Verzekeraars vieren feest en wij krijgen nieuwe snelwegen

De investeringen in de EU blijven achterwege. Te weinig snelwegen, te weinig krediet voor nieuwe bedrijfstakken, te weinig innovatie en voor het overige ook van alles te weinig. Dus leurt de EU al tijden met 'The Investment Plan'. De komende drie jaar moet voor €315 miljard geïnvesteerd gaan worden in de Europese infrastructuur. Maar beleggers staan niet te trappelen om geld te stoppen in een Portugese sluis. Dus verzon de Europese Commissie een list en die begint bij verzekeraars. Verzekeraars zijn nagenoeg dood, schreef De Nederlandsche Bank gisteren. De rente staat door het ECB-beleid nu zo laag dat verzekeraars nauwelijks renderende, risico-arme investeringen kunnen vinden. En tegelijkertijd moeten verzekeraars door nieuwe wetgeving hoge buffers aanhouden, meer of minder bekend onder de naam Solvency-II. Dus tegenover hun beleggingen moeten verzekeraars een hoog eigen vermogen aanhouden. Dat draagt allemaal niet bij aan de winstgevendheid van onze vriendelijke verzekeraars. Ondertussen zitten de Europese verzekeraars wel op een pot van €9 biljoen. En slechts 1% daarvan zit in infrastructuur. Dus één en één is twee zei de Europese Commissie met €-tekens in de ogen. Vanaf morgen telt een investering in een Spaanse snelweg of een Rotterdamse haven als weinig risicovol, want specifiek voor investeringen die vallen onder 'The Investment Plan' schroeven wij de kapitaaleisen terug. Dus maken verzekeraars meer rendement op beleggingen in infrastructuur, dat moet zorgen voor een flinke geldstroom naar infrastructuur en dan zijn wij allemaal blij. Behalve de afdeling consumentenbescherming van DK: want waarom is investeren in een Roemeense snelweg opeens veiliger dan investeren in een Texaanse highway? Voor het overige is het vrijmibo-tijd en schijnt de zon. Dus who cares?

Reaguursels

Inloggen

De ECB heeft wss naar Japan gekeken: wegen en bruggen naar nergens bouwen met vers geprint geld. Houdt de mensen vd straat... En dat gaat prima, hoewel... maar dat komt door de vergrijzing uiteraard.

En dat lossen we hier op met geimporteerde hakbars. Hakbar mannen, wat maar weer eens aangeeft dat vrouwen in Eypopa de macht hebben. Ze willen de volgende generatie sexe genoten weer snel achter het aanrecht hebben klaarblijkelijk. Maar da's vrouwen logica wss, ik probeer het niet eens meer te begrijpen, want die is nog logischer dan die van Cruyff...

Poekieman | 02-04-16 | 18:23 | + 0 -

@ Yohean
Als een staat geld leent stijgt de staatsschuld. Als de bank het leent en vervolgens het gebouwdelangdurig verhuurt aan de staat dan lijkt het of de staatsschuld niet stijgt. De belastingbetaler is duurder uit maar er kan wel weer een politicus een vinkje achter een target zetten.

Ivoren Toren | 02-04-16 | 09:43 | + 5 -

Je kunt dan wel keihard knallen over die Portugese snelwegen. Dat vind ik dan wel weer mooi

crankshaft | 01-04-16 | 23:09 | + -1 -

Zelf denk ik aan maglev verbindingen en/of hyperloop verbindingen als we toch geld te besteden hebben. Als de EU nu eens wil innoveren en er geld voor over heeft dan moeten ze dat doen.
Helaas is de automobiel lobby enorm machtig.

watergeus | 01-04-16 | 22:43 | + 0 -

Portugal dan, mooie snelwegen dankzij de EU subsidie met mijn belastingcenten aangelegd, sinds een paar jaar moet ik tol betalen om over mijn eigen weg te mogen rijden, hoe cynisch kan het worden.

Uw Verzekeringsadvis | 01-04-16 | 21:05 | + 19 -

Beleggen in infrastructuur?? Dat kan alleen als de burger via de overheid nog eens wat extra wordt uitgeperst. Ik snap deze hele exercitie sowieso niet. Overheden krijgen bijna geld toe om te lenen. Waarom zou je er dan nog een bank tussen zetten?

Yohean | 01-04-16 | 20:44 | + 9 -

De EU is toch gratis geld aan het maken? Aan het snelwegennet van +32 valt nog héél véél te verbeteren.
Inderdaad, in de Spaanse binnenlanden hoef je echt niets meer aan te leggen, want met behulp van bergen en bergen subsidie (vermoedelijk opgebracht door Nederland, Duitsland, Finland, Zweden en zo nog wat landen die hun zaakjes wél op orde hebben).
In België valt nog heel veel te verbeteren op infrastructureel gebied. Na Istanboel zijn Brussel en Antwerpen de nummers 2 en 3 in de Europese file-top10 dus ik zie wel mogelijkheden.

Vogelbeest | 01-04-16 | 19:31 | + 9 -

Raider Twix | 01-04-16 | 19:03 |

Je vergeet duidelijk te maken dat die spookprojecten gebouwd werden met Europese en nationale subsidie. Toevallig hadden de projectontwikkelaars aandelen in de bouwbedrijven die erachter zaten, waardoor ze achterlijk grote winsten konden maken over de rug van de belastingbetaler.

Min-of-meer | 01-04-16 | 19:26 | + 20 -

want waarom is investeren in een Roemeense snelweg opeens veiliger dan investeren in een Texaanse highway? Voor het overige is het vrijmibo-tijd en schijnt de zon. Dus who cares?
J. van Wensen | 01-04-16 | 18:11 | 0 reacties |
-
TopGear heeft al diverse Spaanse compleet verlaten vliegvelden, complete bedrijven parken en gehele dorpen, volledig leeg, geïnspecteerd met hun, wat was het, Ferrari, Ford Mustang en Lamborghini.
Hoeveel van die spookprojecten moeten daar nog bij komen?
Oh, en sinds waneer levert zo'n compleet leeg spookproject geld op voor het terugverdienen?
Leeg = geen inkomsten = 100% verlies.
-
Het is kennelijk niet genoeg dat Mario Draghi 80 miljard per maand drukt op de geldpers, om de Euro kapot te maken.
Er moet kennelijk ook gewoon direct geld kapot geslagen worden op spookprojecten.
En in zo'n zwendelcircus moet je vertrouwen hebben.
Het enige waar ik op vertrouw is dat de hele EU in elkaar klapt. Hoe eerder hoe beter.

Raider Twix | 01-04-16 | 19:03 | + 39 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken