Dat wordt veel buigen en publiekelijk janken! Mitsubishi sjoemelt ook

Als u denkt aan gebroddel met auto's, dan gaat de blik meteen richting Pruisen. Maar het is natuurlijk duidelijk dat niet alleen Volkswagen zich schuldig maakt aan gesjoemel. Dat bleek en blijkt ook al regelmatig. Renault kwam vorig jaar nog goed weg, Audi kon het al in 1999 maar 'deed er niks mee', in 2014 mochten Hyundai en Kia lappen en ook Ford verzon de verbruikscijfers van zijn hybride-auto's. Maar nu hebben we weer een emissieschandaal te pakken, dit keer bij Mitsubishi. De Japanners hebben ook al een verleden om te liegen en bedriegen want in 2000 kwam uit dat de autofabrikant tienduizenden klachten had genegeerd over defecte brandstoftanks, koppelingen, krukassen en remmen. Nu gaat het om gemanipuleer bij het testen van het benzineverbruik van een viertal automodellen waar u nog nooit van gehoord heeft. Dat komt omdat de Dayz', 'Dayz Roox', 'eK Wagon', 'eK Space,' alleen in Japan worden verkocht. Het gaat volgens de Japanners om in totaal 625.000 auto's en Mitsubishi heeft toegezegd om te gaan kijken of er ook naar het buitenland geïmporteerde modellen betrokken zijn. Door alle consternatie daalde het aandeel Mitsubishi Motors 15%, de grootste daling in meer dan een decennium waarmee de marktwaarde zakte naar 721 miljard yen (ongeveer €5,8 miljard). Desondanks hebben we hier vooralsnog niet te maken met een schandaal van VW-proporties aangezien het een Japans probleem is én het hier gaat om gesjoemel met de tests, niet met de auto's zelf. Maar als ze daar 'sorry' zeggen, levert het wel altijd leuke plaatjes op.



Reaguursels

Inloggen

De overheid moet eens stoppen met het aan de knoppen draaien van zaken waar ze geen bal verstand van hebben. Dat hele "beleid" mbt auto's en de zogenaamde "milieuvriendelijkheid" en daaraan gekoppelde belastingvoordelen is zo krom als een hoepel. Rijd je een Mitsubishi PHEV, zuipende en vervuilende proletenbak pur sang, dan betaal je niets. Rijd je net zoals mijn vrouw een Fiat Panda die gemiddeld 1 op 18 loopt (benzine) dan betaal je de volle mep. Je ziet het met alles waar de overheid zich mee gaat bemoeien tot op microniveau (WWZ van Asscher, ook een mooi voorbeeld) ze kunnen onmogelijk het butterfly effect overzien en storten door hun domme blindheid regelmatig een hele bedrijfstak in de verdommenis (oldtimer regeling) en gaan daarna weer aan hun wetjes zitten tweaken tot het helemaal een puinhoop is. Natuurlijk maken fabrikanten gebruik/misbruik van deze kortzichtige en ronduit naïeve instelling van de wetgever.

Dutchbeaurouge | 21-04-16 | 09:55 | + 2 -

Diotima | 20-04-16 | 15:56
Ik schreef dit al op de eerste dag van VW-gate, dat de NRC zo traag als dikke stront is kan ik niet helpen.

Feynman | 20-04-16 | 22:50 | + 1 -

"naar het buitenland geïmporteerd" ???

Geert Linkers | 20-04-16 | 21:54 | + 2 -

@Raider Twix | 20-04-16 | 15:37
Dan komt mijn auto nooit door de test. Die 0-100 haalt ie gewoon niet in 100 seconde. Of mag ik dan wel de dynamo loshalen?

sinar2 | 20-04-16 | 18:04 | + -1 -

@ Feynman
Ik snap gans het gezwets ook niet zo goed. Soms als ik ga tanken druk ik op de knop 'reset trip' en dan kan ik meten hoeveel ik rijd vooraleer ik nog eens tank. Ik deel dat getal dan door 50l en ik weet mijn verbruik. Waarschijnlijk zijn er nog mensen in de wereld die dit al eens gedaan hebben de afgelopen 30j, allen met hetzelfde weinig verrassende resultaat.

pandalicious | 20-04-16 | 17:28 | + 1 -

Diotima | 20-04-16 | 15:56 | + 0 -
En zo te zien was 'ie overtuigd, prima toch?

OmedaveNL | 20-04-16 | 17:04 | + 1 -

Feynman heeft zo te merken de NRC gisteren gelezen.

Diotima | 20-04-16 | 15:56 | + 1 -

Feynman | 20-04-16 | 15:10 | + 2 -
-
De vorige test had een acceleratie 0 - 100 in een paar minuten, de nieuwe in ongeveer 100 seconden, zag ik bij de publicatie ergens.
Alleen moet ie nu wel wat meer echt rijden, maar vlot optrekken, dat weet ik zo snel nog niet.
Maar ach, dat wisten we allang. En die vuile uitlaatgassen interesseerde toch geen enkele klant, alleen de bijtelling is interessant.

Raider Twix | 20-04-16 | 15:37 | + 2 -

Al een halve eeuw halen fabrikanten dynamo`s los, banden snoeihard opgepompt en vele andere mechanische wijzigingen tijdens de typegoedkeuringen. Sinds Europa een test verzon om in de nasleep van de oliecrisis het verbruik van auto`s in kaart te brengen.

Nu wordt gedaan alsof een cultuur van sjoemelen nieuws is. Alsof er fabrikanten zijn die wel integer waren. Alsof de betrokken overheidsinstellingen van niets wisten. Nou alles was gewoon algemeen bekend en er werd zelfs nagelaten weg te kijken.

Het wordt tijd dat auto`s willekeurig van de weggehaald worden, voor een nieuwe typegoedkeuring zonder manipulatie door de fabrikanten en dan even fiscaal afrekenen met fabrikanten voor misgelopen bijtellingen, BPM & andere onterecht verstrekte milieubelastingvoordelen. Tegelijkertijd een handreiking voor automobilisten die wel rondrijden met een gemonteerde dynamo en dus meer brandstof gebruiken dan de folder.

Voordat we aan het sjoemel software dossier kunnen afhandelen, moeten we aan het sjoemel hardware dossier beginnen.

Feynman | 20-04-16 | 15:10 | + 17 -

Mitsubishi is de Fransman onder de Japanse auto's

kapotte_stofzuiger | 20-04-16 | 14:53 | + -3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken