Gaat de Playstation VR een enorme boost geven?

In oktober
In oktober
Dat virtual reality gaat nog eens heel groot worden. Steeds meer brillen komen op de markt en met een beetje knip- en plakwerk kunt u uw eigen smartphone veranderen in een heuse VR-bril. Het wachten is alleen nog op een wat meer duurzame toepassingen van het concept, want meestal heeft u zo'n ideetje na een kwartier wel weer gezien. We kunnen natuurlijk wachten totdat Apple deze markt op de kop gaat zetten (wie weet kondigen ze volgende week wel iets VR-achtigs aan), maar in de tussentijd is Sony al redelijk aan de weg aan het timmeren. Dat bedrijf komt met de Playstation VR - een heuse VR-bril die kan worden aangesloten op de Playstation 4. Het ding is vanaf oktober verkrijgbaar voor 399 euro. De hamvraag is dan natuurlijk: komt er dan misschien nu een stroomversnelling in VR-games? Als het aan Sony ligt wel. Ten eerste komt het bedrijf met Playroom VR: zes spelletjes die met familie kunnen worden gespeeld. En verder zijn 'op dit moment' 230 ontwikkelaars aan het werken aan games voor de Playstation VR. Dit jaar nog moeten er vijftig beschikbaar komen. Wij zijn benieuwd.

Reaguursels

Inloggen

nobodyknows | 16-03-16 | 17:11 | + 1 -

Het is tot nu toe leuk voor de early adoptors. Als consument zal het in de praktijk qua weergave vies tegenvallen. Het merendeel van de mensen is nu HD gewend en de komende jaren zal het geleidelijk aan 4k worden. Probleem met VR is tot nu toe, zoals de oculus rift, dat je 640x800 pixels per oog hebt. Afgezien van nog wat andere nadelen. Gecombineerd is het niet eens HD. Denk dat het wel tot een jaar of 5 gaat duren voordat je een resolutie zal hebben waardoor consumenten echt het wow-effect kunnen waarderen. Nu is het een speeltje zonder al te veel toegevoegde waarde, net zoals 4k. Te weinig content beschikbaar en een relatief nieuwe technologie. Ik zie VR als een auto met een korrelige laklaag i.p.v. een auto die netjes is gespoten. Dat is toch wat het gros van de consumenten wilt.

erik6789 | 17-03-16 | 00:12 | + 0 -

@nobodyknows..

verschil is dat SONY een grote instalbase heeft en dus "voor mien uit assen" eerder adoptable
dan eerst een "oculus supported" pc te kopen van 1500$

grootste verschil is dat de PC alle pixels per stuk renderd en sony via de output naar 2 schermen stript,waardoor de orginele rekenkracht geen probleem heeft.
tevens de eerste die een driver voor sony vr voor de PC bouwt is koning :)

Triple2K8 | 16-03-16 | 22:55 | + 1 -

Virtual Reality gaat het helemaal worden. Mario is er ook mee bezig.
Hij verkoopt, sorry, deelt Virtueel Reëel rechthoekig papier uit, van het merk en type: ECB Euro.
Per vrachtwagen elke maand.

Raider Twix | 16-03-16 | 19:00 | + 7 -

Jullie kijken naar de verkeerde speler. Ondanks dat het een veel belovende actie is van Sony om het voor een spelcomputer/console te doen is het echte werk al langer beschikbaar/preorder voor de PC. Oculus, HTC en OSVR hebben toch een redelijk goed product op de markt dat in combinatie met SteamVR een groeiende lijst aan spelen gaan introduceren die geschikt zijn voor VR.
De PC is denk ik ook de enige die de meer geavanceerdere spellen goed in VR kunnen weergeven. Het zijn wel twee schermen die moeten worden opgebouwd.
En een console is mist daar toch wel de nodige kracht voor. Het zal best kunnen allemaal, anders maken ze het niet, maar of de beeldkwaliteit e.d het gaat reden betwijfel ik ten zeerste.

nobodyknows | 16-03-16 | 17:11 | + 0 -

Mijne is al gepreordered. Gewoon omdat het me leuk lijkt, het gaat geen megahit of revolutie worden. De Playstation Move op de PS3 (met die toverstaafjes) en PS4 (met die stereocamera) waren ook (bescheiden) succesjes met een aantal leuke spelletjes.
Games moeten toch iets nieuws.. 3D is het niet geworden, mede omdat de bioscoopoplossing (plastic/papieren brilletjes met gepolariseerde plastic glaasjes) nooit de huiskamer gehaald heeft, thuis moest men het met een shutterbril doen. En is inmiddels ook in de bios uit. Move games (a la Wii) is ook uit, net als Plastic gitaren e.d. dit is een logische stap van Sony.
Nadeel (naast de aanschaf prijs) is dat het toch heel erg een eenpersoonsdingetje is. Met z'n tweeen tegelijk met of tegen elkaar spelen gaat niet echt, een 4p+ partygame ook niet, en gezellig meekijken met een horrorgame ook niet.

cabbit | 16-03-16 | 17:04 | + 0 -

Een paar jaar geleden kocht ik een 3D TV van Sony met 2 peperdure brillen. Ik heb er een paar keer een film mee gekeken en toen nooit meer gebruikt. Heb ook een tijdje games gespeeld in 3D maar dat werd hem ook niet. Ik geloof wel in ontwikkelingen als 4K en dergelijke. Het menselijk brein is voorlopig nog niet toe aan dit soort ontwikkelingen. Zal voorlopig niet door de massa gebruikt worden dus dan kunnen de fabrikanten beter hun centen stoppen in de ontwikkelingen van 4K en verder en groter. Zou ook wel leuk zijn als je zelf de grootte van je scherm kunt bepalen o.i.d.. Van klein voor desktop en heel groot voor films in superscherpte.

Vespucci | 16-03-16 | 16:49 | + -2 -

Haringkoning | 16-03-16 | 14:35 | + 1 -
Misschien wel een beetje te. Ik denk niet dat ik dan ooit nog mijn VR-bril af wil zetten.

OmedaveNL | 16-03-16 | 15:32 | + 7 -

Ik denk dat de mensuh eerst nog bij moeten komen van 3D en de 4k schermen. De combinatie VR/3D/4K is pas interessant.

Haringkoning | 16-03-16 | 14:35 | + 4 -

niemand specifiek | 16-03-16 | 13:42 | + 1 -
Niet eens 2880p?! Armoedzaaier.

Even ontopic; Zie in elk geval meer muziek in dat VR spul als in die 3d-derrie waar ze je een paar jaar geleden probeerde mee op te zadelen. Voor de rest wacht ik af....

OmedaveNL | 16-03-16 | 14:29 | + 5 -

VR gaat het niet worden. Het duurt allemaal veel te lang en is allemaal veel te weinig. Kijk naar cardboard. Playstore voor cardboad is 3x niks.. Ik vermoed dat het in de markt wordt gezet om wat van de ontwikkelkosten terug te verdienen maar dat ze achter de schermen met iets veel groters bezig zijn.

Yohean | 16-03-16 | 14:21 | + -8 -

Ja leuk, keuze uit 1080p met 30FPS max of 720p met 60FPS max.
Ik wacht wel op de PC uitvoering, ben ondertussen toch al 2160p gewend met gamen.

niemand specifiek | 16-03-16 | 13:42 | + -6 -

"Ten eerste komt het bedrijf met Playroom VR: zes spelletjes die met familie kunnen worden gespeeld." Met de familie... Dan zit er 1, met een VR-bril en hoofdtelefoon op z'n kop, afgesloten van die andere... Ik zie VR echt geen plek veroveren in de huiskamer. Misschien moeten ze eens stoppen het daarvoor te marketen.

nooitgrappig | 16-03-16 | 13:35 | + -4 -

Goede zet van Sony. Games vormen zo'n beetje de enige toepassing van VR.

Vunzigheid | 16-03-16 | 13:01 | + -11 -

Alleen als er ook porno op komt. Dat betekende ook de doorbraak van VHS en het internet.

Vogelbeest | 16-03-16 | 12:54 | + 28 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken