Filmpje. KLM betaalt DJ Hardwell om ons land te onteren

U kent het verhaal. KLM is niet meer wat het geweest is en wij geven graag Air France daar de schuld van. Als er bezuinigd moet worden, bloedt het harder bij de Nederlanders dan bij de Fransozen en dat gaat ook nooit veranderen. Topman Alexandre vertrekt en wordt straks opgevolgd door Jean-François of Jean-Marc, omdat Thierry geen zin had. Nuff said. Maar toch is er eens een financiële meevaller of eindigt men op hoog op een lijstje van beste vliegmaatschappijen. En vandaag wordt er voorzichtig gefluisterd over uitbreiding door de overname van het Spaanse Air Europa, al wordt dat door diens moedermaatschappij ontkend. Het zijn kruimels, meer niet. Waar KLM wel al heel goed bezig is, is op (online) marketinggebied. Op social media worden prijzen gewonnen en er wordt geld mee verdiend. Ook op gebied van innovatie loopt KLM voorop door als 's wereld eerste vliegmaatschappij met Facebook in zee te gaan en de chat-app messenger te gebruiken om klanten te woord te staan. En ook op YouTube is KLM actief en soms met succes, zeker als een leuk hondje een belangrijke rol in een filmpje speelt. Vandaag wordt er op YouTube weer gemikt op een miljoenenpubliek door een samenwerking met DJ Hardwell aan te kondigen, de voormalig 'beste' dj ter wereld. Nederlandse dj's zijn een bekend exportproduct en ze vliegen de hele wereld over, dus zo'n gek idee is die samenwerking natuurlijk niet. Maar toch kunnen we het eerste filmpje dat online is gezet, waar we Hardwell zien vertrekken naar Las Vegas, geen briljante marketingstunt noemen. Waar dat aan ligt is niet helemaal duidelijk. Zijn het de dj-cliché's? Het feit dat we op een gegeven moment aan de parodie van The Lonely Island moesten denken? Het ongeïspireerde geouwehoer over Las Vegas? Of toch het treurige steenkolenengels van Robbert van de Corput uit Breda? 'If it comes to the sound system, the lights, just the whole..how the clubs looks like..it's amazing, it's really amazing, something next level.' Ach ja, authentiek is het wel.



Reaguursels

Inloggen

Flapoortje niethard-welmellow loopt een platenzaak in?
hee hoe kan deze op een usbstick
he geen sync knop op de mixer

daarbuiten blijft het vreemd dat iemand zich hardwell noemt maar niet alleen zachte gekookte EDM afspeelt.

Triple2K8 | 19-04-16 | 20:19 | + 0 -

Alsof moet als zijn....

Shokrani Shokran | 19-04-16 | 18:09 | + 0 -

Elke keer als ik KLM moet inchecken (helaas niet altijd te voorkomen) irriteer ik mij weer aan de vele dames die controle houden en de weinige dames die werken. Laatst telde ik 8 dames die toezicht hielden en 3 dames die achter de balie werkten (helemaal links als je niet online kunt inchecken).

i-Wonder | 19-04-16 | 12:30 | + 1 -

Watergeus, ik behartig geen belangen. Maar de schuld aan Europa geven slaat al helemaal nergens op. En KLM pre 2004 een "kroonjuweel" noemen gaat natuurlijk helemaal nergens over. Natuurlijk kan ik niet 100pc bewijzen wat er was gebeurd als KLM niet was overgenomen door AF in 2004. Maar gevalletje Sabena / Swissair lijkt het meest logische. Ze waren op redden na dood. Dat de overname geen succesvolle is geweest blijkt nu wel.
Overigens zijn de uitbreidingen / overnames door AF/KL nooit echt succesvol gebleken. Martinair, Alitalia, VLM zijn niet echt succesverhalen. Transavia ook (nog) niet. Doet IAG het toch beduidend beter met Aer Lingus, Iberia en Vueling....

Shokrani Shokran | 19-04-16 | 11:35 | + 1 -

@Shokrani Shokran | 19-04-16 | 09:30 | + 0
Dit "Zonder overname had de KLM niet meer bestaan." is FUD, want het valt compleet niet te bewijzen.
En dit "Zeker niet in haar huidige vorm." een open deur.
Welke belangen behartig je, als ik vragen mag?

watergeus | 19-04-16 | 11:13 | + -4 -

Het financiele probleem bij KLM zit hem juist in het goed verdienende luchtpersoneel (stewardessen, piloten etc.). Die hebben allemaal contracten gekregen onder zeer goede voorwaarden in een tijd waarin the sky the limit was (pun intended). Te duur om te houden, nog duurder om weg te doen. Dit wordt gevoeld door duizenden mensen op de grond (laaggeschoold cargopersoneel bijvoorbeeld, de 'arbeiders').

elpistolero | 19-04-16 | 09:43 | + -3 -

Karel de 1e | 18-04-16 | 22:26
De piloten van AF verdienen inderdaad heel erg goed. En ver boven het gemiddelde. Maar de piloten bij KLM ook hoor. Natuurlijk zouden ze moeten inleveren en meer productie moeten draaien. Alleen is dat niet waar de schoen wringt. Die 2/3 poppetjes voorin een jet is maar een klein percentage van de totale vluchtkosten. Daarop valt niet zo veel te besparen. Het geeft wel aan wat er voor mentaliteit binnen een bedrijf zit. Op de grond ligt het echte probleem. Veel te veel werknemers per vliegtuig. Ze willen veel te veel zelf doen waar ze veel meer kunnen outsourcen naar een Aviapartner of een Swissport

Shokrani Shokran | 19-04-16 | 09:36 | + 3 -

watergeus | 19-04-16 | 09:20
Sorry maar je praat echt complete onzin. Zonder overname had de KLM niet meer bestaan. Zeker niet in haar huidige vorm. Dan was het een 2e Brussels Airlines (ex Sabena) geworden. Het is alleen jammer dat AF het heeft overgenomen. KLM zou er veel beter mee af zijn om door IAG (BA) worden ingelijfd. Heathrow zit vol. BA gebruikt Aer Lingus / Dublin om uit te breiden op Noord Amerika en Iberia / Madrid op Zuid Amerika. KLM / Amsterdam zou perfect passen in dat straatje. KLM laten groeien op Azie.

Shokrani Shokran | 19-04-16 | 09:30 | + -1 -

Ik wordt een beetje moe van telkens maar weer de Fransen de schuld te geven. Dat het bij hun een nog grotere teringzooi is wilt niet zeggen dat het in Amstelveen geen teringzooi is. Dat KLM nu een keer zwarte cijfers schrijft door een historisch lage brandstofprijs klinkt misschien best ok, maar is juist heel erg gevaarlijk. Nu ze relatief minder kwijt zijn aan brandstof toont juist aan hoe inefficient ze werkelijk zijn. De overhead moet naar beneden.
Vwb de eventuele overname van Air Europa. Dit kan een goede zet zijn. Air Europa is vrij sterk in wat ze doen maar is niet ECHT een netwerk carrier. Ik vraag me af ook tegen welke voorwaarden AFKL geld kan lenen bij investeerders. Zal niet echt tegen gunstige voorwaarden zijn vrees ik. In de lease krijgen ze ook niet meer de beste deals. Investeerders zijn niet gek...

Qua opvolging van de Juniac worden enkel Fransen genoemd die bij een ander (voormalig) staatsbedrijf vandaan komen. Je kunt er donder op zeggen dat er niks gaat veranderen en dat KLM het ondergeschoven kindje blijft. Ze moeten iemand van buiten moeten halen, zonder banden met een van de bedrijven of een vakbond.
Ze zouden 1 van deze 3 moeten proberen binnen te hengelen:
Willie Walsh: en.wikipedia.org/wiki/Willie_Walsh_(b...)
Christoph Mueller: en.wikipedia.org/wiki/Christoph_Muell...
Javier Sanchez Prieto: www.linkedin.com/in/javier-s%C3%A1nch...

Dit zijn mannen die logge staatsbedrijven als BA, Aer Lingus en nu ook Iberia volledig hebben omgedraaid. En anders Carolyn McCall van Easyjet. Al denk ik niet dat zij Easy zou willen verlaten om in een zinkend schip te stappen. Iets wat die andere 3 al meerdere malen hebben gedaan.

Overigens wel kudo's voor het marketingteam van KLM. 33E voor een "nachtjeslampje" van goedkoop plastic en mensen staan in de rij. Goed gevonden. Over de service van KLM heb ik niet zoveel aan te merken. De (nieuwe) businessclass is gewoon prima. Service over het algemeen ook. Probleem is de overhead.

Shokrani Shokran | 19-04-16 | 09:25 | + 4 -

Weer een reden waarom Europa niet deugt. Toendertijd was Air France zo goed als failliet maar kreeg gewoon staatssteun van de Fransen (is verboten). Ze konden gewoon een gezond KLM overnemen. Nederland moest dus een van zijn kroonjuwelen inleveren bij de Fransen.
Europa verzint een enorme hoeveelheid regeltjes, maar als het puntje bij het paaltje komt houden Frankrijk maar ook zeker Duitsland er zich niet aan.

watergeus | 19-04-16 | 09:20 | + 3 -

Zo slecht is z'n Engels nou toch ook weer niet? Geen native speaker, maar om hem hier te omschrijven als jongen uit de provincie die tenenkrommend Engels spreekt, gaat me ook te ver. Hij wordt ingehuurd om plaatjes te draaien, niet om als visionair baanbrekende ideeën te introduceren in vloeiend Engels.

Is toch prima dat KLM dat gebruikt voor marketingdoeleinden. Wat is hier onterend aan?

Far_East | 19-04-16 | 00:28 | + 27 -

Alles van hierboven, al doet KLM wel aandoenlijk zijn best de laatste jaren mee te komen met de gesubsidieerde concurrentie. Vechten tegen de bierkaai, een verloren strijd die nooit eerlijk is geweest.
Veel met KLM gevlogen, maar voor minder kun je kwalitatief beter vliegen (Virgin Atlantic bijv).

Spaanse Peetvader | 18-04-16 | 23:54 | + 8 -

Ten eerste kun je met KLM helemaal niet rechtstreeks naar Las Vegas vliegen. Da's altijd overstappen op Delta via een of ander bouwvallig jaren '70 vliegveld in de USA wat in donker Afrika nog hoofschuddend bekeken zou worden. Ten tweede vliegt een beetje DJ private en niet commercial.

Uw Dr. vloog vaak naar Vegas en maakte in het begin de fout om dat met KLM via Los Angeles te doen. Zat wel samen met JunkieXL in de business class ( die kan nog trots vertellen dat hij naast uw Dr. heeft gezeten!). Later uitsluitend via London gegaan, BA als het moest en Virgin Atlantic als het kon. Upper Class Virgin met als je geluk hebt Branson himself aan boord is Bucket List waardig.

KLM als low-cost carrier van Air France gaat V&D achterna; iedereen zal krokodillentranenhuilen als ze weg zijn maar niemand die moeite neemt om in hun vliegtuigen te stappen.

Dr. Ka wo lo | 18-04-16 | 23:09 | + 7 -

@Schmutz Geilmacher . Ik geloof niet dat Skyteam het probleem is. Grootste probleem zijn de piloten van AirFrance die zo'n beetje de best verdienende van heel Europa zo niet de wereld zijn. Die wensen geen enkele concessie te doen. Zijn als regel allemaal arrogante klootzakjes en zo conservatief als de pest. Noodzakelijke vernieuwingen worden met steun van de vakbonden gedwarsboomd. Verder heeft de AirFrance Leiding de ruggengraat van een pak vla en gaat nooit de stap nemen om 6000 man te ontslaan, want ze blijven ook liever vriendjes met de socialistische Franse regering die dit niet echt kunnen gebruiken in deze barre tijden. Bovendien bepaald de Franse Politiek hoeveel bonus de leiding krijgt.......

Karel de 1e | 18-04-16 | 22:26 | + 17 -

Maar de Fransen zijn ook schuldig aan dit debacle, KLM brengt geld op; Air France niet.
Een faillissement van de hele toko zou het beste zijn, dan kan KLM zich proberen los te wrikken van de klauwen van Air France. Weg bij het gedrocht wat SkyTeam heet en lekker bij Oneworld aansluiten.

Schmutz Geilmacher | 18-04-16 | 21:32 | + -5 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken