Elon Musk is zelf ook verrast door belangstelling Tesla's Model 3

De onthulling van de Model 3 is niet ongemerkt voorbijgegaan. U weet dit. Het aantal bestellingen voor de nieuwste Tesla voor het volk blijft groeien, waardoor de rij met wachtenden ook toeneemt. En dat klinkt misschien goed, maar steeds meer mensen vragen zich af of Tesla de leverdatum van eind 2017 wel gaat halen. Ga maar na: de Tesla's die de Model 3 voorgingen hadden allemaal met vertraging te maken (plaatje hierrr). Tesla-baas Elon Musk riep al vaker dat de belangstelling zorgde voor de noodzaak om de productie-planning om te gooien, en vandaag riep hij opnieuw dat de belangstelling (400.000 reserveringen and counting) ook hem heeft verrast. En dat is uiteindelijk niet goed. De eerdere modellen van Tesla werden besteld door mensen met genoeg tijd en geld. Hoewel voor de Model 3 een groot percentage reserveerders nog steeds zal bestaan uit fanboys die hun Tesla-verzameling willen vergroten, is de groep mensen die gewoon binnen redelijke termijn een auto nodig heeft, zeker toegenomen. Als de vertraging erg groeit, bestaat de kans dat ze overstappen naar een alternatief. En dan is er nog een bijkomend probleem. De prijs voor een Model 3 die in Amerika nu nog geldt, kan binnenkort een stuk hoger uitvallen. Op dit moment kost een Model 3 $35.000 en zelfs nog minder dan $27.500 dankzij subsidies. Maar allereerst geldt die prijs voor een instapmodel zonder toeters en bellen en ten tweede vervallen de subsidies als er door een bepaald merk meer dan 200.000 elektrische auto's worden verkocht. Balen dus voor een groot gedeelte van de mensen op die wachtlijst, want vergeet niet dat er in Amerika al een behoorlijk aantal eerdere modellen rondrijdt. En dan is zo'n affordable auto opeens niet zo affordable meer.

Vervolgens zijn er de kinderziekten waar Tesla's mee kampen. Hoewel vooral de Model X daar de laatste tijd het nieuws mee haalt, zal de haast bij de productie van de Model 3 de kans op technische problemen zeker niet doen afnemen. En dat brengt ons terug bij de onthulling van de Model 3, vandaag nog steeds maar drie weken geleden. Elon Musk onthulde namelijk ook het grotere masterplan achter zijn bedrijf. Alle inkomsten van eerdere modellen maakten de komst van de Model 3 mogelijk, zei hij, waardoor het succes van de Model 3 zo belangrijk is voor het bedrijf. Er moeten een hoop Model 3'en worden verkocht om te kunnen blijven groeien, maar de concurrentie zit niet stil. Sterker nog: Ford betaalde onlangs bijna $200k om een tweedehands Model X uit elkaar te mogen halen. Bovendien heeft de gevestigde orde binnen de auto-industrie de logistiek uiteraard een stuk beter op orde. Dan is maar de vraag of er steeds meer mensen te vinden zijn die hun angst voor elektrisch rijden opzij willen zetten of dat de markt straks verzadigd blijkt. Dan krijgen dit soort doemdenkers nog gelijk ook. En dat zou zonde zijn.

Reaguursels

Inloggen

zonder gigantische subsidies had zelfs het 1ste model Tesla het nooit gehaald. Weer een geval waar een groep korte termijn denkende hipsters, inclusief de amerikaanse overheid, een nooit rendabel wordend bedrijf middels belastinggeld voor zolang het duurt in leven houd(t).
Echt hoor, 'gratis' laden bij een Tesla laadstation? U gelooft dat echt? 'GRATIS' ??????? Dus een bedrijf dat bestaat bij de gratie van subsidies, gigantisch verlies lijdt, geeft 'GRATIS' energie weg?
Ben ik nou zo slim of bent u zo goedgelovig?

Als Tesla iets bewijst is dat het concept 25 jaar te vroeg is ontwikkelt, of mss gewoon eigenlijk kansloos is

Gingersrule | 22-04-16 | 15:52 | + -6 -

Musk heeft helemaal geen interesse in het overleven van Tesla, hij wil gewoon een electrische doorbraak forceren. Het mooie van dit verhaal is dat de gieren (speculanten en anders gespuis) de groei van Tesla nu financieren en daarme dit doel mogelijk maken. ik vermoed dat er komend jaar een nieuwe emissie komt die waarschijnlijk ook weer spectaculair veel geld zal opbrengen. Zo niet, dan is het klaar, maar dan is de wereld evengoed klaar voor electrisch rijden. Zonder Elon hadden de gangbare autofabrikanten daar minimaal nog 25 jaar over gedaan.

Homer P. Simpson | 22-04-16 | 12:34 | + 6 -

Voor 4% fiscale bijtelling zal het me aan de reet roesten. Zet 'm maar voor de deur. De kleur boeit me niet.

Pikkebaas | 22-04-16 | 10:08 | + 4 -

Ik hoorde dat een groep van 25 Nederlandse belastingambtenaren volgende week naar de Tesla fabrieken afreizen. In hun VenD aktetas zitten Nederlandse bruinbroden en Japanse rekenmachines.

duitse herder | 22-04-16 | 08:40 | + 2 -

@haberdoebas
Gebeurt al zo voor sommige elektrische wagens hoor. Blijft natuurlijk een gans gedoe. Die dingen wegen meer dan een gemiddeld AAA batterijtje. Ik zie het gemiddelde 50jarig huismoedertje nog niet zo snel dagelijks 500kg batterij verwisselen.

pandalicious | 21-04-16 | 23:57 | + 2 -

Er zou een soort roulatiesysteem voor accu's ontwikkeld moeten worden. Iedere Electrische auto heeft zijn eigen accu's waar ze het een goede 300-500KM mee volhouden. Laden bij de pomp duurt te lang. Of bij een te snelle lading doet de accu het niet lang.

Zou het een idee zijn om in een auto een paar extra verwisselbare accu's te kunnen stoppen die bij de pomp geruild kunnen worden? Dat je op deze accu's nog ongeveer 100KM zou kunnen rijden?

Ik woon in Brussel en ga in het weekeinde af en toe naar Alkmaar. Dit is 240KM. Bij een actieradius van 320KM begin je bij een paar files behoorlijk nerveus te worden of je het wel haalt. Door een paar extra accu's bij te pluggen zou ik het makkelijk kunnen halen.

Haberdoebas | 21-04-16 | 21:28 | + 2 -

Als je niet pak m beet 600km per dag rijdt, zal je in geval van een Tesla niet twee keer per dag hoeven laden.... En 35ct per kW betaal je bij geen enkele destination charger, alleen bij Fastned. Overigens zijn er ook veel Tesla rijders die niet thuis kunnen laden, die laden juist op hun bedrijf/kantoor. Net zoals dat je in beginsel minstens 8 uur thuis bent, is dat ook vaak zo qua werk, daar zitten ook veel mensen 8uur per dag.....

feddomw | 21-04-16 | 18:44 | + 24 -

Zolang electrisch rijden is twee keer per dag een laadstation zoeken en vinden, en dan ook nog goedkoper dan 50 of 35 cent per kilowat, en vrij en beschikbaar, op loop en niet op trein of bus afstand, zo lang gaat het niks worden.
En veel mensen kunnen thuis niet eens laden: de enige goedkope laadcontactdoos.

Raider Twix | 21-04-16 | 18:19 | + -16 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken