Automobilist betaalt alles en openbaar vervoer is nutteloos

Een vuistdik rapport
Een vuistdik rapport
Je vertrekt van waar je niet bent en gaat heen naar waar je niet zijn moet. Dat is kort gezegd het kernprobleem van de trein en daarom leidt de uitbreiding van het spoor slechts tot verbeterde bereikbaarheid, tegen hoge kosten. Dat zeggen wij niet, dat zegt het CPB vandaag dat met het omvangrijke rapport 'Kansrijk Mobiliteitsbeleid' probeert duidelijk te maken waarin de overheid zou moeten investeren om alles en iedereen in 2030 ook nog tegen schappelijke kosten van A naar B te krijgen. De belangrijkste conclusies zijn de volgende: investeringen in het openbaar vervoer hebben niet veel zin. Een uitbreiding van het wegennet evenmin. Het is nog onduidelijk wat de speed pedelec gaat brengen (speed pedelec=god, vinden wij) en misschien dat technologische ontwikkelingen nog tot iets leiden. Maar de effecten van zelfsturende auto's zijn nog te ongewis om daar iets over te zeggen. Fietsen is gezond, maar het fiscaal stimuleren van een fietser leidt waarschijnlijk niet tot verminderd gebruik van de auto. En wanneer je investeert in openbaar vervoer, dan pakt iedereen nog steeds de auto, maar fietsers laten de fiets staan en stappen in de bus. Enniewees. De automobilist is sowieso de sjaak en de Telegraaf ($) weet dat ragfijn uit de 296 pagina's te destilleren: 'automobilisten worden onevenredig hard in de portemonnee gepakt in vergelijking tot vrachtverkeer en reizigers met het openbaar vervoer'. Komt erop neer dat fietsers geen stuiver betalen voor hun fietspad, treinreizigers een derde betalen van de werkelijke kosten van hun trein en automobilisten worden uitgemolken. Voor het overige is het van belang om woningen niet aan de ene kant van het land te bouwen en fabrieken en kantoren aan de andere kant. Want dan moeten mensen veel heen en weer reizen en dat leidt tot files. Handiger is om dat te clusteren middels een stukje functiemenging. Zo. Dan bent u weer helemaal op de hoogte van kansrijk mobiliteit (=niet te becijferen).

Reaguursels

Inloggen

OV is voor een belangrijk (buiten stadskernen en verkeer daartussen) deel een politieke keuze.

F#ckingAwesome | 13-05-16 | 08:33 | + 0 -

OV is prima, voor midellang (intercity)

F#ckingAwesome | 13-05-16 | 08:30 | + 0 -

Overigens kwam er een tijd geleden op deze site iemand met een prikkelend idee als alternatief voor de trein. Alle rails asfalteren en daar grote bussen op heen en weer laten rijden. Geen last van blaadjes, storingen, en de mogelijkheid om veel meer capaciteit in te zetten. Moet bekennen dat mij dat nog niet eens zo'n slecht idee lijkt....

Nicky-AA | 12-05-16 | 13:41 | + 3 -

Haha volgens mij was ik dat, bussen zijn ideaal, ze gaan wat minder snel dan de trein maar veel minder gedoe dan op dat spoor.... Sowieso moeten er buslijnen komen naar Schiphol, elke grote stad heeft zeer betaalbare buslijnen (waar je van te voren op internet een ticket kunt bestellen) van het centrum van de stad naar de vliegvelden maar Nederland? Nee hoor, doen we niet aan... In Rome kan men voor 4 euro vanaf het vliegveld in een uur met de bus in hartje Rome staan. Probeer eens een bus hartje Amsterdam in te krijgen...
Copycrauw | 12-05-16 | 21:28 | + 1 -

Ik had ook zoiets in gedachten, maar ik zou ze dan wel zo inrichten dat het dan alleen voor autonome auto's en voor autonoom vrachtverkeer gebruikt kan worden. Deze wegen zullen zeer weinig op- en afritten hebben, wat goed voor de doorstroming is, waardoor men minder afstand van mekaar hoeft te houden. Treintjes kunnen zo gevormd worden als de elektronica van de voertuigen dat met elkaar hebben geregeld gebaseerd op de drukte en de bestemming van ieder voertuig. Het is wel handig als iedereen de maximumsnelheid van 100 km/h rijdt, want anders krijg je alsnog opstoppingen op deze tweebaanswegen. Breder zijn de meeste spoordijken immers niet. Waarom dan geen bussen meer? Ik heb zo mijn twijfels over bussen en treinen, die je nooit van A naar B brengen, maar van B naar C als A startpunt is en D je eindbestemming.

Trein tov bus: 1 trein kan veel meer meenemen dan een bus. www.treinwiki.nl/ Onthou deze regel ongeveer: 1 wagon voor 1 bus, 1 dubbeldekkerswagon voor 1 dubbeldekker. Bovendien is de trein zeer schoon: Op wat fijnstof van de bovenleiding en wat vonkjes van de wrictie tussen wiel en spoor vrijwel geen fijnstof. Maar aan de andere kant: De buschauffeur is veel goedkoper dan een machinist, er zijn veel minder controleurs nodig (niet iedere bus heeft een controleur nodig, want de buschauffeur is meestal ook de controleur). Bovendien, als er de benodigde veiligheidsmaatregelen genomen wordt, dan kan er met bussen best wel harder worden gereden dan 100 km/h.

Alexander des Burgus | 13-05-16 | 01:43 | + 1 -

@TuurlijkNiet | 12-05-16 | 14:08 | + 6 -
Het ding is dat juist naast die fabrieken woningen komen, met mensen die geen zin hebben om ellenlange reistijden te hebben. Zelf woonde ik ook op 3kwartier rijden van het werk af, wegens afwijkende tijden niet eens last van file, maar OV ook geen optie, er rijdt gewoon geen bus of trein om half 5. Werd wel gillend gek van elke week de tank volgooien en elke dag tegen het knikkebollen vechten heen en terug. Dus op fietsafstand gaan wonen van het werk.
Dat ik nu wegens meisje iets verder woon, te lui ben om dat stuk te fietsen en daarom een tank benzine per maand wegdraai.. Tja.

de_tyvus | 12-05-16 | 23:45 | + 0 -

Copycrauw | 12-05-16 | 21:28 | + 1 -
Vogelbeest | 12-05-16 | 23:04 | + 1 -

Ik zeg doen!

Nicky-AA | 12-05-16 | 23:24 | + 2 -

Nicky-AA | 12-05-16 | 13:41 | + 3 -
Copycrauw | 12-05-16 | 21:28 | + 1 -
Ik wil niet zeggen dat Copycrauw het niet was, maar ik was het zeker ook wel. Asfalteer de spoorwegen, laat er alleen vrachtwagens en bussen op rijden.
Hopeloze subsidieput spoorwegen gedempt, en filiprobleem opgelost, wan vrachtwagens voor 80% van het gewone snelwegnet.

Vogelbeest | 12-05-16 | 23:04 | + 3 -

Overigens kwam er een tijd geleden op deze site iemand met een prikkelend idee als alternatief voor de trein. Alle rails asfalteren en daar grote bussen op heen en weer laten rijden. Geen last van blaadjes, storingen, en de mogelijkheid om veel meer capaciteit in te zetten. Moet bekennen dat mij dat nog niet eens zo'n slecht idee lijkt....

Nicky-AA | 12-05-16 | 13:41 | + 3 -

Haha volgens mij was ik dat, bussen zijn ideaal, ze gaan wat minder snel dan de trein maar veel minder gedoe dan op dat spoor.... Sowieso moeten er buslijnen komen naar Schiphol, elke grote stad heeft zeer betaalbare buslijnen (waar je van te voren op internet een ticket kunt bestellen) van het centrum van de stad naar de vliegvelden maar Nederland? Nee hoor, doen we niet aan... In Rome kan men voor 4 euro vanaf het vliegveld in een uur met de bus in hartje Rome staan. Probeer eens een bus hartje Amsterdam in te krijgen...

Copycrauw | 12-05-16 | 21:28 | + 3 -

minik | 12-05-16 | 16:26 | + -1 -
Ja hoor, een P&R is een briljant idee als je dagelijks in de stad moet zijn. Die dingen liggen buiten de stad zodat je vanaf die plek alsnog met de tram naar CS moet en vanaf daar weer verder naar je werkplek. Efficient hoor! Daarnaast moet je er ook nog eens voor betalen. In de stad parkeren kan natuurlijk ook en is minstens zo briljant als idee. Ik verdien best aardig, maar 34,50 per dag als parkeerfee is voor mij best een bijdrage.
Overigens heb ik zelf nergens last van. Bij mijn werkplek nog geen parkeergestapo. Dus lekker in de waggie voor de deur uitstappen.

Weerduivel | 12-05-16 | 20:01 | + 2 -

@Dude heb je eten | 12-05-16 | 15:32 | + -2 - Je bent 21 en vrijgezel? Laagopgeleid? Niet gespecialiseerd?
Als je een vrijgezelle "logistiek medewerker" van 21 bent klinkt dat logisch. Binnen een straal van 10 km is er altijd wel een magazijn waar je met een pompwagentje pallets in de rondte kunt trekken.
Kom je een leuke partner van ergens anders tegen kun je zó van werk veranderen, want overal in Nederland kun je werk vinden. En je hebt toch geen kinderen.
Ben je echter hoogopgeleid kan het zomaar gebeuren dat je een gespecialiseerd beroep krijgt. Bijvoorbeeld Supply Chain Manager FMCG, en de keten van een supergroot landelijk (europees, global) bedrijf moet gaan managen. Die bedrijven zitten niet overal.
Maar als die geweldig leuke hoogopgeleide partner van je nou óók ergens een supercarriere heeft en echt niet weg wil, wat dan?
En dan komen er nog puberkinderen tevoorschijn die je ook het beste wilt geven, en vooral in de lastige pre-universiteitsperiode niet uit hun vertrouwde kring wilt wegrukken. Dan wordt het toch lastig.
Bovendien, waarom zou je dat huis waaraan je al 60K hebt verbouwd achter willen laten?
En trouwens, verhuizen voor een baan? Wie zegt dat je er niet bij de volgende reorganisatie uit gaat? 1 jaar slechte resultaten en om de aandeelhouders blij te maken worden er zo maar 2000 man uit gezet. Ongeacht prestaties. Daar zit je dan met de verziekte carriere van je partner, je kinderen met problemen, en die 60K die je achter hebt gelaten.
Weet niet hoe oud je bent, maar te oordelen aan je reactie ben je wel vol goede voornemens, maar behoorlijk onervaren.

Vogelbeest | 12-05-16 | 19:43 | + 8 -

@Dude heb je eten | 12-05-16 | 15:32 : Wat is dat voor bespottelijke opmerking? Hoe kunnen mensen dan ooit nog van baan wisselen? En als je een nieuwe baan hebt, hoe wil je dan een woning bij je nieuwe werk regelen?

lauwebal | 12-05-16 | 18:50 | + 1 -

Het komt er dus op neer dat de bereikbaarheid niet te verbeteren is. Logisch, Nederland is overvol. Er is plek voor hooguit 8 miljoen mensen, en om het echt leefbaar te krijgen moeten we terug naar 4 miljoen. Door alles en iedereen hier toe te laten en grote gezinnen te stimuleren met royale regelingen groeit de bevolking hard door.

lauwebal | 12-05-16 | 18:48 | + 5 -

Ligt niet aan de werknemers, eerder aan de werkgevers. En die hebben een punt: face-to-facecommunicatie werkt altijd beter dan via Skype-achtige oplossingen.

Min-of-meer | 12-05-16 | 12:29 | + 0 -

Ik zeg ook niet dat het aan de werknemers ligt. De macht ligt bij de werkgever die bepaalt of jij je werk thuis mag uitvoeren. Mijn IT werk kan ik veel beter thuis doen dan op een druk kantoor. Die paar keer dat ik mijn collega's nodig heb kan allemaal perfect via e-mail. Maar goed, dan nog kan je 1 of 2 dagen naar kantoor als het echt nodig is, maar 5 dagen is onzin.

Stonecity | 12-05-16 | 17:27 | + 3 -

Schaamteloos gejat van Fok: In een MKBA wordt (geprobeerd) een inschatting te maken van kosten en baten van milieueffecten. Maar dat is niet het hele verhaal. Neem bijv. de "kleine rietgans" als beschermde vogel. In sommige gebieden mag je dus niet wat doen als die ganzen daar broeden of foerageren. Maar wat is daarvan de economische waarde? Daar is eigenlijk nog nooit een goed antwoord op gevonden. Er zijn best veel pogingen gedaan om de mer en de MKBA te integreren, maar dat is om diverse redenen nooit gelukt. Afstemming van input e.d. wordt natuurlijk wel gedaan.

De conclusie van het artikel is veel te kort door de bocht en gedeeltelijk onwaar.

deadlock2k | 12-05-16 | 17:17 | + 0 -

Betalen voor de in de file staan? Ik doe het steeds minder en heb mijn tweede auto geschorst.

Flappie2006 | 12-05-16 | 16:43 | + 0 -

@ Nerdino | 12-05-16 | 15:48
Het komt er dus op neer dat een automobilist o.a. extra belasting betaalt omdat mensen zoals jij niet willen betalen voor parkeren in Amsterdam.
Er bestaat zoiets als P+R. Maar daar heb jij kennelijk geen zin in.

Wat Feynman al schreef, het OV heeft te weinig aandeel in het totale vervoer om de files op te lossen. Het is landelijk ong. 8%.
Het CPB heeft weer een stukje PR voor de overheid geschreven.
Het bouwen van kantoren aan de ene kant van het land en woningen aan de andere kant is wel een erge simplificering van het probleem.
1. Sinds de jaren 60 zijn er veel meer vrouwen gaan werken met als gevolg dat het aantal kilometers per auto gemaakt door vrouwen is verdubbeld en dat er minder snel verhuisd wordt. De vrouw die de man volgt als die een andere baan krijgt is toch wel voorbij. Dat geeft o.a. een verandering in geaccepteerde reistijd. In het verleden was dat globaal een uur voor een enkele reis. Dat is niet meer het geval.
2. Sinds het tijdperk van het beperken van voorraden bij bedrijven (just in time delivery JITD) plus de bezorgingen voor thuiswinkelen is het goederenvervoer behoorlijk gestegen
3. De bevolking is gegroeid en groeit nog steeds.
Daar helpt geen roadpricing tegen.
Bijgevoegd een link van een onderzoek door RWS AVV de adviesdienst voor verkeer en vervoer van Rijkswaterstaat.
www.aa-team.nl/RWS_Ontwikkelingen_Verk...

minik | 12-05-16 | 16:26 | + 1 -

Ja, Nederland het kleine pokkelandje waar de inwoner zo ongeveer het langst onderweg is voor woon/werk verkeer in Europa. Omdat steden niet kunnen uitbreiden, slopen van oude meuk wegens papieren waarde niet mogelijk is ( bijv. krakkemige revolutiebouw zoals de pijp) en sociale woningbouw bezet wordt door onrendabelen zijn huisprijzen in de kernen van de steden, waar wel voldoende werkgelegenheid is en perfect openbaar vervoer aanwezig is tot ongekende hoogte zijn gestegen. Hierdoor, mede omdat de uitgifte van bouwgrond een belangrijke inkomstenbron van lokale overheden is, zijn met name voorsteden en dorpen rondom de grotere steden (zeg maar de suburb’s van Nederland) enorm uit de kluiten gegroeid door de alsmaar groeiende vraag naar huisvesting. Waar grotere steden tot aan de gemeentegrens al zijn volgebouwd bieden voorsteden nog voldoende ruimte om de bevolkingsgroei op te vangen. Nu hebben we in de randstad richting elkaar gegroeide dorpen en steden met een paar hectare weiland ertussen. Tijdens de ontwikkeling, waar elke gemeente haar eigen plan trekt is openbaar vervoer een ondergeschoven kindje. Met als gevolg dat miljoen (hardwerkende) Nederlanders op locatie’s wonen zonder goed openbaar vervoer die werken op locaties zonder of waar openbaar vervoer helemaal niet aanwezig is.

chef werkplaats | 12-05-16 | 16:15 | + 6 -

Heeft nu niemand door dat sommige mensen nu eenmaal met openbaar vervoer moeten reizen? Als je bijvoorbeeld in Amsterdam werkt is het vervoer per auto er naar toe niet zozeer een probleem, maar het parkeren van je wagen wel. Wie kan en wil er nu 4,50 per uur betalen? En laten we die kudtfiles niet vergeten. Om de files op de ring te vermijden staat menigeen tegenwoordig vast in de stad zelf.

Nerdino | 12-05-16 | 15:48 | + 6 -

Reiskostenvergoeding afschaffen voor de vaste werkplek/standplaats. Geen idioot die per dag 2x 80 km rijdt voor zijn fulltime werk, en mensen gaan weer in de buurt van werk wonen, en dan lossen we ook die gelfipte huizenmarkt hiermee ook een beetje op.... Zoiets?

Dude heb je eten | 12-05-16 | 15:32 | + -3 -

@ RonnieKray | 12-05-16 | 11:36

Idd, in de Inter City Expres (ICE) is het heerlijk toefen. Van station naar station; sneller dan een supercar. Ideaal voor wie van Köln Hbf naar Frankfurt (Main) Hbf wil reizen.

Nadeel; deze treinen rijden/stoppen niet bijna overal, maar bijna nergens. Van deur naar deur is het een heel gedoe. 1 op 3 ICE's is vertraagd, dit maakt het inplannen van een overstap een riskante onderneming. In de regel rijdt men eerst met de eigen auto naar het vertrekstation, en huurt op het bestemmingsstation een andere auto. Hiervoor bestaan geen gestroomlijnde procedures, het meeste voordeel verdampt in de rompslomp van parkeren, reserveren, auto huren. Met war geluk treft men bij terugkomst de eigen auto onbeschadigd aan. Alles bij elkaar ook niet echt een koopje.

www.zugfinder.de
www.spiegel.de/reise/aktuell/deutsche-...
www.sueddeutsche.de/thema/Bahn-Versp%C...
www.bahn.de/p/view/buchung/auskunft/z...

Voor een land met een traditie van Pünktlichkeit is het een dramatische prestatie.

Weetje, S-Bahn betekend Stunden-Bahn; iets dat vaak ook terugkomt in de dienstregeling.

Rätselhaft | 12-05-16 | 15:17 | + 3 -

Ik heb helemaal geen zin om voor veel geld tussen zwakbegaafden te zitten dus pak altijd de auto.

Chow | 12-05-16 | 14:55 | + 6 -

Naast dat OV vaak niet comfortabel en sneller is, is het meer dan vaak zelfs geen optie:

Voorbeeld:
Arnhem - Apeldoorn
OV reistijd: 102min enkele reis
Auto: 35min enkele reis
Verschil per werkweek: 670min!

HoeNuVerder | 12-05-16 | 14:33 | + 7 -

Moet bekennen dat mij dat nog niet eens zo'n slecht idee lijkt....

Nicky-AA | 12-05-16 | 13:41 | + 0 -

Vergelijk steden met busbanen maar eens met steden met trams. Het is inderdaad geen verkeerd idee!

3*links=rechts | 12-05-16 | 14:14 | + 1 -

Maar wie wil er nou naast een stinkende vervuilende fabriek wonen? Iedereen welke Sim City (of vergelijkbaar spel) heeft gespeeld weet dat je voldoende ruimte moet hebben tussen industrie en woningen anders worden de poppetjes ongelukkig (of zelfs depressief) en vertrekken dan. Dat laatste gebeurt in de praktijk natuurlijk niet zo snel, maar woningen dicht bij (zware) industrie staan veel langer te koop en worden verkocht tegen veel lagere prijzen..

En extra asfalt heeft trouwens wel zin. Het feit dat de totale file drukte zelfs licht afneemt bewijst dat, want men vergeet dat de werkende massa sneller groeit dan ooit. Nederland was recent zelfs door de zeventien miljoen mensen gegaan. In de jaren 90 waren dat er nog zo'n 15 miljoen (15 miljoen mensen op dat kleine stukje aarde..). In 25 jaar zijn er dus zo'n 1,5 miljoen mensen bijgekomen. En toch is de file drukte afgenomen! Maar dat is pas sinds 2012 toen er eindelijk werd begonnen met de aanslag van extra rijbanen. Een tijdje geleden las ik dat de A13 zelfs uit de file top tien was verdwenen sinds de A4 volledig is doorgetrokken.

Echter werkt alles op basis van vraag en aanbod. Kijk naar de 5 baans A2. De eerste maanden was het daar rustiger, maar daarna is de vraag gegroeid (mensen komen uit de trein, want de auto is weer sneller) e automobilisten welke eerst alternatieve routes namen om de A2 te mijden, kwamen weer terug. Echter rijden er nu meer auto's over de A2 dan 5 jaar terug. Op veel alternatieve wegen is de filedrukte afgenomen..

Maar meer asfalt zal de komende 10 jaar nog steeds betekenen meer CO2 uitstoot en dat pas niet in de plannen van de wereldlijders. En ja, rekeningrijden (tolwegen) is een goede methode om de verkeersstroom te verminderen..

Maar Nederland heeft een zeer goed wegennet. Men zou alleen tijdens spitsuren (7.00 tot 9.00 en 16.30 tot 19.00 uur) vrachtwagen moeten verbieden op de meeste linkerbaan te komen. Op tweebaans snelwegen betekend dat een inhaalverbod voor vrachtwagens tijdens de spits. Dat is een maatregel welke hier in de VS zeer goed werkt. Ook worden transport bedrijven beloond als ze minder tijdens de spits rijden (tachograaf controle). Dat zorgt ook voor een betere doorstroming..

TuurlijkNiet | 12-05-16 | 14:08 | + 11 -

Openbaar vervoer in nederland is veel te duur. De ritprijs van het openbaar vervoer moet concurrerende zijn met de variabele kosten van de auto. En dat doet het niet. En dus kiezen mensen voor de goedkoopste optie en dat is de auto. Zeker als Je met zijn tweeën reist.

protonplof | 12-05-16 | 14:04 | + -1 -

Openbaar vervoer in nederland is veel te duur. De ritprijs van het openbaar vervoer moet concurrerende zijn met de variabele kosten van de auto. En dat doet het niet. En dus kiezen mensen voor de goedkoopste optie en dat is de auto. Zeker als Je met zijn tweeën reist.

protonplof | 12-05-16 | 14:04 | + 13 -

Overigens kwam er een tijd geleden op deze site iemand met een prikkelend idee als alternatief voor de trein. Alle rails asfalteren en daar grote bussen op heen en weer laten rijden. Geen last van blaadjes, storingen, en de mogelijkheid om veel meer capaciteit in te zetten. Moet bekennen dat mij dat nog niet eens zo'n slecht idee lijkt....

Nicky-AA | 12-05-16 | 13:41 | + 5 -

Openbaar vervoer heeft alleen toegevoegde waarde wanneer het sneller of goedkoper is dan de auto. Dat is het beiden niet.

Nicky-AA | 12-05-16 | 13:38 | + 4 -

*proest*
En wij betalen die jongens van het CPB?
Als de wegen vol staan werkt het toevoegen van asphalt niet? Waar zijn die naar school geweest?

Amazing Tukker | 12-05-16 | 13:23 | + 7 -

@Vogelbeest | 12-05-16 | 11:48
.
De bijtelling heeft niets te maken met de aanschaf van de auto maar een terechte maatregel om inkomstenbelasting te heffen over loon dat niet in geld wordt uitbetaald.

Bytemaster | 12-05-16 | 13:01 | + 6 -

Stonecity | 12-05-16 | 11:50 |

Ligt niet aan de werknemers, eerder aan de werkgevers. En die hebben een punt: face-to-facecommunicatie werkt altijd beter dan via Skype-achtige oplossingen.

Min-of-meer | 12-05-16 | 12:29 | + 5 -

Openbaar vervoer is er vooral om de mensen die alles betalen enigszins te ontlasten. Stel je voor dat iedereen de weg op gaat.

De langste thuis | 12-05-16 | 12:16 | + -4 -

@ Vogelbeest | 12-05-16 | 11:48 | + 1 -
Die bijtelling is natuurlijk prima de pima. Het is immers geen belasting op de auto, maar op het fictieve inkomen dat is gemoeid met het beschikbaar stellen van de auto. Het rare zit erin dat auto's die milieuvriendelijker worden geacht plotselig niet als inkomen worden gezien.

Dan maar zo! | 12-05-16 | 12:12 | + 20 -

En er komt nog duurder autorijden aan:
www.nu.nl/binnenland/4260484/meer-snel...
-
Aangestuurd door de Extreem Linkse Millieu Idioten, Jesse Klaver GL kan trots zijn:
-
Meer snelwegen blijven aanleggen om de toenemende verkeersdrukte te kunnen verwerken, loont niet.

Tot die slotsom komen het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in het donderdag verschenen rapport Kansrijk mobiliteitsbeleid.

Een spitsheffing voor automobilisten alleen op drukke momenten op bepaalde wegen kan files wel effectief tegengaan, hoewel dat weer andere nadelen heeft.

Ook met kleinere, gerichte maatregelen kunnen de wegen beter worden benut en worden files bestreden.
-
Kortom, u krijgt allemaal brieven thuis dat u beter van 10 to 8 kunt gaan werken, want anders moet u spitsheffing betalen.
De Nederlandse economie in een notedop: alle belastingen gaan naar bakstenen, want overheidsgebouwen zijn versleten na 20 jaar (theater Den Haag), scholen na 30 jaar (PvdA) en woningbouw woningen na 50 jaar (alle politici).
U betaald. Nog meer. De rest van de economie kan barsten. Gaat lukken, overigens.
-
Feitje: 4 miljoen niet werkenden, 600.000 "werklozen", 150.000 vacatures. 100.000 vacatures is al veel.
Vind je het gek, in de Randstad trekt de huurbaas je leeg, duurt forensen idioot lang, en krijg je een kippehok om te wonen voor die smak geld.
En mag je blij zijn als je 's avond niet verkracht of berooft door moslims idioten weer thuis komt.
Van je oproepbaantje of jaarcontract.

Raider Twix | 12-05-16 | 12:09 | + 18 -

Ja laten we de auto gelijk belasten aan de fiets. Reizen per auto wordt dan zeker 50% goedkoper en het aantal auto-km zal snel verdubbelen (net zoals de reistijd en de vervuiling natuurlijk). Prima voor alle gepensioneerden die met een goede gezondheid en voldoende inkomen willen genieten van al het moois dat Nederland te bieden heeft. Ik reis echter veel en vooral voor mijn werk, en als de prijs van autoverkeer daalt dan kan ik maar beter ook stoppen met werken.

kleuterleider | 12-05-16 | 12:04 | + -8 -

Files... wat zijn dat ?

duitse herder | 12-05-16 | 12:03 | + -7 -

Iedereen met een kantoorbaan kan natuurlijk gewoon thuis werken, maar ja, we gaan liever in de file staan.

Stonecity | 12-05-16 | 11:50 | + -4 -

Duurste benzine ter wereld, hoogste wegenbelasting ter wereld (voorbeeld: Aubi A6 2.0 TDi, Belgie: 515 per jaar. Nederland 2200 per jaar), 22% BTW, CO2 tax/BPM die niemand heeft (Voorbeeld: Ford Mustang 5.0: België 50000, Nederland 98000). als je least een belachelijke bijtelling. Immers: Over die auto is al BPM, BTW, wegenbelasting betaald. Over de benzine wordt al BTW en accijns betaald. En dan vervolgens mag de werknemer over een auto die al belast is (hoogste belastingen ter wereld) nogmaals inkomstenbelasting betalen.
Vindt je het gek dat half Nederland inmiddels met een hyundai annorexia rijdt?

En dan nóg over rekeingrijden/kilometerbeprijzing beginnen. Afhankelijk van welke berekening je serieus neemt betaalt de NEderlandse automobilist tussen 10x en 12,9x zoveel voor bezit en gebruik van de auto dan dat er ooit aan wegen en onderhoud is uitgegeven.

Vogelbeest | 12-05-16 | 11:48 | + 35 -

Probeer eens om in de spits van zeg de Eilandenweg in Capelle aan den IJssel naar de Planbaan in Zoetermeer te komen. Beide steden in de randstad, tijdens de spits. Beter wordt het openbaar vervoer niet. Kost je per OV heen en weer ruim 2,5 uur op 1 dag extra. 2x 220 werkdagen per jaar = 550 uur /8 =69 vrije dagen die je per jaar kwijt bent in het OV.
220/69=3,18
Dus per 3 jaar daar werken ben je 1 jaar vrije tijd kwijt. Komt niet zo heel efficieënt over.

In de spits, in de randstad. Kun je nagaan als je van schubbekutteveen naar schuifbuikenshuizen ergens in de provincie moet.

Vogelbeest | 12-05-16 | 11:41 | + 18 -

PS als ik naar een zakenrelatie in Duitsland ga (meestal Ruhrgebiet of Frankfurt) ga ik vrijwel altijd met de trein, bijna net zo snel en ik kan onderweg lekker ontspannen verder werken. Mijn relaties geven me overigens groot gelijk en komen mij met alle plezier van het Bahnhof afhalen. Tijd van met plezier autorijden ligt al jaren achter mij. In Nederland ga ik overigens wel met de auto.

RonnieKray | 12-05-16 | 11:41 | + 6 -

Dat het openbaar vervoer beter kan bewijst Duitsland met vooral het Ruhrgebiet en grote steden als Frankfurt, Hamburg en Berlijn, waar je bijna overal komt met de ICE en regionale S- en U-Bahn en busverbindingen.

RonnieKray | 12-05-16 | 11:36 | + 11 -

Het is inderdaad de vrij keuze van veel mensen om op 9:00 op hun werk te zijn. Oh nee wacht, we hebben al flexibele tijden en daardoor een spits die veel langer duurt. Een heffing gaat niets uitmaken, tenzij de heffing hoger is dan het verschil tussen loon & uitkering. Dan blijven mensen wel thuis, wat schijnbaar het hogere doel is?!?
.
Als je wil dan 10% van het autoverkeer met de trein gaat, moet je het aantal treinen verdubbelen. Ondertussen hebben we niet eens de treinen voor de huidige forenzen via het openbaar vervoer. De NS heeft niets gekocht, en de treinen die ze de vorige keer gehuurd hebben, hebben ze niet gehoord.
.
De economie is nog steeds aan het kwakkelen en de boel staat al muurvast. Nederland gaat niet meedoen met de volgende hoogconjunctuur omdat mensen niet op hun werk kunnen komen en producten niet op tijd bij klanten. De huidige wegen worden al vier keer betaald vanuit de wegenbelasting.
.
Nederland, een land waar de helft van het geld in beheer is bij politici, en zoiets simpel als basale infrastructuur in een fataal hartinfarct eindigt. Hoezo ontwikkelde economie?!?

Feynman | 12-05-16 | 11:23 | + 33 -

Speed pedelec is levensgevaarlijk op het fietspad. Je hoort hem niet aankomen en hij gaat veel te snel.

i-Wonder | 12-05-16 | 11:18 | + 17 -

Mobiliteit per eigen auto is eigenlijk spotgoedkoop als je de torenhoge overheidsheffingen (accijnzen, MRB, dieseltoeslag, BPM) zou terugbrengen tot redelijke proporties terwijl OV nu al gigantisch duur voor de burger is en er daarnaast ook nog eens miljarden subsidie aan besteed worden. En toch zet de overheid in op OV...

Bytemaster | 12-05-16 | 11:09 | + 18 -

Zeg ik al jaren; stop met die treinen en geef eenieder die er wel van gebruik maakt een klein autootje. Scheelt enorm in de kosten en op de weg zal je deze toename nauwelijks merken. Het aantal reizigerskilometers in treinen is slechts enkele procenten t.o.v. die in de auto.

Eigenaar_IJsland | 12-05-16 | 11:02 | + -15 -

Zelfde verhaal als altijd , automobilist wordt uitgemolken, openbaar vervoer wordt bejubeld (maar wordt steeds slechter) en onze regering is een zooitje kneuzen die blind varen op het CPB.
Laat dit soort zaken over aan mensen die er echt iets vanaf weten , misschien komt het dan nog goed met de mobiliteit in dit land. Ik heb al jaren geen fiducie meer in onze bestuurders.

Corwin02 | 12-05-16 | 10:47 | + 11 -

Daarom rij ik altijd met mijn auto over het fietspad. Ik betaal er immers voor.

George Foreman | 12-05-16 | 10:46 | + 52 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken