Infographic. Nederlander is nauwelijks bezig met online privacy

Stand van zaken
Stand van zaken
'We weten dat we onze gegevens moeten delen, het is rot dat we onze gegevens moeten delen, maar we doen het toch.' Zo kan de conclusie van het 'privacy onderzoek' uitgevoerd door marktonderzoeker GfK in opdracht van marketing brancheorganisatie DDMA worden samengevat. Het vertrouwen dat bedrijven netjes omgaan met persoonlijke gegevens is laag. Vooral 'Tech bedrijven uit Sillicon Valley (sic), verantwoordelijk voor bestuderingssystemen voor mobiele telefoons' genieten weinig vertrouwen, net als social media-bedrijven (weer die rotte Amerikanen!). Maar tegelijkertijd heeft bijna iedereen een smartphone, maakt het merendeel gebruik van social media, logt meer dan de helft dagelijks in en post eenderde van de respondenten een kattenplaatje of iets van dien aard. Mag u raden wie of wat het meeste vertrouwen geniet als het gaat om vertrouwelijke omgang met online gegevens. De overheid! Kunt u nagaan. Maar goed, ondanks de nodige scepsis staat 75% welwillend tegenover het delen van data en is maar 9% bereid om te betalen voor diensten als daarmee gegevens niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden. Dat zijn de feiten en daar moeten we het mee doen. Wat dat betreft hebben we dezelfde houding over onze eigen privacy als over de opwarming van de aarde. Het zal allemaal wel, echt last hebben we er niet van en het zal onze tijd wel duren. Overigens is er onderscheid gemaakt tussen drie typen consumenten: De Scepticus (28%, maakt zich zorgen en wil gegevens niet delen), De Pragmaticus (34%, 'relatief bezorgd') en De Onbezorgde (38%, onverschillig/incontinent wat betreft delen van gegevens). Jongeren (hoi millennials!) hebben minder problemen om informatie te delen dan ouderen. De mooiste conclusie uit het onderzoek: 'consumenten vinden dat bedrijven meer profiteren van het delen van persoonsgegevens dan zijzelf'. LOL + JOH. Het hele onderzoek vindt u hierrr-pdf-download (Klik op de infographic hieronder voor nog groter grootformaat).

infographiconlinekopie.png

Reaguursels

Inloggen

Had me laatst uitgeschreven bij de gemeente, vanwege emigratie. Kreeg ik op het formulier de optionele vraag mijn nieuwe adresgegevens te noteren. Waarop ik dat blanco liet. Ging de gemeentemedewerker vervolgens moeilijk doen omdat ze een adres wilde hebben. Ik zeg dat gaat je niets aan en had je het formulier maar moeten voorzien van verplichte velden. Ja nee, het is ook optioneel. Ja waarom stel je de vraag dan?

Een week later had ze het bericht doorgegeven aan mijn zorgverzekering, gingen zij proberen mijn adresgegevens te achterhalen. Trap ik niet meer in hoor, als de overheid mij moet hebben: stuur maar een DigiD bericht.

Sjnuffel | 03-06-16 | 10:41 | + 1 -

@F#ckingAwesome | 02-06-16 | 17:49
.
Er zijn inmiddels wel allerlei hulpmiddelen om het data minen op zijn minst te frustreren. Ik heb niet de illusie dat je je daarmee helemaal vrij kunt bewegen over het internet zonder daarbij in de gaten gehouden te worden, maar het helpt wel goed. Sommige sites maken inzichtelijk hoe je profiel eruit ziet. Na het gebruik van die hulpmiddelen, zie je toch dat die profielen tamelijk leeg zijn en ook nog eens weinig relevant.

Bytemaster | 03-06-16 | 10:14 | + 0 -

Doordat het grootste deel van de mensen er weinig om geeft wordt je al sceptisch bekeken en wordt je al beschouwd als crimineel als je wel maatregelen treft om je privacy te waarborgen, zoals door het gebruik van TOR.

Bytemaster | 03-06-16 | 08:47 | + 3 -

Dat maar 9% wil betalen voor iets wat gratis is en betaald wordt met je privacy, geeft mooi aan dat in o.a. Nederland de betaalde digitale economie het moeilijk heeft.
Naja, Linux is ook gratis.
En valse gegevens laten zich ook prima invullen op internet.

Raider Twix | 02-06-16 | 21:21 | + 2 -

Kleine toevoeging, denken dat je je privacy moet beschermen door goed te letten op welke veldjes je invult in online formulieren is zo godsgruwelijk achterhaald dat het als advies op dezelfde brandstapel kan als al die religieuze nonsens die ook nog steeds verkocht worden aan sukkelaars. Die veldjes zijn er alleen voor de marketing, niet voor het echte datawerk.

Data minen is gedrag volgen, niet vragen stellen en vervolgens irritante mailtjes sturen. Wat een datafreak wil weten is welke gedragstrends op te maken zijn uit alle duizenden kleine stukjes meetbaar en volgbaar gedrag dat je laat zien. En vervolgens gaat 'ie daarmee voorspellen wat je gaat doen.

En nee, daar doe je helemaal niets aan tenzij je eerst eens een half jaartje gaat leren hoe dat precies werkt en wat je er aan zou kunnen doen. Als je daar geen zin in hebt, kun je in werkelijkheid in dit tijdperk al lang geen skepticus meer zijn, maar alleen nog geheelonthouder: geen connected devices, geen internet, geen digitale betalingen, geen electronische pasjes, enzovoorts. Ofwel: kleien op de hei.

F#ckingAwesome | 02-06-16 | 17:49 | + 11 -

@kapotte_stofzuiger | 02-06-16 | 17:24:

Daar heb je een punt. Mijn telefoonnummer is dan ook niet één van de best bewaarde geheimen, en ik kan daar direct bij aantekenen dat ik nog nooit gebeld ben zonder dat daartoe een gegronde reden was. Maar wat moet een leverancier met bijvoorbeeld mijn geboortedatum? Irrelevante informatie die ik dan ook niet wens te verstrekken, hoe aantrekkelijk die eventuele aanbieding dan ook zijn moge.

Voor wat betreft email: een extra account doet wonderen. En zelfs dat loopt niet over met spam. Mijn hofleverancier van computeronderdelen mailt *nooit*, de vaste leverancier voor muziekinstrumenten mailt één maal per week, steevast op zaterdagmorgen. Het kan dus wél :-)

Reinaert | 02-06-16 | 17:47 | + 0 -

Ben ook nauwelijks bezig met m'n vermogen. Heb ik namelijk ook niet, dus wat valt er dan aan bezig te zijn?

F#ckingAwesome | 02-06-16 | 17:37 | + 2 -

@Reinaert | 02-06-16 | 17:04
Pragmaticus: als leverancier X mijn telefoonnummer graag wil weten en het product is beduidend goedkoper dan bij leverancier Y die genoegen neemt met alleen een emailadres, wordt het toch leverancier X.

kapotte_stofzuiger | 02-06-16 | 17:24 | + 5 -

Ik val in alle drie de categorieën. Ik ben dan ook zeer selectief in wat ik openbaar aan welke partij.
Verplichte velden die ik niet op wil geven? Daar gaat gewoon random rommel in.

Tel Aziaat | 02-06-16 | 17:21 | + 9 -

Ik verstrek uitsluitend de meest noodzakelijke gegevens wanneer ik online 'iets' doe. Wil een leverancier of dienstverlener meer dan dat van me weten (de obligate 'verplichte velden' in bestel- en contactformulieren, wie kent ze niet) dan zoek ik wel een ander. Geen enkele dienst is uniek, het adagium "voor jou honderd anderen" gaat anno 2016 meer dan ooit op.

Voorts draag ik er zorg voor dat mijn computer up-to-date is, alle software legaal is en installeer ik geen gekkigheid - en klik ook niet op links in mailtjes enzovoorts. Adblocker en cookietracker doen de rest. Resultaat: nog nooit problemen gehad. Kost je geen drol - even afgezien van de te nemen moeite.

Reinaert | 02-06-16 | 17:04 | + 3 -

Er wordt ook zoveel gedatamined dat die data nooit efficiënt toegepast kan worden dus ja.
Zolang scammers maar van m'n bankrekening afblijven.

niemand specifiek | 02-06-16 | 16:57 | + -1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken