Buurman van Airbnb-verhuurder? U kunt nu klagen!

Een nieuwe functionaliteit die Airbnb binnenkort gaat uitrollen klinkt als een leuke extra service voor de verhuurders. Over een aantal weken kunnen de buren van Airbnb-verhuurders namelijk rapporteren hoe de huurders zich gedragen, meldt Bloomberg. De topman van Airbnb in Japan maakte dit bekend tijdens een hoorzitting in Tokio, waarin wordt besproken of de regels voor verhuur van particuliere accommodaties in Japan moet worden herzien. Airbnb groeit dan wel als kool, één risico blijft altijd bestaan voor de verhuurders: wat voor mensen laat je binnen? Want hoe normaal mensen op het eerste gezicht ook lijken, als ze zich onbespied wanen kan de coke-orgie beginnen. Dat dit nieuws uit Japan komt is niet toevallig. De online aanbieder van particuliere logeeradressen groeit in dat land het hardst, maar doordat men daar vaak dicht elkaar woont, ontstaat er veel frictie tussen gasten en vaste bewoners. Bovendien heeft de Japanse premier Shinzo Abe nieuwe richtlijnen opgeworpen die de dienst moet gaan reguleren: alleen Airbnb-gasten die langer dan een week blijven, worden toegelaten. Deze regulering moet overigens wel bekrachtigd worden door de lokale overheden, maar die beginnen dat te doen waardoor Airbnb een groot deel van zijn afzetmarkt dreigt te verliezen. De klaaglijn, waarmee omwonenden contact kunnen opnemen met Airbnb als het de spuigaten uitloopt, moet de meeste kou uit de lucht halen. En daarom is het niet echt een service voor verhuurders, maar een manier voor Airbnb om de schijn op te houden dat het zich iets aantrekt van de overlast- en misbruik- klachten. Van Amsterdam hebben we al geleerd dat er weinig aan misbruik van huurders of verhuurders gedaan kan worden. Maar als u naast een party-huis woont, kunt u er nu tenminste over klagen. En klagen lucht soms best een beetje op.

Reaguursels

Inloggen

Misschien gebeurt het al, maar de oplossing is simpel. Een airbnb huurder krijgt een gecontroleerd profiel en krijgt een beoordeling van elke verhuurder waar hij logeert. Als verhuurder kun je simpelweg mensen weigeren als hun score te laag is. Zou ook goed werken op de marktplaatsen van het internet. Waarom alleen webwinkels met beoordeling?

En natuurlijk standaard de huurder persoonlijk aansprakelijk laten zijn voor geleden schade, worden ze bij hufterig gedrag ook nog eens onverzekerbaar in het gewone leven.

#hoemoeilijkkanhetzijn

GoedenMorgenDezeMorg | 15-03-16 | 17:32 | + -1 -

De groei van Airbnb is het trieste voorbeeld hoe slecht het economisch gaat met veel mensen. Je kan mij niet vertellen dat als je er financieel goed voorstaat, je tegen een kleine vergoeding wat mensen je huis laat uitwonen.

nooitgrappig | 15-03-16 | 13:23 | + 4 -

Ik zie mogelijkheden voor het COA.

squadra | 15-03-16 | 10:12 | + 2 -

Airbnb gasten gaan vanzelf weer weg, met aso's in een koopwoning naast je kun je tegen de muur klagen.

dugo | 14-03-16 | 23:11 | + 9 -

Ik ben vorige zomer eens op een feestje geweest in een behoorlijk exclusief ogend appartement in Amsterdam. Het was echt vet, met een goede DJ en genoeg te zuipen. Wel viel het me op dat het meubilair en bijvoorbeeld kleden op de vloer, helemaal naar de tyfus gingen. Niemand bleek daar mee te zitten. Dus ik vragen wie dat feest nou eigenlijk gaf. Toen Bleek dat wat gasten gewoon gelapt hadden voor een weekendje in een appartement dat ze via Airbnb gehuurd hadden. Rond een uur of 5:30 nokten de laatste gasten hem. De 'huurders' mikten de sleutels gewoon door de brievenbus en weg was iedereen.

The_iron_boar | 14-03-16 | 22:07 | + 19 -

En ze gaan vallen als musjes.

OmedaveNL | 14-03-16 | 21:33 | + -2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken