Asscher heeft weer eens een briljant idee

Een boegbeeld!
Een boegbeeld!
Oudere werklozen zijn hét probleem van onze arbeidsmarkt. Schrijven wel al een tijdje, ook toen iedereen nog zijn mond vol had van die verschrikkelijke jeugdwerkloosheid (verloren generatie!) terwijl driekwart van de jeugdwerklozen gewoon op school zit. De groep werklozen tussen de 45 en 65 jaar is in absolute aantallen de grootste, de werkloosheid daalt onder hen het langzaamst en is vaak langdurig (> dan 1 jaar). Oudere werknemers verliezen niet vaker hun baan, maar als ze werkloos raken, is de kans op langdurige werkloosheid bijna dubbel zo groot als gemiddeld, schreef het CPB vorig jaar. Van de 273.000 langdurig werklozen is dan ook bijna de helft 50-plusser (Europese gemiddelde is een kwart, check deze grafiek). Volgens het CPB is de hoge langdurige werkloosheid onder ouderen geen conjunctureel maar een structureel probleem. Al vóór de aanvang van de crisis was er sprake van een stijging. Dus wat gaat Asscher als minister van Symboolpolitiek en Legehulsmaatregelen daaraan doen? Gaat hij de bonden nou eindelijk eens vertellen dat ze moeten ophouden de gouden kooi van hun achterban in stand te houden? Omdat ze die daarmee uiteindelijk geen steek verder helpen? Nee. Asscher gaat een 'speciale ambassadeur' aanstellen. Dat werkte immers ook keigoed tegen jeugdwerkloosheid. Deze speciale ambassadeur moet een 'boegbeeld' worden dat 'gaat proberen de vooroordelen over oudere werknemers weg te nemen en met goede voorbeelden komen', aldus het verslag van het FD over een bijeenkomst donderdag in de Tweede Kamer. En toen was het dus geen 1 april. Werkgevers zouden denken dat ouderen zijn achtergebleven in kennis en vaardigheden, minder flexibel, minder productief en vaker ziek zijn. Dat zal voor een deel van de ouderen ook inderdaad zo zijn (hoi bankpersoneel en bezoekers 50-plusbeurs!), maar voor een deel is dat natuurlijk niet zo. En die krijgen ook geen baan door dit (voor)oordeel (denken ze zelf). Dat idee van dat boegbeeld komt overigens van Henk Krol (die zelf inderdaad precies voldoet aan het cliché van zeurende en betweterige oudere die je liever niet op je werkvloer hebt).

Minstens zo belangrijk lijkt ons dat ouderen vaak duur zijn, dat demotie niet echt bespreekbaar is en dat ze beschermd worden door goudgerande sociale regelingen (we schreven er vorig jaar nog uitgebreid over). Zo zit nog steeds in 70% van de cao's zogeheten ontziemaatregelen. Dat was tien jaar geleden 75% dus daar zijn we niet echt opgeschoten. Gelukkig zei Asscher ook 'zonder taboes' in gesprek met werkgeversorganisaties en vakbonden te gaan over demotie en het afbouwen van deze ontziemaatregelen. Al blijft het versoberen van de ww wel een heel groot taboe. Het CPB zei daar vorig jaar het volgende over:

'Het huidige pakket van beleidsmaatregelen – dat grotendeels is gericht op lagere loonkosten – is onvoldoende effectief om oudere werklozen weer aan een baan te helpen. Meer fundamentele herzieningen – zoals een werkloosheidsuitkering die daalt met de werkloosheidsduur, ontslagbescherming die minder afhangt van de lengte van het arbeidscontract en minder leeftijdsafhankelijke arrangementen in cao’s – zijn noodzakelijk om de positie van oudere werklozen duurzaam te verbeteren.'


Maar daar willen Asscher en de bonden niet aan. De ww gaat weliswaar omlaag de komende jaren, al wordt daarvoor ook gerepareerd in verschillende cao's. Dat vindt overigens bijna niemand behalve D66 een slecht idee (kost volgens D66-Kamerlid Steven van Weyenberg duizenden banen en een paar honderd miljoen euro). Asscher wil de ww niet verder afbouwen omdat 'het niet zo is dat mensen niet willen werken'. Dat is misschien waar, maar het is wel zo dat ze te hoge eisen stellen aan dat werk. Volgens het CPB zouden (oudere) werklozen in Nederland nauwelijks bereid om een lager loon te accepteren naarmate ze langer werkloos zijn (zie grafiek). En dat kan omdat ze hoge en lange uitkeringen krijgen.

Maar ach, waar maken we ons nog druk over? We krijgen een boegbeeld!

Reaguursels

Inloggen

Ik heb een jaar gewerkt voor een landelijk uitzendbureau dat een speciale afdeling had voor senioren.
Met veel tamtam en de minister opgestart.
Hoera hoera, de oudere werknemer als oplossing voor de bedrijven.
Na een jaar hard werken door een flink aantal mensen door heel Nederland heen misschien een 10 ouderen een baan.
Geen werkgever was geïnteresseerd.
Daarnaast waren de meeste plaatsingen zwaar over gekwalificeerde mensen in simpele call center functies.
Denk aan iets als een ex personeelszaken manager van AKZO voor Nuon in de lijn om te vragen of mensen een ander abonnement willen.

Project geëindigd, maar dat zonder een minister er bij.
Manpower Senior hete dat.
Een drama.

TangLi | 04-04-16 | 17:57 | + 1 -

Allereerst excuses voor de typefouten. Was aan het rammen op mijn telefoon en dat gaat niet altijd even soepel.

@nononse: Dat maakt niet zoveel uit. Feit is dat ze geen zin hebben - om welke reden dan ook - en zich vlak voor de dienst of helemaal niet afmelden. Bijzonder vervelend voor de bedrijfsvoering.

Ik weet dat ik heel naïef ben, maar toch hoop ik echt dat de discussie over leeftijd een keer ophoudt. Jonge werknemers brengen frisse ideeën, nieuwe methodieken en een hoop flair met zich mee. Oudere werknemers hebben een schat aan ervaring en werken daardoor veelal slimmer. Het mag duidelijk zijn dat ik hierbij uitga van de positief ingestelde burger met een goede tot uitstekende arbeidsethos.

JaEchtZekerWel | 04-04-16 | 10:57 | + 6 -

Alexander des Burgus | 04-04-16 | 01:40 | +
Verantwoordelijkheidsgevoel zou ervoor moeten zorgen dat als ze een baan aannemen, ook die taak vervullen. Niet alleen als het hun uitkomt. Maar natuurlijk zijn niet alle jongeren slecht, iedere leeftijdsgroep heeft zijn voors en tegens.

Janloel7282 | 04-04-16 | 04:48 | + 5 -

JaEchtZekerWel | 03-04-16 | 23:09 | + 0 -

Volgens mij is de werksfeer verziekt. Dat krijg je als je niks wilt investeren in je werknemers. De werknemers van onder de 25 hebben bovendien nog het voordeel van de stufi, waardoor ze minder afhankelijk zijn van hun baantje dan andere leeftijdsgroepen.

Alexander des Burgus | 04-04-16 | 01:40 | + -2 -

@JaEchtZekerWel, gaat het wel goed ?

Wat maakt dat deze mensen niet naar hun werk komen.......... ?

nononse | 03-04-16 | 23:25 | + 1 -

Mist een stuk tekst. De helft van de jongeren (beneden de 25) komt vaak niet eens opdraven vier hun dienst. Aak te vaak melden zij zich niet eens af. Als ze het wel doen, is het soms simpel omdat ze op stap willen of juist teveel hebben gestapt. Nee, de jeugd is niet altijd zo geweldig als zij denkt dat ze is.

JaEchtZekerWel | 03-04-16 | 23:09 | + 5 -

"Minstens zo belangrijk lijkt ons dat ouderen vaak duur zijn, dat demotie niet echt bespreekbaar is en dat ze beschermd worden door goudgerande sociale regelingen". Puur op basis van 30+ jaar werkervaring.
1. Verreweg de meeste bedrijven werken met targets. Er is enkele aanleiding tot demotie zolang de 50+ voldoet aan hetgeen gevraagd wordt.
2. De goudgerande sociale regelingen zijn tot stand gekomen in een tijd dat het A) economisch zeer goed ging in Nederland. B). Werknemers zich vroeger verenigden teneinde goede arbeidsvoorwaarden af te dwingen. Vergeet 1 ding niet: de elite verrijkt zich nog steeds over de rug van de arbeider.
3. Het merendeel van de werkloze 50+ is echt bereidt salaris in te leveren en de seniorendagen. Probleem is dat ze niet worden uitgenodigd en daarover dus ook niet in gesprek kunnen.
4. Het merendeel van de 50+ is kerngezond. Verwacht geen baby's meer, gaat buiten de seizoenen op vakantie en hebben een schat aan ervaring.

Tot slot. En Een familielid werkt voor een uitzendbureau en is verantwoordelijk voor uitzendkrachten bij Friesland/Campina. Een groot bedrijf dus. De helft van de <25 jaar komt niet opdraven op hun dienst omdat ze: op stap gaan. Op stap zijn geweest. Überhaupt niets van zich laten horen. Afmelden ho maar.

Mijn mening: arbeid goedkoper voor de werkgever. Ontslagrecht versoepelen. Ophouden met zeiken over leeftijdscategorieën. Komt het vanzelf goed.

JaEchtZekerWel | 03-04-16 | 23:04 | + 2 -

probleem om uberhaupt mensen aan te nemen zijn de hoge loonkosten door de hoge obzichtbare werkgeverslasten en de loonbelasting. Daarnaast nog het risico van lang ddorbetalen bij ziekte en zie het resultaat.
Afijn dit is niet meer te veranderen omdat er te veel mensen afhankelijk zijn van overheidsgeld dus nooit voor partijen zullen stemmen die dit willen veranderen en bij de huidige bevolkingsontwikkeling des te onwaarschijnlijker.

Blije Nettobetaler | 03-04-16 | 21:33 | + 5 -

"Zo zit nog steeds in 70% van de cao's zogeheten ontziemaatregelen. Dat was tien jaar geleden 75% dus daar zijn we niet echt opgeschoten."
Je moet ouderen zeg maar vanaf een jaar of 50 - 60 zwaar werk in de bouw nog gewoon voor 40 uren per week (voor nop) willen afbeulen zeker.
Schande!

"Volgens het CPB zouden (oudere) werklozen in Nederland nauwelijks bereid om een lager loon te accepteren naarmate ze langer werkloos zijn (zie grafiek)."
Het is zeker de bedoeling dat zij voor nop aan de slag gaan net zoals iedereen.
Schande!

The Race To The Bottom.

Overigens men kan de ouderwerkloosheid als een structureel probleem ervaren echter de banen zijn er niet eens. Ook niet voor mij. Ook niet voor bijstandsgerechtigden.

Maar wel op termijn 45 miljoen Oekraïners toe willen laten.
Schande!

ProAsfalt | 03-04-16 | 20:33 | + 10 -

@waskuup | 03-04-16 | 18:24 | + -1 -
Wassenaar ?

Uw Verzekeringsadvis | 03-04-16 | 20:12 | + 5 -

Jammer, waskuup, niet mijn stem.
Ik (Nederlandse ouders, tot mijn 40e in Nederland gewoond) ben mijn Nederlandse staatsburgerschap kwijt, omdat ik te lang gewacht heb met het verlengen van mijn paspoort.
(ik heb het overigens prima naar mijn zin in de VS - waar hard werken nog beloond wordt, en geld verdienen gewoon mag)

Amazing Tukker | 03-04-16 | 19:56 | + 14 -

Amazing Tukker | 03-04-16 | 19:20 | + 1 -
tja. Daar hebben jullie allemaal zelf democratisch op gestemd/voor gekozen tijdens de verkiezingen. Dan mag je niet klagen achteraf natuurlijk.

waskuup | 03-04-16 | 19:33 | + -7 -

waarom hoor ik nou helemaal niemand over de belastingdruk in Nederland?
Doordat bijna alle zuurverdiende centjes door de overhead worden afgepakt die daar wazige, maar erg nuttige dingen mee doet, heeft de Nederlander geen geld om een schilder in te huren, of een klusjesman.
De Nederlander heeft amper Disposable Income om werkgelegenheid mee te creeren.

Amazing Tukker | 03-04-16 | 19:20 | + 18 -

The walking bob | 03-04-16 | 18:51 | + -1 -
Nee. meer ergens in zuid zuid Europa.

waskuup | 03-04-16 | 19:17 | + -7 -

Wie z'n hersens gebruikt en voor zichzelf zorgt wordt in dit land gewoon keihard afgestraft. 
EefjeWentelteefje | 03-04-16 | 17:59 | + 6 -

Inderdaad, was voor mij de grootste reden om niet in Nederland te blijven toen mijn baas ging reorganiseren. Altijd netjes geweest, maar dat loont niet in Nederland. Toch zou ik het niet anders dan "netjes" willen doen.

Janloel7282 | 03-04-16 | 19:11 | + 14 -

Ik ben voor veel meer flexibiliteit in beloning en pensionering. In CAO's moet in ieder geval een loonafbouw afgesproken worden vanaf je 40ste. Het is gewoon een feit dat je minder creatief en productief wordt na die leeftijd. Ik kan het weten, ik ben 46. Als je voor een werknemer van 50 minder geld kwijt bent, ontsla je die minder snel en ben je ook eerder geneigd om deze aan te nemen. Ook moet er meer keuze vrijheid komen in pensionering. Iemand die al veel kwalen heeft, moet met pensioen kunnen na zijn 60ste. Iemand die nog kwiek rond loopt op zijn 70ste moet ook nog kunnen werken als hij dat wil. Alles moet met de inkomstenbelasting enigszins recht getrokken worden, zodat het netto voor de werknemer geen al te grote gevolgen heeft.

mok | 03-04-16 | 19:08 | + -3 -

waskuup | 03-04-16 | 18:24 | + 01-

Laat me raden, u bent een patser en woont gezellig bij andere patsers waar u zich goed voelt?

U kunt waskuup deze tegel plussen als ik het goed hebt, bvd.

Rest In Privacy | 03-04-16 | 18:51 | + 22 -

EefjeWentelteefje | 03-04-16 | 17:59 | + 1 -
Waar ik woon kennen ze al die toeslagen en uitkeringen niet. Mensen kunnen amper lezen en schrijven en rijden stuk voor stuk in Porsches en Audi TTs rond... Er is hier zelfs een bouwvakker in de buurt die een eigen illegale prive dierentuin achter het huis heeft. Met apen en tijgers.

waskuup | 03-04-16 | 18:24 | + -18 -

Het mooie is natuurlijk dat Asscher zichzelf helemaal niet druk hoeft te maken over een terugval in inkomen. Want niet alleen is straks zijn uitkering niet gebonden aan een maximum dagloon, maar hij kan desnoods tegen minimumloon bij AH achter de kassa gaan zitten en krijgt dan vanzelf zijn loon aangevuld tot dat van een minister. Da's lekker makkelijk praten dus voor de zak.

Pierre Tombal | 03-04-16 | 18:06 | + 38 -

als je op je 50e nog niet financieel binnen bent heb je toch iets niet goed gedaan in het leven...

waskuup | 03-04-16 | 17:01 |

Op welke planeet leef jij?
Natuurlijk, er zijn mensen die op hun 50e 'binnen' zijn.
Maar dat is maar een heel kleine minderheid, die het kennelijk op een combinatie van zuinigheid (waarvan akte) + GELUK gered hebben.
Nooit werkloosheid of een scheiding meegemaakt, laat staan een ernstige ziekte (en helaas - dat overkomt soms ook 'jongeren'). En, zoals ik al zei, zeer zuinig geleefd hebben. Hypotheek afbetaald in plaats van vakantiereisjes naar Australië, iedere vijf jaar een nieuwe auto en/of keuken/badkamer vanwege de niet meer modieuze kleur tegeltjes en aanverwanten...

En daar zit je dan met je fijne spaarpotje. Geen recht op wat voor toeslagen, uitkeringen, kortingen/kwijtscheldingen dan ook. In plaats daarvan: VRH op nooit gegenereerd 'vermogen', en straks ook nog eens IB mogen betalen over je (gedeeltelijk) afbetaalde eigen huis.

Wie z'n hersens gebruikt en voor zichzelf zorgt wordt in dit land gewoon keihard afgestraft.

EefjeWentelteefje | 03-04-16 | 17:59 | + 53 -

Ik wil best inleveren,demotie, maar dan wil ik dus ook minder doen.En dat is nou net het probleem.
Overigens zijn er massa's, ook of vooral ouderen die niet eens kunnen inleveren.Misschien als de staat eens genoegen neemt met minder dan 50% van het bbp, dat geeft de rest van de bevolking / bedrijven weer iets meer lucht.Zijn we van een boel gezeik af.En.. zolang er super-bonussen gegeven worden aan de hogere hotemetoten, kan een beetje extra er ook wel af voor lui die al jaren trouw zijn aan een baas toch?Oke ik weet dat dat ook wel makkelijk is voor die lui maar toch....

Ben5570 | 03-04-16 | 17:58 | + 24 -

www.zerohedge.com/news/2016-04-03/one-...
-
Mario Draghi zijn beleid failliet, en uitgelegd.
-
The idea that credit demand could become inelastic with respect to price struck me as novel. That the price of credit, even government credit, could fall without a commensurate increase in demand perfectly explained the way the JGB market evolved during Japan’s lost decades.
-
If the private sector is not willing or able to borrow and spend enough to generate a sustainable inflation impulse, despite the increasingly lower costs to do so, then the public sector should step in to prevent deflation.

Raider Twix | 03-04-16 | 17:13 | + 3 -

als je op je 50e nog niet financieel binnen bent heb je toch iets niet goed gedaan in het leven...

waskuup | 03-04-16 | 17:01 | + -67 -

Dat de Pechtold generatie het vertikt de arbeidswetgeving te moderniseren is al fout.
Maar dat de generatie Samsom en Klaver het vertikt, dat is de doodsteek voor de economie.
Geeft niet, de hoge salarissen, 3, 4, 5k verdwijnen, net als de fijn hoge inkomstenbelasting hierop, en de lage inkomens en tevens netto belastingontvangers (huursubsidie, toeslagen, kwijtscheldingen) nemen in aantal toe.
Het is wachten op de grote klap dat NL net zo failliet is als Griekenland.

Raider Twix | 03-04-16 | 16:44 | + 16 -

Lekker duidelijk grafiekje. Bestaat de grootste groep nu vooral uit 25 jarige werkloze of 49 jarige werklozen? Nu weten we alleen dat
En een grafiekje met de bevolkingsopbouw van de weergegeven landen kan ook veel verklaren. De groep van 15 tot 24 is vast veel kleiner omdat het een tijdvak van maar 10 jaar is.

W_F | 03-04-16 | 16:14 | + 3 -

Verlaat als kansloze 50 plusser Nederland. Vlieg naar Turkije. Koop een Syrisch paspoort. Maak een afspraak met een mensensmokkelaar. Meld je aan de overkant als oorlogsvluchteling. Door trauma´s ben je doof-stom geworden. Wijs op een kaartje van Europa steevast op Nederland. Voor je het weet heb je recht op een prima woning, gratis medische verzorging, toeslagen, bijslagen, opslagen, subsidies en regelingen. Met een beetje pech bieden ze je ook nog een baan aan.

squadra | 03-04-16 | 16:14 | + 69 -

Gewoon stug volhouden met de regelgeving voor de werkgever zoals deze is en moet blijven. Des te eerder is de boel kapot. En daardoor worden ze eindelijk eens een keer wakker, niet eerder. Het moet vooral blijven zoals we het altijd al doen. Zo werkt het in nadenkend Nederland. Ambtenaren IQ van 90?!

Werkloosheid in mijn gebied is thans 2,9 % incl de ouderen

duitse herder | 03-04-16 | 15:39 | + -7 -

Wat een ongelooflijke onzin weer.
Als ik (50+, hoogopgeleid, actief, nooit ziek, zwak of misselijk, enz.) solliciteer op een baantje met een loon van max. 2500,= € BRUTO p/m, dan *accepteer* ik dat loon dus. Niets 'te duur' en zo.

De overheid schreeuwt dat je moet blijven investeren in kennis e.d.. Heb ik gedaan, op mijn 40e studeerde ik (weer) af van de uni. Rechten deze keer. Nèt geen cum laude, in 4 jaar en 3 maanden tijd. Maar een baan als advocaat-stagiaire? Vergeet het maar. "Mevrouw, op uw leeftijd had u al partner moeten zijn", kreeg ik te horen bij een bepaald kantoor. Dáár kun je het dus mee doen.
Ze waren in ieder geval eerlijk. Bij alle andere kreeg ik te horen dat ik 'niet in het profiel paste'.

En dan dat geleuter van die Asscher, met z'n 'speciale ambassadeur'... man man.

Laten we het maar helemaal niet hebben over die verschrikkelijke Henk Krol, die z'n uiterste best doet om werkelijk alle vooroordelen te bevestigen. Iedere zichzelf respecterende 50+-er vermijdt deze griezel als de pest. En... hoeveel 50-ers bezoeken überhaupt een 50+-beurs???
Mijn ouders van 80+ willen er niet dood gevonden worden. Hoewel dat wel grappig zou zijn, eigenlijk...

EefjeWentelteefje | 03-04-16 | 15:35 | + 80 -

Pensioen leeftijd naar beneden, oudjes eruit jongeren erin, ze hebben genoeg geld in die pensioenpotten zitten

EvilWhiteBiatch | 03-04-16 | 15:16 | + -8 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken