BEWIJS: Millennials zijn ontzettende sufkutten

Goed om te weten
Goed om te weten
Weet u van welk woord iedere marketeer 's nachts gillend wakker van wordt? Millennials. Ook wel de generatie Y genoemd. Deze groep van mensen geboren tussen pakweg 1980 en 2000 vormt de heilige graal voor alles wat geld wil verdienen. Veel traditionele media bijten zich stuk op deze complexe en moeilijk te vangen groep. Ze kijken niet meer televisie en maken ook geen gebruik van internet op de ouderwetse manier (meer mobiel dan thuis achter pc of tv). Daar sta je dan met je goede gedrag, als 'jongerenzender' NPO3 met een gemiddelde kijkersleeftijd van 44 jaar bijvoorbeeld. Het is dan ook niet voor niks dat merken als Vice, Buzzfeed en Netflix ongekend hard groeien omdat zij wèl een jonger publiek weten te boeien. Want er valt namelijk een enorme bak met geld aan ze te verdienen. $1.4 biljoen in 2020, volgens sommige bescheiden schattingen. Maar goed, welke merken en bedrijven zijn nou het meest populair bij de Amerikaanse millennials? Dat hebben ze bij Moosylvania uitgezocht door ongeveer 3500 millennials te vragen om hun drie favoriete merken van de afgelopen drie jaar te noemen. Op visualcapitalist.com hebben ze nu de top 10 mooi voor u in beeld gebracht. De lijst bestaat uit veel tech: Apple (de nummer 1), Samsung, Sony, Microsoft (nr's 3, 4 en 5) en Amazon en Google (8 en 9). De rest van de top 10 wordt aangevuld met sportmerk Nike (2de), winkelketens Target en Walmart en ten slotte het bijna onvermijdelijke Coca Cola op de tiende plaats. Inderdaad, een ontzettend inspiratieloos lijstje waar een babyboomer zich haast voor zou schamen. Verrassend wordt het pas als je kijkt naar de top 100: Facebook staat daar namelijk pas op een 65ste plek en Twitter en Linkedin hebben die lijst niet eens gehaald. Volgens de onderzoekers van Moosylvania had dit te maken met één ding: 'Entertainment provides a natural opportunity for a brand to connect as shareable content. These cohorts are marketing themselves, and when a brand doesn’t take itself too seriously but instead provides fun that can be shared, it works.' Met andere woorden: saaiheid schrikt die kinderen af. Maar goed, het onderzoek van Moosylvania dateert al weer van een tijdje geleden. Inmiddels neemt Twitter mogelijk afscheid van de 140 tekens en Mark Zuckerberg heeft nu een keigave app gekocht waarmee hij filters over zijn gezicht kan leggen en zo. Vinden ze leuk die millennials. En dan nu doorpakken en focussen op die volgende horde: de plurals.

Courtesy of: Visual Capitalist


Reaguursels

Inloggen

Generatie "whatever" - wat een hokjesgeest, zinloos.

harry21 | 16-03-16 | 21:47 | + 0 -

Wat is er gebeurd met de 'tv generatie' en de 'achterbankgeneratie'? Dat vond ik veel overzichtelijker dan Millenials en Plurals. Maar goed, ik ben volgens dit stukje ook een millenial en mutatis mutandis een sufkut, dus misschien ligt het ook daar weer aan...

Psychmaus | 16-03-16 | 12:09 | + 0 -

Man man man man man wat een gejank toch weer... "Geboren tussen 1980 en 2000" dus in wezen iedereen tussen de 16 en de 36 is kut. Zijn we mooi klaar mee, en wie vind dat nou precies? De 'hardwerkende' gerenatie X? Of de 'op-en-top verwende, uitzuigende' generatie Boomer? En dan slaan we de 'Generatie Niks' nog maar even gemakshalve over.

De helft van de bevolking (ruwweg 8,4 miljoen zielen) is jonger dan 45 jaar. Zijn die dan écht allemaal kut? Laten we voor de grap daar weer eens de helft van nemen op uit te komen tussen de 16 en de 36, dat zijn (laten we wederom losjes redeneren) pakweg 3 miljoen mensen, en die zijn dus volkomen kut. Prima, maar je zult het er domweg mee moeten doen.

Bisschop Berenbaffer | 16-03-16 | 11:15 | + -1 -

@Bytemaster | 15-03-16 | 20:28 |
Dat ligt eraan met wie je omgaat en waar je kijkt.
zelf ben ik van de jaren 90 , nooit schulden gehad ( behalve studieschuld welke nog in de kwijtscheldings-regeling viel) en nooit rood gestaan.
Tijdens mijn studie bijna elke week wel een dag gewerkt en hierdoor dus nooit geld hoeven lenen of rood gestaan.
dit zie ik ook in mijn omgeving en vriendengroep.
Nu woon ik in een sociale huurwoning (te weinig inkomen om te kopen of voor de vrije sector) en heb ik verschillende buren ontmoet. Tussen de mensen bij mij in de buurt zitten veel mensen tussen de 30-50 die juist in de schulden zitten ( deurwaardes heb ik al meerdere malen in de straat zien lopen) en wel met een glimmende auto voor de deur en een dure telefoon.
Leeftijdsgenoten van mij zie je dan met een oudere telefoon en op de fiets alles doen, want dat is lekker goedkoop.
Mijn eigen telefoon is er altijd een van de vorige generatie geweest en ook niet elk jaar een nieuwe ( dus een s1 kopen toen de s2 er was, s3 kopen toen de s4 er was, en dus ook nooit een iphone, altijd een goedkopere samsung).

Volgens mij komt het door de opvoeding als mensen niet met geld om kunnen gaan, niet door een bepaald geboortejaar. De generatie die in de jaren 60 en 70 hun jeugd heeft gehad, dus tijdens het hippie tijdperk, daar zit wat mij betreft het begin van het probleem.
Deze generatie van de babyboomers welke zelf hippie waren heeft deze mentaliteit van alles kan en alles mag doorgegeven aan hun kinderen.
Het verschil is alleen dat de ouders hiervan nog geld hadden door hard te werken, dit is allemaal op gemaakt.
Deze generatie van babyboomers kent ook een groep dat geen hippie is geweest, dit zijn nu de mensen die liefkozend graaiers worden genoemd.

Dit gaan wij ook krijgen in de huidige generatie. De personen waar niks van terecht komt van deze jaren 80-00 komen nu al bovendrijven, maar wat te denken van alle bedrijven die door deze generatie wordt opgericht, dat zijn er ook heel veel, maar dat resultaat zien we pas over enkele jaren.

over 50 jaar zullen we ook wel zeggen dat deze generatie de rijkste is en dat de jeugd van 2020-2030 er een zooitje van maakt, dit zullen dan de kinderen zijn van de personen die nu op hun 18e besluiten om maximale studiefinanciering aan te vragen van 800 in de maand voor 10 jaar lang, en dan geen diploma te halen en lekker thuis en achterblijven met een grote schuld ( die niet betaald hoeft te worden, want studieschuld hoef je pas af te lossen als je werk hebt, niet met een uitkering).

<b>tl:dr; </b>
elke generatie heeft werkers en nietsnutten, de babyboomgeneratie en generatie Y, alleen de werkers van generatie Y moeten zich nog bewijzen op de lange termijn, terwijl de werk wijgeraaars zich al laten zien.
Deze groep steekt zich in de schulden want denkt het "recht" te hebben op een iphone, want iedereen is toch gelijk, dus als zij dure dingen hebben, dan moet ik dat ook hebben. ( we hebben geleerd dat iedereen gelijk is, maar zijn vergeten te vertellen dat iedereen gelijk is <i>volgens de wet</i>, maar niet als individu, want iedereen is uniek, en juist niet gelijk).

dejeroen | 15-03-16 | 22:47 | + 7 -

Hoeveel zouden die bedrijven hebben betaald om in de top tien te komen?

watergeus | 15-03-16 | 22:14 | + 3 -

@omgponies | 15-03-16 | 16:30
Ook zo'n van van Houellebecq? ;)

@Raider Twix | 15-03-16 | 18:59 | + 0 -
Dus personal branding is toch belangrijker dan idealen en principes hebben?

Diotima | 15-03-16 | 21:48 | + 0 -

@Harry Turtle | 15-03-16 | 14:17
.
Als je geld wil verdienen moet je je niet richten op de mensen die geld hebben, maar op de mensen die het geld gemakkelijk uitgeven. Naast de riante regelingen die babyboomers hebben kunnen genieten is ook de bewuste omgang met hun eigen geld een reden voor hun rijkdom. De huidige generaties hebben werkelijk geen idee hoe ze met geld moeten omgaan en daar profiteren techbedrijven als Apple van.

Bytemaster | 15-03-16 | 20:28 | + 4 -

Diotima | 15-03-16 | 15:36 | + 9 -
Toen ik laatst nog een keer naar Star Trek Voyager (via Netflix natuurlijk; ben millenial, jwtzllf) aan het kijken was, viel het opeens op zijn plaats: in de toekomst zal mogelijk blijken dat decennia lang social control via social media de eerste bouwsteen was voor de BORG; of hoe het hive-mind 'mensenras' zich dan ook nog zal noemen nadat afwijkende meningen niet verbannen werden...

Sjnuffel | 15-03-16 | 19:35 | + 0 -

MMunchie | 15-03-16 | 17:34 | + 2 -
-
Geen cent te makken, maar wel de schone schijn ophouden dus.

Raider Twix | 15-03-16 | 18:59 | + 0 -

Een millenial koopt plofkip maar doet het wel in een Marqt-boodschappentas.
orca | 15-03-16 | 15:05 | + 10 -
Hahaha, zo waar deze opmerking.

MMunchie | 15-03-16 | 17:34 | + 6 -

Uit het lijstje van 10 gebruik ik alleen Samsung (TV, gsm).
Pleur de rest van het lijstje maar naar de pl(e)urals.

Raider Twix | 15-03-16 | 17:12 | + 1 -

Diotima | 15-03-16 | 15:36
De adolescentie verheerlijkende markt draait al wat langer dan de plurals
en millenials bestaan.

omgponies | 15-03-16 | 16:30 | + 2 -

Dude heb je eten | 15-03-16 | 15:26 | + 1 -
Leve het MKB?

Diotima | 15-03-16 | 15:41 | + 2 -

Bij veel plurals en millennials mag je je afvragen of ze ooit volwassen zullen worden. Straks blijft het bij koffie slurpen, feest vieren, dure yogaklasjes, gamen, shoppen, Greenpeace liken en elkaar in de gaten houden per mobiel zonder te merken dat de zon in het Avondland langzaam ondergaat.

Diotima | 15-03-16 | 15:36 | + 24 -

Boomers en Y'ers maken ruzie wie het hipste is, terwijl generatie X de rekening mag betalen.
Het lijkt wel een kroeg.

happen naar de baas | 15-03-16 | 15:33 | + 5 -

Wat een onsamenhangend flutstukje. Werkelijk stagiaire niveau.

Ceauby | 15-03-16 | 15:29 | + 6 -

Brandig is zwaar over rated. De mooiste bedrijven zijn de gene waarvan je het bestaan niet van afwist maar terwijl ze wel >80% van de markt bedienen. Denk bijvoorbeeld aan de ENIGE honing importeur in Nederland (zie keuringsdienst van waarden) of een OEM Nederlandse fabrikant van scheermesbladen voor de dure en de wegwerp modellen. Een ander voorbeeld is die veroordeelde slager die paar ton paardenvlees weggedrukt heeft. Niemand had ooit van hem gehoord tot hij gepakt was door de keuringsautoriteiten. Wel eens gekeken waar al die huismerk producten van supers vandaan komen? Je staat verteld hoeveel er uit Beesd komt...

Beeldmerken zijn enkel voor de Buhne.

Dude heb je eten | 15-03-16 | 15:26 | + 26 -

'Boomers en X-ers zijn zuur, we richten ons op millennials.' (campagneteam Obama)
Fijne analyse weer DK, welke boomer betaalt jullie?

Einde van de Domheid | 15-03-16 | 15:14 | + -5 -

Een millenial koopt plofkip maar doet het wel in een Marqt-boodschappentas.

orca | 15-03-16 | 15:05 | + 19 -

@Balsaq | 15-03-16 | 13:42
Je weet wel, al die dingen die sinds de hippies constant door jongeren worden gevonden.

2.4 | 15-03-16 | 14:42 | + 3 -

Millenials is precies de groep die echt geen cent te makken heeft wegens, hypotheek, kids pensioenpremie, en overige lastenverzwaringen.
Babyboomers met een afbetaald huis, riant pensioen en te veel vrije tijd is een veel betere markt als je geld wil verdienen.
Je richten op jonge hippe millenials is dus vooral een marketing dingetje, kijk maar naar autoreclames waar altijd een jong stel helemaal happy in een dikke bak rijdt waarvan de leeftijd van de gemiddelde koper in werkelijkheid 55+ is.

Harry Turtle | 15-03-16 | 14:17 | + 54 -

Ik voel me vervreemd. Ik kan makkelijk de merken van de voorbijrijdende auto's in mijn straat benoemen, maar wat voor bomen er langs die straat groeien weet ik niet. Wat ik vooral fascinerend vind is hoe bedrijven merknamen in ons geheugen en onze taal branden als vervangers voor zelfstandige naamwoorden: Geen Cuba libre maar Bacardi & Coke, geen laptop maar een MacBook, geen (stop- of snel)trein maar NS, geen openbare omroep maar NPO, geen stofzuiger maar Husqvarna, enz.

Diotima | 15-03-16 | 13:57 | + -1 -

Yay, ik ben de facto ook een plural. Al ben ik dan een jaar of 30-40 ouder.

According to Turner, another viewership attribute of “Plurals” is multitasking. These viewers are likely "watching TV with their phone in-hand, and “71% of them look up content related to the shows they’re watching before, during, and after consuming linear content.”

Joris Draaksteker | 15-03-16 | 13:33 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken