Zelf uw nieuwe Windowscomputer in elkaar zetten

Klik
Klik
Verstandige mensen zetten natuurlijk hun eigen desktopcomputer in elkaar. Processortje erin laten vallen, RAM goed vastklikken en harde schijf netjes aansluiten. Het moeilijkste is misschien nog wel om de aan-knop en de lampjes aan de voorkant goed aan te sluiten. Toch wil Microsoft het graag NOG eenvoudiger maken met een heuse modulaire computer. Want waarom ook niet, als we toch al een modulaire smartphone, een modulaire smartwatch en zelfs een modulaire auto hebben. De computer wordt in elkaar gezet door gewoon domweg modules te stapelen en dan ben je eigenlijk al klaar. Het grote voordeel: upgrades uitvoeren. Want waar half Nederland nu zijn laptop of desktop uit het raam gooit als iets even niet meer werkt of niet goed genoeg meer is, hoeft dat natuurlijk helemaal niet. Nieuwe CPU erin en hij draait weer als een zonnetje. Qua duurzaamheid dus best een goed plan dit. Over de prijs hebben we onze twijfels. Vermoedelijk blijft het nog steeds een stuk aantrekkelijker om gewoon een rits echte componenten in te vliegen.

Reaguursels

Inloggen

Ik werk al jaren op modulaire computers. waarop ik zelf disfunctionerende onderdelen vervang. Wat is er precies nieuw aan?

Takki Yah | 16-02-16 | 09:35 | + 0 -

IK denk dat de computer inmiddels een gelijke status heeft als de auto. Mensen willen nieuw design en nieuw ruikende computers. Frisse lege harde schijven en schoon Windows. Een auto van 10 jaar oud roest niet meer, waarom zou je daar niet gewoon een nieuwe motor in zetten en weer jarenlang met plezier rijden? Mensen willen dat niet want ze willen een nieuw design met LED koplampjes net als de buurman 2 huizen verderop. Maar waarom zouden de fabrikanten dan auto's maken die niet meer roesten? Een auto was 30 jaar geleden na 10 jaar compleet verrot. Een Volvo van 10 jaar geleden vertoont tegenwoordig geen spatje roest meer. De kilometerstand zorgt er hooguit voor dat hij op de sloop komt.
Datzelfde met computers. Mensen stoppen er geen nieuwe "motor" in. Ze willen nieuw.

Vespucci | 16-02-16 | 06:54 | + 2 -

Mijn hobby kamer staat vol met "afdankertjes".
HP modellen die mensen niet meer wilden hebben, want xp of "hij is al 4 jaar oud".
Dan hebben we het hier over Vpro Duo en Pentium D modellen die 64 bit aankunnen. Gemiddeld 8 jaar oud.
Geheugen bij prikken/upgraden, andere harde schijf er in en win7 x64 erop, even tweaken en boem: kan met 8 vrienden een LAN party houden op machines die draaien als een zonnetje.
CPU is vaak het probleem niet. Ook de HDD niet. Geheugen wel, de generatie of het aantal slots wat je nog in je kast heb zitten bijvoorbeeld.
En, of je vooraan wilt liggen omdat je de nieuwste games wilt spelen!
Modulair is best leuk, maar geen toevoeging aan wat we nu al kennen. Het zelfde geld voor een auto.
Hier en daar een onderdeel vervangen is handig/leuk/cool. Maar bestel alle onderdelen los om ze zelf in elkaar te knutselen tot een auto en je auto kost opeens 3x zoveel. (plus al je vrije tijd)

datzouzomaarkunnen | 16-02-16 | 00:12 | + 1 -

@nl04922 | 15-02-16 | 16:33:
Inderdaad kost de pi zero maar 5 euro. :-)
Heb m gekocht. En wat een verbluffend goed apparaatje is dat! Speelt vloeien full-HD video. Heb er een ubuntu release op gezet en een Commodore Amiga-emulator geïnstalleerd. En ook die doet het prima: Defender of the crown helemaal uitgespeeld. Maar ook andere games en demos doen het prima.
Het leuke van die pi zero is ook, dat je er een ander micro-SD-kaartje in kunt prikken en het meteen een heel ander apparaat is. Met een simpele wissel van het SD-kaartje tover ik de pi zero in één keer om tot een volwaardige HTPC of mediacenter, die perfect full-HD speelt op de TV via HDMI en mijn complete video-bibliotheek aan boord heeft, inclusief de hoesjes en beschrijvingen die hij er volautomatisch bij heeft gezocht. Superding!

prakkie | 15-02-16 | 23:46 | + 2 -

Gaap dit is zo 2010

nononse | 15-02-16 | 22:47 | + 0 -

Yeah73 | 15-02-16 | 14:53 | + -12 -
Ik begrijp de minnetjes niet. CPU stuk door hitte soit (overklok) of je moet een bepaald type rotte
AMD hebben, verder is voeding in mijn ervaring meestal de issue.

Maar Chinezen bouwen nette desktops in rotvaart (afgezien van de meuk
die Dell of HP er soms in kan stoppen), nog geen tweaker gezien die
in dat tempo een kast in elkaar kan zetten, zonder schroefje te vergeten, b.v. blind
frontpanel header correct aansluiten binnen enkele seconden, en alles zonder
statisch elektra schade aan moederbord vele desktops achter elkaar.

omgponies | 15-02-16 | 21:54 | + -2 -

tjoh, ik heb nu een twee jaar oude refurbished laptop. Zakelijke lijn van Dell voor slecht 200 eurotoppies. Voor de prijs van een Wintel upgrade onderdeeltje kan ik vast volgend jaar gewoon een hele "nieuwe" laptop of desktop kopen.

geld of je leven | 15-02-16 | 21:46 | + 1 -

Een streep door "Windows", en je kan je patent voor een nog beter modulaire computer indienen :-)

W_F | 15-02-16 | 21:19 | + 0 -

Admiraal Balthasar | 15-02-16 | 17:14 | + 2 -
voldemort | 15-02-16 | 17:57 | + 1 -
Verander een 10 jaar oude laptop in een chromebook die draait als de brandweer:
www.cnet.com/how-to/turn-an-old-laptop...
Gratis.

Vogelbeest | 15-02-16 | 20:14 | + 0 -

En vogelbeest, kun je uitleggen wat je met filmpjes monteren bedoelt? Premiere pro laat mijn zelfbouw zooi soms een uur stampen, ik zou dit graag sneller op een laptop van 369 euro doen. Alle tips zijn welkom.

goktrommelisttot | 15-02-16 | 19:45 | + 5 -

-weggejorist-

Ouwe Semelaar | 15-02-16 | 18:33 | + -1 -

Zet mijn PC's al sinds de oertijd zelf in elkaar. De kast is altijd herbruikbaar.
Het wordt meestal wel een nieuw moederbord met processor en geheugen plus een SSD omdat het oudere spul toch niet meer past.
En een nieuwe voeding. Die zijn ook aardig wat zuiniger geworden.
Als operating system Ubuntu (Mate). Windows draait wel wel in virtualbox als het echt moet.

voldemort | 15-02-16 | 17:57 | + 4 -

De tijd dat je computer na 3 jaar praktisch onbruikbaar was is al een hele tijd geleden. Een computer die je vandaag koopt kan nu makkelijk 10 jaar mee. 95% van de populatie heeft genoeg aan een laptop, want: browsen en wat office. Er kan eventueel een tweede scherm aan worden gehangen of een speakersetje, maar een desktop heb je niet perce nodig. En een modulaire computer al helemaal niet.

Admiraal Balthasar | 15-02-16 | 17:14 | + 2 -

Kul paten # zoveel.
Modulair is de PC al vanaf dag 1. Hoogste tijd voor een patent, kennelijk, om hier aan te verdienen.

Raider Twix | 15-02-16 | 16:37 | + 1 -

Even wachten op deze jongens.
www.raspberrypi.org/

Totaal uitverkocht nu.
Computer voor 5 dollar, type 2 voor 35 dollar.

nl04922 | 15-02-16 | 16:33 | + 2 -

Het kan niet.

Iedereen weet nog van vroeger toen er over in het land kleine plaatselijke bedrijfjes waren de bezig waren met een PC-Privé project. Een bedrijf mocht voor haar werknemers goedkoper computers regelen dan wat het normaal zou kosten. Kleine bedrijfjes schroefden die meuk in elkaar. Sticker er op en klaar is Kees. Dat ging maar even goed, toen bleek dat het goedkoper was om in China de apparatuur in elkaar te laten zetten, en dat is nog steeds zo. Vroeger werkte men modulair, moederbord met losse kaarten, de grens lag steeds bij het moederbord dat een maximale verwerkingssnelheid had, dan moest dat ook vervangen worden, en dan paste het geheugen niet meer etc. etc.

Overigens het idee voor een modulaire stapelbare computer komt ergens uit de jaren 80 van de vorige eeuw, is geen succes geweest. Zelfs Apple heeft er mee gewerkt, (the Grid) koppel twee normale desktop Macs en laat de tweede de eerste helpen als de eerste verwerkingstijd te kort komt. Het kan maar ik heb het nooit gebruikt zien worden. Nog ouder is het Euro-card systeem, een domme bus met acht sloten, op losse kaarten zitten processor / CPU, een voor geheugen, een voor video. Dan mag iedereen een combinatie maken. Was ook geen succes.

Als dat 'nieuwe' idee echt gepatenteerd gaat worden dus komt dat alleen maar omdat met de eerdere blamages in het verleden is vergeten.

vanhetgoor | 15-02-16 | 16:31 | + 2 -

"
Klik
Klik
Zelf uw nieuwe Windowscomputer in elkaar zetten
Verstandige mensen zetten natuurlijk hun eigen desktopcomputer in elkaar. Processortje erin laten vallen, RAM goed vastklikken en harde schijf netjes aansluiten. Het moeilijkste is misschien nog wel om de aan-knop en de lampjes aan de voorkant goed aan te sluiten. Toch wil Microsoft het graag NOG eenvoudiger maken met een heuse modulaire computer. Want waarom ook niet, als we toch al een modulaire smartphone, een modulaire smartwatch en zelfs een modulaire auto hebben. De computer wordt in elkaar gezet door gewoon domweg modules te stapelen en dan ben je eigenlijk al klaar. Het grote voordeel: upgrades uitvoeren. Want waar half Nederland nu zijn laptop of desktop uit het raam gooit als iets even niet meer werkt of niet goed genoeg meer is, hoeft dat natuurlijk helemaal niet. Nieuwe CPU erin en hij draait weer als een zonnetje. Qua duurzaamheid dus best een goed plan dit. Over de prijs hebben we onze twijfels. Vermoedelijk blijft het nog steeds een stuk aantrekkelijker om gewoon een rits echte componenten in te vliegen.

O. Oost | 15-02-16 | 12:52 | 18 reacties | 00
REACTIES
toon:
Heeft razer ook een paar jaar terug ontworpen www.razerzone.com...
Gaat natuurlijk nooit wat worden... Daar moeten de mega elektronica bedrijven teveel voor samenwerken, en wie gaan dat nou doen anno 2016.

TTimoNN | 15-02-16 | 13:02 | + 3 -"

Steam machine doet dus allang zoiets.

FlyingKnight | 15-02-16 | 16:21 | + -1 -

Citaat Oost: 'Nieuwe CPU erin en hij draait weer als een zonnetje.'

Ik weet genoeg... ik begin er niet aan.

duitse herder | 15-02-16 | 16:20 | + -2 -

Wat een onzin lees ik hier in de comments dat dit het niet gaat worden. Blijkbaar heeft niemand hier gehoord van de Steam Machine. Dit is gewoon Microsoft's versie om mee te komen. Modulaire computers hebben extreem veel nut omdat de hardware 100000x beter op elkaar afgesteld kan zijn, normaliter krijgt men pc onderdelen van allemaal verschillende bedrijven die worden samengevoegd in een pc. Dit heeft tot nu toe geleid tot hardware problemen met de pc die bijv. Apple niet had met de Mac (omdat de Mac ook werd samengesteld door Apple dus geen 1000 verschillende bedrijven die onderdelen aanleveren voor de Mac).

Misschien is een desktopcomputer minder interessant maar dat is een andere discussie. Ik zou hiervoor het argument gebruiken dat hardcore gamers wel rekenkracht nodig hebben en niet met een lullige tablet aan kunnen komen want daar kun je net niks mee.

FlyingKnight | 15-02-16 | 16:20 | + -8 -

Gaat m niet worden. De interface tussen die lpakken moet elke 2 jaar sneller worden en dan is in no time je compatibiliteit naar de haaien.

xspalm | 15-02-16 | 16:05 | + 6 -

Het hangt helemaal van de prijs af.
En externe usb disk is niet veel duurder van een losse, en als je hem er zonder kabeltjes gewoon op kunt klikken, dan wordt hij nog goedkoper, en dan is er, denk ik, wel een markt voor.
Een verjaardags kado in de vorm van een interne optische drive is niet handig, maar als je hem er gewoon op kunt leggen, en het werkt, is het wel leuk.

laatmaargaan | 15-02-16 | 16:02 | + 0 -

"Ik zag onlangs nog een grafiekje met een stijgende lijn voor tablets en laptops, en een supersterk dalende lijn voor verkoop van desktopcomputers."
cabbit | 15-02-16 | 14:16 | + 1 -
Consumenten kopen vooral apparaten waarmee je oeverloos kunt consumeren. Sommige mensen echter trachten ook nog wel eens wat te creëren met een computer, dan loop je al snel tegen de grenzen van een smartphone/tablet/laptop aan. De tegenvallende ergonomie nog daargelaten.
En over die grafiekjes: je hebt leugens, grote leugens en statistiek. Een desktopcomputer die eens in de tig jaar wordt aangeschaft danwel vervangen is niet zo interessant voor verkoopstatistieken, elk jaar een nieuwe smartphone natuurlijk wel. Zegt verder niks over het gebruik.

WankerPuff | 15-02-16 | 15:23 | + 8 -

Ik vond dat vroeger leuk om mn eigen PC in elkaar te schroeven. Meuk onderdelen kopen bij een PC Dump en dat dagen pielen met dip switches en configs omdat ding aan de praat te krijgen. Mijn laatste bouwsel deed het echter direct. Dat was plug & play. Dag hobby. Ik ben toen maar gaan drinken. Never looked back.

Yohean | 15-02-16 | 15:16 | + 22 -

Zefs een middenklasse computer van tien jaar terug met voldoende werkgeheugen, draait vlekkeloos de nieuwste Windows en mits hardware ondersteund ook vele recente Linux distro's. Niets zal de verkoop van PC's kunnen opstuwen. En thuis de PC helemaal moeten aanzetten ipv even een tablet of smartphone te gebruiken voelt heden als een straf. Slijtage door veel gebruik van PC's dus is ook afgenomen. PC's gaan veel langer mee.

Een laptop kopen is nu ook al bijna idioot. Werk met een convertible als een Surface en je koopt never again een onhandige conventionele laptop. De laptop is nu al de logge onhandige desktop PC van gisteren

Over een paar jaar functioneert de vaak al krachtig genoeg zijnde smartphone als desktop. Draadloos beeld en geluid op een groter scherm via bijv. Miracast, een bluetooth muis en keyboard, Nas op huisnetwerk voor draadloos bestandsbeheer en streaming werkt nu al verbluffend goed.

janonymous666 | 15-02-16 | 15:11 | + -4 -

@aphotisch | 15-02-16 | 14:16 | + 2 - Mee eens. Ik geef ook aan "internetten, office". Ik krijg niet even snel een lijstje ge-googled, maar ik ben vrijwel zeker dat 98% van het computergebruik alleen maar bestaat uit websurfen, webaplicaties, office, skype dat soort dingen.
Inderdaad, voor zware toepassingen heb je niet genoeg aan een goedkoop ding. Maar dan praat je over een relatief beperkte groep gebruikers.

Vogelbeest | 15-02-16 | 14:59 | + 1 -

De CPU heb ik nog nooit kapot gezien. Zelfbouw PC's zijn matig qua bouwkwaliteit vergeleken met Dell en HP's. Meestal is het de voeding die stuk is, daarna het moederbord en soms de harde schijf.

Yeah73 | 15-02-16 | 14:53 | + -29 -

Dit idee voegt inderdaad he-le-maal niets toe. Behalve dat het aangeeft hoe groot de paniek bij Micro$loth inmiddels moet zijn.

Godsammekraken | 15-02-16 | 14:42 | + -5 -

Hallo jongens, dit is een patentaanvraag. Die hebben niks met computerontwikkeling te maken. Dit is een gedachtespinsel waarvan ze denken dat de concurrent het misschien in de toekomst gaat proberen.

Wedden? Over twee jaar verkoopt MS dit in licentie aan Apple, voor de nieuwe hippe Apple.

frank87 | 15-02-16 | 14:34 | + 1 -

Absurd, dat gaat gegarandeerd floppen. Ik zag onlangs nog een grafiekje met een stijgende lijn voor tablets en laptops, en een supersterk dalende lijn voor verkoop van desktopcomputers. Waarom gaat microsoft steeds in die afbouwende producten zitten? Iemand leeft daar in een verleden.
De enige mensen die nog desktop pc's kopen behoren tot een van twee groepen: 1. Digibete mensen met een absoluut minimuminkomen. Ze kopen de goedkoopste kast bij de pc boer op de hoek of in de supermarkt, en geven niks om modulariteit of upgraden.
2. Mensen die maximale prestaties van hun computer nodig hebben, voor professioneel werk of (meestal) voor games. Zij hebben doorgaans lol in het bijhouden van de techniek en het upgraden en knutselen.
Dat in elkaar zetten is vandaag de dag extreem eenvoudig. Op toegankelijke websites haal je je informatie, onderdelen bestellen, en in elkaar zetten. Alles in doorgaans kleurgecodeerd en past maar op één manier.
Ik zie geen enkele markt, en ken geen mensen, voor wie zo'n microsoft modulaire computer iets is.

cabbit | 15-02-16 | 14:16 | + 4 -

Dit gaat denk ik geen meerwaarde hebben. Een computer is al heel modulair en onderdelen bij elkaar zoeken is moeilijker dan alles inelkaar flansen. Dus als je mensen zelf zo'n ding inelkaar wil laten schroeven ga dan een doe het zelf pakket samenstellen+gebruiksaanwijzing en je bent al klaar.

Vogelbeest | 15-02-16 | 13:25 | + -1 -
Als je een computer wilt voor bijvoorbeeld renderen of stevige berekeningen is een 370 laptop niet afdoende. Prebuilt computers van aldi ofzo zijn niet goed en veel te duur.

aphotisch | 15-02-16 | 14:16 | + -3 -

In 1995 prutste ik mijn pc's zelf ook in elkaar, maar daar zie ik echt het nut niet meer van in.

Voor € 369 koop je een complete 17" laptop die ruimschoots voldoende is voor internetten, office, filmpjes monteren, muziek maken, films streamen (evt naar TV).
Ik zie hier werkelijk geen meerwaarde van.
Misschien leuk voor gamers, maar die zitten constant zó dicht tegen de beperkingen aan dat ze aan het upgraden van 1 component ook niet veel hebben. Bovendien zijn veel gamers zo bijdehand dat ze zelf ook wel kunnen bedenken hoe je een beeldkaart wisselt of zo.
Is er iemand die hier een toepassing voor ziet?

Vogelbeest | 15-02-16 | 13:25 | + 13 -

Bouw die van mij ook al jaren zelf, enige probleem waar je op een gegeven moment tegen aanloopt is dat dingen niet meer compatibel zijn (processor en moederboardbijv.). Grote voordeel is dat je de PC geheel volgens eigen wens en behoefte bouwt. Het enige nieuwe dat ik aan MS idee zie dat de diverse onderdelen elk hun eigen behuizing krijgen, en of dat nu zo duurzaam is.

monmax | 15-02-16 | 13:11 | + 18 -

@ad melkert ... PvdA'er die het weer beter denkt te weten ;)

WellusNietus | 15-02-16 | 13:08 | + 32 -

Eh? een pc is toch al modulair? Ik pleur er al tijden een geheugen kaartje bij, of HHD erbij of nieuwere videokaart in?

GoedenMorgenDezeMorg | 15-02-16 | 13:04 | + 0 -.
.
misschien een HDD ipv een HHD? (al zou ik in deze tijd toch echt voor een SSD gaan)

ad melkert | 15-02-16 | 13:07 | + -27 -

Eh? een pc is toch al modulair? Ik pleur er al tijden een geheugen kaartje bij, of HHD erbij of nieuwere videokaart in?

GoedenMorgenDezeMorg | 15-02-16 | 13:04 | + 60 -

Heeft razer ook een paar jaar terug ontworpen www.razerzone.com/christine
Gaat natuurlijk nooit wat worden... Daar moeten de mega elektronica bedrijven teveel voor samenwerken, en wie gaan dat nou doen anno 2016.

TTimoNN | 15-02-16 | 13:02 | + 6 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken