Apple wil niet dat u uw iPhone kan repareren

Apple is nogal dictatoriaal als het om zijn producten gaat. U heeft het maar te doen met iOS en Apples App Store, waarvan Apple bepaalt welke apps erin worden opgenomen en welke niet. Mooie Mac gekocht? Zelf een reepje geheugen erbij prikken zit er niet meer in. Mag niet van Apple. De Huffington Post biedt dit weekend een inkijkje in hoe ver Apple hierin eigenlijk gaat. Als u uiw iPad laat vallen en het scherm is verbrijzeld, dan is het nog niet eenvoudig dat te laten repareren. Het winkeltje om de hoek weet vaak niet wat het aan moet met het apparaat en als u naar Apple zelf gaat blijkt reparatie honderden euro's te kosten. Tja, dan koop je vanzelf wel een nieuwe. En als u dan toch een poging waagt bij de lokale reparateur, dan sloopt Apple uw iPhone wel voor u. Want u mag dan wel een fortuin voor het product hebben betaald, Apple blijft de baas. In verschillende Amerikaanse staten zou gewerkt worden aan regels om reparatie (door derden) eenvoudiger te maken. Maar daar verzet Apple zich hevig tegen. Resultaat: consumenten geven meer geld uit dan nodig en de afvalberg blijft maar groeien. Die recyclerobot is leuk en aardig, maar repareren is een stuk beter.

Reaguursels

Inloggen

Net een VKWorld gekocht in China, voor net beneden de euri honderd, inclusief invoerrechten. Een kale Android 5.1. Werkt prima, goed geluid, gevoelige ontvangst. Een Apple scherm kost dus meer.

Raider Twix | 13-06-16 | 17:11 | + 1 -

datisgaaf | 12-06-16 | 21:58

Omdat ik het veel goedkoper vind om een nieuw schermpje à €43,-- van internet te halen en die er zelf in een uur tijd in te prutsen.

Jelle. | 13-06-16 | 14:40 | + 0 -

datisgaaf | 12-06-16 | 21:58

Omdat ik het veel goedkoper vind om een nieuw schermpje à €43,-- van internet te halen en die er zelf in een uur tijd in te prutsen.

Jelle. | 13-06-16 | 14:40 | + 1 -

Ik heb al een macbook maar zo'n iphone lijkt me niets. De gevangenis van steve jobs. Mijn volgende gsm, over hopelijk een jaar of 3,4 wordt een android.

Admiraal Balthasar | 13-06-16 | 14:36 | + -2 -

Laatst een accu van een Asus tablet moeten vervangen. Een achtelijk dichtgeklikt systeem en dan de accu tegen het scherm geplakt met dubbelzijdige tape. Uiteraard kostte dat ondanks de voorzichtigheid ook een scherm. Hier op het werk een HP Tablet waar een speciaal stuk gereedschap met een grote zuignap nodig is om hem open te krijgen. Gaat dus niet gebeuren....
Het is dus niet alleen Apple dat het lastiger maakt.

Maar eens, Apple heeft een aardige geschiedenis met zijn apparaten zoals moeilijk vervangbare accu's en in veel (tot aan laadkabels toe) een soort van identificatiechip zodat geen 3rd party onderdelen gebruikt mag worden. Je betaalt daar ook voor en ik denk ook dat als ze zo starrig blijven doorgaan met ook nog eens steeds meer grootschalige fouten in hun OS (MP3 lijsten wissen en zo) kan dat nog wel eens een deuk gaan geven.

Sinclair | 13-06-16 | 13:04 | + 0 -

Bytemaster | 13-06-16 | 09:36 | + 1 -
Tel Aziaat | 13-06-16 | 10:05 | + 1 -

waarom niet gratis opsturen naar één van de goede doelen ?

FW Ta-183 Huckebein | 13-06-16 | 12:29 | + 1 -

@Lefgozer | 13-06-16 | 08:55 |
Ik sluit me bij Bytemaster | 13-06-16 | 09:36 | aan.
Die oude iPad of iPhone moet je alleen maar zelf houden als jij hem ergens voor wilt gaan gebruiken. 90% van de mensen legt het ding ergens in een la en kijkt er nooit meer naar. Laten we het dan a.u.b. fatsoenlijk gaan recyclen, want de grondstoffencrisis is nog groter dan de klimaatcrisis.

Tel Aziaat | 13-06-16 | 10:05 | + 3 -

sinar2.:
Niets met status te maken.... ik kijk eerst ff op IFIXIT...
Het is gewoon stemming-makerij van DASKapitaal

RigorMortis | 13-06-16 | 10:03 | + 3 -

@Lefgozer | 13-06-16 | 08:55
.
Goed systeem! iPhones en iPads zijn daar ook 200 Euro goedkoper dan hier. Die apparaten bevatten veel edelmetalen en andere zeldzame metalen. In een lade leggen is een veel slechter plan.

Bytemaster | 13-06-16 | 09:36 | + 3 -

Als je met je i-Phony of Mac ervoor kiest om in de kleinzielige gevangenis van Steve Jobs te willen zitten dan verdien je niet beter dan afgeperst te worden. Mag je al wel porno kijken op die Apple rommel of moet je eerst jailbreaken?

i-Wonder | 13-06-16 | 09:18 | + 0 -

En het achterlijke is, in Amerika is er een cultuur dat, als je een nieuwe iphone koopt, je je oude gedwee retour stuurt naar Apple.
Waarom doen mensen dat? Massaal?? Echt, de enige reden die ik ervoor kan bedenken is totaal over de top geslagen kapitalisme en consumentisme.
Ik snap het, maar ik begrijp het niet.

Lefgozer | 13-06-16 | 08:55 | + 1 -

Scientology zijn er nog lieverdjes bij.

Lefgozer | 13-06-16 | 08:52 | + -2 -

Als ik me niet vergis is Apple in de US al via de rechter gedwongen om error 53 via een update onschadelijk te maken. Overigens kan je de Home knop via Settings in software emuleren. Je krijgt dan een icon met een afbeelding van de Homeknop op je scherm. Die blijft (bijna) altijd zichtbaar, wordt na enkele seconden semi-transparant en je kan hem overal naartoe schuiven als hij in de weg zit. Je hoeft de fysieke knop dan alleen nog te gebruiken om je iPhone te ontgrendelen. Het slijtagerisico (vele honderden keren per dag de knop indrukken) is daarmee verholpen. Want de oorzaak van het kapotgaan is gewoon dat de knop uit elkaar valt als je hem te vaak indrukt. Settings-General-Accessibility-AssistiveTouch-Customise Top Level Menu en dan het Home button icon aanzetten. Daarbij de submenu's uitzetten zodat hij geen vragen stelt en meteen de Home actie uitvoert. Een complete handleiding vind je door te Googelen naar Error 53 Home Button.

Nivelleermarionet | 13-06-16 | 08:47 | + 2 -

@******** | 13-06-16 | 02:55
.
Klopt niet helemaal. De Europese richtlijn geeft 2 jaar garantie aan. De meeste lidstaten hebben dat zo overgenomen en dan eindigt de aanspraak ook echt na 2 jaar. In bepaalde gevallen is het dan niet heel onzinnig om extra garantie bij te kopen, mits de kosten daarvan redelijk zijn.
Echter Nederland heeft die 2 jaar niet overgenomen. Alleen in Nederland heb je (zoals jij aangeeft) gedurende de economische levensduur recht op een deugdelijk product. Dat klinkt heel nobel maar in de praktijk levert het nogal wat getouwtrek op dat je als consument meestal verliest: wat is de economische levensduur, wat wordt met "redelijkerwijs" bedoeld, hoe toon je aan dat je zelf niet het defect veroorzaakt hebt, leveranciers houden gewoon voet bij stuk zodat je naar de branchevereniging of rechter moet.

Bytemaster | 13-06-16 | 08:43 | + -1 -

Dit is inderdaad de slechtste kant van Apple, die vieze praktijken van mensen 3 jaar garantie aansmeren, planned obsolence, en apparaten niet meer laten upgraden/repareren.
Ik gebruik al 15+ jaar met plezier en naar tevredenheid Apple producten (want veel betere software en tot een jaar of wat geleden fijne hardware), maar met die macbooks die je niet meer kunt upgraden (alleen gesoldeerd geheugen) zijn ze me kwijt.
Zelf (niet het zaakje op de hoek en zeker de istore niet) je telefoon repareren vind ik ook een basis consumenten recht eigenlijk.
Enige nuance is wel, het gaat hier specifiek om de home button, en vingerafdruk informatie. Wat ze wel een reden geeft, maar geen excuus. Mooi dat dit media aandacht krijgt.

cabbit | 13-06-16 | 05:05 | + 1 -

Dit is inderdaad de slechtste kant van Apple, die vieze praktijken van mensen 3 jaar garantie aansmeren, planned obsolence, en apparaten niet meer laten upgraden/repareren.
Ik gebruik al 15+ jaar met plezier en naar tevredenheid Apple producten (want veel betere software en tot een jaar of wat geleden fijne hardware), maar met die macbooks die je niet meer kunt upgraden (alleen gesoldeerd geheugen) zijn ze me kwijt.
Zelf (niet het zaakje op de hoek en zeker de istore niet) je telefoon repareren vind ik ook een basis consumenten recht eigenlijk.
Enige nuance is wel, het gaat hier specifiek om de home button, en vingerafdruk informatie. Wat ze wel een reden geeft, maar geen excuus. Mooi dat dit media aandacht krijgt.

cabbit | 13-06-16 | 05:04 | + 7 -

Weeraanmelden | 12-06-16 | 19:43
'extended warranty' is bullshit waarmee in de jaren '90 electronica-winkels flink binnenliepen. En blijkbaar was dat in de USA nog veel erger: op zo ongeveer alles kon je peperdure garantie kopen voor je 'peace of mind' (Die garantie stelde natuurlijk in de praktijk niks voor: een apparaat als een tv of koelkast gaat kapot bij het installeren of gaat anders gewoon jarenlang mee).
Inmiddels zijn de Europese regels trouwens zo geworden dat je zowiezo bij de fabrikant mag gaan klagen als je product een ongewoon korte levensduur heeft, ook als de officiële garantie-termijn is verstreken.

Anyway, heeft de consument net afgeleerd om dure garanties te kopen en gaat Apple doodleuk alsnog alle bejaarde digibeten wijsmaken dat ze een duur servicepakket moeten kopen (omdat het verkochte product blijkbaar zo inferieur is dat het zo ongeveer al elkaar valt als je er alleen al naar kijkt)

******** | 13-06-16 | 02:55 | + 4 -

@FW Ta-183 Huckebein | 12-06-16 | 22:00
.
Dan heb jet over de standaard-onderdelen en zelfs dan krijg je nog niet alles als immitatie-onderdelen. De centrale boordcomputer is inderdaad EU-breed vrijgegeven, maar een moderne auto zit vol met allerlei andere software en die is zeker NIET openbaar toegankelijk. Systemen die actief ingrijpen op de besturing en ontwikkeld zijn door Volvo, BMW of Audi daarvan WIL je helemaal niet dat anderen daaraan gaan rotzooien. Dat is iets heel anders dan de centrale boordcomputer.

Bytemaster | 12-06-16 | 22:35 | + 1 -

@zbb | 12-06-16 | 22:01
.
Onzin! Probeer systemen als 'lane keeping aid", "blind spot information system" of "pedestrian detection with full auto brake" maar eens door anderen dan de merk-dealer te laten servicen of repareren.
Daarnaast zitten er op veel onderdelen patenten, waardoor ze niet door anderen nagemaakt mogen worden. Probeer maar een vervangende lampen te krijgen als het origineel een Hella is.
De diagnostische interface is inderdaad gestandaardiseerd. Dat is op een gegeven moment verplicht gesteld omdat anders de niet-merkgerelateerde garages dan de deuren konden sluiten.

Bytemaster | 12-06-16 | 22:30 | + 0 -

Stelletje knutselaars hierboven.

minsider | 12-06-16 | 22:20 | + 4 -

@Bytemaster | 12-06-16 | 20:34 |:
Kletskoek; je hebt duidelijk geen idee. Er is geen enkel automerk, waar je niet aan de software-instellingen van de autos kunt. Het interface is gestandaardiseerd over de hele industrie, maar dat zal een merkdealer je zeker nooit vertellen. Zelfs de sleutel van een andere BMW kon omgeprogrammeerd worden naar die van mij. Verder is het een heel grote uitzondering dat je een bepaald onderdeel niet op de vrije markt kunt krijgen; de automerken zelf geven de toeleveraars contractueel toestemming daarvoor omdat zij anders hun auto's niet kwijt kunnen vanwege de hoge reparatiekosten.

zbb | 12-06-16 | 22:01 | + 7 -

Bytemaster | 12-06-16 | 20:34 | + -2 -

fout, fout, en fout.

mijn garage (eenpitter, ziet er uit als een zwerver, zit ergens achteraf) heeft net als elke serieuze garage een directe computerverbinding met de onderdelenhandel. Onderdelen zijn er meestal in 3 smaken: goedkoop, goed, en OEM. Het doosje van de OEM is aan de buitenkant white-label, maar wat er in zit is 100% gegarandeerd origineel fabrieks OEM. Want zelfs BMW koopt het meeste in, en die leveranciers leveren dezelfde onderdelen ook aan de onderdelenhandel als white-label. En je zal verbaasd zijn hoe klein het prijsverschil is tussen goedkoop en OEM; en hoe groot het prijsverschil is tussen OEM bij mijn garage en de dealer.
computergestuurde snufjes werken met computerprogramma's en die zijn door EU-regelgeving verplicht vrijgegeven.
merkdealers zijn vooral dozenschuivers geworden: onderdelen vervangen. Bij een echte garage lossen ze gewoon het probleem op. Dat de garagist er uit ziet als Catweazle is bonus :)

FW Ta-183 Huckebein | 12-06-16 | 22:00 | + 13 -

Ik had een iPhone 6s met kapotte glasplaat. "Winkel om de hoek" rekent 200/300 euro. Apple zelf vervangt hem in de store voor 137. Als je m opstuurt komt er een tientje bij. Met behoud van garantie dus. Vind ik niet duur en goeie prijs. Waarom zou je dan nog maar de winkel om de hoek gaan?

datisgaaf | 12-06-16 | 21:58 | + 4 -

@FW Ta-183 Huckebein | 12-06-16 | 20:19
.
Ik denk dat je wat overmoedig reageert t.a.v. die auto-onderdelen. Veel onderdelen kun je alleen maar origineel bij de merk-dealer krijgen. Daarnaast zitten er steeds meer meer computergestuurde snufjes in een auto en ook die kunnen alleen door de merkdealer onderhouden worden. En terecht.

Bytemaster | 12-06-16 | 20:34 | + -8 -

Oost doet net alsof je verplicht bent Apple te kopen. Koop lekker wat anders dan.

Chow | 12-06-16 | 20:25 | + 5 -

Weeraanmelden | 12-06-16 | 19:43 | + 1 -

jij rijdt zeker geen auto? Ook bij een BMW kan je zat onderdelen via open-source krijgen; zelfs OEM onderdelen; en programmatuur is ook bij non-BMW te regelen.

Leuk dat je bij Miele voor veel geld 10 jaar garantie kan kopen, je zou ook gewoon kunnen denken dat als je een reteduur apparaat koopt deze jarenlang goed zal blijven functioneren ?! Nu betaal jij dus 1x veel geld omdat dat apparaat zo goed is, en dan nog 1x veel geld om daar garantie voor bij te kopen.
ps: mijn Zanussi wasmachine is aan zijn 26e levensjaar bezig, was de goedkoopste die er toen te krijgen was, en mij Linux-pc is net 12 jaar oud (heb alleen onlangs voor 15 cent de batterij vervangen; dat kan je bij niet_Apples nl. zelf doen...)

FW Ta-183 Huckebein | 12-06-16 | 20:19 | + 15 -

Echt waar?!
Wil een electronica bedrijf niet dat er meuk in haar producten gestopt wordt?
Gek; Dat doet Dell echt niet met haar servers (ja)
Dat doet HP niet met haar laptops (ja)
dat doet BWM echt niet maar haar mini's (ja)
Doet doet Miele echt niet met haar machines (ja)
Dat doet Nespresso niet met haar machines (ja)
etc.
etc

1. De Apple care garantie die je kan kopen is net als Miele een fantastische verzekering. Je koopt bij Miele een carepack die je 10 jaar garantie geeft. Kost je een paar procent van de aanschaf, maar dan ben je er 10 jaar vanaf.
Dat doet Apple nu ook voor haar producten.
Of Dell voor haar laptops.

2. Goh, wat een dure kosten;
support.apple.com/nl-nl/iphone/repair...

En als je gaat zeiken voor een TouchID; Ben je als journalist echt af.
Zou je het ook goed vinden als je bij BMW zomaar een andere remote voor je i8 kan programmeren bij de turk om de hoek?

Weeraanmelden | 12-06-16 | 19:43 | + -10 -

Tevens kan je met een iPhone kan betalen door de vingerafdruk op de sensor te stoppen.
De bezwaren en redenen van Apple om dit type reparatie te blokkeren lijken mij nu evident.

Tel Aziaat | 12-06-16 | 19:39 | + 1 -

@sinar2 | 12-06-16 | 17:50 |
Hij heeft wel een krankzinnig goed punt. Een derde partij kan een vingerafdruksensor plaatsen die wel degelijk gecompromitteerd is. Deze kan eventueel gebruikt worden om de vingerafdruk te kopieren, of later opnieuw af te spelen.

Ook de FBI kan er mooi misbruik van maken om telefoons te ontgrendelen.
Doet een bedrijf eindelijk eens iets voor de privacy, is het weer niet goed...
En Apple mikt nou eenmaal op de hogere sociale klassen, die hebben ook meer te verbergen.

Het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat een die uit China niet overeenkomt met het ontwerp dat is ingediend bij de fabriekant.

Tel Aziaat | 12-06-16 | 19:35 | + -8 -

bobby33 | 12-06-16 | 17:19
Als de vingerscanner vervangen wordt controleert de laatste update van IOS daarop en wordt de telefoon onbruikbaar gemaakt. De reden die Apple geeft is dat ze bang zijn dat wordt ingebroken met 2e partij hardware. De werkelijkheid is dat ze zelf alles in de hand willen houden. Het is de gesloten IOS vs de open Android.

Patatter | 12-06-16 | 19:25 | + -6 -

@sodomengomorra | 12-06-16 | 17:29 | Dit is een entertainmentsite, geen nieuwssite. Wegwezen met je nuance! :)

WernerT | 12-06-16 | 18:45 | + -3 -

Apple maakt het wel moeilijk, schema's zijn niet te krijgen en reserve onderdelen ook al niet.
Vaak zijn er kleine dingen stuk (fuses van een paar cent) omdat Apple´s bijzonder slecht tegen water kunnen. Louis Rossmann op youtube kan er lekker over ranten.

voldemort | 12-06-16 | 18:43 | + 13 -

Het nieuwe Magic Keyboard en de nieuwe Magic Mouse zijn daar ook een tragisch voorbeeld van.
De artikelen zijn op een dusdanige wijze geassembleerd dat het vervangen van de accu niet mogelijk is.
Als de accu van je toetsenbord om zeep is mag je fijn een nieuwe kopen, de oude kan de recycling in.
De vorige serie had gewoon een batterijvakje, batterij op of accu leeg, even omruilen.
.
iFixit gaf deze nieuwe Apple meuk daarom maar 3 van de 10 punten die het kan krijgen voor de mate waarin een artikel te repareren is.
nl.ifixit.com/Teardown/Magic+Keyboard...
.
Overigens kun je in de huidige iMac 27" modellen het intern geheugen nog wel zelf upgraden voor niet Apple prijzen.
Dat extra geheugen niet zelf te plaatsen is vind ik nog tot daar aan toe, net als de SSD.
Het is alleen droevig dat Apple schofterige prijzen vraagt voor de upgrade.
.
Het zou goed zijn als het marktaandeel eens flink zou kelderen, met name de grote hoeveel iPhones en in mindere mate Mac's. Dan moeten ze weer klantvriendelijker worden.

General McAuliffe | 12-06-16 | 18:18 | + 27 -

@sodomengomorra | 12-06-16 | 17:29
Waarom word er gedaan alsof Apple hardware zo bijzonder is en alleen Apple in staat zou zijn dat te repareren en de rest van de wereld daar te dom voor is? Het zijn puur de waanzinnige beveiligingen die Apple in de software heeft ingebouwd om hun monopolie op reparaties te behouden om zo nog meer geld uit de consumenten te kunnen peuren. Maar qua hardware is het gewoon dertien-in-een-dozijn net zoals andere fabrikanten.

sinar2 | 12-06-16 | 17:50 | + 25 -

@FW Ta-183 Huckebein
Het gaat mij om de nuance in het artikel. Mijn Apple producten bevallen me gewoon goed en ik laat het repareren als het kapot is. Waarom jij zo reageert is me vreemd. Maar blijkbaar ban je geen Apple fan maar een Aldi fan en gaat daar gelukkig nooit iets kapot en gaat het dus een leven lang mee. Succes verder met je niet Apple producten

bobby33 | 12-06-16 | 17:38 | + -32 -

bobby33 | 12-06-16 | 17:19 | + 0 -

ik heb ook al jaren electronica en het gaat nooit stuk, tis dan ook geen iZooi maar komt of van een lokale pc-boer of van de Aldi.

FW Ta-183 Huckebein | 12-06-16 | 17:30 | + 25 -

Can't we get along together?

Stoned Hengst | 12-06-16 | 17:29 | + 5 -

Even wat broodnodige nuance.

Het het is voor je eigen bestwil voorkomen dat een derde partij je homebutton repareert, immers gaat hier niet zomaar om een reparatie maar om een reparatie van je home button met touch ID. Als iedereen zo makkelijk de home button kan vervangen en zo in je iPhone komt schreeuwt iedereen weer moord en brand omdat de beveiliging zo slecht is.

En gelukkig bewaakt Apple zijn App store goed,an en alleman kan zomaar van alles in Googles playstore donderen zonder dat dat gecontroleerd wordt. Gevolg, allerlei malafide malware, spyware en wie weet wat voor narigheid nog meer op je telefoon. En maar hopen dat het allemaal werkt want niet getest. Met meer dan 200 varianten kan google nooit op tijd de juiste beveiliging update doen. En wat het scherm van een iPad of iPhone repareren, dat valt reuze mee, kijk maar op ifixit.com

Ik ben het wel eens met de stelling dat Apple daar wat beter voor mag waarschuwen, om die homebutton niet door een derde partij te laten vervangen.

sodomengomorra | 12-06-16 | 17:29 | + -16 -

Echte hipsters laten zich niet gek maken door protectionisme met een vleugje maffiapraktijken.
Als de baard maar goed zit, de deelprius op afroep beschikbaar is en men voor een godsvermogen mee kan in de peer pressure is het leven geslaagd.

Prof. Pim Pam Pet | 12-06-16 | 17:21 | + 28 -

IK begrijp het artikel niet zo goed. Al jaren heb ik diversen dingen van Apple. Als het stuk is dan ga ik naar een winkel in de buurt die alles perfect repareert voor een niet al te hoge prijs. Nog nooit problemen ermee gehad. Dus ik ben het niet eens met het artikel

bobby33 | 12-06-16 | 17:19 | + 7 -

Al jaren de praktijk bij Apple maar mensen blijven eht desondanks toch kopen. Blijkbaar mag de status wat kosten.

sinar2 | 12-06-16 | 17:10 | + 45 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken