

Shokrani Shokran | 28-07-16 | 19:14 | + 2 -

@TheEgg | 28-07-16 | 13:37 |
ligt er maar aan welk deel van het land je woont: vanuit t zuiden is ryanair op eindhoven fantastisch 2-3 vluchten per dag naar london (stansted) voor nog geen € 100; 3 kwartier van tevoren aankomen ruim genoeg, binnen 5 min door bagagecheck & doaune heen.
moet je eens proberen op schiphol: min 1,5 uur in de trein (als die rijdt, zeker in die tunnel), min 1,5-2 uur van tevoren aanwezig zijn wegens mega file bij bagagecheck (makkelijk 30 min wachttijd), min 20 min wandelen om ergens n pier te bereiken, etc.
argument dat Stansted moeilijk te bereiken is een fabeltje: ieder 15 min n trein en in 45 min ben je gegarandeerd in London voor € 20. de metro vanuit heathrow naar central London doet er ook 50 min over....

prinses uit oman | 28-07-16 | 19:11 | + 3 -

@Brockhaus | 28-07-16 | 10:47 | + 7 - Als jij consultant in de luchtvaart bent:
KLM moest zogenaamd samen met een partner, want ze waren zogenaamd te klein om alleen te overleven.
Volgens mij snapt iedere reaguurder dat als je de kleine partij in "fusie" bent je gewoon cash-cow voor de grote holding gaat zijn.
Buiten dat: Sinds ze samen zijn met Air France blijkt uit alle cijfers dat KLM-ers harder werken voor minder geld dan Air-Francers.
Waarom heeft KLM dan toch voor Air France gekozen? Waarom zijn ze niet zelfstandig gebleven?

Vogelbeest | 28-07-16 | 13:59 | + 11 -

@Magnum Force | 28-07-16 | 10:29 | + 30 -
Airbus
Thales
Frans Hals museum

Kaas de Vies | 28-07-16 | 13:55 | + 5 -

@spoilerfreak | 28-07-16 | 10:30
Tja, de cijfers bewijzen nou juist dat de mensen graag als vee behandeld willen worden als het maar goedkoop is, zie de winstmarges van Ryanair.
Op en neer naar de UK staat KLM op 1, Easyjet op 2, dan een stuk niks, dan Flybe en consorten, nog een enorm gat, en als het dan echt totaal niet anders kan, dan is Ryanair de laatste optie.
De enige maatschappij waarbij ik mensen in huilen heb zien uitbarsten bij de balie. Wat een kut-ballentent is dat.

Het echte probleem is Air-France, met de nadruk op het France gedeelte. Fransen staken al als de directie voorzichtig mompelt dat het leuk zou zijn als er misschien voor of na de lunch eventueel wat werk verricht zou worden.

TheEgg | 28-07-16 | 13:37 | + 11 -

Brockhaus | 28-07-16 | 10:47 | + 6 -
Bij KLM lukt het ook maar mondjesmaat. Ze moeten eruit en surseance aanvragen;een hoop personeel eruit , een nieuwe organisatie/ managementstructuur bewerkstelligen en personeel tegen slechtere voorwaarden laten werken.Verder hopen dat ze met BA of Delta samen kunnen werken .Van de eurofielen van het FD mag dat natuurlijk niet .

arlen | 28-07-16 | 13:29 | + -1 -

@Spoilerfreak 100%!

ikwileenlahmacun | 28-07-16 | 13:18 | + 2 -

En de prijsvechters maar lachen, Ryanair voorop.

Die hebben namelijk gewoon begrepen dat een vliegtuig (zeker voor korte afstanden) gewoon een bus met vleugels is en dat de 'magie' er al lang van af is.

Ik moet ook altijd een beetje meewarig lachen als ik mensen over de KLM hoor spreken als "Nederland's trots". Wat een gelul, dat zeg je toch ook niet over Connexxion?!

James Lastig | 28-07-16 | 12:01 | + 41 -

Dus je verpest alle vluchten, maakt het gods onmogelijk om in te checken, behandelt je klanten als vee en laat ze ook zo vliegen om vervolgens nu erachter te komen dat de omzet achterblijft, joh, 10 jaar studie nodig of gewoon weer de klant centraal plaatsen en de omzet zien stijgen?

moha | 28-07-16 | 11:30 | + 4 -

Tja, dit wisten we toch al. Daarnaast is uit eerdere berichtgeving over de resultaten van Air France - KLM toch ook al gebleken dat Air France de rotte appel is en dat KLM juist heel hard bezig is om af te slanken maar dat Air France enkel ontkent dat het dik is ...

Zelf ben ik werkzaam in de consultancy voor de luchtvaartsector in Nederland. KLM is een van onze klanten en we weten dat zij geen goed woord over hebben voor de bodemloze put dat Air France heet. Ach ja, KLM gaat toch niet failliet, iets met een te groot belang voor de Nederlandse economie / luchtvaartsector / mijn eigen portemonnee. Bail-out nr. zoveelste

Brockhaus | 28-07-16 | 10:47 | + 6 -

Omzet per medewerker zou iets representatiever zijn. Wie maakt dat sommetje? Dan nog is het behoorlijk afhankelijk van hoeveel het bedrijf zelf doet en hoeveel via derden / inhuur.

fail | 28-07-16 | 10:45 | + 11 -

Als je je economy-klanten stelselmatig als oud vuil behandelt dan moet je niet raar opkijken als ze niet meer met je vliegen. Dachten ze nu echt dat iedereen met de business class kan vliegen.
Laat al die KLM bobo's eens 15 rondjes economie class om de wereld doen met andere maatschappijen.
Da's weer eens wat anders dan gratis met de eigen business class.
Leren ze ook nog eens wat over service.

spoilerfreak | 28-07-16 | 10:30 | + 33 -

Ik woon in Frankrijk en kan u verzekeren dat samenwerken met Fransen puur onmogelijk is. Fransen zelf vinden het al moeilijk, laat staan Nederlanders.

Fransen en Bataven zijn qua houding, mentaliteit, persoonlijkheid, werkwijze, moraal en karakter volslagen incompatibel. Ik nodig iedereen uit om mij een voorbeeld van op lange termijn voor beide partijen(!) succesvolle Frans-Nederlandse samenwerking te noemen. Air France KLM is dat dus duidelijk niet.

De combi Air France + KLM was nooit iets, is niets en blijft niets. Jammer maar helaas.

Magnum Force | 28-07-16 | 10:29 | + 52 -

Niet goed?
Bel ogenblikkelijk Leo van Wijk.
Leo @ the rescue!!

Stoned Hengst | 28-07-16 | 10:16 | + -4 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken