Elon Musk: 'Tesla gaat naar een beurswaarde van $1.000.000.000.000'

Elon Musk, is het een luchtfietser, de toekomstig overlord van het kapitalisme of iets daar tussenin? Wat we wel weten is dat de man achter Tesla niet houdt van gefröbel in de marge. Als hij elektrische auto's maakt, dan moeten superieur zijn aan welke concurrent dan ook, in 2018 moet er met zijn hulp op Mars geland worden, zo als het er nu naar uitziet gaat die hyperloop er nog eerder komen dan dat de HSL gebruikt wordt waar hij voor bedoeld is en ga zo maar door. Gisteren maakte Musk bekend dat hij met Tesla een bod doet op SolarCity. Inderdaad, Musk is zelf de baas en grootste aandeelhouder Solar City, net als dat hij dat is van Tesla. Door zijn twee bedrijven samen te voegen wil Musk een soort alles in één bedrijf creëren waar u uw elektrisch aangedreven auto koopt inclusief de zonne-energie batterij die de auto helpt opladen alsmede de zonne-energie accu waar uw hele huis mee van stroom wordt voorzien. Tesla wil tussen de $26,50 en $28,50 per aandeel betalen voor SolarCity, wat neerkomt op een totaal van tussen de $2,6 en $2,8 miljard. Musk zelf zal geen stem uitbrengen als aandeelhouder en ook zijn neef Lyndon Rive, die aan het hoofd staat van SolarCity, doet dat niet om belangenverstrengeling te voorkomen. Volgens Musk was de deal een 'no brainer' en in een blog over het bod op SolarCity zegt Tesla dat de twee samen sterker zijn dan los van elkaar: 'We would be able to expand our addressable market further than either company could do separately'. Toch kelderde het aandeel Tesla woensdag, terwijl de aandelen van SolarCity stegen. Veel aandeelhouders zullen waarschijnlijk bang zijn dat Tesla -de autofabrikant- afgeleid gaat raken door de handel in zonnepanelen. Daarbij komt nog dat het bedrijf, met een beurswaarde van zo'n $30 miljard, pas naar verwachting in 2020 winstgevend gaat zijn. Intussen wordt er hard gewerkt aan een gigafabriek voor oplaadbare batterijen in Nevada die het mogelijk moet maken dat er daadwerkelijk 500.000 Model 3-modellen in 2018 van de lopende band kunnen rollen. Niet voor niets wordt er ook voor $1.4 miljard aan aandelen uitgegeven om die groei te bekostigen.

Daarbij zijn de aandelen van SolarCity de afgelopen twaalf maanden met 65% gekelderd en verloor het nog eens $123 miljoen in het laatste kwartaal van dit jaar. Toch zei Musk dat de voorgestelde overname niets met de slechte rapportcijfers van SolarCity te maken heeft en hij zei ook geen financiële risico's te voorzien als de deal beklonken wordt. 'I don’t think this creates additional financial risk for Tesla. It only amplifies the possibilities for both companies.' Daarbij zegt hij nu ook dat Tesla in potentie een beurswaarde van een biljoen kan gaan krijgen. Possibilities en potential dus. Nu nog die andere P: profit.



Reaguursels

Inloggen

Aan de Zuidas van Amsterdam treitert de overheid niet, daar komt de overheid vragen hoe de financiële regels er uit moeten zien.

Raider Twix | 23-06-16 | 16:24 |

Ligt een fabriekspand in Tilburg tegenwoordig ook al aan de Amsterdamse Zuidas? Naast een financiaal hoofdkwartier heeft die keus natuurlijk ook te maken met de uitstekende infrastructuur en wereldklasse engineers in Nederland.

nomeansno | 23-06-16 | 16:44 | + 0 -

Als we dan toch bij Tesla blijven, dat bedrijf heeft Nederland gekozen als uitvalsbasis voor Europa. Vast omdat die Nederlandse ambtenaren zo van pesten houden.
nomeansno | 22-06-16 | 19:43 | + 6 -
-
Aan de Zuidas van Amsterdam treitert de overheid niet, daar komt de overheid vragen hoe de financiële regels er uit moeten zien.

Raider Twix | 23-06-16 | 16:24 | + 0 -


watergeus | 23-06-16 | 09:54

Politici die hier praktisch als wel moralistisch knoeien... die schoppen we de straat op.

In Denemarken was een minister op vakantie gegaan tezamen met haar 2 kinderen naar Gran Canaria. Gewoon een all-in vakantie geboekt.
Toen ze terugging stond er ook op het vliegveld van Gran Canaria een Deens regerings/militair vliegtuig. Ze eiste een plek op in dat toestel.

Terugkomend op haar werkplek werd ze de volgende dag ontslagen. Zonder verdere financiële vergoedingen e.d. Haar naam is Lene Espersen.
Dat noemen ze respect hebben voor de burger die de belastingen betaalt.

duitse herder | 23-06-16 | 13:47 | + -1 -

Wat komt er hier weer een onzin voorbij.

* Er is voorlopig meer dan genoeg lithium in de wereld. Daarnaast is het zo dat er vrij veel soorten accu-technologie onderzocht en ontwikkel worden (zoals aluminium-zuurstof), dus het is niet zo dat lithium de enige optie is.

www.quora.com/Is-there-enough-lithium...

www.greentechmedia.com/articles/read/I...

* Het lithium wordt niet "verbruikt", maar is na recycling gewoon weer in te zetten

* De accu's van Tesla zijn niet giftig en grotendeels te recyclen. Dat waren ze 8 jaar geleden al en het zal alleen maar beter geworden zijn.

www.teslamotors.com/blog/mythbusters-...

* De lithium batterijen gaan veel langer dan slechts 3 jaar mee. Sterker nog, Tesla geeft zelf al 8 jaar garantie op de accu's. Verder zijn er genoeg eigenaren die er al flink wat kilometers mee maken. Neem bijvoorbeeld de Noorse Bjorn Nylland die op YouTube zijn reizen deelt. Soms duizenden kilometers per weekend. Zijn recente conclusie is dat na 150.000 KM rijden de capaciteit slechts 4% gezakt is. (En dit gaat in het begin sneller en daarna neemt het tempo van dit proces af).

www.hybridcars.com/studies-suggest-tes...
www.youtube.com/watch?v=afxacp5wIZo

Kan de techniek beter? Ja, ongetwijfeld. Maar laten we niet vergeten dat we het bij Tesla hebben over een autofabrikant die nog geen 10 jaar oud is. De eerste nieuwe autofabrikant in de V.S. in pakweg 100 jaar tijd, dus ja.. dat nog niet alles perfect uitontwikkeld is is logisch.

Maar gezien de zeer snel dalende prijzen van groene stroom en de zeer snel stijgende vraag naar betere opslagmogelijkheden hiervoor zal de ontwikkeling en schaalgrootte alleen maar in het voordeel gaan werken van de consument.

Op dit moment is het allemaal nog in de category 'early adopters'.

Net zoals dat de eerste computers duur, groot en traag waren

Net zoals de eerste mobiele telefoons duur en groot waren met weinig bereik.

Hoe dan ook: fossiele brandstoffen blijven gebruiken is gewoon geen optie meer. Interne verbrandingsmotoren, ook al klinken ze mooi, zijn niks anders dan veredelde stoommachines.
Hitte en geluid maken ze stoer, maar het zijn eigenlijk tekenen van verlies door inefficientie!

pakweg 65-75% van alle energie die u in de vorm van benzine/diesel in uw auto pompt gaat verloren in de vorm van warmte onder de motorkap.

Neem 1,50 per liter, haal accijns en BTW er af.. haal 65-75% er af en kijk eens hoeveel geld u gewoon weggooit en wat u echt over houdt voor voortbeweging. U zult schrikken!

Ethan2k | 23-06-16 | 10:30 | + 5 -

Musk heeft hier natuurlijk wel weet van:
www.pocket-lint.com/news/130380-future...
@duitse herder | 23-06-16 | 06:01 | +
het is meer een politieke trukendoos, net als de daling van de werkeloosheid de laatste maanden. Dat komt vanwege de aangepaste definitie.
Maar je bent wel erg naïef om te denken dat de h.h. politici in DK geen truukjes kennen en gebruiken.
Trouwens, Amsterdam is de innovatiehoofdstad van Europa (en terecht), niet Kopenhagen. Kopenhagen is alleen bekend van het kopiëren van de Amsterdamse fietssituatie.

watergeus | 23-06-16 | 09:54 | + -1 -

Ik weet het nooit zo met Elon: Aan de ene kant weet ik natuurlijk dat de grote autofabrikanten elektrische auto's gaan produceren zodra daar een échte markt voor is, dat dit over een paar jaar zo zal zijn en dat de voorspelde winst die Tesla dan zou moeten gaan maken er door concurrentie waarschijnlijk niet in zal zitten. Aan de andere kant hebben we het wel over Elon Musk en begin ik te geloven dat dingen over het algemeen alleen verlopen zoals hij ze bedenkt. Ik denk dan ook dat het helemaal niet zijn doel is om Tela te laten overleven, maar enkel om andere autofabrikanten te dwingen elektrisch rijden versneld naar de consument te brengen. Het in dat geval aanstaand faillisement van Tesla zou in dat geval ingecalculeerd moeten zijn en het zou er dus op neerkomen dat de grootste vervuilers (de opportunistische aandelenhandelaars en particuliere beleggers met teveel geld, te grote auto en te weinig kennis) betalen voor deze transitie. Dat klinkt enorm Elon Musk in mijn oren: de man denkt en handelt compleet anders dan de gemiddelde matig getalenteerde entrepreneur, volgens mij heeft hij dit gewoon geaccepteerd als de enige manier waarop de mensheid van zijn olieverslaving af komt.

100% Robin Hood in dat geval en mijn held.

Homer P. Simpson | 23-06-16 | 09:34 | + 5 -

S.Boon | 22-06-16 | 23:57 |

Please, don't feed the troll.

Biersmurf | 23-06-16 | 09:19 | + 0 -

S.Boon | 22-06-16 | 23:57

Jammer dat je geen verwijzing geeft dmv een link.

4.3% versus 6,3% noem je: 'Maar veel verschil is dat niet.'
2% verschil is een enorm getal in aantallen mensen !
Verder de ambtenarentrucendoos van het CBS: nieuws.tpo.nl/2014/10/21/hoera-werkloo...

duitse herder | 23-06-16 | 06:01 | + 0 -

duitse herder | 22-06-16 |
Geen ZZP'ers in Denemarken zeg je, dat is simpel aangezien ZZP'er een Nederlandse term is. Maar verder praat je onzin. In Denemarken waren er in 2006 ongeveer 200.000 mensen 'self-employed' (aldus de Deense StatBank). Nieuwere cijfers kon ik niet zo snel vinden, maar ze zullen niet spontaan allemaal in loondienst zijn gegaan. Noch zijn deze 200k allemaal bedrijven met medewerkers.
Dat noem ik toch echt een ZZP'er. Werkloosheid in dk momenteel 4.3% tegenover 6.3% in NL. Gefeliciteerd. Maar veel verschil is dat niet.
Dus nog steeds heb je me met je gezeur over ondeenemen in Nl niet overtuigd. Ja het kan vast beter, met wat minder regels. Dat is overal zo. Maar over het geheel genomen doen de startups in Amsterdam (en wat andere steden) het niet slecht.

Verder elektrische auto's zoals we ze nu kennen inderdaad niet dw toekomsy. Maar met betere accu's zou het wel kunnen (minder giftig ook inderdaad). Stroomopwekking komt wel goed, ook 'duurzaam'.

S.Boon | 22-06-16 | 23:57 | + 2 -

@geld of je leven, dat bedoel ik ook helemaal niet, tuurlijk alles moet doorontwikkeld worden om een verfijnd en uitstekend product te krijgen. Ook een nieuwe energie bron, maar de doelen zijn alleen haalbaar als er vol op dat soort onderzoek wordt ingezet.
Want straks 10 miljard mensen van energie voorzien dmv de bestaande duurzame bronnen is onmogelijk. En ruimtereizen van serieuze proporties idem.

Spaanse Peetvader | 22-06-16 | 23:12 | + 1 -

Spaanse Peetvader | 22-06-16 | 22:23 | + 0 -
Mwah, mijn iPhone is anders een simpele stapeling van bestaande technologien (radio, digitale geluidscodering, touchscreen, ICs, etc), en nog voornamelijk van staatsgesponsord onderzoek uit de USA ook.
En ook voor Samsung fanboys moet duidelijk zijn dat de originele iPhone de oplossing was

geld of je leven | 22-06-16 | 23:01 | + -1 -

Electrische auto's is het verplaatsen van de vervuiling van de ene industrie naar de andere.
Ik geloof er niet in, ik denk persoonlijk dat er voor het probleem wat electrische auto's dus niet oplossen een totaal nieuwe vorm van energie moet worden gevonden, en dan denk ik aan het soort onderzoek waar ze momenteel in die ondergrondse ruimte in Frankrijk/Zwitserland mee bezig zijn.
Het is te simpel en te onhandig allemaal, in de geschiedenis zijn veranderingen altijd gekomen door totaal onverwachts nieuwe ontdekkingen, niet door op bestaande uitvindingen eindeloos door te ontwikkelen zoals nu met electrische auto's maar ook wind en zonne energie gebeurd, het is simpelweg niet voldoende.

Spaanse Peetvader | 22-06-16 | 22:23 | + 4 -

S.Boon | 22-06-16 | 19:17 |

Is je laatste alinea een antwoord ?

Producenten van elektrische auto's spreken niet de waarheid over het energieverbruik van hun vehikels. De zaken worden veel rooskleuriger voorgesteld dan dat ze in werkelijkheid zijn, zo blijkt uit Deens onderzoek.
www.automatiseringgids.nl/nieuws/2016/...

duitse herder | 22-06-16 | 21:40 | + 1 -

A billion dollar market crap company.

diddley2 | 22-06-16 | 21:20 | + 3 -

Het is te hopen dat de massaproductie van die milieu verpestende elektrische auto's een halt wordt toegeroepen. De lithium batterijen zijn giftig, gaan slechts 3 jaar mee en lithium wordt onder zwaar vervuilende omstandigheden gewonnen in vooral Chili en Tibet. Recycling is duur en wederom milieu verpestend. Tel daar de miljarden kostende infrastructuur bij op die het opladen van deze automobielen kost, en kom tot de conclusie dat dit het hopelijk niet gaat worden.

070 | 22-06-16 | 21:20 | + 7 -

Volgens mij bedoelt die Musk (van dat familiebedrijf) met verticale integratie iets met gebukt staan.
HIjzelf, zijn broer en zijn neef lachen de ballen uit hun krappe maatpantalons.
Twee bedrijven in elkaar schuiven, allebei met negatieve kasstromen, megaschulden en een creditrating die al haast zelfs geen junk meer mag heten en dat dan betalen met aandelen van het bedrijf waar je een maand geleden een emissie voor uitschreef. En nog zijn er lui die denken dat het wel goed zit. Ik ga zelf nu aandelen Vaseline kopen.

squadra | 22-06-16 | 20:39 | + 24 -

En waar staat in dit stukje hoe Tesla naar een beurswaarde van 1000 miljard gaat ?

Barbarous_Relic | 22-06-16 | 20:25 | + 4 -

S.Boon | 22-06-16 | 19:48
nomeansno | 22-06-16 | 19:43

Ik zal je op weg helpen over startende ondernemers met personeel. Die zijn er niet meer.

2013: 129.000 bedrijven werden gesloten excl 8376 faillissementen
2014: 120.000 bedrijven werden gesloten excl 6645 faillissementen

In deze periode 149.000 nieuwe bedrijven. Waarvan er 95% ZZP-ers zijn, die andere 5% beginnen niet met 2-3 man personeel.
Er is dus geen banentekort maar een werkgeverstekort. Die zijn er niet meer of die willen geen werkgever zijn. Daarnaast zijn er de afgelopen jaren veel werkgevers naar andere landen gegaan om daar hun zaken verder te doen. Nederland is te duur en heeft teveel regels. 1 op de 10 internationale bedrijven verlaat Nederland.

Zie verder ook de ondergang van de Kamer van Koophandel.
bron kvk/cbs

Werkloosheid in mijn -grote- gebied V-Jylland met veel bedrijven is 2,9%. Wij kennen geen ZZP-ers.

Overigens:
Het doel om te participeren in el auto's en industrie is voor de overheid vooral gericht op het wat later kunnen heffen van -extra- belastingheffingen op die el auto's !

duitse herder | 22-06-16 | 20:20 | + 4 -

Wow, wel 1000 miljard. Zeg Elon, over een jaar of tien koop je daar nog net een baartje goud voor of zoiets.

netniet | 22-06-16 | 20:06 | + 1 -

Hoe stom moet je eigenlijk zijn om zo'n auto te kopen:
www.duurzaamnieuws.nl/elektrische-supe...
Die rommel van Musk maakt u afhankelijk van het windmolentjes-maffia kartel. Afhankelijk zult u zijn en uw auto bijtanken met water uit de sloot hebben we liever niet want dan kunnen we u namelijk niet uitmelken.

Kromme Tenen | 22-06-16 | 19:54 | + -7 -

duitse herder | 22-06-16 | 19:33 | 
Geen idee, zulk soort getallen zijn meestal ook niet heel eenduidig. Je moet er namelijk al rekening mee houden dat startups vaak door meerdere mensen worden opgericht, dat ze in het begin geen/weinig salaris hebben, betaald krijgen met aandelen, veel stagiairs aannemen ook, etc.
In Denemarken kunnen dat er niet zo veel zijn geweest, want iedereen heeft daar al werk, toch? Althans zo doe je het altijd over komen. Dan zou er eentje moeten krimpen om een ander te doen groeien, heb je ook niks aan. ;-P
En dan nu niet weer antwoorden met enkel een vraag hè, want dan valt het wel heel erg op dat je zelf eigenlijk niet weet wat je nou zit te zeuren de hele tijd.

S.Boon | 22-06-16 | 19:48 | + 3 -

Vraag: Hoeveel NL ondernemers zijn in 2016, die personeel hebben aangenomen, begonnen?
duitse herder | 22-06-16 | 19:33 |

Geen idee. Het zijn in Nederland juist vooral de bestaande grote bedrijven waar het meeste onderzoek en innovatie wordt gedaan. Als we dan toch bij Tesla blijven, dat bedrijf heeft Nederland gekozen als uitvalsbasis voor Europa. Vast omdat die Nederlandse ambtenaren zo van pesten houden.

nomeansno | 22-06-16 | 19:43 | + 5 -

nomeansno | 22-06-16 | 19:03 |
S.Boon | 22-06-16 | 19:17 |

De overheid biedt het niet gratis aan maar doet mee in een investeringsvorm. Inclusief afdekkingen van risico's en tarieven berekenen. Meer een soort bank dus.

In deze zullen deze overheidsdienaren vrienden zijn van milieuvrienden. Praat makkelijker.

Vraag: Hoeveel NL ondernemers zijn in 2016, die personeel hebben aangenomen, begonnen?

duitse herder | 22-06-16 | 19:33 | + -7 -

duitse herder | 22-06-16 | 18:56 |
Jij bent duidelijk al zo lang weg van hier om niet te weten waar je het over hebt. Er zijn in NL genoeg startups te vinden en ze worden allemaal gestimuleerd en gesubsidieerd door de overheid die ze volgens jou tegenwerkt. Gebrek aan initiatief? Valt wel mee. Natuurlijk, niet iedereen kan de nieuwe Tesla beginnen. Bedrijven als Booking.com (ik weet dat ze zijn verkocht aan Amerikanen, weinig relevant aangezien het initiatief toch echt hier lag) en WeTransfer doen het overigens wel aardig, of niet soms? Biotech schijnen we het ook wel goed in te doen, maar dat is dan weer een stuk minder 'sexy'.
En uiteindelijk gaat het allemaal om de getallen, natuurlijk zijn er meer 'superondernemers' in de VS dan in NL. Er zijn ook flink wat meer mensen.
Oh en om dan nog even te zeggen wat iedereen hier denkt: Waar blijft de Deense Tesla? Want daar is het toch veeeeeeel beter?

S.Boon | 22-06-16 | 19:17 | + 21 -

'I don’t think this creates additional financial risk for Tesla. It only amplifies the possibilities for both companies.'
-
Dat zal wel kloppen. Beide fabrieken moeten fors uitbreiden. Beide fabrieken moeten nog winst gaan maken.
www.teslarati.com/tesla-releases-first...
This is a quick cut of the main items from the shareholder letter outlining Tesla Q1 financial results:
-
Cash and cash equivalents rose to $1.44 billion at quarter end aided by more effective cash management and $430 million drawn against our asset based credit line. The quarter end cash balance does not include any meaningful cash flow from Model 3 reservations. Cash flow from core operations was nearly breakeven. Automotive revenue was $1.48 billion on a non-GAAP basis.
-
During the quarter, we delivered 14,810 vehicles, almost the same as what we estimated in our April announcement. Q1 Automotive gross margin was 20.0% on a non- GAAP basis and 19.6% on a GAAP basis. Our Q1 non-GAAP net loss decreased 34% sequentially to $75 million, or $0.57 loss per share.
-
Dus de productie moet nog gaan groeien van 14,810 stuks per kwartaal naar 80.000 tot 90.000 dit jaar en:
"Advancing 500,000 unit build plan by two years to 2018."
Dat noemen we: ambitieus.

Raider Twix | 22-06-16 | 19:17 | + 6 -

duitse herder | 22-06-16 | 18:56 |

Niet te vergeten: Miljarden aan overheidsinvesteringen hebben Musk natuurlijk ook hard geholpen om zo ver te komen!

nomeansno | 22-06-16 | 19:03 | + 0 -

Altijd respect voor zakelijke initiatiefnemers.

Heeft NL een dodelijke gebrek aan. Dank aan de overheid want regels, voorschriften en bepalingen eerst. Vooral verboden is....

duitse herder | 22-06-16 | 18:56 | + 13 -

JackRyan | 22-06-16 | 18:21 | 
Nope, dat is inderdaad niet mogelijk. Er wordt dan ook hard gezocht naar alternatieven voor lithium accu's (en dit type accu wordt nog verder doorontwikkeld, maar dan blijf je lithium nodig hebben).
SpaceX gaat al tien keer failliet zijn voordat ruimtereizen zo makkelijk gaat zijn als Asimov en zijn gelijken ooit beschreven hebben.
Musk is een geniale vent, met ontiegelijke grootheidswaanzin, zoals iedere visionair. Wat hij (samen met anderen) allemaal heeft op weten te zetten is briljant. Maar ik denk wel dat zijn visie toch iets te ver op de realiteit vooruitloopt, en enkele barrières tegen gaat komen die het lastig/niet kan overwinnen. Of in andere woorden: Tesla (de autobouwer) stort nog wel een keer in, verwacht ik.
Neemt niet weg dat deze vent de wereld verandert heeft/aan het veranderen is. Of het er zo beter op wordt merken we achteraf.

S.Boon | 22-06-16 | 18:44 | + 22 -

Ik zie eerder SpaceX als een bedrijf met een potentiële marktwaarde van meer dan een biljoen (trillion in het Engels), aangezien de groei op Aarde beperkt is en in de ruimte feitelijk oneindig. Alhoewel het werkterrein van SpaceX voorlopig niet groter zal zijn dan ons zonnestelsel. Denk aan mijnbouw, vrachtvervoer, toerisme, R&D faciliteiten, etc. op Mars, Europa, Titan, Ceres, Vesta, etc.
Tesla zal toch een keer aanlopen tegen het probleem dat de voorraad lithium op Aarde niet oneindig is. Ik vraag me daardoor zelfs af of het eigenlijk wel mogelijk is om een significant gedeelte van het wereldwijde wagenpark te vervangen door elektrische auto's met accu's.

JackRyan | 22-06-16 | 18:21 | + 4 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken