Hier ga je dood aan (van 0-100 jaar)

Hè lekker gezellig DasKapitaaltje!
Hè lekker gezellig DasKapitaaltje!
Dood gaat iedereen, maar waaraan verschilt nogal. Dat zagen we in deze grafiek bij Vox en die vonden we zo fascinerend dat wij hem ook voor Nederland hebben gemaakt (groot plaatje hier, met uitgebreide legenda hier). Vanaf een bepaalde leeftijd zijn kanker en hart- en vaatziekten de belangrijkste doodsoorzaken (samen goed voor tweederde van de doden tussen 50-80 jaar), maar onder jongeren zijn dat de zogeheten 'externe oorzaken'. Dan moet u denken aan ongelukken, maar ook (zelf)moorden. Onder jongeren tussen de 20 en 25 jaar is zelfmoord zelfs de belangrijkste doodsoorzaak (28%; onder mannen in die leeftijdscategorie zelfs 31%) en dat is een droevig stemmend feit. Korte lijst met doodsoorzaken waarop deze grafiek is gebaseerd hier hier, uitgebreide lijst hier. En hier nog meer coole interactieve charts (alleen VS).

Reaguursels

Inloggen

@Raider Twix

Draaf niet zo door.
Ik heb het er alleen over dat als jij maar 1 iemand kent met griep dat niet wil zeggen dat er geen epidemie aan de gang was.

En voor de rest: anti-vax aluhoedjes geen zin in vandaag.

Tapu | 18-05-16 | 19:19 | + 0 -

@******** | 16-05-16 | 20:56 |

Volledig mee eens. Maar hoezeer de overheid ook probeert om de 'gezondheidscijfers' te manipuleren, dat is toch wel waar het uiteindelijk op neer komt, hoe 'oneerlijk' ook.
Ik heb zelf het geluk om uit een familie te komen waar zowat iedereen uiteindelijk - volledig gezond, en zeker niet dement of zo - op z'n 85e-90e subiet dood neervalt, maar helaas is dat niet iedereen dat geluk gegeven. Daar ben ik mij al te goed bewust van, zeker sinds ik recentelijk van twee goede vrienden - amper 50 jaar oud - gehoord heb dat ze te kampen hebben met een verschrikkelijke kanker.

Dat is ook precies de reden waarom ik het solidariteitsbeginsel als ABSOLUTE VOORWAARDE onderstreep in het stelsel van ziektekostenverzekeringen.

EefjeWentelteefje | 18-05-16 | 18:45 | + 0 -

CDC: We Don't Know How Many Influenza Deaths There Are

Meanwhile, doctors at the CDC now quietly admit on their website that the "CDC does not know exactly how many people die from seasonal flu each year."46 Having gotten that cradle to the grave flu shot recommendation firmly in place, they are backing away from the 36,000 influenza death figure. CDC now says that "only 8.5 percent of all pneumonia and influenza deaths and only 2.1 percent of all respiratory and circulatory deaths" are influenza related.

You can almost hear those liability free drug companies and doctors laughing all the way to the bank.

Raider Twix | 18-05-16 | 17:11 | + 0 -

Tapu | 16-05-16 | 20:36 | + 4 -
-
www.nvic.org/vaccines-and-diseases/Inf...
-
Using the MedAlerts search engine, as of September 30, 2015, there have been more than 104,465 reports of reactions, hospitalizations, injuries and deaths following influenza vaccinations made to the federal Vaccine Adverse Events Reporting System (VAERS), including 1,115 related deaths, 9,037 hospitalizations, and 2,003 related disabilities. In 2013 the Federal Advisory Commission on Childhood Vaccines (ACCV) voted to add GBS to the Vaccine Injury Table within the federal Vaccine Injury Compensation Program (VICP).
-
inde VS waren er 104.000 slachtoffer van alleen het vaccineren, in 2013.
-
Pregnancy during the pandemic window was associated with a higher overall risk for fetal death, with an adjusted HR of 1.26, compared with pregnancy outside of the pandemic period. Among women with clinical diagnoses of influenza, the adjusted HR for fetal death was 1.91. Pregnant women who received influenza vaccine had an HR for fetal death of 0.88, but this result was not significant (95% CI, 0.66-1.17).
-
CDC Expanding the Flu Vaccine Market Between 2000-2010

But that didn't stop CDC policymakers, along with drug company and medical trade association lobbyists ever present at the policymaking table, from using inflated influenza hospitalization and mortality estimates to justify expanding the influenza vaccine market:

In 2000, CDC policymakers voted to expand flu shot recommendations to all healthy Americans over age 50.35 Out of a population of 300 million, there were 1,765 recorded influenza deaths that year.
In 2002, CDC voted to add all healthy babies from six to 23 months.36 There were 727 recorded influenza deaths that year.
In 2006, CDC voted to recommend flu shots for all healthy children up to five years old as well as all healthy pregnant women in any trimester.37 There were 849 recorded influenza deaths that year.
In 2007, CDC voted to add all healthy children up to eight years old.38 There were 411 recorded influenza deaths that year.
In 2008, CDC voted to recommend annual flu shots for all healthy children up to age 18 years.39 There were 1,722 recorded influenza deaths that year.
In 2009, the Secretaries of Health and Homeland Security declared a national emergency because they said pandemic H1N1 swine flu was sweeping the country and tens of thousands of people could die. Liability free drug companies were told to rush an experimental swine flu vaccine to the market.40
In 2010, a year when there were 494 recorded influenza deaths, the CDC officials finally reached the ultimate goal of their long game: they told doctors to give annual flu shots to every American, healthy or not, from the year of birth to the year of death.41
-
Gifboeren verkopen gif, zonder aantoonbaar resultaat.

Raider Twix | 18-05-16 | 17:10 | + 0 -

lsimon | 16-05-16 | 12:40 |
Je ziet aan de grafiek dat mensen vaker overlijden door psychische stoornissen zodra ze ouder zijn dan 65, dus ik vermoed dat daar met name dementie en Alzheimer mee wordt bedoeld. Behandeling van deze aandoeningen valt binnen het domein van de psychiatrie.

Lagonda | 18-05-16 | 09:20 | + 0 -

"Griepepidemie = 1 kennis heeft griep, in 2016."
Niveautje "Mijn opa rookte als een schoorsteen en werd negentig, dus hoe ongezond kan roken zijn".
Tapu | 16-05-16 | 20:36 | + 4 -
-
De waarheid is hard heh?
Griepepidemie 2000: ik kom terug op het werk na 2 week griep: de helft van alle collega's ligt nog ziek thuis. De hele familie 3 week griep, op een paar na: die 2 week. Iedereen van het kerstdiner. Zonder 1 uitzondering zelfs, allemaal griep. Dat is een epidemie.
-
Blaaskaak.

Raider Twix | 17-05-16 | 17:53 | + -1 -

@Vogelbeest: Wat praat jij voor onzin, je kunt niet eens cholesterol spellen.

Robert-Schuman | 16-05-16 | 23:04 | + -4 -

@Cue_The_Dee: Je hebt wellicht gelijk qua absolute aantallen, maar tot een jaar of 60 is deze grafiek vooral oranje gekleurd. Ik zou liever sterven aan een hartaanval dan een (langdurig) ziekbed. Voor de gezondheidswinst kun je beter hart- en vaatziekten tegen gaan want door overgewicht te bestrijden zul je veel gezondheidswinst boeken. Maar dat staat niet in de grafiek.

Robert-Schuman | 16-05-16 | 23:00 | + 1 -

Tapu | 16-05-16 | 20:26 |
Ik ben het met hem eens dat er over cholesterol nog een heleboel onduidelijk is over oorzaak en gevolg en lange-termijn medicatie (en dat is zorgelijk gezien de grote hoeveelheid cholesterolremmers die worden uitgedeeld).

U heeft wel gelijk dat 'vroeger bestond er nog helemaal geen kanker/diabetes/hartkwalen/overgwicht/etc' beweringen iemand eigenlijk meteen diskwalificeren.
Zelfs als de frequentie is toegenomen dan kan dat voor een zeer groot deel worden verklaard simpelweg vanuit het afnemen van het aantal doden door infectie-ziektes.

******** | 16-05-16 | 21:04 | + 2 -

EefjeWentelteefje | 16-05-16 | 14:55 | +
U heeft een goed punt over 'leeftijd van de ouders': genetica zorgt voor snellere of langzamere veroudering, en telt mee in veel ziekte-risico's.
Maar ik vind het wel sneu voor iedereen die uit zo'n 'zieke familie' komt.

******** | 16-05-16 | 20:56 | + 0 -

Raider Twix | 16-05-16 | 20:28
"maar levert geen wezenlijk lagere aantallen zieken op"

Nee, maar wel bewezen lagere mortaliteit.

"Griepepidemie = 1 kennis heeft griep, in 2016."

Niveautje "Mijn opa rookte als een schoorsteen en werd negentig, dus hoe ongezond kan roken zijn".

Tapu | 16-05-16 | 20:36 | + 4 -

Aderverkalking: aangetroffen in Egyptische mummies.
Hypertensie: beschreven als ziektebeeld begin negentiende eeuw.
Beroertes: al door Hippocrates beschreven, zo'n 2.400 jaar geleden.
Hartfalen: beschreven door Grieken, Egyptenaren en Indiërs. De Romeinen gebruikten er al monnikskap voor, dat tot op de dag van vandaag gebruikt wordt (digoxine).

Tapu | 16-05-16 | 20:32 | + 5 -

Griepvaccin is ook zoiets. Is er al lang, maar levert geen wezenlijk lagere aantallen zieken op. Maar als je boven de 50 bent, zit je zo opeens in de vaccinatiedoelgroep. Graag afmelden of komen. Brutale apen bij de huisarts. Ik niet die troep. Griepepidemie = 1 kennis heeft griep, in 2016. Wanneer besef je zelf dat je voorgelogen wordt?

Raider Twix | 16-05-16 | 20:28 | + 1 -

Vogelbeest | 16-05-16 | 15:29
Wat bestend er niet in 1920? Hart- en Vaatziekten.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!

And it's downhill from there.

Tapu | 16-05-16 | 20:26 | + 2 -

@ Robert-Schuman
Hart- en vaatziekten aanpakken is meer mee te behalen, daar overlijden absoluut gezien meer mensen aan.

Cue_The_Deer | 16-05-16 | 18:12 | + 1 -

Te veel is ongezond dat weet ieder onbenul, maar van te weinig ga je het snelst dood.

Badderbeest! | 16-05-16 | 18:02 | + 4 -

@Szymon | 16-05-16 | 16:30 Monsanto is een vriendelijk bedrijf. Agent Orange is onschadelijk. Glyfosfaat ook. Politici hebben het beste met ons voor. Softenon is getest en onschadelijk. Aspartaam is beter dan suiker.
Waarheden die de industrie erg slecht uitkomen beginnen meestal in obscure blogs. Doe je eigen onderzoek voordat je een conclusie trekt.

Vogelbeest | 16-05-16 | 17:44 | + 16 -

Mooie grafiek, leuk gedaan! Wellicht nog een lijn in de grafiek toevoegen met de sterftekans? Jeej die kans op kanker, het zou toch mooi zijn als we die rotziekte kunnen genezen!

Robert-Schuman | 16-05-16 | 17:34 | + 3 -

Staat er ook bij: "Stress, veroorzaakt door wanbeleid, overregulering en woekertaxen van de overheid"? Lijkt me een onderzoekje waard:)

ben kokhals | 16-05-16 | 17:11 | + 3 -

@Vogelbeest
Taalfoutjes zijn een klein detail maar die vergeef ik je, hier is het bier ook al open.

Mooi verhaal, schrijf er een boek over, laat een dubbelblind experiment uitvoeren door een onafhankelijke universiteit en je hoeft nooit meer te werken!

Ow wacht, dat is al geprobeerd en daar vond het geen wetenschappelijke basis en daarom hangt het nu rond in pseudo-wetenschappelijke sferen. Er is veel aan te merken op de Amerikaanse voedselindustrie, en er zijn veel stoffen in voedsel geïntroduceerd die achteraf niet zo prettig bleken te zijn (transvet anyone?) maar als de waarheid nu alleen verkondigt wordt door anonieme leken op obscure blogs, en niet door mensen die op eigen titel onderzoeken publiceren weet ik voldoende...

Szymon | 16-05-16 | 16:30 | + 4 -

lsimon | 16-05-16 | 12:40 | + 8 -
Waarschijnlijk mag je bij psychische stoornissen denken aan toxiciteit van medicatie. Ik ben jaren grootverbruiker geweest van Lithium, Quetiapine en Valproaatzuur. Alle drie zijn slecht voor lever en nieren. Lamotrigine kan Stevens Johnsons Syndrome veroorzaken, zeg maar huidverharding / eeltvorming op het longweefsel. Al deze troep is ook nog slecht voor de spijsvertering, dus worden gebruikers sneller oud. Dan nog benzo's (sterke, verslavende kalmerings- en slaappillen) bij wijze van antipsychotica, "goed" voor bijvoorbeeld risicoperceptie.

1 Voordeel, ik hoef niet voor mijn pensioen te sparen, want nog afgezien van de kans op zelfmoord ligt mijn levensverwachting officieel al tien jaar lager dan dat van de gemiddelde man van mijn leeftijd.

geld of je leven | 16-05-16 | 16:24 | + 6 -

@Vogelbeest | 16-05-16 | 15:29 |
De spell-check en ik zullen nooit vrienden worden.
bestend=bestond
feurief=foutief
Excuses voor het ongemak.

Vogelbeest | 16-05-16 | 15:33 | + 8 -

Hart- en vaatziekten.

Wat bestend er niet in 1920? Hart- en Vaatziekten.
Wat is er uitgevonden in 1920? Geraffineerd gehard plantaardig vet. Wat is dat? Palmolie die gezuiverd met ongeveer hetzelfde process (in een deso, voor insiders) als benzine.
Dan heb je vloeibare palmolie. Die ga je harden (is: er een smeltpunt aangeven), want dan kun je er margarine (en becel-light!!!) van maken. Hoe doe je dat? Door er waterstofgas doorheen te jagen.
Wat gebeurt er dan? Dan wordt de vetcel poreus.
Het lichaam herkent de poreusheid van die cel niet en gebruikt hem op alle plaatsen waar een vetcel nodig is.
Maar omdat die cel poreus is is de celwand verzwakt Bij 1 vetcel geeft dat helemaal niets. Maar ons wordt al héél ons leven verteld dat plantaardige vetten gezond zijn. Allemaal gebaseerd op feurief onderziek van tussen 50 en 70 jaar geleden.
Gevolg: Aderverkalking, slagaderbreuk, hersenbloeding, geperforeerde hartkleppen etc.
Oplossing: Vermeid geraffineerd gehard plantaardig vet. Maak je sausjes en koekjes zelf op basis van roomboter. Vlees bakken in olijf, zonnebloem, of roomboter. Niet in (vloeibare) margarine.
+++
De cholestorol-leugen: Cholestorol komt niet uit eten (grootste deel niet). Cholestorol is een lichaamseigen stress hormoon. Je maakt het zelf. Uit 50 jaar oud onderzoek is gebleken dat mensen met een hoge cholestorol eerder doodgaan. Klopt. Maar dat kómt níet dóór dé chólestorol. Dat komt door de stress. Cholestorol is een gevolg. Geen oorzaak. Maar de halve westerse wereld van +50 jaar zit aan de cholestorol remmers. De gevolgen worden bestreden. Niet de oorzaak. De medicijnindustrie lacht zich een krul in zijn lul.

Vogelbeest | 16-05-16 | 15:29 | + 33 -

De beste indicatie voor als het jezelf betreft is nog steeds de leeftijd waarop je ouders (en eventuele verdere familie) het loodje legden. Genetica, weet u wel. Hetzelfde geldt voor de schatting tot op welke leeftijd je 'gezond' blijft.

Tsja, ik moet veel van bovenstaande reaguurders gelijk geven: op jonge leeftijd al deaud willen hangt toch wel erg vaak samen met een (ernstige) depressie of een aanverwante psychiatrische stoornis. Overigens staat het niet in deze grafiek vermeld (of ik moet er over heen gelezen hebben), maar de meest voorkomende doodsoorzaak voor jonge meiden schijnt te zijn... anorexia nervosa.
Daar word ik toch pas ècht triest van.

EefjeWentelteefje | 16-05-16 | 14:55 | + 9 -

Mijn hoogbejaarde zich cabaretier noemende dorpsgenoot (FdJ) zong het jaren geleden al:
Er is leven, er is leven na de dood......

Brulboei_61SB | 16-05-16 | 13:48 | + -11 -

Staat er ook bij dat je van "leven"ook dood kunt gaan?

Graaf van Egmont | 16-05-16 | 13:44 | + 3 -

Dat valt onder uitwendige oorzaken. (>50% dus daar moeten ook jongens bij zitten)

Op je 70e met aan aangeboren afwijking te maken krijgen is ook wel sneu.

W_F | 16-05-16 | 13:01 | + 0 -

Fout, want als er op een bepaalde leeftijd gemiddeld 100 meisjes dood gaan en 20 jongens, hoeft er dus geen enkele jongen bij te zitten. Probeer het nog een keer.

Menno1867 | 16-05-16 | 13:30 | + -2 -

Ik heb geen tijd om dood te gaan, te druk.

duitse herder | 16-05-16 | 13:30 | + 2 -

Kaposi_Sarcoom | 16-05-16 | 13:17

Niet echt. Zelfstandig en evenwichtig besluiten om niet verder te leven kan een rationele grond hebben.

duitse herder | 16-05-16 | 13:29 | + 3 -

Call me crazy maar suicide zou ik toch onder 'Psychische stoornissen' categoriseren.

Kaposi_Sarcoom | 16-05-16 | 13:17 | + 3 -

Ondanks dat de grafiek procentueel is per leeftijd categorie is het weer lekker vertekenend. 90% van de mensen haalt namelijk gewoon de 40 jaar.

En schokkender dan dat zelfmoord onder jongeren de hoofdoorzaak is, vind ik deze:
Psychische en gedragsstoornissen, F00-F99 Totaal psychische stoornissen .. [2004] , categorie [0 jaar],
aantal = 1
Dat roept dan toch wel weer vragen bij me op.

Cue_The_Deer | 16-05-16 | 13:15 | + 0 -

frank87 | 16-05-16 | 12:41
Dat valt onder uitwendige oorzaken. (>50% dus daar moeten ook jongens bij zitten)

Op je 70e met aan aangeboren afwijking te maken krijgen is ook wel sneu.

W_F | 16-05-16 | 13:01 | + 5 -

Ik moet dus vooral bang zijn voor uitwendige oorzaken en onbekend. Wat leer ik daar precies van? Kan ik me daarvoor verzekeren? ;-)

patrizio | 16-05-16 | 12:58 | + 1 -

Waar staat paardrijden? Ik heb begrepen dat dat doodsoorzaak nummer 1 is onder pubermeisjes.

frank87 | 16-05-16 | 12:41 | + 29 -

Als zelfmoord onder 'uitwendige oorzaken' valt, wat hoort er dan onder 'psychische stoornissen'?

lsimon | 16-05-16 | 12:40 | + 27 -

Raider Twix | 16-05-16 | 11:42 |
Als je dan pas begint te doneren ben je zeker een decennia te laat.

a1a2a3 | 16-05-16 | 12:19 | + 5 -

@ A. Dijkman | 16-05-16 | 11:07 | 0 reacties |
-
Zeg Dijkman, je bent iets vergeten, iets economisch. zoals: doneer dus als je boven de 70 bent voor hart- en vaatziekten. En tussen de 45 en 75 voor kanker.
Ik doneer helemaal niet. Dood ga je toch, en dat (grof betaalde directeuren) baantjes circus ga ik niet sponseren.

Raider Twix | 16-05-16 | 11:42 | + 15 -

REAGEER OOK