Scootmobiel maakt meeste dodelijke verkeersslachtoffers

Na het zien van de CBS-cijfers over het aantal verkeersdoden in Nederland kunnen we maar één ding concluderen: de scootmobiel is een sluipmoordenaar. Vorig jaar vielen er 41 doden door ongelukken met een scootmobiel, dat waren er in 1996 nog maar 2. En ja, túúrlijk vielen er meer doden door auto-ongelukken (224), maar er zijn zo'n 8 miljoen auto's in Nederland en slechts 250.000 scootmobielen (al is dat een schatting uit 2012 dus nu mogelijk meer). Er zijn ruim 650.000 motorfietsen, terwijl daar 'maar' 47 dodelijke slachtoffers door vielen vorig jaar. Bijna net zoveel als de scootmobiel. Relatief gezien heeft de scootmobiel zich dus ontwikkeld tot het dodelijkste vervoersmiddel dat we in Nederland kennen, maar dan zonder het ruige EasyRider-imago. Die scootmobielen zijn al langer een zorgenkindje, getuige een hele reeks rapporten. Niet onterecht, aangezien het aantal scootmobielslachtoffers dat op de eerste hulp terechtkomt de afgelopen jaren met bijna 80% is gestegen. In 2011 ging het om 2.000 slachtoffers. In bijna tweederde van de ongelukken gaat het om een val, bijvoorbeeld door een botsing met een stoeprand. En dat kan dan weer gebeuren doordat er nogal eens per ongeluk gas wordt gegeven in plaats van geremd. Of dat er even iets te enthousiast een bochtje wordt genomen. 'Opmerkelijk is het grote aantal ongevallen (ca 40%) waarbij de scootmobiel zij- of achterwaarts kantelt', lezen we in dit rapportje. En: 'Uit een melding bij de Service Desk van Consument en Veiligheid weten we dat scootmobielen ook achterover kunnen kantelen bij het nemen van een hellingbaan.' Opletten dus met die hellingbanen! Wij vermoeden ook dat het iets met de leeftijd van de bestuurders te maken heeft aangezien meer dan de helft van de slachtoffers ouder is dan 80. Al is dat wellicht ook de groep die relatief vaak een scootmobiel bezit. Of kunnen ze gewoon niet rijden? Slechts de helft zou een training hebben gehad hoe de scootmobiel te besturen. Lijkt ons zeer verstandig daar iets aan te doen met de aanzwellende vergrijzingsgolf. Naar verwachting zijn er in 2030 zo'n 600.000 scootmobielen, dus dat gaat levensgevaarlijk worden als we niets doen. Kom maar op met die helmen, snelheidsbegrenzers en verplichte scootmobielexamens. En gooi er maar meteen een alcoholslot op ook.

scootdoden.png

scootvsmotor.png

ongelukkenscoot.png




Reaguursels

Inloggen

EefjeWentelteefje | 21-04-16 | 23:57 | 
Wat denk je dat er met jouw omvang gebeurd wanneer je door ziekte helemaal geen lichaamsbeweging meer krijgt? De kilo's vliegen eraan. Als ze niet door een ongeluk met de scootmobiel overlijden, is het wel aan een slecht hart door gebrek aan beweging.

Janloel7282 | 22-04-16 | 12:50 | + 0 -

Vooral scootmobielen met drie wielen, (hé dat rijmt), zijn gewoon 100% instabiel.
Ik heb het een aantal keren goed fout zien gaan.
Plus dat er veel ouderen zijn die geen motoriek meer hebben, en dus een gevaar voor zichzelf en hun omgeving zijn.

Bret24286011 | 22-04-16 | 09:49 | + 2 -

Toen ik onlangs bij de Rotterdam Marathon stond te kijken, zag ik een dikke vent op scootmobiel uit het niets inrijden op een groep van 30 lopers. 5 man bijna op hun plaat. Maarja, het was een zebrapad, dus hij mocht dat toch?

keeskooskaas | 22-04-16 | 08:32 | + 2 -

Dat een paar bejaarden die al op omvallen staan tijdens een scootmobielongelukje het loodje leggen valt niet aan de scootmobiel te wijten.

uch | 22-04-16 | 08:04 | + 3 -

Southpark Grey Dawn

Hemmenaar7 | 22-04-16 | 07:38 | + 3 -

Een vorm van passieve euthanasie dus.Niks mis mee.
Misschien kunnen we die subsidiëren richting bepaalde religieuze groepen en etniciteiten?!
Dat maakt autorijden weer leuk.

diddley2 | 22-04-16 | 02:49 | + 2 -

Interessant.
Wat mij vaak opvalt is dat de gemiddelde bestuurder van een scootmobiel zowat altijd een enorme vetklep (m/v) is, en dan duikt weer het aloude kip-of-ei vraagstuk zich op: zijn die mensen ooit in een scootmobiel terecht gekomen omdat ze zo dik zijn geworden, of, juist andersom, moddervet geworden vanwege geen enkele lichaamsbeweging meer 'dankzij' dat scootmobiel?
Interessant vraagstuk waar ik nog geen enkel onderzoek naar heb kunnen vinden...

EefjeWentelteefje | 21-04-16 | 23:57 | + 13 -

Eureka, Dit is DE oplossing voor ons pensioenprobleem: geef iedere bejaarde derhalve aub een gratis scootmobiel.

_kees_ | 21-04-16 | 22:52 | + 10 -

Ik denk dat hier echt een markt ligt voor een zelfrijdende Googlemoscootbile...

Poekieman | 21-04-16 | 22:19 | + 0 -

Benedenonder | 21-04-16 | 21:08,
Zie je nog niet veel hier,scootmobiel met ramen!
Oh ,een brommobiel,ja die wel,kan je gewoon kopen in de winkel en daar krijg je geen subsidie voor.

koekje erbij? | 21-04-16 | 21:32 | + 5 -

Vanavond een 1 uur route gereden van A naar B. Onderweg dacht ik: er zijn hier nauwelijks auto's op de weg die ik tegenkom en die mij inhalen... dat in schrille tegenstelling tot NL. Ik teken weer bij. Alleen daarom al.

duitse herder | 21-04-16 | 21:22 | + -1 -

Ga maar eens bij een Dirk Lidl of Aldi in Amsterdam kijken en je weet dat het niet alleen met leeftijd te maken heeft. Lijkt wel of alleen brutale aso mensen (van alle achtergronden) in deze bakjes rijden. Vaak krijgen mensen deze vanwege gezondheidsredenen gesubsidieerd als ik ze dan weer voorbij zie scheuren (met blijkbaar alle gevaar) met een sigaretje uit het raam is het idd Nederland op zijn best ;-)

Benedenonder | 21-04-16 | 21:08 | + 10 -

En de oudjes op de e-bike?
Kan het zo zijn dat de stijging geheel voor rekening komt van oude mensen op elektrische voertuigen?

General McAuliffe | 21-04-16 | 20:53 | + 13 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken