We zijn nog 30 jaar van Googles zelfrijdende auto verwijderd

Zoeff
Zoeff
Als je de berichten van de laatste tijd mocht geloven leek het een kwestie van jaren voordat we allemaal in een zelfrijdende auto zaten te genieten van een unieke 'taxi-ervaring'. Dat valt dus even vies tegen. Want als we Chris Urmson, de technische chef van Googles zelfrijdende auto-project, mogen geloven kan het wel eens veel langer gaan duren. Allemaal afhankelijk van uw locatie. Want in Californië, waar de auto's veel worden getest, zijn de weersomstandigheden heel anders dan bijvoorbeeld in Nederland. Net zoals de infrastructuur, de verkeersregels en een hele hoop andere factoren. Een zelfrijdende auto over een zonnige Amerikaanse boulevard sturen is heel andere koek dan door een regenachtige Europese binnenstad crossen. En dus zou het zomaar kunnen dat ze in Silicon Valley over een paar jaar al rondrijden in autonoomauto's, en andere plekken op aarde veel langer moeten wachten. Dertig jaar, bijvoorbeeld.

Reaguursels

Inloggen

Onzin die 30 jaar. Het scheelt simpelweg te veel geld.

watergeus | 21-03-16 | 10:07 | + -1 -

Prima, dan nemen we Mercedes toch? Die komen daar vast wel wat eerder uit.

Tisnietanders | 21-03-16 | 10:05 | + 2 -

Ja vogelbeest, dat klopt. Maar je moet maar eens kijken op een dag dat alle kantoor ambtenaren vrij hebben. Een goede vrijdag bijvoorbeeld, geen file te bekennen. Voeg daar de rest van kantorend Nederland aan toe en je kan zelfs stoppen met extra asfalt aanleggen.

Stonecity | 21-03-16 | 09:17 | + -3 -

@Stonecity | 20-03-16 | 22:56 | + 0 - Je gelooft het misschein niet maar er bestaan nog steeds productiebedrijven waar mensen hun handen gebruiken om dingen te doen. Dat kan echt niet vanaf thuis.

Vogelbeest | 21-03-16 | 08:40 | + 5 -

@nog-eenbelg | 20-03-16 | 17:06 | + 0 - Hoezo West-Europa niet meer de meest ontwikkelde plek? Nee, als je je het vergelijkt met silicon valley niet nee.
Ik verzeker je echter uit ervaring dat het GSM-netwerk in New York iedere doordeweekse ochtend tussen 0700 en ca 0900 nagenoeg onbruikbaar is wegens overbelasting. Dat kan ik onmogelijk ontwikkeld noemen. Zaken als electriciteitsvoorzieing en internet zijn in de meeste Europese landen veruit beter en stabieler dan in de US.
Als je het wegdek in België buiten beschouwing laat is West-Europa wel degelijk het meest ontwikkelde continent.

Vogelbeest | 21-03-16 | 07:50 | + 15 -

Als we nou eens massaal zouden inzetten op thuis werken dan is de file verleden tijd en kan die onzin van het Anti vrije rijden gestaakt worden.

Stonecity | 20-03-16 | 22:56 | + 2 -

Afgelopen week was er een optocht met zelfrijdende auto's in Nederland. Ergens heeft iemand niet op zitten letten dus. Zelf file-parkerende auto's zijn als voor iedereen te koop. Persoonlijk denk ik dat Google twee dingen kan doen, heel snel aan de gang gaan of stoppen met de ontwikkelingen. Bedrijven met te veel geld in kas gaan allemaal hun zinnen zetten op zelfrijdende auto's, het probleem wordt dan dat distributie, marketing en service in handen zijn van de bestaande automerken. En als die nee zeggen dan is het mogelijk om een honderdste procent van de markt af te snoepen, zoals Tesla, maar niet meer dan dat.

Ik zelf zie veel toekomst in innovatie op andere punten. In elke wielnaaf een zeer platte en krachtige elektromotor, op de plaats van de oude motor komt een energie-wisselaar / accu of stationaire verbrandingsmoter, die kunnen namelijk veel efficiënter werken dan motoren met een variabel toerental. Dan kan er in elke auto optioneel een unit bijgeplaatst worden die (een deel van) de besturing overneemt. Alleen crusecontrol of rijbaan volgen, collision-prevention ABS tot aan zelf navigerend.

Ik denk alleen niet dat dit over dertig jaar het geval zal zijn, maar deze zomer. Het is allemaal nu al te koop, alleen niet van Google of Apple, maar de klanten gaan geen dertig jaar wachten.

vanhetgoor | 20-03-16 | 21:59 | + -1 -

@Helder Groentje | 20-03-16 | 19:58
Software voor Peru dus even aanpassen. Geen probleem. Harde toeter installeren en een microfoon. Reageren op de hardste toeter lijkt me makkelijk te programmeren.

koeberg | 20-03-16 | 20:03 | + 9 -

@_____4326 | 20-03-16 | 17:39
Ik kan je vertellen, als je in Zuid Amerika bent geweest, bijvoorbeeld in Lima, Peru, denk je ineens heeeeeeel anders over verkeersregels en hoe die worden nageleefd in Italië. In Peru is het enige wat moet werken aan je auto de toeter. Die gebruiken ze dan ook bij elke kruising of splitsing. Komt er niemand aan met zwaardere toeter rijden ze door. Het gaat daarmee ook 24/7 door, dat getoeter.
Vrij standaard staan er daar wel per wegdeel een of meer auto's met pech of defecten. En in een normale auto passen daar toch echt met gemak 9 mensen waar we hier vinden dat 5 al krap is.
Gek opkijken dat een fietser op de snelweg op de snelle baan rijd moet je er ook niet.

Helder Groentje | 20-03-16 | 19:58 | + 4 -

Gelukkig ben ik oud genoeg om het niet mee te hoeven maken.
Gingersrule | 20-03-16 | 19:01
U bent blijkbaar jong genoeg om de neergang van het spellingonderwijs te hebben meegemaakt. Jammer, generatie X, tussen wal en schip gevallen.

Fokke (zonder Sukke) | 20-03-16 | 19:08 | + 4 -

de utopie van zelfrijdende oto's is verlijdelijk voor overheden. Waar je ook rijdt, de overheden bepalen je traject, je snelheid, je eventuele omleiding, ook prima voor politie om belastingschulden te innen etc.
Vanzelfsprekend werken die dus graag mee aan dit soort onzin.

Tot idd er een storing plaatsvind en 33.000.000 otos ergens op elkaar knallen. Want die storing gaat er komen. Zelfs banken zijn niet in staat hun toch relatief eenvoudige interactie goed te laten verlopen.
Laat staan zoiets complex als verkeer te automatiseren.

Gelukkig ben ik oud genoeg om het niet mee te hoeven maken. Apres moi le deluge

Gingersrule | 20-03-16 | 19:01 | + -2 -

^ach zondag, komkommerdag in geldland.

minsider | 20-03-16 | 18:01 | + -3 -

In Amerika houdt men zich over het algemeen aan de verkeersregels. Je wil er niet aan denken wat er zou gebeuren als je in in die omgeving geteste auto zou loslaten in (bijvoorbeeld) Amsterdam, vol zwermen fietsers die zich aan geen enkele verkeersregel houden. Of in Rome waar het er om gaat wie het hardste toetert.

_____4326 | 20-03-16 | 17:39 | + 18 -

@Far_East | 20-03-16 | 17:09:

"Hoe de maximumsnelheid op de snelweg te programmeren? Van 80, naar 130, naar 120..."

Navigatie (met update-diingetjes en zo) doet wonderen, althans die van mij zeikt al bij de minste of geringste snelheidsoverschrijding. Dat mag dus bepaaldelijk het probleem niet zijn lijkt me.

Reinaert | 20-03-16 | 17:22 | + 12 -

Niet de binnensteden vormen een probleem; kennis hebben van verkeersregels zit daar alleen maar in de weg, afgaande op de A'damse taxichauffeurs.

Hoe de maximumsnelheid op de snelweg te programmeren? Van 80, naar 130, naar 120... Onnavolgbaar.

Far_East | 20-03-16 | 17:09 | + 1 -

Nou en, is toch niks nieuws? Zat plaatsen waar zelfs stromend water of deftige elektriciteitsvoorzieningen nog steeds niet op punt staan. De meest ontwikkelde plaatsen hebben steeds als eerste toegang tot nieuwe technologie en de rest volgt dan langzaam aan.

Wat wel nieuw is, is dat West-Europa niet langer tot die meest ontwikkelde plekken behoort ....
Hij mag dan wel bepaalde technische redenen aanhalen (regen zal wel moeilijker zijn dan zon) maar had silicon valley in Eindhoven gelegen, geloof me vrij, dan was dat reeds lang opgelost. Silicon valley ligt echter in een droger, zonniger klimaat en dus is het daar ontwikkelde product ook het meest afgestemd op die omstandigheden. De rest komt dan wel als er geld mee te verdienen is.

We hebben hier ook 5 jaar moeten wachten tot we -legale- toegang hadden tot Netflix. Zal met die zelfrijdende auto's niet veel anders zijn. Volgend jaar of ten laatste 2018 eerste lancering in San Fransisco, dan uitbreiding naar andere geschikte steden in de VS, en ergens rond 2023 zullen wij aan de beurt zijn.

nog-eenbelg | 20-03-16 | 17:06 | + 0 -

Jammer, slecht nieuws, sta liever niet in de file

F#ckingAwesome | 20-03-16 | 17:06 | + 17 -

Mooi. Goed nieuws, ik rij liever zelf.

Zathras | 20-03-16 | 16:49 | + 14 -

REAGEER OOK