Uitkeringstrekkers aan de dwangarbeid. ALLEMAAL!

Oh noes!
Oh noes!
Dit kabinet gaat rationeel beleid de nek omdraaien. Heeft alles te maken met de nieuwe Participatiewet, voorheen bekend onder de naam Wet werk en bijstand en weer daarvoor bekend als Steun. Met de invoering van de Participatiewet hebben de 392 gemeenten veel taken en beleidsvrijheid gekregen om de bijstand in goede banen te leiden. Maar Den Haag snapt die beleidsvrijheid niet zo goed. Sinds 2015 geldt de zogenoemde tegenprestatie. De 440.000 mensen die een bijstandsuitkering krijgen, moeten daar wel iets voor doen. In Rotterdam is men onder de naam 'Werk loont' een waar schrikbewind gaan voeren. Mensen die kansloos zijn op de arbeidsmarkt moeten voor een (tegenwoordig) schamele bijstandsuitkering in een knaloranjegeel hesje de koopgoot vegen (goed voor de het arbeidsethos!). Daarmee verdringen deze dwangarbeiders de straatvegers met een normaal arbeidscontract en vullen bedrijven die de dwangarbeiders 'aansturen' hun zakken met dikbetaalde contracten met 010. Amsterdam nam het verstandige besluit om steuntrekkers de keuze te geven. Wil je iets doen, dan mag dat. Wil je niets doen, dan mag dat ook. Dat druist in eerste instantie in tegen de idee dat uitvreters nooit beloond mogen worden. Maar er is een rationale: dwangarbeid leidt tot verdringing van echt werk, bijstandstrekkers onder dwang laten werken kost veel geld (gelet op 'aansturing' en ongevallenverzekeringen en zo), de mensen die willen werken vinden toch wel een baan. En de beroepssteuntrekkers hebben iets te veel gogme om zich aan het werk te laten zetten. Dit stukje logica ligt in Den Haag al langer onder vuur en vandaag trekt staatssecretaris Klijnsma de conclusie dat Amsterdam (en nog 19 andere gemeenten die een gezond beleid voeren) toch aan de dwangarbeid moeten. Klijnsma: 'Ik zie dan ook het liefste dat mensen zelf met voorstellen komen voor maatschappelijk nuttige activiteiten. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat iemand al vrijwilligerswerk verricht. Het college kan dat dan als tegenprestatie aanmerken'. Ja, dat klinkt schattig, maar dat heeft dus geen zin. Want in Amsterdam en 19 andere gemeenten vult iedere beroepssteuntrekker op een formuliertje in dat ie vrijwilligerswerk verricht in het café ('ik geef klaverjasles aan steuntrekkers'). En dan moet er weer een heel controle-apparaat worden opgetuigd om te toetsen of, etc. Enfin, u begrijpt de verzuchting. Als je gemeenten taken oplegt, vertrouw ze dan een beetje en geef ze de vrijheid om die taken zo goed mogelijk uit te voeren. En onthoud: onbetaald werken=uitbuiting=[vul hier uw dictatoriaal regime naar keuze in]. Wij zijn klaverjassen.

Reaguursels

Inloggen

Wat een ontzettend domme mensen hier op dit draadje, stelletje achterlijke slavendrijvers. als er werk is, dan moet er ook behoorlijk loon betaald worden. Een uitkering is geen loon, en bijstand al helemaal niet. Jullie zouden je allemaal de ogen uit de kop moeten schamen, stelletje achterlijke bruinhemden. Maar goed, ook jullie komen aan de beurt, en zullen dan het hardst piepen, want dat doen jullie nu al.

dutchdj | 25-02-16 | 21:06 | + 0 -

Dat toch geen van de rechtse rakkers op het idee komt dat als je bijstandsgerechtigden een eerlijk salaris betaald voor het werk dat ze moeten doen, ze de uitkering niet meer nodig hebben...

Fire11 | 24-02-16 | 21:19 | + 1 -

Min-of-meer | 23-02-16 | 23:20
Zelfs Milton Friedman was voor een basis inkomen. Maar ook die is niet rechts genoeg voor Klijnsma en haar boevenbende.

bakoenin | 24-02-16 | 12:09 | + 2 -

Verplicht te werk stellen in de bijstandssituatie is alleen maar omdat die bijstandssituatie voor veel te aantrekkelijk is om te verlaten.. Of beter gezegd, (laaggeschoold) werk is niet aantrekkelijk genoeg om mee te beginnen.
Als er nou eens begonnen wordt met, i.p.v. geld uit te delen via toeslagen dat eerst aan belasting geheven moet worden, gewoon minder belastingen heffen.. Dan niet in de schalen 3 en daarboven want niet veel nederlanders schieten er iets mee op dat het loon vanaf 33K bruto minder belast wordt.
Doe schaal 1 en 2 eens naar 30% en niet de 36.55 en 40.15% die ze nu zijn.
Effect: leuk-stevig-gigantisch verdienende mensen hebben een extra centje. Minimaal verdienende mensen gaan er grof op vooruit. procentueel gezien dan.
En als je ineens geen 1200 netto in de maand meer heb maar ineens 14 of 1500 heb je ook flink minder toeslagen nodig om die boterham belegd te krijgen.
Daarbij kan het hele circus dat verantwoordelijk is voor het rondpompen van dat geld gewoon weg waardoor de kosten voor de regering afnemen.

de_tyvus | 24-02-16 | 11:24 | + 2 -

Niets mis met een tegenprestatie, zolang het maar nuttig wordt ingezet. Onze dijken moeten worden verhoogd en dat kost waanzinnig veel geld. Geef al die uitvreters een kruiwagen en een schep en zet ze aan het werk.

s'Winters om 05:00 fietspaden ijsvrij maken is ook een goede optie en zo zijn er wel meer te bedenken.

Overigens zouden in mijn optiek bijstandsuitkeringen helemaal afgeschaft moeten worden. Gewoon grijze Sovjet-flats bouwen voor onderdak, bonnen voor voedsel (2000 KCal/dag) en muntjes voor de gas- en electrameters.
Voor alles dat de bijstandstrekker meer wil mag hij gaan werken. Moet je eens kijken hoeveel er plotseling wèl aan het werk kunnen.

McPhart | 24-02-16 | 10:57 | + -3 -

Met BOA's in het achterhoofd zie ik de Komissars al door de buurt marcheren.

Basisinkomen (inkomen zonder voorwaarden) bestaat niet, er zijn altijd voorwaarden-- niet altijd geld.
Voorbeeld; Zimbabwaan mag geen basisinkomen. Ander voorbeeld; chronisch zieke heeft zonder toeslag niet voldoende aan basisinkomen denk ziekenhuiskosten. Lekker sociaal.

Basisinkomen is een rehash van uitkering; zelfde idee (nl. niemand hoeft te verkommeren), harken in toeslagen heeft hetzelfde effect.

Elke "linkse oplossing" heeft dezelfde motivatie (sociaal) en hetzelfde doel (verdeling).

Het is al zo dat de goede onder de kwaden lijden wat betreft toeslagen uitkeringen (zieken/WAJONG, uitkeringen etc.), en NL is van de nivellering, taxen, uitkeringen geen reet socialer geworden; dat is nl. de reden dat de participatiewet sinds Kok niet lukt.

Er. Is. Geen. Geld.
Dat het vroeger beter was is omdat het geld toen uitgegeven is.

omgponies | 24-02-16 | 00:36 | + -1 -

ProAsfalt | 23-02-16 | 21:10 |
Dit begint me aardig marxistisch in de oren te klinken...

Min-of-meer | 23-02-16 | 23:20 | + -1 -

Niet op ingaan vander F,

Dit zijn waarschijnlijk de domsten van de klas.

Ben5570 | 23-02-16 | 23:00 | + -1 -

Het idee was leuk, en ik was in principe ook voor..

Alleen blijken ook hier weer de geldwolven op de loer te liggen door normale laagbetaalde banen te schrappen en deze weer op te vullen (met meestal de zelfde personen) bijstandstrekkers.

Werken in de bijstand moet lonen. En dat doet het niet en ook dan krijg je weer onbalans met de gewone werkenden op minimumloon die overal buiten piesen en het volle pond betalen en eigenlijk netto ook rond het bijstandsniveau zitten.
Mensen met een bijstandsuitkering worden daarnaast nog ondersteund door allerlei subsidies en potjes die het leven wat draagzamer maken. Een beetje zwart bijklussen doet de rest. Dan is het logisch dat er totaal geen stimulans is om gewoon een baan te hebben. En voordat je ook maar een beetje uit de minimum loon komt (als dat gebeurd) dan ben je wel een paar jaartjes verder.. ook niet echt een stimulans.

De oplossing is er wel maar vereist nogal een bot mes in een heleboel rechten op een heleboel vlakken. En dat hoef je met de liefdadigheid van sommige partijen niet te verwachten.
Het is gewoon een klerezooi geworden en de meeste ideeën van denHaag hebben niet eens de intentie om een beetje te repareren maar zijn meestal pleisters op de wonden. En die wonden beginnen steeds meer te stinken.

nobodyknows | 23-02-16 | 22:57 | + 4 -

Helemaal eens met de strekking,
het aan het 'werk' zetten van uitkeringstrekkers is werkelijk absurd.
Voorheen 'echt' werk, oftewel een baan, voor mensen die willen werken en alles aanpakken, wordt nu ineens een gesubsidieerde staatsklus voor uitkeringsgerechtigden, weg werk wat nog enigszins zelfstandigheid en eergevoel opleverde.
Hup, allemaal in dienst van de roverheid, lekker geld rondpompen en of je je inzet is volkomen onbelangrijk geworden en wordt waarschijnlijk zelfs afgestraft.
Dit uiteraard ruimschoots voorzien van een leger staatsmanagers om de boel te controleren en aan te sturen, zal op zo'n 1 'manager' op 10 'werkenden' uitkomen.
Gezien de enorme kosten van deze grap zal er ergens weer belasting verhoogd/verzonnen moeten worden.

Ik zie ook liever een basisinkomen, voor de echt allerzwaksten, zij die werkelijk geen kans hebben op werk wegens idioot laag iq dan wel lichamelijke beperkingen een zakgeld voorziening, vaste lasten etc. rechtstreeks betaald door de staat, geen gelul meer met toeslagen.
zoals theteach voorsteld met niveaus werken, in de toekomst zal er immer minder werk beschikbaar zijn, het land behoeft echter wel onderhoud, kan men op ingezet worden, de boel leefbaar houden.

En dat stompzinnige geleuter van;
-Ik moet ook 40 uur per week keihard werken dus zij ook.
-Laat die smerige steuntrekkers maar wat doen voor dat gratis geld.
-Er is genoeg werk, maar die hufters zitten liever te wachten op een leuk baantje.

Er is niet genoeg werk, in tegendeel, of denk je dat je als 54 -jarige zonder noemenswaardige opleiding (of zelfs met) wordt aangenomen om vakken te vullen in een supermarkt? Nee dus.

vander F | 23-02-16 | 22:44 | + 17 -

Als je er geld voor terug krijgt (bijstand is ook geld...) dan is het geen dwangarbeid.

Tisnietanders | 23-02-16 | 22:37 | + -6 -

XaleX_2 | 23-02-16 | 17:24

Dit dus!
Hier tegenin gaan wil alleen maar zeggen dat je het niet hebt begrepen.

Topperke | 23-02-16 | 22:29 | + 1 -

Simpel. Basisinkomen, 4 of vijf niveuas max. Geen toeslagen en dat soort shit meer. Huis te duur? Ergens anders gaan wonen. Kinderopvang te duur? Zelf doen, een van de twee. Inkomstenbelasting terug naar aanvaardbaar niveau en pas kwaadaardig progressief boven de Balkenende norm. Geen beleid (milieu en wat dies meer zei) via fiscale maatregelen implementeren. How difficult can it be. Alleen het uitsparen van al die ambtenaren maakt een hoop mogelijk. Bijkomend voordeel is treinen leeg.

theteach | 23-02-16 | 22:16 | + 4 -

Zo over een maand of dertig weer 2500 gratis arbeidskrachten erbij want Perry Sport is failliet gegaan.

Wat zal Jetta Klijnsma (PvdA = Partij van dwangArbeid) in haar handen wrijven. Elke dag een zweep kapotrammen op onschuldige te werk gestelde burgers zoals de beulen van Hitler, Stalin, Mao en Noord-Korea dat ook deden.

Maar het gaat geweldig in Koninkrijk der Nederlanden. Ja, geweldig voor de slavendrijvers.

Eens komt de tijd dat de burgerij het niet meer pikt en zullen de slavendrijvers inclusief Jetta Klijnsma het moeten ontgelden.
Er is en komt geen oorlog tegen de Islam maar tegen de slavendrijvers net zoals ten tijde van de industriële revolutie.

ProAsfalt | 23-02-16 | 21:10 | + 11 -

Bovenhetmaaiveld | 23-02-16 | 20:48
Daar verdienen sommige mensen met een heel dikke politieke vinger in de pap veel te veel geld mee.

bakoenin | 23-02-16 | 20:58 | + 2 -

Als we de hennepteelt nou eens legaliseren en nationaliseren. Dan kan de overheid de bijstandsgerechtigden gebruiken als werknemers en creëren we banen voor leidinggevenden. Lost het ook meteen een stukje criminaliteit op.

Bovenhetmaaiveld | 23-02-16 | 20:48 | + 5 -

waskuup | 23-02-16 | 19:50 |
Dat was voor schijnheilig links vroeger ook goed mogelijk. Als je maar bij de juiste politieke club zit en veel met het moreel verontwaardigde vingertje zwaait.
Ik vraag wel of de socialist Marcel van Dam nog een kamertje over heeft als Klijnsma me de straat op trapt.
twitter.com/ArnoudvDoorn/status/48142...

bakoenin | 23-02-16 | 20:45 | + 3 -

bakoenin | 23-02-16 | 19:20 | + 1 -

Dan had je het allemaal wat slimmer moeten doen. Waar ik woon in Zuid Europa betaal je 5 procent vennootschapsbelasting. En het hoogste inkomensbelasting tarief is 35 procent, maar dat betaald bijna niemand fraude en corruptie is een volkssport hier.

waskuup | 23-02-16 | 19:50 | + -4 -

Totale waanzin.
Het zijn momenteel veel ouderen die hun baan kwijtraken.
Ik gelukkig nog niet, en mijn vrouw ook nog niet maar mocht dat gebeuren dan is de kans op nieuw werk nihil.
Beide hebben we dan ruim 40 jaar gewerkt. 40 jaar meer dan de helft van al de inkomsten aan de staat geschonken. (De staat heeft het gejat) en dan mochten we onze baan verliezen dan zal die heks die nog nooit iets gepresteerd heeft en zelfs haar huis gejat heeft mijn laatste levensjaren vergallen omdat ze me zelfs een fooi misgunt Dat wijf zou een zuster van Scrooge kunnen zijn.

bakoenin | 23-02-16 | 19:20 | + 17 -

Gewoon 2 keer per dag jezelf melden. om 9 uur en om 17 uur. Kilometertje of 10 van je woning.

darkyellowmorningpis | 23-02-16 | 19:15 | + -8 -

@blubberpoesje | 23-02-16 | 16:11
Noord Korea heeft zo goed als geen economie, of was u sarcastisch?

Sano | 23-02-16 | 18:38 | + 5 -

Parafrase/quote Koot+Bie: "Jaagt het falderappus over de kling, zend het schorremorrie naar de mijnen, laat het geteisem turf gaan steken. (... Kortom: wég met alle leden der Eerste en Tweede Kamer")

HeelStijl | 23-02-16 | 18:25 | + 8 -

De overheid heeft geen idee waar ze mee bezig zijn. In de eerste plaats maken ze voor de gewone burger de economie compleet kapot en als die burger dan zijn baan verliest dan mag die burger ook nog eens als slaaf te werk gesteld worden.

Nu heb ik er niets tegen dat mensen die met voorbedachte rade in de bijstand zitten een stukje arbeid verrichten maar val goedwillenden daar niet mee lastig. En als je mensen dan toch opzadelt met werk geef ze dan een normale beloning anders is het gewoon dwangarbeid.

Verder vind ik dat in geval van verplichte arbeid iemand uit de bijstand ingezet moet worden bij de overheid zelf en opgeleid tot een positie bij de overheid met garantie op werk. Daarbij moet een zittende ambtenaar op zoek naar een baan buiten de overheid. Controversieel of niet? Zul je zien hoe de ambtenaren die dit allemaal verzonnen hebben in paniek raken wanneer hun positie zomaar in gevaar komt en ze op zoek moeten naar werk waar de echte economie draait. Kijken of ze dan nog met zulke dwaze totaal niets opleverende plannen blijven komen.

Stonecity | 23-02-16 | 18:17 | + 30 -

En al die wachtgeld-trekkers....

Ben5570 | 23-02-16 | 18:13 | + 14 -

NOU,ik zie hier zomaar wat candidaad straatvegers, baconuitdelers, bosbouwers voor niks langs komen.
Zonder bijstandsuitkeringen betaal je evenveel belasting want meer dan de helft van de staatsinkomsten wordt toch over de balk gegooid... dus... doe je best.

Ben5570 | 23-02-16 | 18:08 | + 3 -

De dag dat ik Volkert zie schoffelen geef ik mijn verzet op voor dit circus.
Tot die dag, de tiefus.

gentle giant | 23-02-16 | 18:03 | + 8 -

Alleen de zwaksten / bangsten worden gedwongen door de raam-staarders.

Ben5570 | 23-02-16 | 18:01 | + 14 -

Escovanity, strak werk.
Inderdaad,de beroepswerklozen krijg je toch niet aan het werk.Misschien met voedsel en kledingbonnen in plaats van geld.Sterker, die worden ook niet op geroepen voor dwang-arbeid.
Ivm teveel gogme.....

Ben5570 | 23-02-16 | 17:59 | + -3 -

@KayakFun | 23-02-16 | 17:52 Melden bij de reclassering?
Mag ik de 06 van uw dealer?

gentle giant | 23-02-16 | 17:57 | + 8 -

Jullie denken zeker dat die bijstandsfiguren zitten te klaverjassen? Nou die werken zich kapot met zwart werk, waarmee ze dus eigenlijk 800 euro subsidie krijgen om zwart te werken. En zo nog steeds anderen eerlijk werk afpakken.
<p>
Zorg dat ze geen tijd meer over hebben, dus iedere dag melden bij de reclassering om te werken, die zijn gespecialiseerd in het begeleiden van ongemotiveerden (vraag me niet hoe ik dat weet). Niet alleen wordt Nederland dan een stuk mooier van al dat opgeraapte zwerfvuil, maar er zouden zomaar witte banen kunnen ontstaan als er dan geen zwartwerkers meer zijn.

KayakFun | 23-02-16 | 17:52 | + -21 -

Als je zo graag gratis geld wil hebben voor niets doen ipv werken en belasting betalen. Ga het dan gewoon doen en niet op internet een beetje lopen klagen dat je het zo slecht hebt.
Zeg morgen je baan op en vraag een uitkering aan.

George Foreman | 23-02-16 | 17:51 | + 21 -

ff op repeat gedrukt:
Er is werk genoeg, men verdomd het alleen om er een baan van te maken.
gentle giant | 29-12-15 | 09:31 |

gentle giant | 23-02-16 | 17:49 | + 18 -

Jette Klijnsma spoort niet. Daar is eigenlijk alles al mee gezegd.
Conan de Rabarber | 23-02-16 | 16:46 | + 10 -
-
Dat is die trut die ook bedacht dat je je pensioen tekort kunt oplossen met een moestuintje.
En het vertikt het eindloon pensioen aan te pakken.
Jette Klijnsma kunnen we bijschrijven in het lijstje van werkkamporganisators als Staling, Adolf Hitler en de rijstvelden van Pol Pot.
Extreem Links Socialisme.
Ik las onlangs trouwens dat de staat je kan verplichten bepaalde vakken op school te moeten volgen.
Stalinistisch Communisme in optima forma.
Het wachten is nu op het totale bankroet van Nederland, zoals een goed Communistisch land betaamd.

Raider Twix | 23-02-16 | 17:49 | + 32 -

HET arbeidsethos, niet DE arbeidsethos.

Trekhaas | 23-02-16 | 17:39 | + 5 -

@blubberpoesje | 23-02-16 | 16:11 |
Was er maar gebleven.
Elke slavendrijver dat het land verlaat is winst voor de maatschappij.

ProAsfalt | 23-02-16 | 17:31 | + 10 -

Zo ook ProAsfalt. Te werk gesteld vanuit de bijstand voor nop waarbij de bazen er met de poen vandoor gaan op kosten van de belastingbetaler en warempel de meeste reaguurders vinden het goed van met name Das Kapital.

Pats, pats, pats doet Jetta Klijnsma van de PvdA = Partij van dwangArbeid. Je verwacht het van de VVD maar krijgt het van de uitvoerder PvdA!
En het volk blijft erop stemmen hé? Kennelijk willen ze zelf met harde hand worden aangepakt door de zweep van Jetta Klijnsma. PATS! Dat doet pijn. Deed men in de VOC-tijd ook. Ook Hitler maakte zich hieraan schuldig in de kampen. Pats!! De Japanners genoten er ook van tijdens de aanleg van de Birmalijn. Pats! De lijken lagen overal maar wat deert het. Arbeidskrachten genoeg.
Zo tevens in Nederland. Arbeidsoverschot van 460.000 luitjes. Voorraad is hoog genoeg maar niets is minder waar volgens de bazen want het overschot is licht dalende dus moeten de grenzen wagenwijd openstaan om islamitische dwangarbeiders het land binnen te laten.

Yep, dat drukt de loonkosten weer.

Pats, pats, pats doet Jetta Klijnsma weer en de meeste reaguurders vinden het goed.

ProAsfalt | 23-02-16 | 17:26 | + 30 -

Veur wat,heurt wat.

De Profundus | 23-02-16 | 17:26 | + -17 -

De overheid heeft zelf dit probleem geschapen door de productie het land uit te jagen en nu zit dus half ongeschoold/laaggeschoold Nederland zonder werk. En deze mensen krijgen nu de wind van voren van zowel de overheid als het werkende volk en worden ze weggezet als 3e rangs luie profiteurs terwijl ze zelf het slachtoffer van een onhoudbaar dolgedraaid systeem zijn dat de bovengestelde hebben geschapen. De politiek moet zich kapot schamen voor het arbeidsklimaat dat ze hebben neergezet samen met grote broer Brussel.

XaleX_2 | 23-02-16 | 17:24 | + 56 -

Asielzoekers komen voor het merendeel in de bijstand terecht, maar ook het aandeel van Turkse en Marokkaanse Nederlanders is procentueel groot onder de 481.000 mensen die eind 2014 een dergelijke uitkering kregen. Van de asielzoekers spannen Somaliërs de kroon.

Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek op basis van onderzoek naar bijstandsuitkeringen naar nationaliteit.

Bijna zeven van de tien volwassen Somaliërs krijgen zo’n uitkering. Van de voormalige asielzoekers met een Syrische, Iraakse of Eritrese nationaliteit zit ruim de helft in de bijstand. Polen scoren het best. Ze doen amper een beroep op deze sociale voorziening.

Het overgrote deel van de uitkeringen gaat naar Nederlanders van achttien jaar en ouder, ook van landgenoten met een dubbele nationaliteit. Dan gaat het om 400.000 mensen.

(c)ZWITSUL | 23-02-16 | 17:14 | + 10 -

als ik naar de tijd van de postings kijkt heeft hier 80 % geen baan , dus ga de krant rond brengen ja?

witchmaster | 23-02-16 | 17:10 | + -3 -

Simpele Drenth | 23-02-16 | 16:24 |
Je bedoelt dat de SSL implementatie niet perfect kan omdat die stomme social plugins allemaal over poort 80 gaan. Een goede browser blokkeert automatisch alle niet-SSL content. Probeer het eens zonder https, je weet wel, zoals je hier ook surft en je ziel en zaligheid blootgeeft omdat deze site gewoon handelt in je comments en surfgedrag.

Escovanity | 23-02-16 | 17:02 | + -13 -

@Brainder | 23-02-16 | 16:41
Nou ik heb wel tijd voor een reaguursel hier en daar :-) Maar ik zit dan ook de hele dag achter een scherm voor mn werk.
Maar voornaamste is dat ik geen enkele toeslag of ander financieel cadeautje van de overheid krijg en alleen maar moet dokken. Zouden meer mensen moeten doen OF iets nuttigs, mag ook.

WatZalIkErvanZeggen | 23-02-16 | 17:01 | + -15 -

Ik zie het helemaal voor me, al die steuntrekkers moeten voor dag en dauw het bed uit en dan gewoon met de hand net zoals vroeger een afsluitdijk aanleggen of een bosbaan graven of een compleet bos aanleggen.

denoorman | 23-02-16 | 16:59 | + -20 -

Werken is altijd goed voor je, ik had vandaag vrije dag, dan waardeert je dat extra:-)
Hebben we nog niet een afsluitdijk nodig ergens?

Zathras | 23-02-16 | 16:54 | + -19 -

Het probleem is dat mensen die wel willen werken nu op een kansloze slavenproject gezet worden en daarmee geen tijd hebben om zich volledig op solliciteren te storten terwijl de bankhangers genoeg wegen kennen om thuis te blijven zitten.

sinar2 | 23-02-16 | 16:52 | + 46 -

Jette Klijnsma spoort niet. Daar is eigenlijk alles al mee gezegd.

Conan de Rabarber | 23-02-16 | 16:46 | + 53 -

Ik denk dat een tegenprestatie in de vorm van werk iets positiefs is. Als het er echter toe leidt dat betaalde arbeidskrachten hun baan verliezen, krijg je een ironische situatie waarin bijstand/werkloosheid leidt tot nog meer bijstand/werkloosheid. A race to the bottom.

Het is makkelijk praten dat mensen met een laaggeschoolde baan "niet raar op moeten kijken als iemand hun melkertbaan overbodig maakt". Een aanzienlijk deel van onze samenleving is nu eenmaal niet hoogopgeleid en gaat dat ook nooit meer worden. Toch blijven ze (hard) werken, meedoen en belasting betalen. Kan je twee dingen doen: 1) zoeken naar een structurele oplossing voor arbeidsverdrukking door automatisering en tewerkstelling, of 2) laaggeschoolden van 50+ blijven verwijten dat ze nog steeds geen software engineers zijn.

Jane_Bonds | 23-02-16 | 16:41 | + 44 -

Ik moet ook 40 uur per week keihard werken dus zij ook.
WatZalIkErvanZeggen | 23-02-16 | 16:15 | + 0 -

16:15 vast en zeker, liegbeest.

Brainder | 23-02-16 | 16:41 | + 18 -

En onthoud: gratis geld zonder tegenprestatie=uitbuiting van de belastingbetaler=[vul hier uw dictatoriaal regime naar keuze in].

Pieter V | 23-02-16 | 16:41 | + -3 -

laten we een mooi nieuw project verzinnen net zoals in de jaren dertig. een mooi bos in de buurt van ijurg of ergens in Amsterdam noord of zo

denoorman | 23-02-16 | 16:28 | + -3 -

mooi, het amsterdamse bos is destijds ook aangelegd door steuntrekkers en werkelozen.

denoorman | 23-02-16 | 16:27 | + 0 -

Off topic maar je site doet meerdere alarmen afgaan op mijn computer als zijnde niet safe.

Simpele Drenth | 23-02-16 | 16:24 | + 0 -

Laat die smerige steuntrekkers maar wat doen voor dat gratis geld.
Er is genoeg werk, maar die hufters zitten liever te wachten op een leuk baantje.

en het hoeft niet, maar dan krijg je gewoon geen uitkering meer.

Henk de Vries2074 | 23-02-16 | 16:16 | + -40 -

Sorry maar ben het helemaal oneens met dit betoog. Het is niet meer dan normaal om een tegenprestatie te eisen voor gratis geld. Wat moeten ze anders de hele dag doen?
Laat ze werk doen wat normaal door vrijwilligers wordt gedaan en dat verdringing argument is ook loos.
Bovendien, als je straatveger bent dan moet je niet raar staan te kijken dat er een robot komt die hetzelfde werk kan gaan doen. Is per definitie al een melkertbaan.
Laat ze lekker snelwegen, plantsoenen schoonhouden. Laat ze in een asielzoekerscentrum bacon uitdelen.
Laat ze een hoog hek bouwen aan de grenzen.
Whatever.
Maar op je luie reet zitten doe je maar van je eigen geld.
Ik moet ook 40 uur per week keihard werken dus zij ook.

WatZalIkErvanZeggen | 23-02-16 | 16:15 | + -31 -

Tijdje terug in Noord Korea geweest (geen grap) Daar bestaat geen werkloosheid! Het motto luidt: er is altijd wel een akker die geploegd, of een straat die geveegd moet worden.
Ik kan je verzekeren: het te werk stellen van mensen doet wonderen voor je economie! Ik kan niet wachten totdat het hier op dezelfde wijze gaat. Bovendien fleurt het straatbeeld er enorm van op: 6 mensen in gekleurde hesjes die de hele dag hetzelfde kruispunt aanvegen.

blubberpoesje | 23-02-16 | 16:11 | + -26 -

Ik word gedwongen om meer dan de helft van mijn salaris af te dragen aan de overheid die er uitkeringen van betaalt. Dat mensen die een uitkering nodig zeggen te hebben er iets voor moeten doen, is wat mij betreft prima. Je hoeft geen uitkering aan te vragen. Maar als je het doet dat staat er iets tegenover. Goed plan dus.

Mahatma | 23-02-16 | 16:07 | + -18 -

Blijkbaar is er dus wel maatschappelijk nuttig werk te verrichten. Waarom besteed je het dan niet gewoon uit als overheid? In de voorwaarden kun je toch aangeven dat alleen steuntrekkers het werk mogen uitvoeren? Waar de overhead dan van betaald moet worden is weer anders wat.

monmax | 23-02-16 | 16:00 | + -12 -

En van mij mogen ze ook gewoon de mijnen in Limburg weer opengooien.. laat ze daar maar werken in plaats van de hele dag in je bed liggen stinken.

waskuup | 23-02-16 | 15:52 | + -57 -

ik vind het beste goed dat die mensen gewoon aan het werk gezet worden. Geef ze maar een schop onder hun luie hol. Moet je eens zien hoe snel ze dan zelf een normaal betalende baan hebben gewoon.

En ik las hier pas een artikel op DK dat veel van die schoonmakers illegalen zijn en geen belasting aftikken, qua verdringing zal het daardoor wel meevallen.

waskuup | 23-02-16 | 15:48 | + -56 -

Achterlijken willen 154 jaar zonder slavernij weer terugdraaien.
Hier mijn tegenprestatie: escovan.net - En ik kan dus echt dingen, alleen niet zo heel lang (lees mijn draagkracht is heel laag)

Escovanity | 23-02-16 | 15:47 | + -25 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken