Nokia is weer helemaal terug

In de gezondheidsmarkt
In de gezondheidsmarkt
Nokia was een beetje van de consumentenradar verdwenen nadat de telefoontak aan Microsoft was verkocht, maar is nu weer helemaal terug van weggeweest. Het bedrijf gaat weer consumentenelektronica maken en verkopen en richt zich daarbij met name op wearables en gezondheid. Vandaar dat de overname van het Franse Withings een vrij logische stap is. Dat bedrijf maakt onder andere interactieve weegschalen, bewegingstrackers en een soort hypermodern slaapdinges. Koopprijs: 170 miljoen euro, te voldoen in contanten. De overname moet in het derde kwartaal van dit jaar rond zijn en dan moet Withings deel gaan uitmaken van Nokia Technologies: de tak die ook verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld de OZO. Zoals alle gevallen tech-giganten lijkt ook Nokia zich dus te gaan richten op een niche: de gezondheidsmarkt.

Reaguursels

Inloggen

Het gaat hier om producten die ook in de portfolio van bijvoorbeeld Samsung zitten. De markt is dus al aardig beze. Over een paar jaar zijn dit producten die in China voor een habbekrats gemaakt worden en waarvan je er twee + één gratis krijgt bij de Action.

Tapioca pudding | 27-04-16 | 10:56 | + 0 -

Kunnen ze mooi samen met Philips wanneer de gloeilampen zijn verkocht.
Glasgow Argus | 26-04-16 | 14:33 | + 7 -
-
Liever niet: Philips is een absolute prutser inzake consumenten marketing, een paar uitzonderingen daar gelaten.

Raider Twix | 26-04-16 | 17:32 | + 8 -

Nokia is misschien een tijdje weg geweest van de consumentenmarkt. Maar is nog steeds een grote speler op het gebied van communicatie apparatuur. Zeker met de overname van Alcatel Lucent is het in zijn marktgebied de grootste. Vorig jaar was de omzet zo'n 12 miljard met een winst van 2,5 miljard, dus ik denk niet dat ze helemaal uitgespeeld zijn.
De verkoop van de telefoontak was nodig omdat anders het hele concern werd meegetrokken. In het vierde kwartaal van 2016 mag Nokia weer onder eigen naam telefoons verkopen. De verwachting is dat Nokia met android telefoons komt die door anderen worden geproduceerd. Dat hebben ze vorig jaar ook met een tablet gedaan die redelijk succes vol in China was.

wiza | 26-04-16 | 16:43 | + 1 -

@Reinaert
De enige generatie met geld zijn de babyboomerTs. Doe hebben tijd te veel, hebben bakken geld en willen allen zo oud worden als een japanner. Als ze geen 2000EUR verdoen aan een E bike, of veel te dure cholesterol pilletjes, kopen ze wel een of ander gadget om nog 4 dagen langer gezond te kunnen zijn.

pandalicious | 26-04-16 | 15:51 | + 11 -

@Vogelbeest | 26-04-16 | 14:53:

Ik ben wel degelijk bekend met de omvang van die industrie. En ik weet ook dat de verkopen in die industrie sterk afhankelijk zijn van trends. Als producent moet je dus permanent innoveren en ook een stevig budget hebben voor marketing en reclame. Al met al een tricky business (vanuit mijn - toegegeven - nogal conservatieve visie althans).

Reinaert | 26-04-16 | 15:21 | + 4 -

@Reinaert | 26-04-16 | 14:48 je bent niet bekend met de omvang van de sport- fitness en gezondheidsindustrie?

Vogelbeest | 26-04-16 | 14:53 | + 9 -

Niche-producten. Daar word niemand echt slapend rijk van lijkt me.

Reinaert | 26-04-16 | 14:48 | + -10 -

Een beetje concurentie voor tanita, de enige weegschaal met een betrwouwbare vetmeting, kan geen kwaad.

Vogelbeest | 26-04-16 | 14:38 | + 0 -

Kunnen ze mooi samen met Philips wanneer de gloeilampen zijn verkocht.

Glasgow Argus | 26-04-16 | 14:33 | + 19 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken