Haat u millennials nog niet? Lees dan dit!

Wat een leven
Wat een leven
Voor een groep die volgens sommigen helemaal niet bestaat en gewoon een marketingterm is die nergens op is gebaseerd, wordt er wel bijzonder veel onderzoek naar gedaan: de vermaledijde millennial. We weten dat ze suf en weinig avontuurlijk zijn op het gebied van favoriete merken, hun keus voor de auto als vervoermiddel en de suburb als plek om te wonen en het feit dat ze uren besteden aan het updaten van hun Facebook timeline. Daarnaast doen ze huilie huilie over hun eerste baantje bij big corps. Want dat valt ontzettend tegen, lange dagen maken en hard werken waardoor er weinig tijd overblijft om te Facebooken. Door dit soort verhalen lijkt het er op alsof onderzoekers willen dat de wereld de rol van de mopperende vader aanneemt die zeurt over zijn lamlendige zoon die alle kansen krijgt aangereikt maar er niets mee doet. Vrijwel nooit komt de millennial sympathiek, energiek of positief onderscheidend over. Maar toch blijft er een behoefte bestaan om die generatie te doorgronden, want er valt zo veel geld aan te verdienen. En daarom heeft reisorganisatie Expedia nu gekeken naar het reisgedrag van millennials (pdf), met een onderzoek genaamd 'Millennial traveller report- Why millennials will shape the next 20 years of travel'. Volgens Expedia zijn bij de millennial 'huwelijk' en 'hypotheek' vieze woorden en wordt er meer tijd, energie en vooral geld gestoken in reizen. En daarom moeten reisorganisaties er alles aan doen om het de millennial naar de zin te maken. De cliché's dat ze narcistisch, entitled en verwend zijn worden nou niet echt ontkracht door Expedia. Iets wat mopperende vaders vroeger uiteraard ook riepen over de generatie x en babyboomers. Maar er is één verschil: de millennial lijkt voor zichzelf nog de grootste criticaster, al wordt hij daar toch niet sympathieker van. Misschien hebben we wel met de eerste generatie te maken die minstens net zo kritisch is op zichzelf als de eerdere generaties dat zijn. Allemaal dankzij social media. Kijk maar even mee.

expedia1klein.png
Kijk eens aan. Ze posten vaker foto's van hun vakantie op social dan andere generaties. Verrassend!

expedia2klein.png
Maar hun echte ikje is niet hetzelfde als hoe ze zich voordoen op socials. Oh nee! Identiteitscrisis!

expedia3klein.png
Op reis gaan is leuk, maar als niemand iets zegt over die foto van blote voeten op een strandstoel in een paradijselijke omgeving met als bijschrift 'zwaar leven', is de lol er snel af.

expedia4klein.png
Ongeveer éénderde van de ondervraagde millennials vindt het net zo belangrijk dat men enthousiast reageert op foto's van een reis als dat de reis een 'authentieke ervaring' oplevert. Vermoeiend.

expedia5klein.png
De millennial laat zich in vergelijking met andere generaties veel meer beïnvloeden door andere reisverslagen op social media als een reisbestemming moet worden gekozen...

expedia7klein.png
...en vindt het doodeng om alleen op vakantie te gaan.

expedia8klein.png
En tenslotte hebben de millennials die zich hebben voortgeplant een stuk minder lol op vakantie. Waarschijnlijk omdat ze van zichzelf aan hun achterban op Facebook en Instagram moeten doen voorkomen dat backpacken met twee peuters door Nepal keigaaf en relaxed is. Ga er maar aan staan.

Reaguursels

Inloggen

Het is me wel duidelijk welke generatie op DasKapital te vinden is, wat een niveau van comments en dan allemaal veel plusjes geven ook nog. Lekker niet aan de toekomst denken en vooral veel van het moment genieten dat is deze generatie, zo hebben ze het immers ook van jongs af aan al geleerd van hun ouders.
Precies de dingen die het artikel beschrijft, reizen/festivals/uitjes, daar gaat het bij hun om, maar daardoor zullen ze altijd op 1 level blijven hangen, werken voor korte termijn plezier/geluk en dan weer werken voor een nieuw shot plezier/geluk.

Spaanse Peetvader | 15-04-16 | 14:17 | + 1 -

kortom; narcistische kuddedieren. Groet van een Gen-X, de meest creatieve self-made generatie.

Risingson | 15-04-16 | 07:57 | + 0 -

@ keepcalm | 14-04-16 | 15:57

"Iedereen is zo fucking self-centered op FB/Instagram/Twitter"

Dat kun je wel zeggen, het woord 'selfie' is er niet voor niets. Overal zichzelf promoten en opdringen. Ik zie liever foto's van de omgeving

Mark van Leeuwen | 15-04-16 | 07:26 | + 3 -

Uiteindelijk heeft iedereen gelijk. Maar mijn gelijk hoeft helemaal niet ook jou gelijk te zijn of andersom. Dat is gewoon een keuze. Alleen snapt/ respecteert niet iedereen dat, waardoor je altijd wel weer mensen in conflict ziet belanden die vaak (vooral op straat) uitmondt in een nog groter conflict. Want alles wat je aandacht geeft groeit. Zo nu ook de millennial.

(wat een triest woord eigenlijk "millennial" , patatgeneratie is beter!)

TP 1984 | 15-04-16 | 00:52 | + 1 -

@frank87 | 14-04-16 | 15:20 | Spijker, kop, raak!
@niemand specifiek | 14-04-16 | 15:43 | Social media is tijdsverspilling, tenzij je het inzet om bijvoorbeeld collectief energie in te kopen met de gehele wijk. Dan weer niet.
@keepcalm | 14-04-16 | 15:57 | Eens!

Verder: Wat een gezeik van de oudere garde weer! Lees de tegel van frank87 nog een keer!

Tel Aziaat | 14-04-16 | 22:43 | + 0 -

Hetgeen de millennials scheidt van voorgaande generaties is dat zij hun grenzeloos egocentrisme en hedonisme goedpraten met termen als 'local', 'organic' en 'verantwoord'.

willes | 14-04-16 | 19:58 | + 8 -

Ten eerste vind ik het vreemd om "millenials" op allerlei vlakken te onderzoeken. Ondanks dat DK begint met "Voor een groep die volgens sommigen helemaal niet bestaat en gewoon een marketingterm is die nergens op is gebaseerd" is het wel hetzelfde DK dat alleen maar onderzoeken aanhaalt van bedrijven zelf. Dat zijn marktonderzoeken. Daarmee bevestigt DK dat het inderdaad marketingtermen zijn.
.
Ten tweede staat mijn Facebook vol met babyboomers die hun maaltijd posten of dagelijkse planning moeten delen. Om het maar niet te hebben over de 'ik ben wie ik ben' posts waar altijd om uitleg wordt gevraagd maar nooit wordt gegeven (dat is niets voor op facebook).
.
Btw. Ik heb facebook om sollicitanten en (potentiële) klanten op te zoeken om te kijken of ze lekker zijn. Nu ik dit terug lees is dat misschien zelfs wel wat zieliger haha.

Hem | 14-04-16 | 19:09 | + 7 -

Volgens mij is de grootste huilie hier DK...

Pot Vol Koffie | 14-04-16 | 18:51 | + 5 -

Het constant op social media zitten is meer iets Amerikaans dan Nederlands. Burgerlijkheid (door jullie volwassenheid genoemd) is trouwens onze grootste angst. Wat is precies het probleem met het vooruitschuiven van zo'n leven?

MMunchie | 14-04-16 | 17:06 | + 2 -

Ik heb een hekel aan die mensen die naar een concert gaan om een verslag op facebook erover te kunnen typen. Sta je dan met 1000 man tegelijk met een telefoon in je hand een filmpje te maken waar vrijwel niets op te zien is, met geluid wat niet om aan te horen is, waar echt niemand op zit te wachten. Wat moet jouw leven fántástísch zijn. Op naar je volgende FB post!
Please like & subscribe.

nooitgrappig | 14-04-16 | 16:36 | + 24 -

Ben ik nou de enige millennial die geen fuck geeft om reizen? Ik word daar zo moe van, ook die constante vragen waar mijn volgende reis heen gaat. Ik ben gewoon happy als ik thuis ben en aan mijzelf (dingen leren, lezen, met hobby's bezig zijn) kan werken of gewoon lekker in de vakantie kan doorwerken.
.
Eens per 5 jaar een lustrumreis met de jaarclub naar een verre bestemming omdat het gezellig met die gasten is, en vervolgens af en toe bestemmingen bezoeken uit grond van mijn interesse (WOII, Koude Oorlog), dan vind ik het wel best. Neemt niet weg dat ik inmiddels e.e.a. van de wereld heb gezien, maar om elk jaar weer een reis te maken daar heb ik geen trek in.
.
Donderstraal even een eind op met je backpacken in Zuid-Amerika of Azië, wat moet ik daar nu weer.

GroteZaagdildo | 14-04-16 | 16:26 | + 23 -

De millennials zijn nog druk hun eigen luiers te verschonen, daarom hebben ze er ook zo'n hekel aan.
Jee, wat een pubers.

Raider Twix | 14-04-16 | 16:08 | + 1 -

@Rutgerr | 14-04-16 | 14:51
Vergeet je iPhone en MacBook niet mee te nemen.

sinar2 | 14-04-16 | 16:01 | + 3 -

Ik ben ook een enorme Millennial, en ben ook zeker een internationale traveler. Hypotheek en huwelijk zijn inderdaad vrij vieze woorden, maar ik ga stuk op het 'posten' van het travelen, en het opbouwen van een social media persoonlijkheid. Iedereen is zo fucking self-centered op FB/Instagram/Twitter/whateverthefucktheycomeupwithnext dat ik er misselijk van wordt. Natuurlijk is het fijn om up-to-date te blijven met vrienden en familie maar stop alsjeblieft met het kijken naar het leven van anderen en ga zelf dingen beleven!! Zo, lekker even gal gespuwd.

keepcalm | 14-04-16 | 15:57 | + 19 -

Ik kan me er niet zo snel in vinden als 26 jarige maarja ik doe niet aan social media dus valt 80% van de hele zeiklijst eigenlijk al af.

Ik kan wel vertellen waar millenials niet goed van worden; merken die ons in 1 doos gooien alszijnde doelgroep en hier op proberen in te spelen, de meeste, ik meegerekend, krijg hier de kriebels van. Kan het niet verklaren, hoeft ook niet.

Buiten social media om zijn de levensstijlen en persoonlijke smaken van mijn generatie heel divers, wat waarschijnlijk ook het geval is geweest bij alle andere generaties. We groeien gewoon op in andere tijden en de technologie heeft grote sprongen gemaakt waardoor een generatie kloof is ontstaan.

niemand specifiek | 14-04-16 | 15:43 | + 7 -

Van iedere generatie bestaat de helft uit oetlullen waarmee je eigenlijk niks te maken wilt hebben. Nou en?

frank87 | 14-04-16 | 15:20 | + 39 -

Is nogal specifiek vrouwelijk gedrag... de volle mep aandacht willen hebben...25 uur per dag.

duitse herder | 14-04-16 | 15:15 | + 17 -

Vermoeiend.

diddley2 | 14-04-16 | 15:11 | + 6 -

Gezeik altijd, ik ga ff een latte machiato a 6 euro scoren, ciao.

Rutgerr | 14-04-16 | 14:51 | + 48 -

Zolang je af en toe een vagijntje van een lekker jong hertje die de komende jaren nog niet weet wat ze wil, kan vullen... is er geen reden om over hen te klagen toch?

Ze worden vanzelf wel een keer volwassen, dat kan schijnbaar ook na je dertigste..

monteur | 14-04-16 | 14:51 | + 40 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken