Ziet u nou wel. KLM/Schiphol slachtoffers staking piloten Air France

Heel verrassend is het niet, maar zuur is het wel. De staking van de piloten van Air France tegen de bezuinigingen en algehele versobering van hun arbeidsvoorwaarden lijkt nog te gaan werken ook. De Telegraaf meldt vanochtend dat de wens van Air France om KLM-vluchten over te hevelen naar Parijs, gesteund wordt door de moedermaatschappij. En laat dat nou precies zijn wat de vakbonden in Frankrijk voor ogen hadden. Meer investeren in Air France omdat er anders banen verloren dreigen te gaan. Air France presteert namelijk al jaren ondermaats, waardoor investeringen op gebied van de productie in Frankrijk in de koelkast waren gezet. Gisteren bleek nog maar eens dat de Franse luchtvaartmaatschappij tragische rapportcijfers moest overleggen, terwijl er bij KLM reden was voor optimisme. En dat is natuurlijk een doorn in het oog voor de Fransen. De vluchten die van Schiphol naar Parijs moeten gaan zijn intercontinentale vluchten naar onder meer Mexico, Sri Lanka en Cuba. Met als gevolg dat Schiphol bestemmingen verliest en Nederlandse banen Franse banen worden. 'Dit is een doodlopende weg, als Air France niet bezuinigt, maar wel de groei krijgt', zegt voorzitter Bob van der Wal van de Vereniging Hoger KLM Personeel tegen De Telegraaf. Ook de politiek begint te morren over dat de Franse vliegers totaal niet bereid zijn om te hervormen maar wel meer investeringen eisen. 'We gaan geen gat dichten in Parijs met iets moois op Schiphol', laat tweede kamerlid Martijn van Helvert van het CDA weten. Maar ja, wat gaat Martijn van Helvert doen he? De Nederlandse overheid heeft precies 0% van de aandelen in Air France-KLM (Frankrijk 20%) en onze staat bezit slechts 6% van de aandelen van KLM. Zoals Hans de Boer van VNO-NCW al eens riep is de 'Nederlandse positie in die holding (..) meer gebaseerd op afspraken en goodwill dan op eigendom.' En als puntje bij paaltje komt, is er van goodwill nauwelijks sprake meer.

Reaguursels

Inloggen

@Karel de 1e

Gelukkig vliegt Aeromexico tegenwoordig ook rechtstreeks vanaf Amsterdam op mexico. Wel een beetje nare tijden, maar het scheelt een overstap. En als kers op de taart hoef je dan in mexico niet vanuit terminal 1 naar 2 als je daar een binnenlandse vlucht hebt.

Ik snap niet dat klm besloten heeft om daar in T1 te blijven terwijl ze met AMX mee mochten naar T2. Wat een ellende is dat zeg.

DieD | 10-06-16 | 21:55 | + 1 -

Sja. Privatisatie...

Was snuggerder geweest om nutsbedrijven en nationale vervoersbedrijven gewoon onder de overheidskap te houden, private bedrijven hebben publiek belang niet als prioriteit. Nooit. Waar dat vereist is MOET een bedrijf wel door de overheid geregeld worden, of via een non-profit stichting met overheidscontrole. De prikkels liggen bij private ondernemingen gewoon anders, en het is de nature van de mensch om daar misbruik van te maken.

Aetje | 10-06-16 | 11:49 | + 1 -

Frankrijk is een volgend probleem in de EU. Dit land gaat ons veel geld kosten. Daarbij is Griekenland maar peanuts.

wallenberg | 10-06-16 | 11:34 | + 0 -

Europa was een stuk beter af met een Frexit. Stelletje niksnutten weten zich keer op keer aan alle afspraken te onttrekken. En de rest van de EU slikt het nog ook. Geen wonder dat Duitsland er zo vaak mee in oorlog verzeilt is geraakt. Afspraak is afspraak, bij ons, en bij de Duitsers een heilig gegeven.
Die Frambozen zijn voor geen franc te vertrouwen.

Abject | 10-06-16 | 10:39 | + 0 -

De teloorgang van KLM is deels een gevolg van de uitverkoop van bedrijven van NL aan wie dan ook. En aan de wil persé een partner te hebben. Was zelfstandig verder gegaan en per toeval tegen een geschikte partner aan gelopen.

Raider Twix | 09-06-16 | 19:40 | + 4 -

Zelfs postuum zouden ze Leo van Wijk nog moeten vervolgen !!

Stoned Hengst | 09-06-16 | 18:07 | + 3 -

Tja, dit was volledig te verwachten, en overigens is dit al veel langer gaande. Wat hadden ze dan verwacht? Franse investeringen in Nederland?

Munchhausen | 09-06-16 | 16:40 | + 6 -

Kortom, wordt nooit onbaatzuchtig vrienden met landen die ons ooit bezet hebben. Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italie (Romeinen). Niet doen.

Lafayette | 09-06-16 | 15:50 | + 3 -

gewoon ook alles platgooien, en overheid: gewoon a) alle landingsrechten intrekken en/of b) KLM nationaliseren.

FW Ta-183 Huckebein | 09-06-16 | 15:45 | + 5 -

@ Shokrani Shokran | 09-06-16 | 13:51
Je zult zien dat de pilotenvakbond VNV nu ineens alles in het werk zal stellen om het overhevelen van werk naar Air France te voorkomen. De VNV bestaat alleen voor het belang van KLM vliegers, het belang van de Martinair piloten maakt de VNV niets uit.

Duifmans | 09-06-16 | 13:59 | + 6 -

@duifmans,
Precies. Toch denk ik dat de gemiddelde KLMert dat toch echt anders ziet want.

Shokrani Shokran | 09-06-16 | 13:51 | + 2 -

Als ik weer naar Mexico vlieg en het kan niet met de KLM dan ga ik zeker niet met AirFrance maar met een Amerikaanse airline. Ik gun die kudtfransen nu echt helemaal niks meer!

Karel de 1e | 09-06-16 | 13:37 | + 8 -

Lijkt erop dat Air France met KLM gaat uithalen wat KLM eerder met Martinair heeft gedaan. Routes overhevelen van Martinair naar KLM en vervolgens was er niet genoeg werk voor alle piloten van Martinair.

Duifmans | 09-06-16 | 13:31 | + 11 -

Een Franse reden voor hun fusie, de stakings neiging, en het opvangen ervan door de K.v.dA.

Neut | 09-06-16 | 12:10 | + 0 -

De Nederlandse overheid heeft nog best veel macht. Als zij haar eigen regels gaat handhaven, dan blijft er van de KLM niet veel meer over. En dat schaadt de moedermaatschappij aanzienlijk, maar de Nederlandse werkgelegenheid natuurlijk ook. Dat maakt de situatie lastig, maar als je dit spel wil spelen dan moet je risico's durven nemen.

kleuterleider | 09-06-16 | 11:32 | + 2 -

Het geheime wapen -waterpistool- Camiel Eurlings dan maar inzetten?

duitse herder | 09-06-16 | 11:22 | + 5 -

Schrijf KLM op als een verlies in de geschiedenisboeken en laat Nederland hier een les uit trekken.
Ondertussen gewoon alles lekker laten verhuizen naar Parijs, wat een tijdelijke oplossing is want ze kunnen er geen zak van in Parijs, waardoor ze over een paar jaar in hetzelfde rideltje vallen waarnaar er dan niets meer is om naar Parijs over te hevelen waardoor het hele zooitje in elkaar dondert

niemand specifiek | 09-06-16 | 11:11 | + 6 -

Die Leo van Wijk moet opgeknoopt worden, stuk vreten. Wat heeft die mongool de boel in de uitverkoop gedaan en wat is ie er goed mee weggekomen.

NACademicus | 09-06-16 | 10:33 | + 15 -

Net weer een zakelijke vlucht geboekt.
Keuze tussen KLM en TAP.
Randvoorwaarden: KLM 30 Euro duurder, extra betalen voor bagage, TAP goedkoper en koffer kan gratis mee.

Doe ze in Parijs maar de groeten want voor de 50 Euro kan ik in Lisboa weer leuke dingen doen (en mijn lezers weten wat ik bedoel).

hangtiet met knoop | 09-06-16 | 10:32 | + 8 -

Fransen zijn in het zakenleven altijd al onbetrouwbare partners geweest, die altijd op het laatste moment hun contract willen wijzigen of niet nakomen!

Het is natuurlijk te stom voor woorden dat KLM directie en onze overheid hadden ingestemd met fusie AirFrance.

Daarnaast is het altijd gesodemieter met de Fransen omdat ze liever lui dan moe zijn en altijd maar staken!

KLM moet een andere partner vinden. Lufthansa of Emirates bv.

MRF2739 | 09-06-16 | 10:19 | + 13 -

@ Vogelbeest,
Als je een maand staakt waarin iedereen en z'n moeder sowieso al naar Frankrijk wilt. Een maand waarin ook nog eens een EK is. Dan loopt je omzet met meer dan 8% terug. Plus nog meer imago schade.

Shokrani Shokran | 09-06-16 | 09:58 | + 25 -

Alles beneden de grens met België is onbetrouwbaar achterbaks volk. En dat word erger naarmate je steeds zuidelijker gaat.

sinar2 | 09-06-16 | 09:58 | + 28 -

Als je een maand per jaar staakt loopt je omzet met ca 8% terug t.o.v. een jaar waarin niet gestaakt wordt. Daar hoef je nou niet direct voor gestudeerd te hebben.

Vogelbeest | 09-06-16 | 09:55 | + 12 -

Er zijn bij de overname (fusie was het gewoon niet, klaar) productie afspraken gemaakt. Voor elke route die KLM toevoegt moet AF er 3 toevoegen. Als AF dat niet kan dan zou in theorie KLM niet kunnen uitbreiden. Afspraak slaat natuurlijk helemaal nergens op en de concurrenten die lachen er om. Je kon er donder op zeggen dat dit dus ook ging gebeuren en je kunt die Fransen niet eens wat verwijten. Want.... Afspraak is afspraak! Dit soort afspraken geeft wel aan wat een bureaucratisch wraf AFKL is. Dat ze zowel in Parijs als Amstelveen totaal nog niet in deze tijd leven. Amstelveen begint heel langzaam wakker te worden, Parijs snurkt nog diep.

Ik ben nog steeds van mening dat KLM ook zonder AF een zinkend schip is. Alleen AF is een schip die volle vaart op een ijsberg knalt. Norwegian heeft plannen voor longhaul AMS Noord Amerika. Easyjet wil (misschien na vandaag even niet) uitbreiden op AMS, wat een groot probleem gaat worden voor Transavia. Er moet zo ontzettend veel gebeuren wil KLM (AF is al opgegeven) weer gezond worden. Misschien is een faillissement en een herstart wel beter. Of een overname door een IAG, Delta etc. Maar die wachten nog even af voordat het water echt tot de mond staat en de Nederlandse vakbonden wel willen instemmen met markt-conforme voorwaarden.
Probleem voor KLM kan zijn is dat een Non-Europese partij maar 49% van de aandelen mag hebben. KLM zelf zal nooit die resterende 51% kunnen binnenhalen. De VNV zit op een berg met geld en die zou zich bij een afsplitsing van AF best een paar procentjes van de nieuwe onderneming kunnen toe-eigenen. Dan krijg je dus een vakbond met nog meer macht. Ik vraag me af welke Europese investeerders voor de rest nog interesse zou hebben voor een ongezond bedrijf als KLM. Heel misschien IAG? Met of zonder AF, er is storm op komst.

Shokrani Shokran | 09-06-16 | 09:51 | + 10 -

En ook hiervoor geldt weer: het was vooraf door de realisten allemaal voorspeld en er was destijds genoeg ruimte om het allemaal anders te doen. Toch zijn ze in deze constructie met AF gestapt en dan moet je achteraf op de blaren zitten.

Bytemaster | 09-06-16 | 09:11 | + 38 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken