Jammer. Tanken wordt weer duur(der)

Was het ooit goedkoop?
Was het ooit goedkoop?
2016 begon zo mooi. Olietankers in de file voor Rotterdam, elk land en zijn OPEC pompte als een bezetene vaatjes op en de olieprijs daalde (zie plaatje boven). In januari bereikte de olieprijs zijn 12-jarig-dieptepunt, omdat de dagelijkse productie de dagelijkse vraag met 1,5 miljoen vaten overtrof. In februari waarschuwde het Internationaal Energieagentschap voor blijvend lage prijzen, maar vandaag herziet het agentschap die waarschuwing. De Russen en de OPEC hebben hun productie weten te beperken, het duurt langer dan gedacht voordat Iran echt meetelt als producent. En de Amerikanen hadden hun schalie-olie, maar de productie daarvan is hard getroffen door de lage olieprijzen (die hele branche staat op ploffen/$). Voeg daarbij wel dat door de haperende economie de vraag uit China, Europa en de VS achterblijft, maar toch, van het olieproductie-overschot blijft weinig meer over. Eind dit jaar zal dat niet meer dan 200.000 vaten per dag zijn, denkt het agentschap (plus mooi grafiekje van Bloomberg). Dus kom maar door met die hogere benzineprijzen en we zijn benieuwd naar het effect op de consumentenbestedingen.

Reaguursels

Inloggen

Marcel66664746 | 15-04-16 | 10:41

Hybrides die meer dan 1200 kg mogen trekken:
Audi A6 Hybrid, Q5 Hybrid
BMW X6 ActiveHybrid
Cadillac Escalade Hybrid
Infinity M, Q50, Q70
Range Rover Hybrid
Lexus GS, RX
Mercedes-Benz C-klasse, S-klasse
Porsche Cayenne
Toyota RAV4
Volkswagen Touareg
Volvo V60

Als je nu zegt dat ze allemaal buiten je budget vallen, okee, maar "die bakken hebben nooit een trekhaak" is een beetje overdreven. Als je graag een Prius of een Auris wil voor je kar wil, dan helaas.

Barry Hay | 15-04-16 | 11:08 | + 0 -

Ik vind een hybride wel geinig. Techniek is mooi, zuinig, milieu etc. Maar die bakken hebben nooit een trekhaak en ik wil toch echt mijn bootje naar Italie of naar de friese meren kunnen trekken.

Marcel66664746 | 15-04-16 | 10:41 | + -1 -

Het zal in ieder geval deze week niet gebeuren. De olitankers liggen nog in de rij bij maascenter. Voor de minder maritiem georienteerden hier de uitleg:
nl.express.live/2016/04/14/drukste-ve...

Vogelbeest | 15-04-16 | 07:28 | + 0 -

@2.4 | 14-04-16 | 23:56 | + 1 - Aha! Leuk projectje inderdaad, het wasmachientje slim genoeg maken om te draaien wanneer de panelen op het dak (grotendeels) genoeg leveren is best een mooie vondst.
Het zal zich vanzelf wel uitkristalliseren. Wie weet, misschien gaat wel het hele elektranet op de schop, of misschien wordt iedere EV verplicht geleverd met accupakket om de nodige buffer te creëren om in situaties van ongepland overschot toch elektra kwijt te kunnen en als iedereen tegelijk vanuit de file thuis de stekker koppelt de onderverdeelstations niet te laten trippen.
Gaat nog wat worden als de subsidies voor 'groene' stroom stopgezet worden trouwens.. Dan moet er geld bij om je ongeplande teveel aan elektra het net op te sturen.
Mochten we iemand in de panelen hebben zitten van Vattenfall kan die je daar wel meer over vertellen.

de_tyvus | 15-04-16 | 06:32 | + 0 -

@de_tyvus | 14-04-16 | 14:24
De kabels zelf blijven zo dom als ze altijd waren, maar als alle stekkers met elkaar kunnen communiceren over de belasting die ze vragen van het net kunnen ze vraag beter op aanbod afstemmen. Zeker als het aankomt op EV, want die zouden prima als buffer voor het lokale netwerk kunnen fungeren. Als de gebruiker kan aangeven wanneer de volledige lading nodig is kan er best voor gezorgd worden dat deze in de ochtend beschikbaar is. Pilots op wijkniveau geven daar al voorzichtig optimistische resultaten voor: www.innovatie-estafette.nl/Nieuws/arti...

2.4 | 14-04-16 | 23:56 | + 1 -

Een bekend verhaaltje om een PvdA-idee te implementeren zonder de gevolgen te kunnen inschatten, waar haalt de eurohongerende overheid zijn accijnzen dan vandaan/
succes Pays-Bah.

hovawart | 14-04-16 | 21:56 | + 1 -

@mickey99999 | 14-04-16 | 20:27
Ik zie het probleem niet zo, zolang je er maar op kunt vertrouwen dat je de accu op ieder moment kan inruilen voor een ander vol exemplaar maakt het weinig uit. Wel lijkt een systeem waarbij je een x bedrag betaald voor acculading en huur van de accu verstandiger omdat dit betekend dat accu's zodra ze minder gaan presteren makkelijker terug gaan naar de klant.
.
Het verschil in types accu's is inderdaad een groter probleem. Om dit te laten werken is lastig met veel verschillende types accu's hiervoor zullen fabrikanten samen moeten werken / regelgeving worden opgesteld om dit werkend te krijgen.
.
Verwisselen is weer geen enkel probleem: uiteraard doe je dit niet handmatig. Ik weet niet of je ooit het filmpje van Tesla hebt gezien waarin ze dit demonstreren, maar het enige wat je hier zelf doet is je auto op een bepaalde plek rijden (theoretisch zou ook dit op de plaats rijden in de toekomst automatisch kunnen).

potsenmakkert | 14-04-16 | 21:52 | + 1 -

@ potsenmakkert.
Accu's wisselen gaat niet werken.
Niemand koopt een el. auto zonder eigen accu. Accu's leasen/verhuren gaat daardoor niet gelukken.
Niemand wisselt bij een tankstation zijn eigen (goede) accu voor een onbekend exemplaar.
Bovendien heeft elk merk zijn eigen formaat accu's. Die zijn ook nog eens zo zwaar, dat een ongeoefende bij het verwisselen gemakkelijk letsel oploopt. Ook het veroorzaken van kortsluiting bij het verwisselen maakt dit gevaarlijk.
Zolang er nog mensen met een brandende peuk in hun hoofd benzine tanken, moet je niet beginnen met accu's verwisselen.

mickey99999 | 14-04-16 | 20:27 | + 3 -

IK HOEF NIET TE TANKEN, SCHAT

OmedaveNL | 14-04-16 | 16:56 | + 4 -

@ duitse herder | 14-04-16 | 13:40
Moderne auto's verbruiken rijdend op inferieure benzine aanzienlijk meer. Bij mijn eigen gebakje is het verschil tussen A-merk E10 en ron92 goed voor 200 extra km per tank.

Rätselhaft | 14-04-16 | 16:35 | + 4 -

Laat de brandstof prijs maar gaan naar 3 euro per liter, des te sneller komt de innovatie van electrische auto's opgang. De (hopelijke) doodsteek voor al die olie (schurken) staten.
ikwileenlahmacun | 14-04-16 | 11:47 | + -34 -
-
Kolenstroom gaat het helemaal worden, als de electrische auto echt doorbreekt. Want we mogen geen olie bij Putin en de Arabieren kopen.

Raider Twix | 14-04-16 | 16:12 | + 4 -

@de_tyvus | 14-04-16 | 15:22 |
Elektrische auto's zijn daarin juist een voordeel: daarop kun je overcapaciteit kwijt. Zeker als je dit combineert met tankstations waar accupacks aan de lader liggen kan de overcapaciteit gebruikt worden om accu's te laden. Overcapaciteit direct in een accu laden die later weer in een auto gebruikt word lijkt mij efficienter dan hier een extra accu tussen zetten aangezien je dan 1x verliezen bij het laden en 1x verliezen bij het ontladen extra krijgt.

potsenmakkert | 14-04-16 | 15:53 | + -7 -

de_tyvus | 14-04-16 | 13:27 | + 15 -

Als we die vuistdikke kabels nu eens niet al te diep onder het wegdek leggen? Dan hoeven we nooit meer te strooien en kunnen de winterbanden ook de deur uit! Winwin! En nog meer besparingen!

Biersmurf | 14-04-16 | 15:33 | + 5 -

"Voeg daarbij dat door de haperende economie de vraag uit China, Europa en de VS achterblijft,"

Ja, dus? Als de vraag achterblijft bij de productie stijgt de prijs toch juist niet?

Barry Hay | 14-04-16 | 15:27 | + 9 -

potsenmakkert | 14-04-16 | 15:12 | + 1 -
Het voordeel en tegelijk ook nadeel van die zwarte plakken en molentjes is dat elektriciteit er (soms) in overvloed is. Dit omdat de capaciteit die wegvalt als de wind inzakt of de zon achter de wolken gaat 'op de waakvlam' staat in gas en kolencentrales. Deze moeten om het mogelijke tekort op te vangen wel aan het net gekoppeld blijven en zorgen daarmee voor een overschot wanneer de zon wél schijnt en er een straf windje staat.
Hierdoor krijg je bijkans geld toe om stroom af te nemen (vorige week 9 eu per MW)

Omdat elektra dus geen drol meer waard is kan er niet zomaar geld vrijgemaakt worden om in elektriciteitsnetten of centrales te investeren. Want de terugverdientijd is te lang of niet-bestaand.
Zo is de situatie op het moment zo geworden dat groene energie de 'vergroening' van energie in de weg zit..

de_tyvus | 14-04-16 | 15:22 | + 3 -

@de_tyvus | 14-04-16 | 14:24 |
Er zijn echter enkele aspecten die ik in je posts niet teruglees die ook meespelen:

1. Ik zie momenteel de ontwikkeling dat er bij steeds meer huizen van die zwarte platen op het dak komen te liggen. Bij dergelijke decentrale opwekking belast je het stroomnetwerk al een stuk minder omdat de stroom over veel kortere afstanden vervoerd word.
2. Een buffer in huis is vrij duur en geeft extra laad en opslagverliezen. Het lijkt mij dan praktischer om de 'buffers' bij tankstations te hebben liggen in de vorm van volle accupacks. Tesla heeft al gedemonstreerd dat een accupack vervangen in 3 minuten kan. Bijkomend voordeel hiervan boven een buffer is dat het ook veel makkelijker word om lange afstanden te rijden. Dit zou uiteraard het meest efficient werken als de accupacks gestandaardiseerd worden en onder grotere auto's / vrachtwagens meerdere accupacks te plaatsen zijn.

potsenmakkert | 14-04-16 | 15:12 | + 0 -

Half Nederland kan gewoon thuiswerken. Maar dan kan menig manager dan weer niet mee omgaan.

Stonecity | 14-04-16 | 14:56 | + 7 -

Ideaal om de gebruiker beperkingen op te leggen. Laat me denken.... O ja, Venezuela: daar geven ze iedereen op vrijdag vrij om energie te sparen:-)
Het kan waarschijnlijk best maar is het het waard.
Liever infrastructuur verbeteren icm echt iets nieuws maken.
Ik weet zo gauw ook geen oplossing maar elektra gaat het volgens mij niet worden.

Zathras | 14-04-16 | 14:35 | + 2 -

@2.4 | 14-04-16 | 14:10 | + 1 -
Maaide ik daar toch even het gras voor je voeten weg.
De term 'Smart-Grid' hoor ik vaker, maar kan die nog niet helemaal plaatsen.
Het net is gewoon koper kabels, koperen transformatoren en oliegevulde hoogspanningsschakelaars voornamelijk gemaakt in de jaren '70 (google voor de grap Qoc schakelaars)
Praktischer lijkt mij om de gebruiker beperkingen op te leggen, of te zorgen dat wanneer NL massaal aan de EV moet dat iedereen een 'buffer' in huis heeft om de EV vanuit op te laden.

de_tyvus | 14-04-16 | 14:24 | + -1 -

@de_tyvus | 14-04-16 | 13:27
Veel elektrische auto's kan werken. Maar alleen via een slim netwerk. Wat voor een nut heeft het om alle auto's tussen 17 en 19 uur op te laden als ze toch pas de volgende ochtend om 8 uur weer gebruikt worden. Maar goed, dat heb je ondertussen ook zelf al ongeveer gezegd.

2.4 | 14-04-16 | 14:10 | + -1 -

mooi als de olie weer flink duur wordt; krijgen we nl. inflatie en heeft Mario D. geen argument meer om geld te drukken....

FW Ta-183 Huckebein | 14-04-16 | 14:10 | + 7 -

Dat gezegd hebbende: als iedereen een accupakket voor thuis erbij neemt die voorzien wordt van 2 tijdklokken (tijd dat pakket vol moet zijn+ tijd dat auto vol moet zijn) Kunnen die accu's rustig gedurende de dag vol 'druppelen' en kan de auto vanuit deze accu's geladen worden.
Waardoor de belasting van het net veel vlakker en haalbaarder wordt.
Dit combineren met een zonnepaneeltje en het is best werkbaar geworden.

de_tyvus | 14-04-16 | 13:53 | + 1 -

Als de stijgingen zo doorgaan zie ik enkele problemen opdoemen voor de horizon: Fiat-Chrysler heeft geen plan voor wanneer de olieprijs stijgt; dus dat zou een probleem kunnen vormen.

een-hele-dikke | 14-04-16 | 12:23 |

Tesla (en een hele sloot aan andere bedrijven van Elon Musk) draaien op subsidie, die deels betaald wordt van de torenhoge belastingen op olieproducten. Zonder subsidie zou zijn complete imperium instorten.

Min-of-meer | 14-04-16 | 13:51 | + 17 -

'normale' brandstofprijzen, liever vandaag dan morgen. Toeleveranciers (lees industrie) actief voor de olie gerelateerde markt hebben het al te lang te slecht. En dat is kwalijker dan een paar tientjes/maand effect op de consumentenbestedingen

glaaf | 14-04-16 | 13:47 | + 0 -

de_tyvus kunnen ze krijgen, want "onze" de_tyvus heeft heel erg gelijk.:-)
Veel opladen zal in de toekomst brownouts/blackouts geven, zeker zodra er veel door wind opgewekt moet gaan worden.
.
Zolang Tesla (oid) niet te leveren is met een klein thorium reactortje onder de motorkap zal het gepruts in de marge blijven.

Zathras | 14-04-16 | 13:45 | + 15 -

Mijn Prius Plugin rijdt 1 op 29. Met de zonnepanelen op mijn dak voorzie ik voor 2/3 in mijn eigen stroombehoefte. Sindsdien interesseert mij de prijs van olie niet meer. Voordeel van een hoge olieprijs is een betere restwaarde voor mijn Prius.

ED-209 | 14-04-16 | 13:42 | + -11 -

Octaan 92 is 1.28 euro p liter thans

duitse herder | 14-04-16 | 13:40 | + 1 -

@Vogelbeest | 14-04-16 | 12:45 | + 2 -
Was ik dat niet? :P
Elke 3000 Tesla's aan de snellader of 30000 aan de gewone lader zullen het electriciteitsverbruik van Tata IJmuiden evenaren.

De vuistdikke 6KV kabels aldaar zijn beveiligd tegen 100+A voor langer dan 20 seconden
Die 380V(krachtstroom) kabeltjes in de wijk die onderverdeelt worden. 3 blokken huizen, elk blok een andere fase, gaan het echt niet trekken.
Heel NL op de schop. Heel NL aan de vuistdikke koperen kabels.
Heel NL aan de elektra auto? Elke dag een rolling blackout tussen 17 en 19 uur.

de_tyvus | 14-04-16 | 13:27 | + 34 -

De vakantieperiodes komen eraan. In de herfst gaat alles weer omlaag.

Keimpsk | 14-04-16 | 12:50 | + 14 -

@ikwileenlahmacun | 14-04-16 | 11:47 | + -4 - Ik heb hier pas nog een reaguurder zien voorrekenen dat het electriciteitsnet verdrievoudigd moet worden als we allemaal electrisch gaan rijden.

Vogelbeest | 14-04-16 | 12:45 | + 21 -

@ikweethetzeker | 14-04-16 | 12:21,
LOL

Joost Maghetweten | 14-04-16 | 12:40 | + -5 -

ikwileenlahmacun | 14-04-16 | 11:47
Op zich heb je wellicht een punt, maar ik vrees dat het zo niet werkt in de echte wereld. De olieconcerns zijn dusdanig groot en machtig dat zij altijd een hele grote vinger in de pap zullen hebben en houden. In sommige landen zijn zij zelfs machtiger dan de lokale regering. Dan kun je wel inpakken met je Tesla...

een-hele-dikke | 14-04-16 | 12:23 | + -6 -

Ik tank toch maar voor 50 euro.

ikweethetzeker | 14-04-16 | 12:21 | + -14 -

Benzine is niet duur, alle soorten belastingen erbovenop wél!

Ikneukjedemoeder | 14-04-16 | 12:19 | + 91 -

@kapotte_stofzuiger | 14-04-16 | 11:59:

Kolencentrales mijn waarde. Kolencentrales.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over die honderdmiljoenmiljard oplaadpunten die nog gerealiseerd moeten worden uiteraard. Klein bier.

Reinaert | 14-04-16 | 12:07 | + 15 -

@ikwileenlahmacun | 14-04-16 | 11:47
En hoe komen we aan de elektriciteit voor al die hipster Tesla's?

kapotte_stofzuiger | 14-04-16 | 11:59 | + 75 -

Laat de brandstof prijs maar gaan naar 3 euro per liter, des te sneller komt de innovatie van electrische auto's opgang. De (hopelijke) doodsteek voor al die olie (schurken) staten.

ikwileenlahmacun | 14-04-16 | 11:47 | + -65 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken