Buitenlandse Fyra in de maak bij NS-dochter Abellio?

Dat de Nederlandse Spoorwegen in Nederland nog wel eens te laag willen inzetten bij het bieden op een concessie hebben we op de pijnlijke manier geleerd met de Fyra. Door optimistisch nattevingerwerk gok je je een weg naar het recht om een hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel te exploiteren. En uiteindelijk rijdt er een stompzinnig veredeld boemeltje tussen Amsterdam en Breda dat alleen maar sneller is omdat hij een kortere route rijdt en de normale intercity's helemaal via Den Haag rijden. Welnu. Als we de TeleBlendle mogen geloven prutst de NS in het buitenland op vergelijkbare manier maar wat aan. De krant pakt uit met een verhaal over NS-dochter Abellio, die meebiedt op buitenlandse ov-concessies. Eerst wordt in het artikel een hoop gegoocheld met jaarrekeningen, wat allemaal een beetje nattevingerwerk lijkt. Maar de krant kreeg ook inzage in de biedingen voor door de NS gewonnen Duitse spoorconcessies, vorig jaar. Bronnen voorspellen aan de krant dat Abellio daar de komende jaren 50 tot 76 miljoen euro verlies op zal lijden. Gewoon, omdat te veel risico's worden genomen. Een bod voor het spoorvervoer in Saksen Anhalt dat 7 miljoen lager is dan de nummer twee, allemaal door enorm te bezuinigen op machinisten, conducteurs en materieel. En 1,5 miljoen lager dan de nummer twee in Baden Wurttemberg, door te bezuinigen op energiekosten. Wie weet valt het allemaal goed voor de NS, maar het komt ons toch wel een beetje bekend voor.

Reaguursels

Inloggen

@pjisonline Alleen niet via Roosendaal, maar zodra je in Antwerpen bent (vanuit Nederland komend) dan verwordt de Thalys tot een soort boemeltje tot aan Brussel Zuid. En dan maar hopen dat hij op het traject Amsterdam- Brussel niet al te veel vertraging heeft opgelopen zodat je alsnog een kwartier tot een halfuur later dan gepland in Parijs bent, ondanks het feit dat er vanaf Brussel met 300 km/u doorgereden wordt.

Brulboei_61SB | 03-04-16 | 22:42 | + 0 -

@ pjisonline | 03-04-16 | 18:46
De hogesnelheidstreinen rijden NIET via Roosendaal. Daar stonden de normale intercities een kwartier te niksen, om de Thalys aantrekkelijk te maken.

Ook rijden de Thaliesjes tussen Antwerpen en Brussel 160 km/uur op normaal spoor.
Niet 300 km/h op een stukje dat 10 seconden tijdwinst geeft t.ov. 200 km/h.

Winston1 | 03-04-16 | 19:51 | + 7 -

Hoe vaak moet het nog gezegd: 10 keer per dag rijdt er een Thalys van Amsterdam naar Rotterdam, Roosendaal, Brussel en Parijs en terug. Het hoge snelheids traject wordt dus gewoon gebruikt.

pjisonline | 03-04-16 | 18:46 | + 2 -

@Waskuup:
Stalin?!
Die deporteerde ook maar al te graag Balten naar Siberië en 'Russen' naar de Baltische staten
Haringkoning | 03-04-16 | 14:09 | + 4 -
-
Diederik Samson is de waardige, Socialistische Partij, opvolger van deze oostelijk Nationalist: de Syrische gelukszoekers, annex raketgeleerden, chirurgen, tandartsspecialisten, kalasnikov experts en verkrachters zijn al binnen, voor het Oostelijke (herverdelings-) transport.

Raider Twix | 03-04-16 | 16:48 | + -1 -

Ik denk dat er een onderzoek moet komen om de onderste biels boven te krijgen.

squadra | 03-04-16 | 16:17 | + 2 -

Ambtenaren besluiten altijd op basis van: wat zou jij doen in mijn geval ?

duitse herder | 03-04-16 | 15:29 | + -2 -

Wie, en van welke partij is ook alweer de baas bij de NS ??
Hoeveel jaar ervaring heeft ie met spoorwegen ?

Juist, NS, prorail, en het hele spoor gebeuren terug in 1 bedrijf.
En runnen door spoormensen, niet door afgekeurde D666-ers.

Mag niet van de EUSSR, maar er mag veel meer niet van hun.

Winston1 | 03-04-16 | 14:38 | + 6 -

Ik wil maar 1 dingen: Stoppen met iedere variatie van staatssteun voor iedere vorm van OV.

Zoek het fijn uit met je kansarmenvervoer. Maar niet van mijn geld aub. OV was een goed idee toen er geen auto's waren. Nu worden er miljarden van de wegenbelasting gebruikt om het OV aan de praat te houden. Extra belasting op een uitermate succesvol product om een totaal kansloos product in leven te houden.
Linkse hobby's. Bah.

Vogelbeest | 03-04-16 | 14:32 | + 6 -

Ambtenaren... wat kunnen ze wel?

negen | 03-04-16 | 14:23 | + 6 -

@Waskuup:
Stalin?!
Die deporteerde ook maar al te graag Balten naar Siberië en 'Russen' naar de Baltische staten

Haringkoning | 03-04-16 | 14:09 | + 7 -

weet je welke bekende ook graag treinen naar het oosten liet rijden ?

waskuup | 03-04-16 | 13:43 | + -23 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken